Weigeren erfenis kost geld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:05

Kijk dat de spullen weg gehaald zouden worden maakte ons niet uit. Spullen kunnen nieuw gekocht worden he :j
Maar we hebben die notaris gevraagd waarom het niet kon en dan krijg je alles in het niet Nederlands te horen dus reden precies weet ik niet.
Maar het kwam er op neer dat bewindvoering ermee te maken had.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:50

elenaMM77 schreef:
Atalja schreef:
Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.

als je ook maar iets wilt hebben, zoals bijvoorbeeld foto's dat ene beeldje van het kastje of iets dergelijks, dan aanvaard je de erfenis.

Dit is niet helemaal waar. Een collega van mij, háár vader was precies dezelfde situatie. Alleen maar schulden zij hebben direct verworpen. En ook uit angst helemaal niks aangeraakt, een jaar later nam de notaris contact op met de mededeling dat hij nog wat foto's en wat kleine documentjes had uit de boedel. Die had ze wel mee mogen nemen. Maar alle andere items natuurlijk niet. Ook geen drol waard trouwens, maar dat je echt overal met je vingers vanaf moet blijven, anders aanvaard je direct, is niet helemaal waar. Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om dit te melden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:46

Sammie schreef:
Dit is niet helemaal waar. Een collega van mij, háár vader was precies dezelfde situatie. Alleen maar schulden zij hebben direct verworpen. En ook uit angst helemaal niks aangeraakt, een jaar later nam de notaris contact op met de mededeling dat hij nog wat foto's en wat kleine documentjes had uit de boedel. Die had ze wel mee mogen nemen. Maar alle andere items natuurlijk niet. Ook geen drol waard trouwens, maar dat je echt overal met je vingers vanaf moet blijven, anders aanvaard je direct, is niet helemaal waar. Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om dit te melden.

Als je de erfenis verwerpt heb je ook geen recht op foto's ed.
Dit geldt alleen bij beneficiair aanvaarden.
Citaat:
Als je een erfenis verwerpt, dan mag je geen enkele aanspraak maken op de spullen die iemand nalaat. Dat geldt dus ook voor spullen met alleen een emotionele waarde, zoals fotoboeken. Als je een erfenis beneficiair aanvaardt, mag dit wel. Je mag dan ook spullen uit de inboedel kopen als je deze wilt hebben.

http://informatie.spaarrente.nl/erfenis-verwerpen

Hier een uitgebreide uitleg over het erven en alles erom heen.
Ook juist als mensen onder toezicht staan mogen deze niet opgescheept worden met schulden!
http://financieel.infonu.nl/geld/62222- ... erpen.html

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:49

Ik weet wel waar ik t over heb hoor. Kwestie van lezen. Tref je een zeikerd heb je pech, maar de meesten zijn niet zo hardvochtig
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-04-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:50

Het is hier helaas al te laat :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:53

Sammie schreef:
Ik weet wel waar ik t over heb hoor. Kwestie van lezen. Tref je een zeikerd heb je pech, maar de meesten zijn niet zo hardvochtig

Het ligt ook (misschien wel juist) aan degene die wel de erfenis hebben geaccepteerd.
Als zij alles ophalen, sta je als weigeraar helaas aan de kant.

Sammie

Re: Weigeren erfenis kost geld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:59

Ja daar heb je gelijk in, maar dat is t risicodat je dan lloopt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:32

Sammie schreef:

dat klopt, maar je bent helemaal afhankelijk van de gemeente en de notaris die het verder nog afhandelt of ze zo vriendelijk zijn om dat soort persoonlijke spullen te bewaren voor je. je mag ze zelf niet vooraf verwijderen.. hooguit direct bij het verwerpen de gemeente benaderen of het mogelijk is de 'waardeloze' zaken als persoonlijke items/foto's alsnog te krijgen.

het is verstandiger om niets uit de woning te verwijderen voor je aanvaard hebt.. natuurlijk kan het zijn dat je het uiteindelijk wel mag, maar in principe is iets doen/verwijderen of wegnemen echt een uiting van zuivere aanvaarding.. wij zijn hier zelf vorige jaar tegen aan gelopen omdat wij zeer duidelijk gewaarschuwd werden.. in ons geval moest een woning ontruimd en proffessioneel gereinigd worden.. volgens de gemeente mocht dit niet wachten, volgens de notaris zou het opstarten van dat traject al uitgelegd worden als zuivere aanvaarding. laten we zeggen dat we niet zo gecharmeerd waren van de gemeente die niet eens de moeite nam hiermee te wachten tot na de crematie en wij letterlijk gedreigd hebben de volle 3 maanden te benutten als ze dachten naar de rechtbank te willen stappen om ons te dwingen te handelen alsof wij aanvaard hadden..

nu hadden wij inmiddels aanvaard, dus het issue was van de baan, maar dit wist de gemeente nog niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:34

Sammie schreef:

het verschil zit m in recht hebben op persoonlijke items..
of ze krijgen met de goodwil van de gemeente/afhandelaar.

je hebt geen rechten meer als je verwerpt, zou je dan toch artikelen wegnemen.. dan is het zelfs diefstal, al zal er waarschijnlijk niemand zijn die je gaat vervolgen voor het wegnemen van foto's.. de gouden antieke lijstjes kan wel een issue worden als je die ook meeneemt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:42

Ik heb het helemaal niet over "recht hebben op" gehad? En al helemaal niet over gouden antieke lijstjes.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:05

Ook als je een erfenis beneficiair aanvaard in Nederland mag je niet zomaar spullen uit het huis halen. Doe je dat wel dan wordt dat gezien als aanvaarden dus wat hierboven staat klopt niet. Beneficiair aanvaarden is eigenlijk een tussenstand. Enige wat uit de nalatenschap blijft zijn de levensverzekeringen die op naam van een ander zijn afgesloten want die zijn niet van de overledene maar van degene die de begunstigde is.

Bij beneficiair aanvaarden ga je eerst een kosten/baten analyse maken dus alle bezittingen en schulden worden geschat. Blijkt dat de schulden minder zijn dan de bezittingen kan je alsnog aanvaarden en krijg je dus ook de inboedel en andere spullen.

Zijn de schulden hoger dan de bezittingen dan kan je alsnog verwerpen en mag je helemaal niets uit het huis meenemen. Over het algemeen kunnen de schuldeisers niets met de inboedel en geven ze de nabestaanden alsnog toestemming om het huis leeg te halen maar dit mag dus alleen na uitdrukkelijke toestemming.

Minderjarigen moeten altijd beneficiair aanvaarden. Dit is zo bij wet geregeld om te voorkomen dat een minderjarige met schulden wordt opgezadeld.

Heb dit vorig jaar allemaal mogen meemaken toen de biologische vader van mijn kinderen overleed. Een meerderjarig en minderjarig kind. Het is hier nog niet eens afgerond maar ik heb wel al een rekening van 500 euro liggen omdat het allemaal via de notaris geregeld moest worden. Ook al waren we gescheiden, door het minderjarige kind werd ik belanghebbende. Kinderen hebben samen beneficiair aanvaard en de notaris heeft ons op het hart gedrukt om niets maar dan ook niets uit het huis te halen. Als de meerderjarige dat wel had gedaan had ze de erfenis automatisch aanvaard en verviel de beneficiaire aanvaarding.

Bij verwerpen gaan ze overigens verder kijken of er andere nabestaanden zijn dan de partner/kinderen zoals broers en zussen. Ook die zullen dan de keuze moeten maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:12

Sammie schreef:
Ik heb het helemaal niet over "recht hebben op" gehad? En al helemaal niet over gouden antieke lijstjes.

jij gaf eigenlijk dat mijn opmerking.. dat als je iets wilt hebben (en dat meeneemt) je feitelijk de erfenis aanvaard.. niet helemaal waar is, omdat jij iemand kent die achteraf toch nog iets gekregen heeft wat hij graag had willen hebben..

als je wilt verwerpen mag je gewoon niet zomaar iets meenemen uit het huis, zelfs geen foto's (al zullen de meesten dat gewoon doen), omdat dit een handeling is van zuivere aanvaarding.. Zelfs bij beneficair mag je niets zomaar meenemen nog. al zou je in de inventaris een kopje 'waardeloos' kunnen opnemen en verzoeken bij de verwerping of het mogelijk zou zijn dat je de persoonlijke spullen als foto's mag ontvangen na de afwikkeling.

dat je eventueel na de afwikkeling nog iets krijgt na verwerping.. dat is 'geluk' hebben.. de meeste afhandelaars zullen wel zorgvuldig met foto's en dergelijken omgaan.. Maar je kunt het net zo goed treffen dat een woning met groter geschut geleegd wordt en dan sta je echt met lege handen..

als wij verworpen zouden hebben, dan hadden wij nu echt geen foto's meer gehad, want de woning van mijn moeder moest door een proffessionele ploeg ontruimd en gereinigd worden.. Zelfs met ons neus er bovenop en duidelijk op papier (als opdrachtgever dus) hebben ze het voor elkaar gekregen om videos die in een apart gedeelte lagen, bij elkaar en genummerd, in het vuilnis te laten verdwijnen helaas..

je bent dus echt afhankelijk van wie het afhandelt, wie er ontruimd, hoe het ontruimd wordt en of het eenvoudig mogelijk is om een paar persoonlijke items ter zijde te houden (zelf doe je daar meer moeite voor als dat je het zakelijk gezien moet doen als werk).

als je verwerpt en aangeef 'mag ik wel de foto's hebben'. dan hoeft dat nog niet te zeggen dat je ze ook daadwerkelijk krijgt. In mijn opmerking had ik het over het gegarandeerd in handen krijgen, en dat kan alleen bij aanvaarding, bij beneficiaire aanvaarding heb je ook nog een goede kans omdat je dan overzichten en dergelijken gemaakt hebt.. bij verwerping ben je echt afhankelijk van de goodwil van diegene die wel aanvaard, of als iedereen verwerpt van de instantie die alles regelt.

maar ik denk dat het voor velen erg lastig is, als je er niet zelf direct mee te maken hebt gehad..
of in ons geval bijna gepusht werd om maar direct te aanvaarden, omdat men anders wel even de boel zou overnemen (dacht het niet).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:44

Ik heb ook nergens gezegd dat je zomaar iets moet mee nemen. Volgens mij bedoelen we gewoon t zelfde, want ik zie nou echt nergens dat ik jou op punten tegenspreek. Er zijn gewoon verwerpingssituaties waarbij je wel bijv. foto's krijgt of mag hebben. Ik heb nergens gezegd dat je zelf moet gaan graaien. (En zoals je zelf al zegt zijn er situaties waarbij dat ook kan en aldan niet oogluikend wordt toegestaan. )

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:47

of als je een brief binnen krijgt dat familie dood is reageer je niet op de betreffende brief :)

Mijn oom is overleden maar mijn vader heeft niet gereageerd op de brief die we kregen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:50

Toothless schreef:
of als je een brief binnen krijgt dat familie dood is reageer je niet op de betreffende brief :)

Mijn oom is overleden maar mijn vader heeft niet gereageerd op de brief die we kregen.

dat vind ik persoonlijk niet netjes,

want de notaris moet 3 maanden wachten op een reactie voor hij de volgende in lijn mag benaderen..
als je vader geen broers of zusters heeft, krijg jij dus over 3 maanden een brief etc etc.

als je vader wel broers en zusters, of neven en nichten, dan moeten die met z'n allen wachten tot de termijn verstreken is waarbinnen je vader moet reageren. tot die tijd mogen ze bijvoorbeeld eigenlijk niet eens een huis verkopen als je oom dat heeft want daarvoor moeten alle erfgenamen tekenen..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:54

elenaMM77 schreef:
Atalja schreef:
Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.

als je ook maar iets wilt hebben, zoals bijvoorbeeld foto's dat ene beeldje van het kastje of iets dergelijks, dan aanvaard je de erfenis.

Als je bij de notaris hebt aangeven dat je ook maar iets wilt hebben uit het huis, dan heb je nog maar 1 keuze over en dat is accepteren.. als je namelijk verwerpt, of na beneficiaire aanvaarding toch verwerpt, mag je namelijk helemaal niets uit de woning meenemen of houden.. je mag de begravenis regelen met de opbrengsten uit het huis, maar dat is zo'n beetje alles.

in principe heb je dus altijd drie keuzes.. maar als je alle drie de keuzes wilt behouden dan moet je wel oppassen met hoe je handelt tussen het moment van overlijden en het maken van de keuze.. de manier waarop je handelt kan namelijk als een zuivere erfgenaam zijn (aanvaarding). als je een handeling als zuivere erfgenaam hebt gedaan, bijvoorbeeld de auto laten repareren, of een lek aan het dak verholpen, of zelfs maar de woning opgeruimd waarbij je het kapotte servies weggooid, dan is dit een uiting van zuivere aanvaarding en moet je deze handeling eigenlijk alweer gaan bevechten om nog onder de aanvaarding uit te komen.

als je notaris adviseert om te aanvaarden terwijl er alleen maar schulden en geen baten zijn, zonder dat je handelingen hebt gedaan om zuiver te aanvaarden.. dan zou ik goed nijdig worden op die notaris.

nog een kanttekening, als er alleen maar schulden zijn moet je wel oppassen met de begrafenis.. Bij benificair aanvaarden en later verwerpen, komt de rekening in het rijtje met schuldeisers.. als de nota niet voldaan kan worden uit de nalatenschap, dan komt het (rest)bedrag op het bordje van diegene die de opdracht heeft gegeven en dat kan behoorlijk in de papieren lopen natuurlijk.

Bij het verwerpen van de erfenis (direct) gaat de gemeente de begravenis regelen uit de nalatenschap en als daar niet voldoende inzit, kan de gemeente besluiten om het via de bloedverwanten van de overledene te verhalen. Je kunt dus zelfs bij het verwerpen alsnog kosten krijgen, het betreft dan echter alleen de begrafeniskosten en geen andere kosten.

ik denk persoonlijk dat die kosten een groter issue zijn dan de grifierskosten voor het weigeren van nalatenschap ;) (als je overigens de tigste in lijn bent die verwerpt ben je wel redelijk safe.. ze kloppen van boven naar beneden aan in de lijn van erfrecht)

Het is zelfs zo dat als je moeder in een verpleeghuis woonde toen ze overleed, en je haalt haar kamer leeg, op dringend verzoek van de verpleging, dan wordt dat ook beschouwd als aanvaarden van de erfenis, hoe krom het eigenlijk ook is... als je een week wacht loop je al kans op een "dreigbrief" van het verpleeghuis, dat de kamer leeggeruimd moet worden.

Ik vraag me af hoe mensen dat moeten regelen in zo'n geval, dus als de overledene alleen schulden zou nalaten, en je bij het verpleeghuis als eerste contactpersoon verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontruimen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:59

Idd, verwerpen kost geld, en als je dan minderjarige kinderen hebt kost het nog meer want als ik verwerp erven mijn kinderen.. Die kunnen niet aanvaarden omdat ze niet volwassen zijn en ik mag daar niet in voor ze beslissen,( omdat ik al verworpen had en dus partijdig ben) dat doet de kantonrechter. Eigen ervaring, en erg spannend want stel dat de kantonrechter beslissen zal dat de kids best kunnen aanvaarden... := rechter notaris alles kost geld, ik geloof dat ik rond de 800 hiervoor kwijt was, lekker dan bedankt , fijne erfenis :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:03

Zoolgangster schreef:
Het is zelfs zo dat als je moeder in een verpleeghuis woonde toen ze overleed, en je haalt haar kamer leeg, op dringend verzoek van de verpleging, dan wordt dat ook beschouwd als aanvaarden van de erfenis, hoe krom het eigenlijk ook is... als je een week wacht loop je al kans op een "dreigbrief" van het verpleeghuis, dat de kamer leeggeruimd moet worden.

Ik vraag me af hoe mensen dat moeten regelen in zo'n geval, dus als de overledene alleen schulden zou nalaten, en je bij het verpleeghuis als eerste contactpersoon verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontruimen...

absoluut, dat is nu juist het belachelijke eraan..
zelfs het opzeggen van het contract met het verzorgingstehuis is handelen als erfgenaam.

in zo'n geval moet je eigenlijk wel beneficiair aanvaarden om een bak ellende te voorkomen.

wij hadden het geluk dat het financiëel jaarverslag van de bank boven op de bak ellende lag en op basis daarvan konden wij met een gerust hart aanvaarden. Het enige wat we zouden kunnen hebben doen als de gemeente afgedropen zou zijn (kom op zeg, waar is het fatsoen), was terug naar de notaris om te vragen of de gemeente het recht had om ons in die keuze te dwingen.. En bij rechtsbijstand informeren wat je zou moeten doen..

denk dat hetzelfde ook geldt voor een kamer in een verzorgingsflat die vanuit de ziektekosten betaald wordt (die betaling stopt immers.. dus niet zoals een huurcontract die nog even door mag lopen zolang er betaald wordt). ik zou dan ook rechtsbijstand zoeken wat ik moet doen om gehoor te geven aan het verzoek van het verpleeghuis zonder direct zuiver te aanvaarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:06

knollentuin schreef:
Idd, verwerpen kost geld, en als je dan minderjarige kinderen hebt kost het nog meer want als ik verwerp erven mijn kinderen.. Die kunnen niet aanvaarden omdat ze niet volwassen zijn en ik mag daar niet in voor ze beslissen,( omdat ik al verworpen had en dus partijdig ben) dat doet de kantonrechter. Eigen ervaring, en erg spannend want stel dat de kantonrechter beslissen zal dat de kids best kunnen aanvaarden... := rechter notaris alles kost geld, ik geloof dat ik rond de 800 hiervoor kwijt was, lekker dan bedankt , fijne erfenis :D

ja in zo'n geval kun je misschien toch beter beneficiair aanvaarden, omdat het anders toch weer bij je kinderen terecht gaat komen waar een ander het dan weer voor uit moet zoeken. Je kunt je kinderen uiteindelijk een bepaald bedrag schenken mocht er overblijven, zo zou je alles kunnen verschenken (uitgaande van een erfenis waarbij meer overblijft dan het vrij te ontvangen bedrag voor een volgende lijn x het aantal kinderen).. hierover hoef je dan geen belasting te betalen.. en jij als 1e lijns erfgenaam betaald minder erfbelasting dan je kinderen.. Dus beneficiair aanvaarden en als het positief uitvalt aanvaarden en verschenken had misschien een goedkopere optie geweest :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:50

Nou, t werk dat in deze erfenis zat en de kans op positief eindsaldo was zeer klein, als ik dan de uren werk dat ik eraan zou moeten spenderen erbij zou gaan tellen kwam ik zeker te weten op zwaar negatief
Saldo

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:01

Is dan in sommige gevallen verstandig om te zorgen dat je niet in het testament genoemd staat als de (toekomstig) overledene weet dat er schulden zijn bij/na zijn/haar dood? Want ik vind dit wel iets om over na te denken. Voor zo ver ik weet hebben mijn ouders bijvoorbeeld geen schulden maar mochten deze er wel zijn wanneer zij overlijden (duurt hopelijk nog heel lang) en zij hebben een testament opgesteld zit ik persoonlijk niet te wachten op onverwachte kosten. Dus als het voordeliger voor mij zou zijn en zij zijn nabij het einde van het leven (als dit redelijk in te schatten valt door bijv. een ziektebed) dan zou ik het het overwegen waard vinden om te vragen of zij mij uit het testament te laten schrijven. Of is dat geen optie?

Volgens mij heb ik het er ook een beetje vreemd staan maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

EDIT: zoals ik het begrijp heb ik dan ook automatisch geen recht op spulletjes oid. Maar de notaris weet neem ik aan niet wat er in het huis staat dus dan kan je toch ook gewoon wat spulletjes met emotionele waarde weghalen? Het hele huis leeghalen valt wel op natuurlijk, maar wat foto's/sieraden oid... Valt toch niet op lijkt me?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:07

@friendly: Voorzover ik weet kun je volgens de wet de kinderen niet voor 100% onterven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:15

Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:23

friendly,

je kunt je kinderen inderdaad niet onterven, ze houden altijd recht op hun wettelijke kindsdeel..
dit is de helft van hun normale portie als ze gewoon erfgenaam waren.

en als je in de schulden zit, dan kun je waarschijnlijk ook de notaris niet betalen om een testament met aanvullingen op te laten stellen. een standaard testament kost al voldoende, maar aanvullingen doorspreken en aanpassingen kost extra tijd en dat is weer extra kassa voor de notaris.

het is makkelijker om een ervenis te verwerpen.. beneficiair aanvaarden is goedkoper dan een testament laten opstellen (al zouden die kosten natuurlijk voor ouders zijn)..

Je kunt wel laten aangeven in je testament dat je kinderen op niets meer recht hebben dan hun wettelijke kindsdeel en dat de rest van je nalatenschap vervalt aan <vul maar in>. Hiermee zou je de schade enigzins kunnen beperken..

maar anderszijds.. je maakt eigenlijk alleen een testament op als je
1. het geld hebt om er een op te laten stellen, want goedkoop is dat niet
2. je een andere regeling wilt dan de wettelijke vererving, of aanvullingen wilt doen over hoe je nalatenschap behandeld wilt zien..

anders dan dat kun je net zo goed geen testament opmaken en de wettelijke vererfing van toepassing laten zijn.

wel is het goed om na te denken wat als mijn man/kinderen voor mij overlijden, wil ik dan de wettelijke vererving. of wat er dan zou gebeuren met je huis/huisdieren. immers met je partner en/of kinderen bespreek je zoiets nog wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:24

Sammie schreef:
Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven. :)

als je voldoende overhoud om zelf van te leven, zeker..

belastingtechnisch is het zelfs handiger.