Maar we hebben die notaris gevraagd waarom het niet kon en dan krijg je alles in het niet Nederlands te horen dus reden precies weet ik niet.
Maar het kwam er op neer dat bewindvoering ermee te maken had.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
als je ook maar iets wilt hebben, zoals bijvoorbeeld foto's dat ene beeldje van het kastje of iets dergelijks, dan aanvaard je de erfenis.
Sammie schreef:Dit is niet helemaal waar. Een collega van mij, háár vader was precies dezelfde situatie. Alleen maar schulden zij hebben direct verworpen. En ook uit angst helemaal niks aangeraakt, een jaar later nam de notaris contact op met de mededeling dat hij nog wat foto's en wat kleine documentjes had uit de boedel. Die had ze wel mee mogen nemen. Maar alle andere items natuurlijk niet. Ook geen drol waard trouwens, maar dat je echt overal met je vingers vanaf moet blijven, anders aanvaard je direct, is niet helemaal waar. Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om dit te melden.
Citaat:Als je een erfenis verwerpt, dan mag je geen enkele aanspraak maken op de spullen die iemand nalaat. Dat geldt dus ook voor spullen met alleen een emotionele waarde, zoals fotoboeken. Als je een erfenis beneficiair aanvaardt, mag dit wel. Je mag dan ook spullen uit de inboedel kopen als je deze wilt hebben.
Sammie schreef:Dit is niet helemaal waar. Een collega van mij, háár vader was precies dezelfde situatie. Alleen maar schulden zij hebben direct verworpen. En ook uit angst helemaal niks aangeraakt, een jaar later nam de notaris contact op met de mededeling dat hij nog wat foto's en wat kleine documentjes had uit de boedel. Die had ze wel mee mogen nemen. Maar alle andere items natuurlijk niet. Ook geen drol waard trouwens, maar dat je echt overal met je vingers vanaf moet blijven, anders aanvaard je direct, is niet helemaal waar. Ik denk wel dat je er verstandig aan doet om dit te melden.
Sammie schreef:Ik weet wel waar ik t over heb hoor. Kwestie van lezen. Tref je een zeikerd heb je pech, maar de meesten zijn niet zo hardvochtig
Sammie schreef:Ik heb het helemaal niet over "recht hebben op" gehad? En al helemaal niet over gouden antieke lijstjes.
Toothless schreef:of als je een brief binnen krijgt dat familie dood is reageer je niet op de betreffende brief![]()
Mijn oom is overleden maar mijn vader heeft niet gereageerd op de brief die we kregen.
elenaMM77 schreef:Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
als je ook maar iets wilt hebben, zoals bijvoorbeeld foto's dat ene beeldje van het kastje of iets dergelijks, dan aanvaard je de erfenis.
Als je bij de notaris hebt aangeven dat je ook maar iets wilt hebben uit het huis, dan heb je nog maar 1 keuze over en dat is accepteren.. als je namelijk verwerpt, of na beneficiaire aanvaarding toch verwerpt, mag je namelijk helemaal niets uit de woning meenemen of houden.. je mag de begravenis regelen met de opbrengsten uit het huis, maar dat is zo'n beetje alles.
in principe heb je dus altijd drie keuzes.. maar als je alle drie de keuzes wilt behouden dan moet je wel oppassen met hoe je handelt tussen het moment van overlijden en het maken van de keuze.. de manier waarop je handelt kan namelijk als een zuivere erfgenaam zijn (aanvaarding). als je een handeling als zuivere erfgenaam hebt gedaan, bijvoorbeeld de auto laten repareren, of een lek aan het dak verholpen, of zelfs maar de woning opgeruimd waarbij je het kapotte servies weggooid, dan is dit een uiting van zuivere aanvaarding en moet je deze handeling eigenlijk alweer gaan bevechten om nog onder de aanvaarding uit te komen.
als je notaris adviseert om te aanvaarden terwijl er alleen maar schulden en geen baten zijn, zonder dat je handelingen hebt gedaan om zuiver te aanvaarden.. dan zou ik goed nijdig worden op die notaris.
nog een kanttekening, als er alleen maar schulden zijn moet je wel oppassen met de begrafenis.. Bij benificair aanvaarden en later verwerpen, komt de rekening in het rijtje met schuldeisers.. als de nota niet voldaan kan worden uit de nalatenschap, dan komt het (rest)bedrag op het bordje van diegene die de opdracht heeft gegeven en dat kan behoorlijk in de papieren lopen natuurlijk.
Bij het verwerpen van de erfenis (direct) gaat de gemeente de begravenis regelen uit de nalatenschap en als daar niet voldoende inzit, kan de gemeente besluiten om het via de bloedverwanten van de overledene te verhalen. Je kunt dus zelfs bij het verwerpen alsnog kosten krijgen, het betreft dan echter alleen de begrafeniskosten en geen andere kosten.
ik denk persoonlijk dat die kosten een groter issue zijn dan de grifierskosten voor het weigeren van nalatenschap(als je overigens de tigste in lijn bent die verwerpt ben je wel redelijk safe.. ze kloppen van boven naar beneden aan in de lijn van erfrecht)
Zoolgangster schreef:Het is zelfs zo dat als je moeder in een verpleeghuis woonde toen ze overleed, en je haalt haar kamer leeg, op dringend verzoek van de verpleging, dan wordt dat ook beschouwd als aanvaarden van de erfenis, hoe krom het eigenlijk ook is... als je een week wacht loop je al kans op een "dreigbrief" van het verpleeghuis, dat de kamer leeggeruimd moet worden.
Ik vraag me af hoe mensen dat moeten regelen in zo'n geval, dus als de overledene alleen schulden zou nalaten, en je bij het verpleeghuis als eerste contactpersoon verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontruimen...
knollentuin schreef:Idd, verwerpen kost geld, en als je dan minderjarige kinderen hebt kost het nog meer want als ik verwerp erven mijn kinderen.. Die kunnen niet aanvaarden omdat ze niet volwassen zijn en ik mag daar niet in voor ze beslissen,( omdat ik al verworpen had en dus partijdig ben) dat doet de kantonrechter. Eigen ervaring, en erg spannend want stel dat de kantonrechter beslissen zal dat de kids best kunnen aanvaarden...rechter notaris alles kost geld, ik geloof dat ik rond de 800 hiervoor kwijt was, lekker dan bedankt , fijne erfenis