Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Toen is me dat eens uitgelegd.. En ik vind het prettig om op vroege leeftijd die kennis al te hebben. Zeker in groep 7 en 8, toen het een beetje begon te komen bij meiden om me heen. Die vroegen altijd van alles aan mij, omdat ze zelfs niets wisten, maar toch wel vragen hadden.
. Emmaa_ schreef:Maar kevertje04, hoe wil je dan uitleggen hoe seks in zijn werk gaat zonder standjes e.d uit te leggen? Kinderen weten zelf al vanaf een vrij jonge leeftijd dat het stokje in het gaatje moet hoor.
Daarbuiten zeg je dat je de leeftijd waarop kinderen voor het eerst seks hebben te laag vindt liggen en dat het daarom pas vanaf de tweede klas gegeven zou moeten worden. Daar ben ik het niet mee eens. De leeftijd ligt inderdaad erg laag, maar door te wachten met seksuele voorlichting geven ga je niet zorgen dat jongeren geen seks gaan hebben. Ze gaan het alleen doen zonder propere voorlichting. Ik ben er echt voor om het als een van de eerste lessen op de middelbare school te doen, gelijk een zooi condooms mee voor iedereen. Is misschien wat overweldigend maar het zijn nou eenmaal dingen die bij veel mensen op de middelbare school gebeuren. Je moet het zelf uitzoeken voor zijn imo
kevertje04 schreef:Emmaa_ schreef:Maar kevertje04, hoe wil je dan uitleggen hoe seks in zijn werk gaat zonder standjes e.d uit te leggen? Kinderen weten zelf al vanaf een vrij jonge leeftijd dat het stokje in het gaatje moet hoor.
Daarbuiten zeg je dat je de leeftijd waarop kinderen voor het eerst seks hebben te laag vindt liggen en dat het daarom pas vanaf de tweede klas gegeven zou moeten worden. Daar ben ik het niet mee eens. De leeftijd ligt inderdaad erg laag, maar door te wachten met seksuele voorlichting geven ga je niet zorgen dat jongeren geen seks gaan hebben. Ze gaan het alleen doen zonder propere voorlichting. Ik ben er echt voor om het als een van de eerste lessen op de middelbare school te doen, gelijk een zooi condooms mee voor iedereen. Is misschien wat overweldigend maar het zijn nou eenmaal dingen die bij veel mensen op de middelbare school gebeuren. Je moet het zelf uitzoeken voor zijn imo
Ik denk dat seks prima uit te leggen is zonder dat er diep wordt ingegaan op de verschillende mogelijke standjes. Dat het stokje in het gaatje gaat is idd ook onder de kinderen algemeen bekend, maar dat betekent niet dat ze het volledige arsenaal op school moeten gaan leren. Dat is mi iets wat ze zelf mogen uitzoeken.
Dat tweede ben ik idd vergeten toe te voegen aan mn post. Dat is dat ik niet verwacht dat het uitstellen van seksuele voorlichting die leeftijd ook daadwerkelijk gaat ophogen. Het is inderdaad ook waar dat kinderen al vroeg genoeg worden bloot gesteld aan seks via televisie en internet.
Ik ben overrompeld door de seksuele voorlichting die ik in de tweede klas kreeg. Ik was er totaal nog niet mee bezig en vond alles alleen maar vies. Ik heb er eigenlijk maar heel weinig van onthouden, omdat ik me er een beetje van afsloot. Als die voorlichting nóg eerder was gegeven, denk ik niet dat ik daar baat bij had gehad. Vandaar mijn uitspraak, dat de serieuze voorlichting beter wat later kan worden gegeven.
NatasjavE schreef:Dat je er door overrompeld werd lijkt mij eerder dat ze te laat begonnen zijn en daarna ineens te veel.
Bij mijn kinderen op school beginnen ze op een hele speelse manier. (wat is verlieft zijn)
Het bespreken van standjes hoeft wellicht niet tot in detail(en dan nu op bladzijde 69 van de kamasutra * vinger in de lucht meester,...moeten we dit weten voor de tooooeeetssss?????*),.......maar het is denk ik wel goed voor en mannen en vrouwen te weten dat er voor vrouwen andere standjes toe doen dan bij mannen.
En dat is ook uiteraard niet voor op de basisschool.
Goof schreef:Emmaa_ schreef:Denk dat er tegenwoordig door het internet al een hoop meer informatie bij de hand is, en ik denk dat kinderen wat dit betreft ook absoluut niet onderschat mogen worden.
Pubers van tegenwoordig hebben geen enkel idee wat seks is en hoe ermee om te gaan, al helemaal niet veilig.
Mijn leerlingen (middelbaar onderwijs) hoorde ik vorige week nog vol overtuiging zeggen dat je vrouwen kunt 'kopen' met geld, want als je geld hebt komen er vanzelf heel veel. Dat is wat informatie op internet tegenwoordig doet; verkeerde ideeën en beelden afgeven.
Pubers zijn onwetend en seksuele voorlichting in het middelbaar onderwijs is echt hard nodig!
Goof schreef:Emmaa_ schreef:Denk dat er tegenwoordig door het internet al een hoop meer informatie bij de hand is, en ik denk dat kinderen wat dit betreft ook absoluut niet onderschat mogen worden.
Pubers van tegenwoordig hebben geen enkel idee wat seks is en hoe ermee om te gaan, al helemaal niet veilig.
Mijn leerlingen (middelbaar onderwijs) hoorde ik vorige week nog vol overtuiging zeggen dat je vrouwen kunt 'kopen' met geld, want als je geld hebt komen er vanzelf heel veel. Dat is wat informatie op internet tegenwoordig doet; verkeerde ideeën en beelden afgeven.
Pubers zijn onwetend en seksuele voorlichting in het middelbaar onderwijs is echt hard nodig!
Laura12 schreef:Ik ben 14 en ik krijg ook al zulke lessen op school kunnen ze beter met 15/16 doen want nu luisterd er niemand naar iedereen lacht erom en zit dan niet op te letten.
Ik overigens ook niet :p ik hoef dat nu nog allemaal niet te weten hoor
Achjoh het ligt er gewoon aan hoe er mee omgegaan wordt. Volgens mijn moeder vroeg al rond mijn kleutertijd waar kinderen eigenlijk toch ineens vandaan komen en ze heeft het gewoon eerlijk uitgelegd, prima.
Emmaa_ schreef:Ik zeg niet dat tieners het niet weten, ik zeg alleen dat er een hoop soa's in de omloop zijn waarvan je niet weet dat je ze uberhaupt kan krijgen en dat ze hier nog voorkomen. Zo komt in het studentenleven veel chlamydia voor (veel is een groot woord... Maar ja, veel) en toen ik aan mijn tweede klas vroeg wat chlamydia was wisten maarliefst 2 dat het een soa was, waarvan eentje dacht dat het alleen in Afrika voorkwam en heel af en toe in Nederland, en de ander wist alleen wat het was omdat zijn broer het gehad had. Denk dat de gemiddelde tienermeid niet weet dat chlamydia in het begin erg op een schimmelinfectie kan lijken... Of überhaupt dat vrouwen schimmelinfecties krijgen en dat daar helemaal niks mis mee is.
Appelmoes_11 schreef:Seksuele voorlichting op school, ja absoluut. Op de middelbare school bij mij was het alleen gericht op soa's en zwangerschap. Er is niks voorbij gekomen over consent en grenzen. Dat vind ik een gemiste kans. Overigens moet je daarmee bij peuters al beginnen, dat het niet oké is als iemand zomaar aan je zit en dat je ook niet zomaar anderen mag aanraken.
NatasjavE schreef:Appelmoes_11 schreef:Seksuele voorlichting op school, ja absoluut. Op de middelbare school bij mij was het alleen gericht op soa's en zwangerschap. Er is niks voorbij gekomen over consent en grenzen. Dat vind ik een gemiste kans. Overigens moet je daarmee bij peuters al beginnen, dat het niet oké is als iemand zomaar aan je zit en dat je ook niet zomaar anderen mag aanraken.
Helemaal mee eens.