Bijzondere psychologische experimenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:56

Dit soort onderzoeken blijven super fascineerden. Maar dat met die aapjes is wel ontzettend sneu.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:57

Oooh dat filmpje van RoosG ;(

Vanmiddag de rest eens kijken...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:36

Petite schreef:
Wat me bij is gebleven van de studie is het experiment met baby Little Albert in 1920. Via klassieke conditionering maakten ze de baby bang voor een witte rat.

https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE

En kleine Albert schijnt nog tot ver in zijn volwassen jaren bang te zijn geweest voor witte ratten. :=
Daar hebben we nu gelukkig Medisch ethische toetsingscommissies voor....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:47

Saar4 schreef:
Petite schreef:
Wat me bij is gebleven van de studie is het experiment met baby Little Albert in 1920. Via klassieke conditionering maakten ze de baby bang voor een witte rat.

https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE

En kleine Albert schijnt nog tot ver in zijn volwassen jaren bang te zijn geweest voor witte ratten. :=
Daar hebben we nu gelukkig Medisch ethische toetsingscommissies voor....

lol niet alleen de het conditioneren van kinderen maar ook de wijze waarop.. er wordt gegooid en gesleurd met die dieren.. vraag is dus is albert echt bang voor witte ratten geworden.. of gewoon voor al die mensen om hem heen, niet alleen de dieren maar ook de onderzoekers stonden bol van de stress :')

Anoniem

Re: Bijzondere psychologische experimenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:50

Die van Milgram vind ik ook erg bijzonder en zeker shockerend.

In dat onderzoek werd onderzocht tot hoever mensen gaan in het gehoorzamen aan autoriteit. Zeker de moeite waard om op te zoeken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:52

elenaMM77 schreef:
44Myrthe44 schreef:

Milgram is dat proefpersonen verteld krijgen dat ze meewerken aan een experiment waarmee wordt getest of straf invloed heeft op leren, dan moeten proefpersonen schokken van oplopend voltage toedienen aan een persoon die ze zelf niet kunnen zien. Een acteur zit dan (onzichtbaar) aan de andere kant en maakt eerst gewoon kreetjes 'auw!' maar begint steeds harder te schreeuwen en te smeken om te stoppen totdat hij uiteindelijk geen geluid meer maakt. De proefpersonen stoppen allemaal niet omdat er een autoritair persoon in de kamer staat en hen opdraagt de schokken toe te dienen. 'Het is in het belang van het onderzoek dat u de volgende schok toedient'. Uiteindelijk blijkt dat 2/3 van alle mensen de dodelijke schok toedienen ondat ze dus luisteren naar de autoriteit, ipv naar hun eigen gevoel of de schreeuwende acteur. Bizar he!

Belangrijk puntje, is dat de mensen niet wisten dat de schok die ze toedienden dodelijk was.

bij het originele experiment was dat wel degelijk bekend.. stond bij de knop geschreven dangerous severe shock.. lijkt mij dat als je dat ziet, je wel degelijk weet dat het dodelijk hoog is. met name als de twee stappen daarvoor al 'rood geschreven staan' en de voorgaande 'extreme intensitity shock' heet[/quote]

Zeker, ik ken het experiment goed. Maar dat je weet dat eens chok hoog & gevaarlijk is, is alsnog iets anders dan dodelijk.
Denk als er duidelijk had gestaan dodelijk, dat veel minder mensen het hadden gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:01

Was dat maar zo. :) Er stond XXX, daarnaast bleef de acteur stil (wat erop kon duiden dat hij in ieder geval buiten bewustzijn was) en toch ging men door. Meeste proefpersonen zeiden dat er geen reactie meer kwam waarop de autoriteit zei dat "geen antwoord" aangerekend moest worden als fout en dus bestraft moest worden. En toch ging het grootste deel van de mensen door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:07

Goed, hier een uitgebreidere lijst van mede-TP-student-die-veel-te-enthousiast-is-over-sociale-psychologie *\o/*

Deze is gewoonweg briljant. :')

En deze documentaire als je tijd hebt;

Deel 1

Deel 2

Deel 3

En deze

Modernere variant van het experiment van Asch.

Eveneens een moderne versie van het onderzoek van Milgram;

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:07

Ik vind het volgende onderzoek erg interessant, al weet ik niet hoe ik zelf zou reageren:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:11

Ik heb laatst naar een show gekeken, waar het publiek mocht kiezen wat er met de testpersoon ging gebeuren. Ze konden kiezen tussen leuke dingen en gemene/nare dingen. Het publiek koos massaal voor de nare dingen en iedereen lachen als er wat fouts gebeurde tot ie op het laatst werd doodgereden (zogenaamd). Toen schrok iedereen en kwam de aap uit de mouw dat het een experiment was. Volgens mij is er maar 1 of 2 personen uit het publiek opgestaan omdat ze het er niet mee eens waren. Weet alleen niet meer hoe het heette.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:26

Het asch effect laat zien hoe mensen hun mening, opvattingen en gedrag aanpassen om bij een groep te horen (conformeren). In het filmpje zal je straks zien in welke setting dit onder andere kan plaatsvinden.
Wat schokkend eigenlijk is, is dat de proefpersonen eerder kiezen voor de groep ipv hun verstand.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:43

Heb er geen filmpje van, maar een vriendin vertelde mij laatst over fit experiment:

Een groep mensen doen een onderzoek. Ze moeten een vraag beantwoorden die super duidelijk is. Bv welk van deze 2 is het kortste potloodje? En dan was het ene overduidelijk korter dan het andere. Op één persoon na waren alle mensen van te voren ingelicht, ze moesten het foute antwoord geven. De ene persoon die hier dus niks van afwist zag al die andere mensen zeggen dat het potlood dat dus langer was het kortste was. Hoe overduidelijk het ene potlood korter was, de ene persoon die hier niks van afwist zwicht toch vaak voor groepsdruk.
Vond het een gaaf onderzoek!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:49

Waar ik heel erg van schrok, was dat experiment waarbij werd aangetoond dat aanraking een eerste levensbehoefte is. 2 groepen baby's, waarvan 1 groep nooit werd aangeraakt en enkel werd verzorgd door robots/hulpmiddelen anders dan mensenhanden. Alle baby's in deze groep gingen dood. :oo

Stanford prison vond ik ook bijzonder!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:52

ZeSteigert schreef:
Heb er geen filmpje van, maar een vriendin vertelde mij laatst over fit experiment:

Een groep mensen doen een onderzoek. Ze moeten een vraag beantwoorden die super duidelijk is. Bv welk van deze 2 is het kortste potloodje? En dan was het ene overduidelijk korter dan het andere. Op één persoon na waren alle mensen van te voren ingelicht, ze moesten het foute antwoord geven. De ene persoon die hier dus niks van afwist zag al die andere mensen zeggen dat het potlood dat dus langer was het kortste was. Hoe overduidelijk het ene potlood korter was, de ene persoon die hier niks van afwist zwicht toch vaak voor groepsdruk.
Vond het een gaaf onderzoek!

Dit experiment heb ik net geplaatst :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:56

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:02

Das experiment is ook een bekende, inmiddels een beetje uitgemolken maar meer dan voldoende over te vinden :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:06

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:30

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:30

Kennen jullie deze ook? The Russian Sleep experiment. Meen me te herinneren dat het nep is. Weet iemand daar meer over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:33

Ja dat is nep :+

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:48

Ben hem nu aan het luisteren. Ja, vrij duidelijk nep :+

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:04

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:05

Ik heb voor sociale psychologie 115 experimenten van buiten moeten studeren, daar zaten er inderdaad een paar hele interessante tussen!

De grootste die me zijn bijgebleven zijn inderdaad ie van het Bystander Effect, Stanford Prison Experiment van Zimbardo en die over sociale invloeden & macht van Millgram en Asch.
Van het Bystander Effect is er nog een hele boel kritiek geweest op de theorie van Darley en Latané dat het zou gaan om een diffusie van verantwoordelijkheid. Er zijn namelijk nog een hoop experimenten geweest waarin bewezen werd dat het niet zou gaan om diffusie van verantwoordelijkheid. Ik weet niet als er de dag van vandaag al een verklaring is gevonden voor het bystander effect, heb ook geen zin om het nog op te gaan zoeken in mijn cursus.

Over macht en onmacht had ik ook over een experiment met honden gelezen, dat zelfs dieren lijden onder onmacht. Het experiment had verschillende condities waarin honden ofwel macht of onmacht over een elektrische plaat hadden waar ze op gezet werden, het resultaat toonde aan de de honden in de onmacht conditie geen pogingen ondernamen om aan de elektrische schokken te ontsnappen. Dat vind ik ook wel een bijzondere bevinding dat dieren blijkbaar ook een gevoel van macht kunnen ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:38

Ailill schreef:
Das experiment is ook een bekende, inmiddels een beetje uitgemolken maar meer dan voldoende over te vinden :)

Dat is het Stanford Prison Experiment :j