Begint de ruzie weer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:47

Citaat:
Dreigt het uit de hand te lopen in een ruzie? Houd je mond, tel tot 10 en zeg iets als "mam, ik wil met je praten. Ik ben niet uit op ruzie. Zullen we verder praten of zullen we dit gesprek een andere keer voortzetten als de lucht wat geklaard is?"

Helaas werkt dit niet zo makkelijk thuis. Als ik dat zeg word ze helemaal woest want ze is niet boos en ze schreeuwt ook niet vind ze. Ik ben onredelijk en zei niet en dan moet ik normaal doen, word mijn laptop, mobiel of iets anders wat voor de hand ligt afgepakt.[/quote]

En toch werkt het wel zo. Want als jij niet wilt dat er naar je geschreeuwd wordt, en je schreeuwt zelf, tja, dan heb je echt geen poot om op te staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:50

We lezen hier natuurlijk maar één kant van het verhaal. We weten niet hoe het bij TS thuis gaat.
Ik ben een 41-jarige moeder van drie meiden, waarvan de oudste 18 jaar is. Ook hier zijn wel eens strubbelingen. Ik denk dat dat komt omdat het huishouden gaat bestaan uit meerdere volwassen mensen, waar eigenlijk maar twee volwassen mensen bepalen wat er gebeurt. Voor het volwassen kind is dat best frustrerend, denk ik. Die is op een leeftijd gekomen dat ze zelf willen en kunnen beslissen, maar dat niet mogen omdat ze bij de ouders in huis wonen.
Het is belangrijk dat je blijft praten. En dat niet op het moment dat één van jullie boos of geïrriteerd is, maar op een moment dat het goed is. Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat we het gesprek open moeten houden, dat is zo belangrijk.
Je zult als inwonend kind toch moeten accepteren dat de ouders de regels bepalen, hoe lastig ook. En als je dat echt niet meer wil of kan, zul je moeten zorgen dat je genoeg geld verdient om op jezelf te gaan. Dus zeggen dat je je rust nodig hebt en dus niet kunt werken, gaat dan niet meer op. Dat is de keerzijde van volwassen zijn en zelfstandig willen beslissen. Kun je dat niet, zul je de situatie moeten accepteren.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 20-04-15 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:51

Let it go... Let it go... :+

Zolang je nog in het hotel genaamd het ouderlijk huis woont is dit de prijs die je betaald. Gelukkig zijn de meeste hotels van deze keten wel all inclusive! Goed, soms is er tijdelijk iets niet voorradig omdat de andere gasten het opgedronken hebben, maar er word vanzelf weer nieuwe vooraad ingeslagen. De boel word schoongemaakt, meestal is er wel een was service.

Alles heeft z'n voor en z'n nadelen, op jezelf wonen is ook echt niet altijd alles. Soms verliezen we de voordelen even uit het oog omdat ze zo vanzelfsprekend lijken. Maar bedenk je dat als je op jezelf zou wonen, je misschien ook niet doordeweeks bij je vriend zou slapen. Daar heb je na het huishouden, de was en het koken van je eigen prakje namelijk echt geen puf meer voor! ;)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 20-04-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:51

rien10 schreef:
TS, (je wilt dit vast niet horen hi hi) maar ik ben moeder van 2 pubers. Bijna 16 en bijna 19 zijn ze. En er is NIETS in de wereld zo moeilijk als het "goed " doen als moeder van pubers.

Maar 16 en 19 is wel een wereld van verschil, en ik heb het idee dat we (ook als maatschappij) eigenlijk niet zo goed weten wat we kunnen en willen verwachten van iemand van 19. Ik denk dat het contraproductief is om een 19-jarige nog als puber te zien... Het wordt dan hoog tijd om het puber-af te laten zijn door iemand zelf verantwoordelijkheid te laten nemen (en zeker als hij/zij naar het vervolgonderwijs gaat.)

Van regels over hoe iemand zich dient te gedragen ga je dan volgens mij meer naar huisregels waarbij je afspraken maakt die vooral gaan over hoe je samenleeft (maar niet meer echt over hoe iemand z'n eigen leven inricht.) Daar kun je best eisen aan stellen, van kostgeld (als dat reeel is) naar bepaalde taken in het huishouden en ook 'meld je op tijd af voor het avondeten' of 'meld op tijd als je niet thuiskomt' en desnoods 'voor zolaat in huis want dan doen wij de knip erop' maar niet meer vanuit een opvoedingsperspectief maar vanuit het perspectief dat het jullie huis is.

(Het betekent volgens mij ook het helemaal los laten van herinneringsopmerkingen zoals 'heb je dit of dat al gedaan.' Nope. Eigen zaak. En leun rustig achterover als je ziet dat het een keer mis gaat.)

Of iemand dan te lang op z'n kamer zit of teveel computert... dat is volgens mij gewoon niet meer een zaak van de ouders van een 19-jarige. En het doordeweeks slapen bij een vaste vriend... twijfelgeval, maar dat lijkt me iets dat dan ook zo langzamerhand vrijgelaten moet kunnen worden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:52

Klinkt wel een beetje alsof jouw moeder de confrontatie bewust opzoekt met jou vanwege haar frustraties. Zo lang je nog thuis woont zou ik me als ik jou was zo zelfstandig mogelijk gedragen, eigen was doen, eigen kamer schoon en op orde en af en toe bijvoorbeeld de badkamer ook even mee pakkken. Nergens rotzooi laten slingeren of anderzins sporen achterlaten die naar jou wijzen. :D Enkel sporen in de vorm van een blinkende gootsteen of iets dergelijks. :+

Wat gebeurt er als jij meegaat in haar onredelijkheid? En je excuses aanbied voor een pak muisjes? Of gelijk je laptop dichtklapt als ze je verslaafd vindt? 'Sorry mam, je hebt gelijk, ik ga er nu gelijk iets aan doen!'

En dat is niet voor lange termijn, maar zelf bewust heel anders reageren kan wel een patroon doorbreken. Je moet wel voorkomen dat je sarcastisch of gefrustreerd klinkt, of haar op een andere manier toch triggert.

Gydja schreef:
Helaas werkt dit niet zo makkelijk thuis. Als ik dat zeg word ze helemaal woest want ze is niet boos en ze schreeuwt ook niet vind ze. Ik ben onredelijk en zei niet en dan moet ik normaal doen, word mijn laptop, mobiel of iets anders wat voor de hand ligt afgepakt.

Heb je een geldkistje of iets dergelijks? Daar zou ik dan je mobiel maar in bewaren en nooit in het zicht laten liggen. Laptop heb je ook nodig voor je opleiding neem ik aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:54

Tja, ja, je woont onder het dak van het huis en ja er zijn bepaalde regels waar je je dan alsnog aan moet houden. Maar persoonlijk denk ik dan eerder aan regels als gewoon helpen in de huishouding etc. Niet met wie je wel en niet mag afspreken en wanneer. Daarvoor ben je gewoon volwassen, regels ín het huis, prima regels buitenshuis die bepaal je zelf. Maar dat is mijn mening.

Maar, omwille van de lieve vrede, zou je er misschien voor kunnen kiezen om alleen 1 dagje in de week daar te logeren? :)

Verder wordt denk ik gewoon echt tijd dat je je vleugels uit gaat slaan. Jij bent duidelijk klaar om niet meer thuis te wonen. Die tijd komt bij de ene eerder en de ander vind het nog prima om tot z'n 25e thuis te wonen.

Werk je TS? Of heb je stufi? Sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Je kunt ook gewoon kijken naar een simpele (studenten)kamer?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:56

rien10 schreef:
Citaat:
Dreigt het uit de hand te lopen in een ruzie? Houd je mond, tel tot 10 en zeg iets als "mam, ik wil met je praten. Ik ben niet uit op ruzie. Zullen we verder praten of zullen we dit gesprek een andere keer voortzetten als de lucht wat geklaard is?"

Helaas werkt dit niet zo makkelijk thuis. Als ik dat zeg word ze helemaal woest want ze is niet boos en ze schreeuwt ook niet vind ze. Ik ben onredelijk en zei niet en dan moet ik normaal doen, word mijn laptop, mobiel of iets anders wat voor de hand ligt afgepakt.

En toch werkt het wel zo. Want als jij niet wilt dat er naar je geschreeuwd wordt, en je schreeuwt zelf, tja, dan heb je echt geen poot om op te staan.[/quote]

Ik schreeuw meestal niet en zeg dan tegen haar dat ze ook normaal met mij kan communiceren inplaats van naar me te schreeuwen maar ik krijg dan woest te horen dat ik normaal moet doen en dat ze helemaal niet staat te schreeuwen terwijl ik er rustig onder blijf. Als ik zelf ga staan schreeuwen dan heb je inderdaad gelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:57

@Shadow0, toch werkt het niet helemaal zo. Als je het genoegen wilt hebben bij je ouders te wonen, zul je je aan de regels moeten houden.
Als mijn volwassen inwonende dochter te weinig aan de studie zou doen, zou ik me daar zeker mee bemoeien. Wil ze dat niet, gaat ze maar ergens anders niets doen (gelukkig studeert mijn dochter heel erg hard en is het niet nodig).
Dat geldt ook voor je andere voorbeelden. De ouders bepalen de regels en als die je niet aanstaan, moet je laten zien dat je volwassen genoeg bent om voor jezelf te zorgen, dan kun je ook alles zelf bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:58

Weet je, ik snap jouw gevoel wel, je hebt het idee dat je als 14 jarige puber wordt behandelt maar als je 18/19 bent kán en mág je ook op jezelf wonen. Dingen als

"Toen ik vanochtend er achter kwam dat de optimel die ik gekocht had op was maar leeg was terug gezet in de koelkast baalde ik wel. Ik had kunnen verwachten dat mijn broertje mijn optimel zou opdrinken als het lekker is drinkt hij zo een pak leeg. Dus ik zeg als iedereen beneden is dat de gene die mijn optimel heeft opgedronken dat hij het pak dan ook wel even kon weg gooien en dat het nu extra banketstaaf was dat ik dacht dat het er nog was. Gaat mijn moeder me belachelijk zitten maken als ze een leeg pak muisjes vind gaat ze in de kamer staan en staat ze te schreeuwen dat ze het belachelijk vind dat de verpakking leeg is en dat die ook wel even weg gegooid kon worden. Waar slaat dat op? Wat is dat voor kinderachtig gedrag en dan word er tegen mij gezegd dat ik kinderachtig ben."

Tja weet je.. Als je zeker weet dat je broertje het op heeft gedronken, is het dan een kleine moeite om het gewoon direct aan je broertje te vragen? Er zullen ongetwijfeld ook een hoop dingen zijn die jij van je mams of paps hebt opgegeten of opgedronken die ze zelf ook héél lekker vonden. Het alternatief is om op je slaapkamer een koelkastje neer te zetten en daar je optimel in te zetten.

Waar twee vechten om zulke onbenullige (sorry) dingen, hebben twee schuld. Je kan niet veilig thuis blijven wonen maar wel je eigen huisregels maken. En wat Cayenne ook zegt; ik denk dat je ouders ook liever niet hebben dat je bij je vriend bivakkeert maar wel nog thuis woont natuurlijk.

Citaat:
Als het aan mij ligt ga ik nu een weekje naar mijn vriend als de boel wat afgekoeld is maar dat mag dus ook niet van mijn ouders want ik mag daar doordeweeks niet slapen. Dat heb ik tijdens het gesprek aangekaart en krijg ik te horen dat ik daar niet doordeweeks mag slapen omdat ik nog thuis woon en ik anders maar een eigen huisje moet zoeken.

Tja en heel eerlijk.. Ik kan me daar dus bést in vinden. je kan niet op 1 adres ingeschreven staan maar dan als "volwassene" maar vertrekken en terugkomen wanneer je dat zelf wilt; dan zul je toch inderdaad een (studenten)woning moeten zoeken om die vrijheid te kunnen vinden. Dat is niet leuk maar het kalmeert de boel misschien en je kan in ieder geval zelf bepalen hoe je het gezellig en leuk kunt maken en waar je heen wilt. In een gezin heb je nu eenmaal rekening te houden met je familieleden; je ouders misschien met jou, maar jij net zo goed met je ouders.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:01

Maartje1990 schreef:
Tja, ja, je woont onder het dak van het huis en ja er zijn bepaalde regels waar je je dan alsnog aan moet houden. Maar persoonlijk denk ik dan eerder aan regels als gewoon helpen in de huishouding etc. Niet met wie je wel en niet mag afspreken en wanneer. Daarvoor ben je gewoon volwassen, regels ín het huis, prima regels buitenshuis die bepaal je zelf. Maar dat is mijn mening.

Maar, omwille van de lieve vrede, zou je er misschien voor kunnen kiezen om alleen 1 dagje in de week daar te logeren? :)

Verder wordt denk ik gewoon echt tijd dat je je vleugels uit gaat slaan. Jij bent duidelijk klaar om niet meer thuis te wonen. Die tijd komt bij de ene eerder en de ander vind het nog prima om tot z'n 25e thuis te wonen.

Werk je TS? Of heb je stufi? Sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Je kunt ook gewoon kijken naar een simpele (studenten)kamer?

Tuurlijk huisregels zijn er en die volg ik ook op of probeer ik me zo goed mogelijk aan te houden. Naar een vriendin gaan is geen probleem maar naar mijn vriend wel... dat snap ik dan weer niet zo goed. Ik slaap vaak bij mijn vriend in het weekend of een dag.

Ik werk momenteel niet (al eerder gemeld maar is miss ook wel lastig terug te vinden in het topic) maar ik loop stage 40 uur per week als het niet meer is. Soms moet ik wat overwerken. Ik krijg gelukkig ook stagevergoeding en ik heb stufi. Ik sta nog niet ingeschreven bij een woonbouwvereniging. Misschien word het wel tijd om dat eens te doen. Ik zit er alleen dan nog wel mee dat ik wel in de buurt van mijn paard wil blijven wonen. Moet er nog wel elke dag voor zorgen. Paard verplaatsen/verhuizen is geen optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:06

En op kamers wonen in jouw buurt? Sowieso zou ik me eens inschrijven bij de woningbouwvereniging, kost niet veel en het is juist belangrijk dat je lang ingeschreven staat, hoe langer hoe beter :j Ik weet niet hoelang je al samen bent met je vriend? Denken jullie wellicht aan samen wonen?

Betaal jij trouwens zelf alles voor je paard of ben je daarin ook (deels) afhankelijk van je ouders? Ik zie trouwens dat je volgend jaar afgestudeerd bent (in je profiel gespiekt). En je wilt dan een vervolgstudie doen? Is er dan een gelegenheid om daarnaast ook te werken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:08

Je had achterstanden, die heb je net weggewerkt.
je zit in je eindstage..

met andere woorden, je zit net pas in het juiste spoor en straks ben je klaar.
dan is het misschien gewoon even doorbijten en als je klaar bent op jezelf gaan wonen.

kijk als jij je druk maakt over een leeg pak optimel, waarom is het dan andersom ineens wel een probleem als iemand anders zich druk maakt over een pak leeg muisjes? alleen omdat diegene het dan nog even hysterischer aanpakt? ben jij dan degene die zich 'het drukst' mag maken? Ik denk met name dat hier je een spiegel voorgehouden wordt. of je moeder dat correct aanpakt of net te ver in doordrijft, daar laat ik mij niet over uit.

de klusjes die je aangeeft, zijn dat niet sowieso 'jouw verantwoordelijkheden (wiens hond, wiens paard?). Vroeger was het bij ons thuis leuk dat je een dier kreeg, maar de gewone huishoudelijke dingen mochten daar niet onder lijden en moesten ook gewoon gedaan worden. Ik weet niet in hoeverre je ook meehelpt in het huishouden, maar het kan natuurlijk gaan wringen als je 'volwassen' kind alleen dat geen oppakt dat in het straatje komt en de rest laat liggen.

in hoeverre het van toepassing is weet ik niet, want we zien natuurlijk maar een kant van het verhaal..

bij sommige ouders en kinderen gaat het goed als ze tot hun 80e in 1 huishouden worden, voor anderen is het beter om uit het nest te gaan zodra ze kunnen vliegen.

het is natuurlijk het huis van je ouders en hun regels.. vooral nu je op een leeftijd bent dat 'en anders zoek je maar wat voor jezelf' ook een reeële oplossing/dreigement is geworden.

tot slot.. niet bij je vriend slapen op schooldagen, zeker als je net uit de achterstand bent, is in de meeste gezinnen een no-go.. je zult die credits eerst 'terug moeten verdienen', immers wie zegt dat het niet weer gebeurd als ze je los laten.. als ze je nog even klem houden heb je over een paar maandjes tenminste je papiertje en kun je zelf doen en laten verder wat je wilt..

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:08

ik herken het heel goed hoor Gydja. Hier is het dan gescheiden ouders maar broertje en vader is hetzelfde. Arme joch kan nooit at goed doen. als ik ook een keer een mes (ja een mes) in de gootsteen laat liggen omdat ik het vergeten ben krijg ik de wind van voren en als ik 1 dag niet de droger uitgepakt heb (en alle andere 4/5 dagen in de wek wel) krijg ik ook de wind van voren.

Laatst is het hier uit de hand gelopen en heeft mijn vader mijn broertje bij de strot gepakt, hij woont nu alleen bij mijn moeder en mijn vader kan niet inzien dat hij net zo goed fout zit. 2 ruzie, 2 schuld.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:11

Anoniem schreef:
Weet je, ik snap jouw gevoel wel, je hebt het idee dat je als 14 jarige puber wordt behandelt maar als je 18/19 bent kán en mág je ook op jezelf wonen. Dingen als

"Toen ik vanochtend er achter kwam dat de optimel die ik gekocht had op was maar leeg was terug gezet in de koelkast baalde ik wel. Ik had kunnen verwachten dat mijn broertje mijn optimel zou opdrinken als het lekker is drinkt hij zo een pak leeg. Dus ik zeg als iedereen beneden is dat de gene die mijn optimel heeft opgedronken dat hij het pak dan ook wel even kon weg gooien en dat het nu extra banketstaaf was dat ik dacht dat het er nog was. Gaat mijn moeder me belachelijk zitten maken als ze een leeg pak muisjes vind gaat ze in de kamer staan en staat ze te schreeuwen dat ze het belachelijk vind dat de verpakking leeg is en dat die ook wel even weg gegooid kon worden. Waar slaat dat op? Wat is dat voor kinderachtig gedrag en dan word er tegen mij gezegd dat ik kinderachtig ben."

Tja weet je.. Als je zeker weet dat je broertje het op heeft gedronken, is het dan een kleine moeite om het gewoon direct aan je broertje te vragen? Er zullen ongetwijfeld ook een hoop dingen zijn die jij van je mams of paps hebt opgegeten of opgedronken die ze zelf ook héél lekker vonden. Het alternatief is om op je slaapkamer een koelkastje neer te zetten en daar je optimel in te zetten.

Waar twee vechten om zulke onbenullige (sorry) dingen, hebben twee schuld. Je kan niet veilig thuis blijven wonen maar wel je eigen huisregels maken. En wat Cayenne ook zegt; ik denk dat je ouders ook liever niet hebben dat je bij je vriend bivakkeert maar wel nog thuis woont natuurlijk.

Citaat:
Als het aan mij ligt ga ik nu een weekje naar mijn vriend als de boel wat afgekoeld is maar dat mag dus ook niet van mijn ouders want ik mag daar doordeweeks niet slapen. Dat heb ik tijdens het gesprek aangekaart en krijg ik te horen dat ik daar niet doordeweeks mag slapen omdat ik nog thuis woon en ik anders maar een eigen huisje moet zoeken.

Tja en heel eerlijk.. Ik kan me daar dus bést in vinden. je kan niet op 1 adres ingeschreven staan maar dan als "volwassene" maar vertrekken en terugkomen wanneer je dat zelf wilt; dan zul je toch inderdaad een (studenten)woning moeten zoeken om die vrijheid te kunnen vinden. Dat is niet leuk maar het kalmeert de boel misschien en je kan in ieder geval zelf bepalen hoe je het gezellig en leuk kunt maken en waar je heen wilt. In een gezin heb je nu eenmaal rekening te houden met je familieleden; je ouders misschien met jou, maar jij net zo goed met je ouders.

Tuurlijk heb je daar een punt. En over dat optimel verhaal was ook maar een voorbeeld van wat er gebeurde. Het risico loop je als je met meerdere in huis woont dat het drinken word opgedronken. Het gebeurd alleen nog al regelmatig dat mijn broertje aan spullen zit wat ik heb gekocht. En tuurlijk heb ik wel eens iets van mijn ouders opgegeten of opgedronken waar ze niet zo blij mee waren. Maar ik mag dan toch wel melden dat ik baal dat het drinken wat ik heb gekocht op is en dat het nog banketstaaf is dat het pak leeg is terug gezet. Ik dacht dat er nog wat in zat. Aan mijn broertje zelf melden heeft dat geen nut. Ik krijg enkel een scheet van hem als antwoord en de volgende keer doet hij het gewoon weer.

En ik snap echt wel dat mijn ouders niet willen dat ik elke dag in de week bij mijn vriend ben, is ook helemaal niet de bedoeling. Ik heb thuis ook paarden staan waar ik gewoon voor moet zorgen. Maar op dit soort momenten zou het fijn zijn als ik even er tussen uit kan tot de boel is afgekoeld. Daarnaast is van zijn huis naar stage 30 min fietsen en van mijn huis 1 uur en 30/40 min fietsen :+ scheelt ook weer! De meid met wie ik mee rijd kan ik niet altijd bij mee dan is het wel handig als ik dan bij mijn vriend mag blijven slapen zodat ik van af zijn huis naar stage kan fietsen. Mijn ouders willen me toch niet op en neer rijden maar laat me dan zelf uitzoeken hoe ik op stage kom en dan hoeven ze me daar niet in te belemmeren als ik het wel zelf wil uitzoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:13

Diablo schreef:
@Shadow0, toch werkt het niet helemaal zo. Als je het genoegen wilt hebben bij je ouders te wonen, zul je je aan de regels moeten houden.

Met huisregels heb ik geen moeite. De andere regels zijn toch vaker (heb ik het idee) vooral iets dat de communicatie tussen ouders en kinderen blokkeert en veel frustratie oplevert.

Jongeren ontwikkelen zich en hebben op een bepaald moment ook echt nodig om een volgende stap in hun ontwikkeling te maken. En dat houdt in, volgens mij, dat je op een bepaald moment niet meer de hele tijd moet opvoeden en beheersen, maar vooral ondersteunen en loslaten.

Citaat:
Dat geldt ook voor je andere voorbeelden. De ouders bepalen de regels en als die je niet aanstaan, moet je laten zien dat je volwassen genoeg bent om voor jezelf te zorgen, dan kun je ook alles zelf bepalen.

Wat dat betreft zou ik ook zeker een behoorlijke stufi terugwillen, waar mensen ook echt van op kamers gaan (hoeft niet luxe, maar je moet er wel van kunnen leven) en voldoende woonruimte voor jongeren die goed kan functioneren als tussenstap.

Dit werkt gewoon te vaak niet - er worden zoveel relaties kapotgemaakt doordat jongeren geen verantwoordelijkheid krijgen terwijl ze daar op hun leeftijd wel aan toe zijn. Hoewel de indruk is dat men steeds jonger volwassen wordt, vind ik mensen met een volwassen leeftijd vaak juist ontstellend jong en onzelfstandig.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:14

Ik ben zelf ook 19 en had hetzelfde probleem.

Sinds ik mijn gedrag heb aangepast gaat het een stuk beter. Dus wat vaker tot 10 tellen en gewoon eens géén weerwoord hebben. Doen wat er wordt gevraagd en niet overal het negatieve achter zoeken.

Het ligt echt aan jezelf. Wat ik lees is hoe ik me gedroeg. En geloof me, dat is voor je ouders echt geen pretje.
Je leest je moeder constant de les. Dat doe je door bijv te zeggen 'dat ze normaal met je moet communiceren'. Sorry wat? Dat zeg je toch niet tegen je moeder..
Ook was de drama over een simpel pak optimel echt niet nodig. Had het gewoon tegen je broertje gezegd. Nu komt het over alsof je de opvoeding overneemt van je ouders. Zij kunnen prima jouw broertje opvoeden, daar hebben ze jou echt niet bij nodig :)

Verander je eigen gedrag en je ziet dat je moeder na pak weg 2 weken al een heel ander mens is. Geef ze de tijd om te wennen aan je nieuwe gedrag en dan draaien zij ook vanzelf bij.

Je vind deze reactie vast niet leuk maar helaas is het wel zo dat het echt vooral aan jezelf ligt. Je ouders zijn het gewoon zat en reageren daarom ook wel eens onterecht.
Houd je gewoon aan de huisregels en doe wat je moeder van je vraagt zonder zoveel commentaar en dan gaat het vanzelf beter :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:16

Om eerlijk te zijn denk ik dat de situatie al bij al wel mee valt want in dien niet, was je al lang weg geweest.
Zo lang je onder het dak van je moeder woont, heb je het er mee te doen. Zo simpel is het. Of je dat leuk vindt of niet. Ipv haar te commanderen dat ze normaal moet communiceren kan je ook eens vragen waarom ze zo lelijk doet op je. Gewoon heel rustig vragen "waarom roep je zo op me?" dus zonder sarcasme.
Of juist gewoon doen alsof ze niet schreeuwt, dus niet haar negeren, maar wel het geschreeuw. Je even "voegen". Vaak helpt dat om snel de gemoederen te bedaren. Als zij schreeuwt dat je nu verdomme die laptop weg moet doen, "versta" jij dat ze je vraagt om die laptop even weg te zetten en wat anders te gaan doen zeg maar. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-04-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:17

Ilaan: ik vind dat je het goed hebt omschreven en goed om te horen dat het bij jullie ook echt een verschil heeft gemaakt. Ik had nog niet op de TS gereageerd en zou ook zoiets willen schrijven, maar dat jij het als 19-jarige zo uit kunt leggen en kunt doen: +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:22

Citaat:
Tuurlijk heb je daar een punt. En over dat optimel verhaal was ook maar een voorbeeld van wat er gebeurde. Het risico loop je als je met meerdere in huis woont dat het drinken word opgedronken. Het gebeurd alleen nog al regelmatig dat mijn broertje aan spullen zit wat ik heb gekocht. En tuurlijk heb ik wel eens iets van mijn ouders opgegeten of opgedronken waar ze niet zo blij mee waren. Maar ik mag dan toch wel melden dat ik baal dat het drinken wat ik heb gekocht op is en dat het nog banketstaaf is dat het pak leeg is terug gezet. Ik dacht dat er nog wat in zat. Aan mijn broertje zelf melden heeft dat geen nut. Ik krijg enkel een scheet van hem als antwoord en de volgende keer doet hij het gewoon weer.

Ja dat is banketstaaf. Maar dat je dan en public voor "banketstaaf" wordt gezet door je ma vind ik dan eerlijk gezegd geen vreemd iets; zij kan er niks aan doen dat jij uit je slof schiet om 1 pak optimel terwijl zij daar niks aan kan doen. Het zal de toon zijn die de muziek maakt wat dat aangaat. En inderdaad, "dat ze normaal met je moet communiceren"... Nouja ik kan me best voorstellen dat je ma die toon niet accepteert onder háár dak...

Tuurlijk, het zal ongetwijfeld ook een deel met een gebrek aan communicatie vanuit je ouders te maken hebben gehad, maar zoals iemand anders ook al aangaf; als je je met 18/19 volwassen genoeg acht om zelf de regels te bepalen dan wordt het misschien tijd om ook eens uit hotel-mamma te verkassen.. Klinkt banketstaaf maar misschien brengt het voor iedereen wat rust in de tent; ik geloof niet dat je ma er plezier uit haalt om je eens flink af te katten dagelijks.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:23

Maartje1990 schreef:
En op kamers wonen in jouw buurt? Sowieso zou ik me eens inschrijven bij de woningbouwvereniging, kost niet veel en het is juist belangrijk dat je lang ingeschreven staat, hoe langer hoe beter :j Ik weet niet hoelang je al samen bent met je vriend? Denken jullie wellicht aan samen wonen?

Betaal jij trouwens zelf alles voor je paard of ben je daarin ook (deels) afhankelijk van je ouders? Ik zie trouwens dat je volgend jaar afgestudeerd bent (in je profiel gespiekt). En je wilt dan een vervolgstudie doen? Is er dan een gelegenheid om daarnaast ook te werken?

Ik woon in een dorp. Staan vrijwel alleen maar boerderijen en vrijstaande huizen en er is een nieuwbouw maar dat is allemaal vrij luxe en denk ook erg duur. Verder is de dichtstbijzijnde 'stad' een uur fietsen van huis. Ben 2,5 jaar samen met mijn vriend. We hebben het wel over samen wonen maar er is nog geen actie in ondernomen.

Ik betaal mijn paard deels en ben deels afhankelijk van mijn ouders en oma. Het paard is van mijn oma, voor mij gekocht. Mijn oma betaald voer, dierenarts en hoefsmid en ik betaal dekens, borstels, tuig en de rest. Mijn ouders betaalde de lessen maar daar ben ik mee gestopt vanwege de blessure van het paard. Als ik nu weer zou gaan lessen zou ik de lessen ook zelf betalen.

Ik ben als het goed is in Juni al afgestudeerd :D Dat wat ik er na wil doen ligt nog al lastig want dat weet ik nog niet zo goed. Ik wou gaan werken maar ik ben nog maar 19 dus wil ik ook nog wel een opleiding gaan doen. HBO ga ik waarschijnlijk niet redden voornamelijk als er rekentoetsen bij in zitten. Ik heb mijn school gevraagd om een beroepskeuze test te doen en woensdag heb ik een gesprek op school over hoe we dit moeten aanpakken en de rest van de voortgang van dit jaar.

elenaMM77 schreef:
Je had achterstanden, die heb je net weggewerkt.
je zit in je eindstage..

met andere woorden, je zit net pas in het juiste spoor en straks ben je klaar.
dan is het misschien gewoon even doorbijten en als je klaar bent op jezelf gaan wonen.

kijk als jij je druk maakt over een leeg pak optimel, waarom is het dan andersom ineens wel een probleem als iemand anders zich druk maakt over een pak leeg muisjes? alleen omdat diegene het dan nog even hysterischer aanpakt? ben jij dan degene die zich 'het drukst' mag maken? Ik denk met name dat hier je een spiegel voorgehouden wordt. of je moeder dat correct aanpakt of net te ver in doordrijft, daar laat ik mij niet over uit.

de klusjes die je aangeeft, zijn dat niet sowieso 'jouw verantwoordelijkheden (wiens hond, wiens paard?). Vroeger was het bij ons thuis leuk dat je een dier kreeg, maar de gewone huishoudelijke dingen mochten daar niet onder lijden en moesten ook gewoon gedaan worden. Ik weet niet in hoeverre je ook meehelpt in het huishouden, maar het kan natuurlijk gaan wringen als je 'volwassen' kind alleen dat geen oppakt dat in het straatje komt en de rest laat liggen.

in hoeverre het van toepassing is weet ik niet, want we zien natuurlijk maar een kant van het verhaal..

bij sommige ouders en kinderen gaat het goed als ze tot hun 80e in 1 huishouden worden, voor anderen is het beter om uit het nest te gaan zodra ze kunnen vliegen.

het is natuurlijk het huis van je ouders en hun regels.. vooral nu je op een leeftijd bent dat 'en anders zoek je maar wat voor jezelf' ook een reeële oplossing/dreigement is geworden.

tot slot.. niet bij je vriend slapen op schooldagen, zeker als je net uit de achterstand bent, is in de meeste gezinnen een no-go.. je zult die credits eerst 'terug moeten verdienen', immers wie zegt dat het niet weer gebeurd als ze je los laten.. als ze je nog even klem houden heb je over een paar maandjes tenminste je papiertje en kun je zelf doen en laten verder wat je wilt..

Achterstanden zijn vorig jaar oktober/november al weg gewerkt ;) Maar sinds 2 maand pas op stage en dat telt voor mijn ouders dat het officieel is dat ik ze heb weg gewerkt. Want je mocht niet eerder op eind stage als je achterstanden weg waren. 9 feb begon de eind stage en ben ook die datum begonnen.

Dat optimel pak was een voorbeeld van wat er gebeurd. Als iemand dat opdrinkt heb ik gewoon pech. Maar ik baalde dat het pak leeg terug was gezet en ik dacht dat er nog wat was. Dan hoeft mijn moeder niet debiel lopen te doen dat ik zeg dat ik daar van baal.

Maartje1990

Re: Begint de ruzie weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:25

En de stalling is gratis? In principe heb je als je tuig etc. dan al hebt dan niet echt kosten aan je paard neem ik aan?

Misschien een gekke, maar kan je niet (tijdelijk?) bij je oma gaan wonen of zie je dat ook totaal niet zitten? Als je oma dat wilt natuurlijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:26

Het valt mij altijd op dat iedereen zo makkelijk begint over 'uit huis'. :')
Ik zou ook wel uit huis willen maar kan dat echt niet betalen tenzij ik een lening aanvraag bij de DUO.
Natuurlijk, we hebben paarden, maar is dat iets wat je op moet geven? Ik heb het er niet voor over.
Dan ben ik uit huis maar alsnog ongelukkig. :')

TS: zing het uit. Mijn broertje zit bijvoorbeeld veel op zijn kamer. Zijn eigen plek, zijn eigen ding.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:28

Anoniem schreef:
Citaat:

Ja dat is banketstaaf. Maar dat je dan en public voor "banketstaaf" wordt gezet door je ma vind ik dan eerlijk gezegd geen vreemd iets; zij kan er niks aan doen dat jij uit je slof schiet om 1 pak optimel terwijl zij daar niks aan kan doen. Het zal de toon zijn die de muziek maakt wat dat aangaat. En inderdaad, "dat ze normaal met je moet communiceren"... Nouja ik kan me best voorstellen dat je ma die toon niet accepteert onder háár dak...

Tuurlijk, het zal ongetwijfeld ook een deel met een gebrek aan communicatie vanuit je ouders te maken hebben gehad, maar zoals iemand anders ook al aangaf; als je je met 18/19 volwassen genoeg acht om zelf de regels te bepalen dan wordt het misschien tijd om ook eens uit hotel-mamma te verkassen.. Klinkt banketstaaf maar misschien brengt het voor iedereen wat rust in de tent; ik geloof niet dat je ma er plezier uit haalt om je eens flink af te katten dagelijks.

Ik ben niet uit mijn slof geschoten. Ik heb gewoon gemeld dat ik baalde dat er een leeg pak in de koelkast stond en ik dacht dat er nog wat in zat. Als ik nou echt stond te schreeuwen en raar stond te doen was het een heel ander verhaal. Maar ik bracht het gewoon, zonder geschreeuw of verwijten naar een specifiek persoon. Als ik dat wel had gedaan dan had ze zeker gelijk en ook een goede reden om het te doen maar nu niet :n

Verkassen zou ik graag doen. Misschien moet ik me er wat meer in verdiepen en mijn ouders duidelijk maken dat het nu echt wel eens tijd word. Alleen hebben mijn ouders ook ooit een keer gezegd dat het pas van af mijn 21e de bedoeling is en dat ik dan pas 'echt' volwassen genoeg ben. Van mijn vader mag en kan ik uit huis mijn moeder is er nog niet klaar voor als ik dit zo zie. Nog niet klaar om me los te laten ondanks dat inderdaad dat geruzie ook geen pretje is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:30

Snorlex schreef:
Het valt mij altijd op dat iedereen zo makkelijk begint over 'uit huis'. :')
Ik zou ook wel uit huis willen maar kan dat echt niet betalen tenzij ik een lening aanvraag bij de DUO.
Natuurlijk, we hebben paarden, maar is dat iets wat je op moet geven? Ik heb het er niet voor over.
Dan ben ik uit huis maar alsnog ongelukkig. :')

TS: zing het uit. Mijn broertje zit bijvoorbeeld veel op zijn kamer. Zijn eigen plek, zijn eigen ding.

Dan zal je zo ongelukkig thuis niet zijn want als het werkelijk zo'n hel is dan vind je wel een manier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:31

@Shadow0, de studiefinanciering is nou eenmaal niet hoger, dus je zult het ermee moeten doen. Als een kind dus het geld niet heeft om zelfstandig te zijn, ís het gewoon niet zelfstandig en moet je je voegen maar je ouders'wensen.
Ik denk als een kind redelijk is, dat dat ook best mee valt. Mijn dochter(s) is best heel redelijk, dus we kunnen heel goed met elkaar leven. Ik accepteer dat ze volwassen word en dingen zelf gaat beslissen, zij accepteert dat ze nog niet alles zelf mag beslissen en voegt zich dan naar ons. Daar gaat prima. Volgens mij heeft ze het niet moeilijk thuis, maar dat ligt echt aan haar eigen houding. Zo begrijpt zij zelf dat door de week bij haar vriend slapen geen optie is (kan ook niet, hij woont te ver weg), en wij begrijpen dat ze dat in de vakantie wél doet.
Het is geven en nemen van beide kanten.