Seksuele opvoeding op school ja of nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:22

-wat vinden jullie? Wel of niet op school geven?

Absoluut, je kan niet verwachten dat alle ouders op hetzelfde nivo kennis hebben over deze zaken.

- wat moet er gegeven worden?

Afhankelijk van de leeftijd maar alles. En dan niet alleen de anatomie, fysiologie en pathologie.
Ook wanneer de eerste keer, hoe kom je er achter dat de ander 'het" ook wil doen. Hoe is het voor een meisje, hoe is het voor een jongen? Sex en relaties, sex en geld. En uiteraard graag de morele kwesties. Waarom is een vrouw een sn*l en een kerel stoer bij meerdere mannen(of beter,...zorg dat de moraal hier gelijk word) etc, etc. Dat laatste onderwerpen zullen uiteraard middelbare schooltijd zijn.

-langs welke andere kanalen zouden jongeren moeten 'opgevoed' worden hierover?
Thuis.

- welke leeftijd vinden jullie passend om hiermee te beginnen?
Groep 3.

-hoe groot/wat is de rol van de ouders hierin?

Zou zeer groot moeten zijn. Moeten voor kinderen een vraagbaak moeten zijn. (Mam, vertel eens....)

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:28

Ik vind dat seksuele opvoeding zeker op school gegeven moet worden. Het is belangrijk om te weten hoe je veilig seks kan hebben en wat er gebeurt als je dit niet doet (SOA's e.d.). Ouders moeten er ook gewoon open over zijn vind ik. Mijn ouders zijn dat ook en daardoor ga je er beter over nadenken en kun je betere/verstandigere keuzes maken etc. In de eerste klas van de middelbare school denk ik dat goed zou zijn om er mee te beginnen (in combinatie met biologie).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:28

Natuurlijk moeten de ouders een rol hebben, helaas zijn niet elke ouders de perfecte ouders en schieten ze in sommige dingen wel eens te kort, waaronder misschien wel seksuele voorlichting.

Daarom vind ik dat het zeker wel op school moet worden gegeven.

Ik was altijd wel goed ingelicht. Ik wist op de leeftijd van 4 al wat ongesteld inhield, omdat ik oudere zussen had en dus van hun maandverbandjes bedjes maakte voor mijn barbies en hun tampons stal om mee te spelen, want het was zo grappig hoe het groter werd in het water :'). Toen is me dat eens uitgelegd.. En ik vind het prettig om op vroege leeftijd die kennis al te hebben. Zeker in groep 7 en 8, toen het een beetje begon te komen bij meiden om me heen. Die vroegen altijd van alles aan mij, omdat ze zelfs niets wisten, maar toch wel vragen hadden.

Pas in de eerste klas kregen we voorlichting. Had van mij dus wel eerder gemogen.. Maar we kregen wel goede voorlichting :).

Een vriendin van mij heeft nooit voorlichting gehad. Zowel niet van school als van huis uit.. Dus als 12 jarige zat ze toch met heel wat vragen waar ze nergens mee terecht kon. De informatie was wat minder makkelijk beschikbaar als nu. Hoe dan ook, ze heeft in haar leven nooit zichzelf nooit aangeraakt, want dat kende ze niet, en ze dacht dat het abnormaal was.. Ze dacht dat alles abnormaal was en daar heeft ze echt heel lang mee rondgelopen, met al die rare gevoelens. Haar eerste keer ongesteldheid op haar 13de schrok ze zich dood, omdat ook dat niet aan haar was uitgelegd.. Toen ze op latere leeftijd in de stad ging wonen, vanuit haar dorp, op 18, was ze heel erg achter met kennis. Ze heeft geluk dat ze verstandig is en die kennis zelf is gaan opzoeken.. En nu wel gewoon een normaal seksleven heeft, geen soa's heeft opgelopen of zwanger is geraakt (want anticonceptie, daar wist ze ook zeer weinig van af).. Maar ze zei, als iemand op mijn 16de tegen mij had gezegd dat voor het zingen de kerk uit prima werkte, dat had ze het geloofd.. Mocht ze op die leeftijd actief zijn geweest.

Dus ja, seksuele voorlichting, op de basisschool, op elke basisschool. Dan misschien maar wat giebelen enzovoort, zo krijgen ze de kennis tenminste wel binnen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:37

Emmaa_ schreef:
Maar kevertje04, hoe wil je dan uitleggen hoe seks in zijn werk gaat zonder standjes e.d uit te leggen? Kinderen weten zelf al vanaf een vrij jonge leeftijd dat het stokje in het gaatje moet hoor.

Daarbuiten zeg je dat je de leeftijd waarop kinderen voor het eerst seks hebben te laag vindt liggen en dat het daarom pas vanaf de tweede klas gegeven zou moeten worden. Daar ben ik het niet mee eens. De leeftijd ligt inderdaad erg laag, maar door te wachten met seksuele voorlichting geven ga je niet zorgen dat jongeren geen seks gaan hebben. Ze gaan het alleen doen zonder propere voorlichting. Ik ben er echt voor om het als een van de eerste lessen op de middelbare school te doen, gelijk een zooi condooms mee voor iedereen. Is misschien wat overweldigend maar het zijn nou eenmaal dingen die bij veel mensen op de middelbare school gebeuren. Je moet het zelf uitzoeken voor zijn imo

Ik denk dat seks prima uit te leggen is zonder dat er diep wordt ingegaan op de verschillende mogelijke standjes. Dat het stokje in het gaatje gaat is idd ook onder de kinderen algemeen bekend, maar dat betekent niet dat ze het volledige arsenaal op school moeten gaan leren. Dat is mi iets wat ze zelf mogen uitzoeken.

Dat tweede ben ik idd vergeten toe te voegen aan mn post. Dat is dat ik niet verwacht dat het uitstellen van seksuele voorlichting die leeftijd ook daadwerkelijk gaat ophogen. Het is inderdaad ook waar dat kinderen al vroeg genoeg worden bloot gesteld aan seks via televisie en internet.
Ik ben overrompeld door de seksuele voorlichting die ik in de tweede klas kreeg. Ik was er totaal nog niet mee bezig en vond alles alleen maar vies. Ik heb er eigenlijk maar heel weinig van onthouden, omdat ik me er een beetje van afsloot. Als die voorlichting nóg eerder was gegeven, denk ik niet dat ik daar baat bij had gehad. Vandaar mijn uitspraak, dat de serieuze voorlichting beter wat later kan worden gegeven. Maar dit is dus helemaal vanuit mijn eigen ervaring. Zo te lezen denken een heleboel mensen daar anders over, dus misschien ben ik hier een buitenbeentje in. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:42

kevertje04 schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar kevertje04, hoe wil je dan uitleggen hoe seks in zijn werk gaat zonder standjes e.d uit te leggen? Kinderen weten zelf al vanaf een vrij jonge leeftijd dat het stokje in het gaatje moet hoor.

Daarbuiten zeg je dat je de leeftijd waarop kinderen voor het eerst seks hebben te laag vindt liggen en dat het daarom pas vanaf de tweede klas gegeven zou moeten worden. Daar ben ik het niet mee eens. De leeftijd ligt inderdaad erg laag, maar door te wachten met seksuele voorlichting geven ga je niet zorgen dat jongeren geen seks gaan hebben. Ze gaan het alleen doen zonder propere voorlichting. Ik ben er echt voor om het als een van de eerste lessen op de middelbare school te doen, gelijk een zooi condooms mee voor iedereen. Is misschien wat overweldigend maar het zijn nou eenmaal dingen die bij veel mensen op de middelbare school gebeuren. Je moet het zelf uitzoeken voor zijn imo

Ik denk dat seks prima uit te leggen is zonder dat er diep wordt ingegaan op de verschillende mogelijke standjes. Dat het stokje in het gaatje gaat is idd ook onder de kinderen algemeen bekend, maar dat betekent niet dat ze het volledige arsenaal op school moeten gaan leren. Dat is mi iets wat ze zelf mogen uitzoeken.

Dat tweede ben ik idd vergeten toe te voegen aan mn post. Dat is dat ik niet verwacht dat het uitstellen van seksuele voorlichting die leeftijd ook daadwerkelijk gaat ophogen. Het is inderdaad ook waar dat kinderen al vroeg genoeg worden bloot gesteld aan seks via televisie en internet.
Ik ben overrompeld door de seksuele voorlichting die ik in de tweede klas kreeg. Ik was er totaal nog niet mee bezig en vond alles alleen maar vies. Ik heb er eigenlijk maar heel weinig van onthouden, omdat ik me er een beetje van afsloot. Als die voorlichting nóg eerder was gegeven, denk ik niet dat ik daar baat bij had gehad. Vandaar mijn uitspraak, dat de serieuze voorlichting beter wat later kan worden gegeven.

Dat je er door overrompeld werd lijkt mij eerder dat ze te laat begonnen zijn en daarna ineens te veel.

Bij mijn kinderen op school beginnen ze op een hele speelse manier. (wat is verliefd zijn)

Het bespreken van standjes hoeft wellicht niet tot in detail(en dan nu op bladzijde 69 van de kamasutra * vinger in de lucht meester,...moeten we dit weten voor de tooooeeetssss?????*),.......maar het is denk ik wel goed voor en mannen en vrouwen te weten dat er voor vrouwen andere standjes toe doen dan bij mannen.
En dat is ook uiteraard niet voor op de basisschool.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-04-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:53

NatasjavE schreef:
Dat je er door overrompeld werd lijkt mij eerder dat ze te laat begonnen zijn en daarna ineens te veel.

Bij mijn kinderen op school beginnen ze op een hele speelse manier. (wat is verlieft zijn)

Het bespreken van standjes hoeft wellicht niet tot in detail(en dan nu op bladzijde 69 van de kamasutra * vinger in de lucht meester,...moeten we dit weten voor de tooooeeetssss?????*),.......maar het is denk ik wel goed voor en mannen en vrouwen te weten dat er voor vrouwen andere standjes toe doen dan bij mannen.
En dat is ook uiteraard niet voor op de basisschool.

Zou je maar zo gelijk in kunnen hebben. Op de basisschool deden wij ook niet aan stelletjes enzo, dat was echt uit den boze. Vanuit huis heb ik er ook erg weinig van mee gekregen. Dus zal inderdaad aan mij liggen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:18

Goof schreef:
Emmaa_ schreef:
Denk dat er tegenwoordig door het internet al een hoop meer informatie bij de hand is, en ik denk dat kinderen wat dit betreft ook absoluut niet onderschat mogen worden.

Pubers van tegenwoordig hebben geen enkel idee wat seks is en hoe ermee om te gaan, al helemaal niet veilig.
Mijn leerlingen (middelbaar onderwijs) hoorde ik vorige week nog vol overtuiging zeggen dat je vrouwen kunt 'kopen' met geld, want als je geld hebt komen er vanzelf heel veel. Dat is wat informatie op internet tegenwoordig doet; verkeerde ideeën en beelden afgeven.

Pubers zijn onwetend en seksuele voorlichting in het middelbaar onderwijs is echt hard nodig!

Bedankt dat je alle pubers over een kam scheert! Ik kan van mezelf zeggen dat ik echt niet onwetend ben....
Waar trouwens ook wel meer voorlichting over mag komen is seksualiteit, geaardheid en het hele scala aan 'genders' met daarbij transgenders enzo.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:26

Goof schreef:
Emmaa_ schreef:
Denk dat er tegenwoordig door het internet al een hoop meer informatie bij de hand is, en ik denk dat kinderen wat dit betreft ook absoluut niet onderschat mogen worden.

Pubers van tegenwoordig hebben geen enkel idee wat seks is en hoe ermee om te gaan, al helemaal niet veilig.
Mijn leerlingen (middelbaar onderwijs) hoorde ik vorige week nog vol overtuiging zeggen dat je vrouwen kunt 'kopen' met geld, want als je geld hebt komen er vanzelf heel veel. Dat is wat informatie op internet tegenwoordig doet; verkeerde ideeën en beelden afgeven.

Pubers zijn onwetend en seksuele voorlichting in het middelbaar onderwijs is echt hard nodig!

Nou, een verkeerd beeld tegenover seks misschien wel, maar onwetend lijkt met niet helemaal het geval. Ik heb in groep 8, de eerste en de tweede seksuele voorlichting gehad. Inclusief een uitgebreide uitleg over soa's, voorbehoedsmiddelen, de gedachte achter seks, gelijkheid, verschillen voor man en vrouw, en verschillende uitlegdagen over homo/bi/a/panseksualiteit/genders/en dergelijke. Mensen van mijn leeftijd of ouder (ik doe Havo 2 op het moment) zijn echt niet onwetend hoor. Zeker niet met het bestaan van het internet tegenwoordig. Uiteraard zal dit per persoon wel wat verschillen en word er ook met voorlichting nog heel veel verkeerd begrepen (en bekeken). :)

Muppett

Re: Seksuele opvoeding op school ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:46

Seksuele opvoeding is door de regering verplicht om te geven sinds dit jaar. Ik werk op een basisschool en wij zijn dit jaar gestart met een speciale methode hiervoor. In alle groepen wordt hier les in gegeven, variërend van praten over schaamtegevoel tot voorbehoedsmiddelen.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:53

Ik ben 14 en ik krijg ook al zulke lessen op school kunnen ze beter met 15/16 doen want nu luisterd er niemand naar iedereen lacht erom en zit dan niet op te letten.
Ik overigens ook niet :p ik hoef dat nu nog allemaal niet te weten hoor

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:00

Laura12 schreef:
Ik ben 14 en ik krijg ook al zulke lessen op school kunnen ze beter met 15/16 doen want nu luisterd er niemand naar iedereen lacht erom en zit dan niet op te letten.
Ik overigens ook niet :p ik hoef dat nu nog allemaal niet te weten hoor

Ik neem toch aan dat je het handig vind wat er met je lijf gebeurt voor dat het in de pubertijd veranderd?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:03

Volgens mij heb ik echt al 5 keer seksuele voorlichting gehad. :+ Achjoh het ligt er gewoon aan hoe er mee omgegaan wordt. Volgens mijn moeder vroeg al rond mijn kleutertijd waar kinderen eigenlijk toch ineens vandaan komen en ze heeft het gewoon eerlijk uitgelegd, prima.

Ook vind ik het nogal apart dat hier wordt gesproken over het feit dat "tieners" het allemaal maar niet weten. Zelf ben ik 17 en heb volgens mij toch redelijke kennis over waar je voor moet oppassen etc. (Ook mede dankzij school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:06

Ik zeg niet dat tieners het niet weten, ik zeg alleen dat er een hoop soa's in de omloop zijn waarvan je niet weet dat je ze uberhaupt kan krijgen en dat ze hier nog voorkomen. Zo komt in het studentenleven veel chlamydia voor (veel is een groot woord... Maar ja, veel) en toen ik aan mijn tweede klas vroeg wat chlamydia was wisten maarliefst 2 dat het een soa was, waarvan eentje dacht dat het alleen in Afrika voorkwam en heel af en toe in Nederland, en de ander wist alleen wat het was omdat zijn broer het gehad had. Denk dat de gemiddelde tienermeid niet weet dat chlamydia in het begin erg op een schimmelinfectie kan lijken... Of überhaupt dat vrouwen schimmelinfecties krijgen en dat daar helemaal niks mis mee is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:09

Ja klopt, is verplicht, maar niet alle scholen zijn er zo serieus in, jammer genoeg.
Er zijn methodes, zijn wel bedoeld om een bepaald aantal te geven, maar vanwege het geld maken ze daar dan de helft van af, dus dat schiet ook niet op.
Dokter Corrie is wel weer terug gekomen gelukkig! :D
Van mij mogen ze beginnen vanaf groep 5/6, als ik zie hoeveel dingen de kinderen dan al mee hebben gekregen via tv, internet en (puber)tijdschriften..verhalen van kinderen van 6 die op internet hadden gezien over een vrouw met een komkommer, op tv bij southpark hoe een pony oraal bezig was en tijdschriften die alles uitleggen over schuren en hoe je een jongen moet tongzoenen en strelen die je schijnbaar net hebt ontmoet..en de games van 16 jaar die ze allemaal op veel te jonge leeftijd al spelen.
Van ons had dat nog niet gehoeven, maar de meeste ouders hebben er geen problemen mee schijnbaar.
Dus je moet er wel op tijd bij zijn, anders ben je te laat, ook al denk je dat je kind er niet aan toe is, ze krijgen er mee te maken!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:10

Emmaa_ schreef:
Ik zeg niet dat tieners het niet weten, ik zeg alleen dat er een hoop soa's in de omloop zijn waarvan je niet weet dat je ze uberhaupt kan krijgen en dat ze hier nog voorkomen. Zo komt in het studentenleven veel chlamydia voor (veel is een groot woord... Maar ja, veel) en toen ik aan mijn tweede klas vroeg wat chlamydia was wisten maarliefst 2 dat het een soa was, waarvan eentje dacht dat het alleen in Afrika voorkwam en heel af en toe in Nederland, en de ander wist alleen wat het was omdat zijn broer het gehad had. Denk dat de gemiddelde tienermeid niet weet dat chlamydia in het begin erg op een schimmelinfectie kan lijken... Of überhaupt dat vrouwen schimmelinfecties krijgen en dat daar helemaal niks mis mee is.

Dan is er flink werk aan de winkel zou ik zeggen.

Voor de rest heb ik dat uitgebreid (jaja met foto's en al) in de tweede klas bij biologie gehad. +:)+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:10

Seksuele voorlichting op school, ja absoluut. Op de middelbare school bij mij was het alleen gericht op soa's en zwangerschap. Er is niks voorbij gekomen over consent en grenzen. Dat vind ik een gemiste kans. Overigens moet je daarmee bij peuters al beginnen, dat het niet oké is als iemand zomaar aan je zit en dat je ook niet zomaar anderen mag aanraken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:12

het is tegenwoordig volgens mij zelfs verplicht, vanaf de laagste groepen van de basisschool, volgens goedgekeurde methodes (en met scholing van de leerkrachten).
Wij geven die lessen ook al in de kleutergroepen.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-04-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:12

Appelmoes_11 schreef:
Seksuele voorlichting op school, ja absoluut. Op de middelbare school bij mij was het alleen gericht op soa's en zwangerschap. Er is niks voorbij gekomen over consent en grenzen. Dat vind ik een gemiste kans. Overigens moet je daarmee bij peuters al beginnen, dat het niet oké is als iemand zomaar aan je zit en dat je ook niet zomaar anderen mag aanraken.

Helemaal mee eens.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:20

Emaaa...zeer zeker dat in engeland de gemiddelde leeftijd 16 is.
we hebben het over een gemiddelde leeftijd he....
veel zijn er rond hun 14 al ouder, dat heeft te maken dat er een zeer groot klasse verschil is in engeland.
Heb aan beide zijde van die klasse famillie zitten, en mijn tante is lerares..dus die zal het niet uit haar duim zuigen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:30

Een snelle google laat direct zien dat die informatie onzin is en ook nooit voorgekomen is. Op het moment ligt het gemiddde zelfs rond de 30 jaar in de UK.

Een gemiddelde van 16 is niet mogenlijk want dan zou je gigantische hoeveelheden zwangere 12 jarigen moeten hebben om een paar 40 jarigen tot 16 uit te middelen.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:37

wat vinden jullie? Wel of niet op school geven?
Ja, zeker wel.

wat moet er gegeven worden?
Niet alleen de horror verhalen over wat er gebeurt als je het niet veilig doet enz. Maar juist hoe het wel veilig kan.

langs welke andere kanalen zouden jongeren moeten 'opgevoed' worden hierover?
-

welke leeftijd vinden jullie passend om hiermee te beginnen?
Rond groep 7 of 8 van de basisschool.

hoe groot/wat is de rol van de ouders hierin?
In mijn ogen groot. Ik denk dat het voor sommige (veel) ouders toch een moeilijk punt is. Ik ben van mening dat school hier wel aan kan bijdragen. Ik denk dat het ook wel belangrijk is, als ze bijvoorbeeld op de basisschool voorlichting geven, dat de ouders hierin ondersteund worden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld vragen krijgen n.a.v. zo'n voorlichting. Ik ben van mening dat school ouders zou kunnen informeren over wat ze kunnen antwoorden of hoe ze dat kunnen aanpakken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:49

Heb best veel over ziektes geleerd en dergelijke op school eigenlijk. Wat wel beter kon was dat de lichamelijke opwinding van de man wel werd uitgelegd, maar die van de vrouw bijna niet..

En het emotionele deel, hoe om te gaan met soms best wel heftige gevoelens die je niet eerder gevoeld hebt?

Wat de ouders wel/niet hebben verteld moet niet uitmaken. Juist kinderen die thuis minimaal zijn voorgelicht moeten geen achterstand oplopen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:54

NatasjavE schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Helemaal mee eens.

Ook. Mijn nichtje van 6 en haar klasgenootje waren nieuwsgierig. Dus hij had zijn piemeltje aan haar laten zien en zij haar vagina, die hij ook had aangeraakt.. Ze heeft zich daarna heel rot gevoeld. Ouders zagen wel dat ze minder in haar vel zat, maar konden er niet achter komen waarom. Paar weken later kwam toch het hoge woord eruit. Ze was helemaal in de war, schaamde zich, snapte dingen niet en dat had ze allemaal opgekropt.

Sommige kinderen zijn op vroege leeftijd al bezig met ontdekken. Doktertje spelen en al dat. Dan is er niets mis om ze spelenderwijs al een beetje bekend te maken met het wel en wee van lichamen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:05

Ik vind dat er idd voorlichting moet worden gegeven. Ikzelf kreeg het in de eerste klas. Behoorlijk gegiegel natuurlijk. Al vond ik het zeer awkward, ivm mijn docent die ik nooit als prettige docent heb ervaren. ( er gingen ook wel eens geruchten over hem langs).Zelf vind ik dat er idd weer meer voorlichting mag komen.

Afbeelding
Heeeeeel slecht voorbeeld sorry :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:36

Leuk voor de discussie; Ik werd ingelicht Door de juffrouw van de kita (soort peuterspeelzaal) daar ze de kids al een vorm van voorlichting geven. Ook om misbruik ed te voorkomen. Daar zitten dus kids v.a. 2 jaar. Ik vind het zelf geen probleem. Omdat ik zowel een zoon als dochter heb, hebben we het vaak over de verschillen. Wel op hun niveau uiteraard.

Ik vind dat alle kids er eigenlijk op jonge leeftijd voorgelicht moeten worden. Vooral ivm misbruik in de jonge jaren en sex is toch ook normaal? Dus waarom wachten tot een bepaalde leeftijd?

Condooms meegeven vind ik weer wat anders. Dat vind ik (iig op basisschool) en stap te ver.