Relatie met een boer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:06

L_Rivaldo schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Mijn vriend is ook boer en werkt er nog 4 dagen buiten huis ivm ouders ook nog in bedrijf zitten. We hebben hier melkkoeien en woon momenteel nog in bij mijn vriend en schoonfamilie. 7 mei krijgen me schoonouders de sleutel van hun nieuwe huisje en zullen we denk na een maand hun boederij overnemen. Vind het maar spannend hoor.

Wauw inderdaad, dat zou mij ook spannend lijken! Wel super leuk dat je je eigen plek krijgt en het bedrijf samen verder gaat voortzetten.

fjordjes

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:20

Ik ken mijn vriend dan ook via een boeren dating site haha!

Had het liefste gewild dat hij een melkvee bedrijf had. Helaas niet maar zo vind ik het ook prima, ik kan niet meer zonder hem. Ben eind juni 6 jaar samen met hem.

Ben ook speciaal verhuisd voor hem naar zijn woonplaats omdat daar waar ik geboren ben weinig tot geen loonwerkbedrijven zijn.

Nu doet hij heel veel akkerbouw, ploegen, zaaien, oogsten, tractor rijden, vrachtwagen rijden. Hij is nu bezig met een cursus lzv (lang zwaar vrachttransport).

Zie hem dus niet heel veel, zeker niet van maart t/m november. Dat is de drukste periode voor hun.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:21

Hier een boerin.
Getrouwd, en 2 dochters.
Wij hebben akkerbouw en per 1mei gaan wij in maatschap verder waar mn schoonouders nu nog bij in zitten.
Wij zijn in omschakeling naar pootaardappelen. Komen van consumptie af.
Hebben verder zaaiuien, suikerbieten, tarwe, peterselie en zaad vermeerdering Valeriaan.
We hebben een pluimveehouderij gehad, maar zij daar mee gestopt

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:22

Haha bestaat dat joh, een boeren datingsite? Grappig :p

Wat vinden jullie ervan om je vriend in de drukke tijd zo weinig te zien?

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:24

Mag ik me ook melden? :)
Mijn vriend is witloofboer, het bedrijf is echt een familiebedrijf. Daarnaast hebben ze ook mais, bieten,...
Misschien niet zo intensief als met runderen of varkens, maar toch ook hele drukke periodes.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er soms echt genoeg van heb dat hij pas om 21u thuis is.
Maar tja... het werk moet gedaan worden en de groenten moeten toch echt op de veiling zien te geraken.. :)
Regelmatig zie ik hem ook 2 of 3 dagen niet, dat is in de drukste periodes waar er geoogst moet worden of alle landen geploegd moeten worden. Dan blijft hij slapen in het ouderlijke huis op het bedrijf, zodat hij van 5u 's morgens tot 12u 's avonds kan werken.
Goed gek, denk ik dan :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:26

Meld zich
Hier al ruim 7 jaar relatie met een boer
Akkerbouwer
Aardappels, uien, gerst en bieten ;)
Daarnaast hebben we een fourage handel met stro en hooi

We gaan dit jaar naar de boerderij verhuizen, nouja boerderij het is geen boerderij type woning :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:31

Vind het niet altijd leuk, we hebben meestal alleen de zondag samen maar het of we hebben dan verplichtingen of hij is te moe om wat te doen. Natuurlijk begrijpelijk maar het geeft wel eens wrijving.

Ik eet dan ook vaak alleen 's avonds. Of als die laat thuis is dan ga ik vast slapen want ik moet er ook op tijd uit voor mijn werk.

Momenteel werkt ie 70/80 u per week, meestal van 6u 's morgens tot ?? Hij weet nooit hoe laat die klaar is.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:31

Getrouwd met melkveehouder,loonwerker,mestdistributeur :7
Hoef jullie niet te vertellen hoeveel mijn man in huis is en of we veel dingen samen doen :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:40

Mijn man heeft alweer wat jaartjes terug de boerderij met melkkoeien van zijn ouders overgenomen en sinds twee jaar ben ik mede-firmant. Mijn ouders boerden tot een jaar geleden, toen heeft mijn broer de boerderij (ook met melkkoeien) overgenomen. Dus eigenlijk heb ik op een aantal jaar na altijd op een boerderij gewoond. Het is wel eens passen en meten om ergens op tijd te komen, maar ach dat is nu eenmaal zo. Het heeft ook weer zo zijn voordelen. Ik ben fulltime mama en houdt mij grotendeels bezig met ons dochtertje, daardoor kan haar papa iedere dag gezellig met ons ontbijten, lunchen en avondeten en op rustige dagen doet mijn man haar in bad en komt tussendoor ook nog weleens met haar knuffelen bijv. met koppiestijd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:42

Ik zie mijn man anders heel vaak hoor. Is sowieso binnen met koffie en eten.
Echt vaak weg gaan we niet, maar das ook ivm de kids en de dieren die hier nog rondlopen.

RavenIris, hebben jullie witlofpennen of zetten jullie ze op? Wij hebben jaren witlof pennen geteeld en deze zij ook wel nar België gegaan

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:49

Wij zien elkaar wel maar nu zijn het weer drukke dagen en is dat dus een stuk minder maar we gaan vaak samen even weg. Dat is wel het voordeel met Akkerbouw wat er in zit loopt niet zomaar weg

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:05

Ja, wij hebben een akkerbouwbedrijf en telen voornamelijk knolselderij, consumptie aardappelen en uien. Inmiddels heeft hij het bedrijf 9 jaar geleden helemaal overgenomen en wij wonen er nu al weer 8 jaar. We hebben ook twee dochters.

Mijn man doet het bedrijf samen met zijn halfbroer, die een stuk verderop woont. Wij wonen op de boerderij aan het bedrijf. Naast het bedrijf werken ze beide nog enkele uren op een ander.
Mijn man verhuurt zich als zzp-er aan o.a. loonbedrijven. Ook rijdt hij op de vrachtwagen tijdens de bietencampagne (suikerbieten rijden).
Over ongeveer een week of 2 vertrekt hij voor 2x 5 weken naar Spanje om erwten en tuinbonen te dorsen. Dat doet hij alweer voor het 14e jaar.

Zo hebben we een flink potje achter de hand, mochten de prijzen weer eens laag zijn. Wij moeten anders toch met 2 gezinnen van het bedrijf leven.

Het is een druk bestaan, maar ik zou gek worden van een man die dagelijks om 17:00 in de bank neerploft en heel de zaterdag ook nog eens thuis is :D.
Hij maakt veel uur, zo'n 80 uur per week, maar is ook veel aan de werft bezig of komt regelmatig aan de werft.
Ook de meiden rijden graag met papa mee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:31

anniekow schreef:
En hoe zit het bij iedereen met het doen van leuke dingen met z'n tweeën? Hebben jullie boeren daar tijd voor en zin in en behoefte aan? En zo ja, wat doen jullie dan bijvoorbeeld?

Het is hier moeilijk om vooraf iets te plannen, omdat wij erg weersafhankelijk zijn. Maar zeker sinds wij kinderen hebben maakt hij bewust tijd om iets leuks te gaan doen zoals een dagje strand, pretpark, dierentuin, wandelen in het bos en een ijsje eten of een weekendje weg bijv.

Toen wij nog geen kinderen hadden en nog niet samen woonden (zijn 12 jaar samen) zagen we elkaar vaak op woensdagavond. Meestal kwam hij naar mij. Maar soms had hij geen tijd en zagen we elkaar niet of ik ging naar hem en reed gezellig mee in de trekker.
Toen ben ik eigenlijk zelf ook mee gaan helpen en reed ik mee met trekker en kar als ze aan het rooien waren. Nu de kinderen beide op school zitten rijd ik ook weer mee als we aan het rooien zijn.
In het weekend gingen we altijd uit. Meestal vrijdagavond naar een discotheek, zaterdagavond schuurfeest en zondagavond stamkroeg.

Waar ik soms wel aan moet wennen, nog steeds na 12 jaar :+, is dat hij het ene moment belt dat hij niet thuis eet en dan rond 16:30 belt dat het rooien bij de andere niet gaat en ze bij ons gaan beginnen. Dat houdt dan in dat ik naast mijn man nog 3 of 4 man aan tafel krijg.
Wij vormen een combinatie met nog twee andere boeren (een buurman van 800 m verder en een neef van mijn man). Sommige grote machines zoals een combine hebben we met zijn drieën aangekocht en ook helpen we elkaar met rooien e.d.
De afspraak is dat de mannen eten bij degene waar ze dan aan het werk zijn en vaak komt er dan ook nog een extra mannetje bij die ook met trekker en kar rijdt.

Dus soms eet ik met mijn 2 kinderen en soms zitten we met 7 of 8 man aan tafel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:48

Ik ben zelf bezig met boer worden, mag dat ook? :D
Het gaat allemaal niet zo grootschalig worden maar we gaan ons best doen om zoveel mogelijk biologisch te doen.

Heb geen opleiding in de richting waar we op gaan en ook geen boeren achtergrond dus er is veel nieuw voor me.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:05

Hier wonen we ook op een boerderij ...,Zelf heb ik de HAS gedaan en doe daar niets meer mee.hihi
Mijn man werk zelf nog als treinmachinist op goedere treinen....We hebben nog wat oude koeien ,kippen,geit,cavia,s,wat varkens ( hangbuik ) en natuurlijk de paarden....in de paarden gaan we ook verder...Het is een oude boerderij dus oude schuren en zo...omheining hebben we al bijna vernieuwd ..2 ha bij het huis en tien in het veld 400 meter verder ongeveer.schuren worden beetje bij beetje vernieuwd...alleen zolang de koeien er nog zijn gaat dat niet...betonplaten zijn er al om de plaats te verharden..en we gaan aan ons huis een garage bouwen...Huis is nu 16 jaar oud ...de ouder boerderij afgebroken en nieuwe op gezet....we willen tien paarden stallen in de schuur zodat we wat kunnen verhuren....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo hebben jullie een beetje een idee hihi nieuw gras erin wat al aardig groen is...

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:55

Wij hebben 45ha thuis en 10ha een stukje verderop. Zijn gangbaar. Dagjes weg enz is over het algemeen niet echt een probleem. Als iets van te voren geplant Is, probeert ML zo veel mogelijk rekening mee te houden met bespuitingen.
Wij zitten hier in een vreselijke phytophthora hoek.
Daar moeten we echt heel erg bovenop zitten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:16

Hier ook een boer aan de haak geslagen :P We zijn nog niet zo lang samen en ik woon nu bijna anderhalf jaar bij hem.
Toen ik kwam had hij zoogkoeien, drie dekstieren, akkerbouw, paardenpension en een B&B. Druk dus.
Ik kom zelf niet van een boerderij, wel uit een dorpje en kwam al 14 jaar op een hofje iedere dag, maar is niet te vergelijken. Dus het is nog steeds wennen...
Ondertussen hebben we de sprong in het diepe gemaakt en zijn we biologisch geworden en zijn we jerseys gaan melken. Ook zijn we bezig met bedrijfsverplaatsing en dat heeft een boel teweeg gebracht. Oa stoppen met pensionpaardjes en de lessen, de B&B doen we niet meer en akkerbouw wordt ook biologisch, dus daarom nu even versoberen wat de teelt betreft, nl alleen nog gras en mais.

Mijn vriend probeert iedere maaltijd thuis te zijn, dus dat is heerlijk. Dagje weg zit er nu nog niet in, hij is ook nog bezig in het juiste ritme te komen met alles. Het is pittig, maar erg leuk!
Ik stop met mijn baan, krijg het niet rond. Hopelijk kan ik me goed nuttig maken binnen het bedrijf. Ik vind het melken en de koeien geweldig.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:19

Ja ook ik meld me

Wij zijn nu al bijna 6 jaar samen en net een kindje gekregen.
Alleen is het bij ons nog iets anders dan bij de "standaard boer"

Mijn vriend werkt er namelijk nog zo'n 50 uur naast de boerderij, als stratenmaken en in het drukke maaiseizoen, schiet hij naast het stratenmaken, de boerderij ook de loonwerker nog te hulp.
Zelf werk ik ook
Zie ondertussen dat hier ook meer boeren nog naast huis werken

Wij hebben een melkrobot dus dat maakt het mogelijk dat hij nog naast huis werkt. We hebben nu zo'n 60 melkoeien + jongvee.
Maar vaak zien we elkaar niet. Meestal smorgens als we rond 6 uur uit bed stappen of wanneer hij naast me in bed stapt.
We gaan wel 1x per jaar een weekje weg. Maar alleen in de bouwvak.
Een vriend van ons zorgt dan voor de boerderij. En als hun dan op vakantie gaan zorgen wij voor de beesten daar.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:56

Ik woon samen met een glastuinder, telt dat ook?? :D
Mijn man teelt op iets meer dan 50 hectare tomaten op verschillende locaties in Nederland.
Zeer (arbeids)intensief en hij is dan ook altijd druk bezig en onderweg. Daarbij ben je als (grote) tuinder ondertussen haast geen 'boer' meer te noemen.

Maar ik herken wel het weinig elkaar zien. We doen wel echt ons best iig maandagavond altijd samen te zijn en in het weekend ook tijd voor elkaar te maken. Maar vorige week hebben we elkaar alleen maandag avond even gezien en de rest alleen met opstaan om half 6.b :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:08

Hier helaas niet samen met een boer, wel geweest en ik vond het heerlijk. Moet wel zeggen dat hij het samen deed met zijn broer, waardoor er gedeeld kon worden in de zondagochtend melkbeurten etc ;). Om het weekend was hij dus (in principe) een hele zondag vrij. Meestal sliep hij dan veel, maar we gingen dan ook regelmatig wat leuks doen. Ook wel een weekend weg geweest, dat was ook prima te regelen. Dan draaide hij het weekend erop alle melkbeurten en was zijn broer vrij. Vond dat wel een fijne constructie omdat hij niet alleen helemaal verantwoordelijk was.

Maar mocht iemand nog een leuke boer in de aanbieding hebben, beetje noorden van het land, dan ben ik zeker geinteresseerd! :D

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:18

Sinds gisteren ben ik bij mijn vriend gaan wonen. Hij is boer. Flink bedrijf met familie. Zo'n 350 koeien en 200 hectare akkerbouw. Wij wonen nu op een woonboerderij en we zullen later verhuizen naar de boerderij waar zijn ouders nu nog wonen. Wij hebben nog niet heel lang een relatie, maar leeftijd afstand en het feit dat mijn huis binnen twee weken verkocht was maakte de situatie zo. En nu ga ik naar mijn kantoor dat is vanaf vandaag 155 kilometer rijden :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:22

Ligt aan je leeftijd maar hier wonen nog wel wat vrijgezellige boeren ;)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:16

Meld zich! Loonwerker mocht ook toch ;) ?

Wij wonen sinds 2 jaar samen, op het bedrijf. Zoals de meeste hier heel praktisch met paarden. Hij heeft zonder morren 2 stukken akker als paardenwei ingezaaid, de 3 stallen waren nog intact en zo ben ik met de hele handel verhuisd.
Tijd hebben we eigenlijk niet, nu is het zaaien weer begonnen, oftewel dan begint het druk te worden en zien we elkaar weinig. Met als voordeel dat hij nooit klaagt als ik wat met de paarden aan de slag ga of op wedstrijd :+
Tegen het maisseizoen is de gekte helemaal toegeslagen := en zien we elkaar zowat niet meer.
Ik ben minder gaan werken, werk nog maar 28 uur, zodat ik het allemaal rond krijg. Want het betekent bij ons ook dat ik het volledige huishouden doe, de dieren verzorg en de administratie vaak bij werk. Dat bleek bij 40u buitenshuis werken echt niet te doen. %)

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:47

Hier ook een relatie met een boer, melkveehouder. Nu nog samen met zijn ouders in de maatschap en met een paar jaartjes hopelijk alleen!

Dat ik hem in de drukkere periodes niet heel vaak zie maakt voor mij niet uit, dat is een van de gevolgen als je met een boer een relatie hebt :-D ik vermaak me evengoed wel, heb zelf ook 4 paarden haha, en zie hem weer verschijnen als hij klaar is!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:56

Mijn paarden staan nu nog hier en ik ga ze juist niet aan huis zetten. Al is het alleen al omdat ik er regelmatig niet ben i.v.m. mijn werk. Ik zoek nog steeds 2 mooie plekjes voor mijn paarden in Zuid/Oost Drenthe. Misschien heeft hier nog iemand een suggestie? Het heeft geen haast ze staan op dit moment nog prima, wanneer het weideseizoen ten einde loopt moeten ze daar wel weg helaas :)