Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:06

Erfelijk wil trouwens ook niet zeggen dat je het elke generatie terug ziet :)) Dat is met bepaalde dingen trouwens wel zo, maar zeker niet alles.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:09

Sammie schreef:
Homoseksualiteit wordt in de baarmoeder bepaald. Iets met bepaalde stoffen. Ik zou je het boek "Wij zijn ons brein" willen adviseren. Daarin staat het mooi uitgelegd. Het schijnt ook dat hoe meer jongens een vrouw heeft gedragen hoe meer kans er is dat de jongsten homoseksueel is of zelfs zijn

Dit is inderdaad waar :j maar waarschijnlijk maar deels, want er zijn (eigenlijk) altijd andere factoren die ook invloed hebben.
Ik heb net snel even gekeken en als ik zoek op "homosexuality genetic" in Scholar krijg ik meerdere hits. De meest geciteerde zijn al wel oude onderzoeken. Ik kan er alleen niet in lezen vanaf mijn telefoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:10

In ieder geval aangeboren, maar erfelijk weet ik niet. Logischerwijs is het zo dat er iets anders is in de hormoonafgifte waardoor een homoseksueel zich aangetrokken voelt tot iemand van hetzelfde geslacht. Immers heeft het voor het voortbestaan van de "mens" geen nut, sterker nog, het is juist negatief omdat zij zich niet voortplanten en dus niet het soort in stand houden. Daarom denk ik dat het aangeboren is en niet per se erfelijk. Dan zou het zichzelf al lang eruit gefilterd moeten hebben in de evolutie. Echter denk ik wel dat bepaalde genen meer kans geven op deze "afwijking" waardoor het in zekere zin ook weer wel als erfelijk kan worden beschouwd. :j

Edit: Afwijking klinkt heel negatief maar wil wel even duidelijk stellen dat het mij echt geen ruk uitmaakt of iemand op mannen of vrouwen *of allebei* valt. :') Maar wetenschappelijk gezien is het wel een afwijking.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:14

Interessant. Een vriend van mij en zijn zus zijn beide ook homoseksueel.

Zelf denk ik ook dat er wel iets van een erfelijke factor moet zijn. Misschien in combinatie met een biochemische reactie in de ontwikkeling van de vrucht in de baarmoeder. Ook het feit dat er een erfelijke component zou zijn hoeft ook niet te betekenen dat deze tot uiting komt. Sommige genen kunnen ook aan of uit staan. Denk wel dat het een gecompliceerd samenspel is hoe homoseksualiteit biologisch gezien 'werkt'. Zeer interessant. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:17

amandananana schreef:
Volgens mij is het wel genetisch bepaald ja, je kunt het niet op jonge leeftijd al 'beïnvloeden'. We hebben het op school een keer over een horror onderzoek gehad op dit gebied, ik zal kijken of ik het kan vinden.

Er is een groot verschil tussen aangeboren en genetisch bepaald, toch? Ik ben het met je eens dat homoseksualiteit aangeboren is en dat je het niet kunt beïnvloeden in de zin van "dat het weg gaat". Je kunt natuurlijk een hoop beinvloeden of iemand zijn homoseksualiteit wel of niet gaat praktiseren, maar dat is een ander verhaal :)

Maar goed, terug naar aangeboren.. Is het dan per definitie genetisch bepaald in de zin dat je het per sé van je ouders geërfd moet hebben?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:33

Tijdens mijn studie (biologie) heb ik onderstaande gehoord, maar ik vind er niet meteen meer een bron over terug, dus pin me er niet op vast! Kan me in de logica wel vinden en heb het altijd zo onthouden.

Onder diersoorten bestaat ook 'homoseksualiteit'. Dit zijn dan dieren die zelf niet zullen voortplanten, maar in de familiegroep wel beschikbaar zijn om mee te zorgen voor de kleintjes. Op die manier vergroten ze de overlevingskansen van de kleintjes (ze moeten hun energie immers niet aan eigen kleintjes geven!) en heeft homoseksualiteit vanuit evolutionair oogpunt wel degelijk nut.

Bij mensen zou de kans op een homoseksueel kind dan ook groter worden in grote gezinnen. Deze zouden dan binnen de familiegroep mee voor hun broers/zussen/neven/nichten kunnen zorgen, want immers zelf "geen kleintjes".

Omdat ik de bron niet meer direct vind, kan dit een grove overdrijving zijn *zoekt nog even verder naar bron*

edit: http://www.yalescientific.org/2012/03/d ... sexuality/

Las oa ook nog dat bij bv zwarte zwanen er vaak man-man paring voorkomt, het vrouwtje wordt verdreven na het ei leggen en de beide mannetjes zorgen voor de kleintjes. Omdat twee mannetjes beter zijn in een territorium verdedigen dan 1, overleven er meer kleintjes.

Zelf ken ik ook enkele gezinnen waar zus lesbisch is en broer homo.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 02-05-15 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:36

Dit is wel interessant. Ik heb namelijk 2 neefjes (eeneiige tweeling) waarvan 1 wel (overduidelijk) homo is en de andere niet... Dat was vanaf jonge leeftijd ook wel te zien voor ons... Als het dus echt genetisch bepaald zou zijn, dan zou het verschil niet zo groot moeten zijn... Hun oudere broer is trouwens ook echt hetero. Maar misschien zijn hun een uitzondering op de regel.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:43

Erfelijkheid durf ik niks van te zeggen. Ze zullen vast bezig zijn met onderzoeken of hier op de gene informatie over terug te vinden is.

Persoonlijk denk ik niet dat het erfelijk is. Het is een afwijking in je hersenen wat random is, een 'foutje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:48

Ik heb altijd begrepen dat het bij de zwangerschap wordt bepaald, dat is er in een bepaald proces bij de groei van het embryo dan door hormonen iets gebeurd. Hoe en wat precies weet ik niet meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:50

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:51

Corelli schreef:
Maar goed, terug naar aangeboren.. Is het dan per definitie genetisch bepaald in de zin dat je het per sé van je ouders geërfd moet hebben?

Nee, aangeboren is niet per definitie erfelijk. Het kunnen ook foutjes of mutaties ergens in het dna zitten zonder dat deze worden doorgegeven door één van de ouders. Kijk maar naar het down syndroom, een aangeboren afwijking, maar niet (of heel zelden) erfelijk.

Bij het zoontje van een vriendin van mij was op 6 jarige leeftijd al heel duidelijk te zien dat hij homo was. Ben er zeker van dat het aangeboren is, erfelijk durf ik niet te zeggen.
Homo's hebben ook altijd bepaalde trekken in uiterlijk en gedrag wat er van jongs af aan al in zit (om het zo even te zeggen). Dat gedrag kan imo niet aangeleerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 02-05-15 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:51

Voor homoseksualiteit is al een lange tijd een gen gevonden. Dus ja, het is genetisch bepaald. Omdat homofiele mensen zich alleen niet op een natuurlijke manier kunnen voortplanten zal dit gen niet worden doorgegeven.

Waarom dit gen er nooit uit geëvolueerd is, is omdat het een positief effect heeft op de moederlijke lijn. De moeder en haar verwanten/dochters zijn vele malen vruchtbaarder. Het lijkte dus een trade off: de kans op een niet voorplantende zoon in ruil voor meer vruchtbaarheid in de moederlijke lijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:53

Daar ben ik het niet geheel mee eens focussed. Er zijn genoeg homo stellen die ofwel de biologische vader ofwel de biologische moeder zijn van hun kind(eren). Het doorgeven van zo'n gen zou dus wel mogelijk moeten zijn
Laatst bijgewerkt door Liselot op 02-05-15 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:54

Focussed schreef:
Voor homoseksualiteit is al een lange tijd een gen gevonden. Dus ja, het is genetisch bepaald. Omdat homofiele mensen zich alleen niet op een natuurlijke manier kunnen voortplanten zal dit gen niet worden doorgegeven.

Waarom dit gen er nooit uit geëvolueerd is, is omdat het een positief effect heeft op de moederlijke lijn. De moeder en haar verwanten/dochters zijn vele malen vruchtbaarder. Het lijkte dus een trade off: de kans op een niet voorplantende zoon in ruil voor meer vruchtbaarheid in de moederlijke lijn.

Niet enkel dat, het heeft ook effect (of lijkt dat toch te hebben) op het overleven van de kleintjes binnen de familiegroep.

Toch even een kritische noot: bij dieren vinden ze vaak dat de kleintjes waar homoseksuele koppels voor zorgen, toch familieband met één van de twee ouders heeft. Ook bij mensen zijn er vaak toch (eigen) kinderen. Op die manier kan zo'n gen wel doorgegeven worden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:55

Ik heb wel ooit een documentaire gezien waarin werd beweerd dat wanneer een vrouw meerdere zonen krijgt, iedere nieuwe zoon iets vrouwelijker wordt vanwege de hormonen in moeders lijf tijdens de zwangerschap. Dus als een moeder veel zonen heeft, is de kans dat de jongste zonen homo zijn groter.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:06

Mijn moeder komt uit een gezin met 8 kinderen.
Er zijn 5 jongens en 3 meisjes.
Oudste kind is een jongen, homoseksueel.
Andere kinderen zijn allemaal hetro.

Dit verklaart niet dat er bij meerdere zonen de jongste homoseksueel zouden zijn.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:25

Wat een interessante discussie. Zelf weet ik het ook niet hoor, af dat iets erfelijks is.
Ik zelf ken eigenlijk helemaal geen gezinnen met meerdere homosexuele leden.
Zelf ben ik ook bi, en voor zover ik weet is er helemaal niemand in in mijn beide ouders kanten, tot 3 generaties terug homosexueel.
Maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd haha.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:27

Zoals Billy Joe Armstrong ooit zei: “I think people are born bisexual, and it's just that our parents and society kind of veer us off into this feeling of 'Oh, I can't'. They say it's taboo. It's ingrained in our heads that it's bad, when it's not bad at all. It's a very beautiful thing.

Ik denk dat hier wel een zekere waarheid in zit. Al vanaf de basisschool is de man-vrouw verhouding het enige waar het over gaat. Ik denk dat als vanaf daar al uit word gegaan van man-vrouw man-man en vrouw-vrouw dat er veel meer mensen bi- of homoseksueel zouden zijn.

In gezinnen waar de oudste homoseksueel is, is er al een zekere acceptatie, dus heeft de jongste misschien zicht op veel meer mogelijkheden.

En het is niet zo dat mijn ouders mij niet zouden accepteren als ik lesbisch zou zijn, maar ik ben wel altijd opgevoed met "Wanneer krijg je nou een vriendje" of "Als jij later een man hebt dit en dat"

En nog iets vanuit een hele andere hoek(gewoon een gedachte die weleens door mijn hoofd schiet): Misschien heeft de evolutie homoseksualiteit wel 'bedacht' om overpopulatie te voorkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:28

Aangezien het ook zeker voorkomt dat eeneiige tweelingen beide homosexueel zijn (ik ken er zelf 2 setjes eeneiige tweelingen waarbij beide op hetzelfde geslacht vallen), zal erfelijkheid ook vast een rol spelen omdat genetica erbij betrokken is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:31

Liselot schreef:
Corelli schreef:

Nee, aangeboren is niet per definitie erfelijk. Het kunnen ook foutjes of mutaties ergens in het dna zitten zonder dat deze worden doorgegeven door één van de ouders. Kijk maar naar het down syndroom, een aangeboren afwijking, maar niet (of heel zelden) erfelijk.

Bij het zoontje van een vriendin van mij was op 6 jarige leeftijd al heel duidelijk te zien dat hij homo was. Ben er zeker van dat het aangeboren is, erfelijk durf ik niet te zeggen.
Homo's hebben ook altijd bepaalde trekken in uiterlijk en gedrag wat er van jongs af aan al in zit (om het zo even te zeggen). Dat gedrag kan imo niet aangeleerd zijn.

Altijd? Dat vind ik een beetje een vooroordeel. Ik heb veel homoseksuele vrienden die niet vrouwelijk zijn, waarbij je het niet ziet, hoe stom dat ook klinkt.

Niet iedere homo is gemaakt om op de gaypride te housen en daarom hebben veel auto's op homocruiseplekken ook een kinderzitje achterin.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:31

Ik zou niet direct inzien waarom het erfelijk zou zijn.. Voor zover ik weet is er bij mij niemand in de familie die homoseksueel is, ik ben dus de enigste in mijn familie die lesbisch is. Ik zie het gewoon eerder als een smaakverschil. :)

MDP; met dat citaat ben ik het helemaal mee eens. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:34

DezeNaam schreef:
Ik zou niet direct inzien waarom het erfelijk zou zijn.. Voor zover ik weet is er bij mij niemand in de familie die homoseksueel is, ik ben dus de enigste in mijn familie die lesbisch is. Ik zie het gewoon eerder als een smaakverschil. :)

MDP; met dat citaat ben ik het helemaal mee eens. :j

Genetica is natuurlijk ook 1 groot kansen spel :) dus een toevallige mutatie kan ervoor gezorgd hebben dat jij op vrouwen valt. Interessant is het om te zien hoe jouw kinderen en hun kinderen zich dan ontwikkelen. Tenminste... Ik als wetenschapper zou het wel heel boeiend vinden om te kijken of er inderdaad een link is naar de erfelijkheid als je maar genoeg mensen kan onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:38

MayDayParade schreef:
Zoals Billy Joe Armstrong ooit zei: “I think people are born bisexual, and it's just that our parents and society kind of veer us off into this feeling of 'Oh, I can't'. They say it's taboo. It's ingrained in our heads that it's bad, when it's not bad at all. It's a very beautiful thing.

Ik denk dat hier wel een zekere waarheid in zit. Al vanaf de basisschool is de man-vrouw verhouding het enige waar het over gaat. Ik denk dat als vanaf daar al uit word gegaan van man-vrouw man-man en vrouw-vrouw dat er veel meer mensen bi- of homoseksueel zouden zijn.

In gezinnen waar de oudste homoseksueel is, is er al een zekere acceptatie, dus heeft de jongste misschien zicht op veel meer mogelijkheden.

En het is niet zo dat mijn ouders mij niet zouden accepteren als ik lesbisch zou zijn, maar ik ben wel altijd opgevoed met "Wanneer krijg je nou een vriendje" of "Als jij later een man hebt dit en dat"

En nog iets vanuit een hele andere hoek(gewoon een gedachte die weleens door mijn hoofd schiet): Misschien heeft de evolutie homoseksualiteit wel 'bedacht' om overpopulatie te voorkomen.
Ik ben het daar niet mee eens.
Zelf ben ik opgevoed met een moeder die mij al van jongs af aan regelmatig vertelde dat sommige mensen op het andere geslacht vallen en sommige mensen op hetzelfde geslacht en dat beide even 'oké' was en dat als ik later met een vrouw thuis kwam, zij dat net zo fijn zou vinden als wanneer ik met een man thuis zou komen.
Zo denk ik er zelf ook over; iedereen moet doen wat hij/zij fijn vindt en gelukkig van wordt!
Maar ik ben zelf wel 100% hetero en moet er écht niet aan denken om met iemand van hetzelfde geslacht in bed te liggen.
Dus ondanks de volle acceptatie van homoseksualiteit in mijn omgeving, ben ik zelf absoluut niet bi.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:43

Pearlx schreef:
Ik heb wel ooit een documentaire gezien waarin werd beweerd dat wanneer een vrouw meerdere zonen krijgt, iedere nieuwe zoon iets vrouwelijker wordt vanwege de hormonen in moeders lijf tijdens de zwangerschap. Dus als een moeder veel zonen heeft, is de kans dat de jongste zonen homo zijn groter.

Wat grappig eigenlijk. Mijn vader heeft nog 3 broers, en inderdaad, hoe jonger hoe vrouwelijker. Maar kan ook toeval zijn natuurlijk. (maar er zijn geen homo's bij)

Als het een gen is, klopt het inderdaad niet dat dat al 'uitgestorven' zou zijn want vroeger kregen veel homoseksuele mensen kinderen omdat ze geen homo mochten zijn en dus een 'normaal' gezin hadden. En nu krijgen toch veel homoseksuele mensen ook een kind (1 vd ouders dan) dus zouden ze het ook kunnen doorgeven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:44

Hier ook Tineke, niet alleen mijn gezin is open minded, maar mijn omgeving ook. Ik denk dus ook niet dat iedereen van nature biseksueel is, het heeft ook haast iets naars om te stellen dat het zo is want je ontkent iemands seksualiteit.

Ik denk dat homoseksualiteit ook niks te maken heeft met acceptatie in die zin dat het aangeboren is. Je wordt niet ineens homoseksueel als je omgeving heel accepterend is. Je kunt wel doen alsof je hetero bent als het níet geaccepteerd wordt.

De kinderen uit de gezinnen die ik in de openingspost noemde zijn niet homoseksueel omdat hun oudere broer of zus dat is. Ze zijn homoseksueel omdat hun hersens/genen/hormonen zo in elkaar zitten.