Zonnepanelen, wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:12

stefje schreef:
Hier ook panelen, nu zo'n 2,5 jaar. Heb ze door een prijsstunter laten leggen, nadat mijn collega (technisch) hier ook had aangeschaft (dat gaf mij voldoende vertrouwen). Zorg inderdaad dat je bij het leggen aanwezig bent, want onverwachts zijn er vragen (verdeling op je dak, doorvoer voor de kabels, waar komt de kast e.d.) en dan wil liever zelf beslissen dan dat zij dat voor je doen. Achteraf wijzigen is lastig en kan veel geld kosten. Ben tevreden en opbrengst is naar verwachting. Ook de gedachte dat als de prijzen enorm gaan stijgen de panelen dit dempen geeft een prettig gevoel. Minder afhankelijk van wat de markt doet.

Er is veel informatie over te vinden maar ik kan wel als tip geven om niet meer te leggen dan je gaat gebruiken (en denk dan aan de wattpiek, dit is wat hij technisch gezien maximaal kan opleveren, in praktijk moet je zo'n 85% daarvan als effectieve opbrengst rekenen in normale situaties). Ga je hoger in vermogen zitten dan kost dat je geld (meer panelen) maar wat je zelf netto niet verbruikt lever je terug en daarvan is het teruglevertarief veel lager dan waarop je je energie inkoopt. Dat wordt vaak vergeten. Teruglevertarief verschilt ook tussen energieleveranciers maar niet veel (voor zover ik toen onderzocht heb).

Ik heb ook enorm aangehikt tegen het aanzicht van de panelen op mijn dak. Maar merk dat ik er sinds ze er liggen alleen met veel voldoening naar kijk :-). Het rendement weegt op tegen uiterlijk, en ik vind het eigenlijk zowiezo niet lelijk (ik heb de zwarte om die reden nog overwogen maar niet genomen, die waren toen nog een stukje duurder, ik heb dus de reguliere).

Ik heb zelf geen slimme meter (wil ik ook niet, wil niet dat mijn verbruik en opbrengst 'op straat liggen') maar houd zelf 2x per week de verbruiken en opbrengst bij met:
de online tool Energie Manager Online
Die verdeelt de ingevoerde waarden middels slimme verdeelsleutels, werkt prima in de praktijk.

Verder schreef ik over mijn gedachten en ervaring met zonnepanelen dit:
Zonnepanelen voordelen: meer dan goedkope energie

Sinds 1 januari 2014 moeten aanbieders bij kleinverbruikers verplicht salderen, je ontvangt dus dezelfde prijs voor je stroom als die je betaald. Gebruik je 5000 kWh en wek je 4500 op, dan betaal je nog 500 kWh.

Tevens haal je met goede merken vlot 90 tot 95% rendement. Zelf hebben we nu 104% gehaald in een jaar tijd. Met 30 Solar Frontier 165 panelen en een fronius 4.5 omvormer.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:22

karuna schreef:
Wij hebben er 12 en die bevallen goed. We hebben bewust gekozen voor niet zwarte panelen. Zo op het oog hebben die een iets lagere opbrengst maar de zwarte doen het duidelijk minder bij hogere temperaturen. En leveren daardoor minder opbrengst in de zomer.

De panelen die we hebben zijn europees fabrikaat met 15 jaar garantie ook op opbrengst. En ze zijn voorzien van een vuilwerende coating waardoor ze goed schoon blijven. Zelfs vogelpoep verdwijnt na een flinke regenbui, de omvormer is ook europees. Deze is overigens extra stil omdat we niet zitten te wachten op extra geluid in huis.

Alleen zitten ze bij ons op een onlogische manier geplaatst. Wij hebben een dak op zuid oost en een op zuid west. We hebben er 3 op zuidoost laten plaatsen en 9 op zuidwest. En ze zijn in serie geschakeld en niet parallel. In ons geval de gunstigste oplossing omdat we nu vroeg al opbrengst hebben tot laat in de avond. Ongeveer een uur na zonsopkomst begint de installatie te leveren tot ongeveer een uur voor zonsondergang. Dan is het beetje verlies dat we hebben door serieschakeling de moeite waard vanwege de hogere opbrengst.

Een parallelschakeling zou ons zoveel meer hebben gekost dat dat er nooit uit zou kunnen kwa financien. Belangrijk is dus om uit rekenen of alle extras voor meer opbrengst wel lonend is.

Onze installatie kan maximaal uit het hoofd 2400 opleveren en we zitten op een mooie zomerdag rustig op 2250 Dan hoor je ons niet piepen. Onze omvormer kan 2500 aan. We hebben trouwens nog plek voor 12 meer als we zouden willen op het dak.

Hetgeen rondom dat zwarte panelen een minder rendement doen klopt overigens niet geheel. De echte zwarte panelen zijn vaak Thin Film technieken zoals CIS en CIGS bijvoorbeeld van Solar Frontier. Deze doen het juist een stuk beter dan de normale 'blauwe' panelen doordat deze CIS/CIGS technieken een betere warmtecoeficient hebben, daarom worden deze juist ook veelal gebruikt in warme gebieden en woestijnen. Daarnaast is het rendementsverschil tussen een zwarte mono/of poly vergeleken met een blauwe panelen er ook niet, mits je voor goede merken kiest. LG/BENQ/SHARP enzovoorts....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:07

Wij hebben even tijdelijk wat minder panelen op het dak: tijdens het superslechte weer van vandaag zijn er op de zaak een aantal panelen inclusief de profielen van het dak gewaaid.
Gelukkig is er niemand gewond geraakt, maar de schade is aanzienlijk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:16

Wij hebben zonnepanelen, en we leggen ze ook.
Wij hebben een loodgieters bedrijf en een zonnepanelen bedrijf aan huis.
Op het moment is het erg druk, mooie weer is er en iedereen wil panelen.

Imker

Re: Zonnepanelen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:00

De schade bij ons is aanzienlijk hoger en gaat in de tienduizenden euro's lopen.
15 panelen zijn vernield, twee daken zijn lekgeslagen en de wanden van twee loodsen zijn beschadigd.
Erg jammer, maar gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:41

Nou inderdaad! Wij hadden dat dus ook met de storm van 31mrt. De monteurs hadden het nog nooit gezien en kenden het alleen van theorie. Maar het gebeurt dus vaker, helaas -O-
Sterkte met alle schade. Hier zijn ze nog niet vervangen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:51

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar die optimizers waar je het over hebt. Dat zijn micro omvormers.
ik zit zelf in de zonnepanelen, verkoop en installatie, en ik kan je zeggen dat je die best niet gebruikt. Het maakt voornamelijk de naservice heel duur, als er iets mis is dat moeten ze de hele installatie weer losdoen op het dak. Want om de achterkant van 1 panneel te bereiken moet je er meestal een hele hoop losdoen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:59

Ow balen zeg.... wat een schade...