Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:40

Sizzle schreef:
Dit is een Nederlands verschijnsel.

Je bent duidelijk nog nooit in IJsland geweest.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:42

Erna_ schreef:
Mijn roepnaam is ook anders. Officieel heet ik Christina Theodora, vernoemd naar mijn oma. Er had nog Erna erachter gemoeten, maar dat was mijn vader in de zenuwen vergeten :+
Opletten moet je inderdaad. Ik had een tijd een collega met dezelfde achternaam die als voornaam Conny had. Heel vaak lagen papieren die voor mij bestemd waren in háár postvak omdat ze naar de voorletter C keken, terwijl zij juist weer een J als voorletter had :D
Het is zelfs gebeurd dat zij minder ging werken en ík daarna minder salaris kreeg. Vond zij niet erg, maar ik wel

Haha zoiets hadden mijn zusje en ik met onze eindexamens (ging op volgorde alfabet eerste doopnaam bij mij V bij haar N), nu stond ik blijkbaar verkeerd ingeschreven (A) dus had ik haar 4,3 voor natuurkunde en zij mijn 7,5 :+ Was ik niet heel blij mee _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:45

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Dit lijkt me meer iets religieus.

De overige namen zijn tenslotte doopnamen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:46

Ja dat was vroeger nou eenmaal zo. Of vroeger, meer inderdaad wat bij doopnamen hoort. Ik heb het ook. Mijn volledige namen zijn Johanna Roselinde. Johanna van mijn oma en Roselinde naar mijzelf (ja echt waar :') )
Mijn moeder wilde mij een tweede doopnaam geven die afleidde van mijn roepnaam, Roos. Alleen sta ik dus geregistreerd als Johanna Roselinde en noemen ze mij Roos. Ze hadden het achteraf gezien beter om kunnen draaien voor het gemak, maar daar hebben we nu niets meer aan.

Vroeger op school heeft het ook 3 maanden geduurd voordat ik het recht getrokken kreeg dat ik Roos heet. Ik stond ingeschreven onder mijn officiële namen. CBR en dat soort instanties noemen mij ook Johanna, maar voor dat ene uurtje luister ik er ook gewoon naar.

Heb een zomerbaan gehad bij de BK via een andere instantie, en daar stond ik dus ook onder Johanna. Was het na een week zat het elke keer te corrigeren, omdat ik elke keer andere collega's en teamleider had :') Had namelijk ook een naamplaatje gekregen met Johanna en ik kreeg geen ander.
Was maar 1 iemand die mij Roos noemde daar en de rest keken elke keer raar op toen ze dat hoorden :') _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:47

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Nee dat klopt :D
Doen ze dat daar ook?

Ik bedoel niet het afkorten van bijvoorbeeld Fridor naar Frida of zo.
Of Andreana naar Anja, waarbij de letter gelijk blijft.
Ik bedoelde wel echt de Johanna Catharina en we noemen haar Klara gevallen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:43

Ik dacht eerst dat dit over paarden ging :') (sportnaam x officiële naam).

Mijn eerste naam is ook mijn roepnaam (maar die wordt ook vaak verbasterd), mijn tweede naam is een vernoeming naar een oudtante (tante van mijn vader). Mijn broer's eerste naam is ook zijn roepnaam en zijn tweede naam is de eerste naam van onze vader. Mijn moeder had blijkbaar niet zoveel te vertellen. Maar alleen dankzij haar is mijn gruwelijk ouderwetse tweede naam tenminste niet mijn eerste!!!

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je (in deze tijd) je kind een geheel andere roepnaam zou geven dan de officiële na(a)m(en). Lijkt me verwarrend en frustrerend.

Joey

Re: Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:05

Toen ik klein was werd ik gepest door m'n naam toen en voelde ik me regelmatig onzeker/poedersuiker daarover. Dus toen met m'n ouders besloten om mij als roepnaam Joey te noemen :) Als ik jaar of 25 ben en op mezelf woon etc wil ik alles laten veranderen en daar hebben mijn ouders ook geen problemen mee en begrijpen dat volledig :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:13

Joey, hoe heet jij nu dan? Het is nogak een beslissing om het zelfs op papier te laten veranderen.

Ps. Mag uiteraard ook via pb.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:15

Mijn ouders hebben ook een leuk grapje uitgehaald: mijn tweede naam is mijn roepnaam. Brengt ook altijd een hoop verwarring met zich mee. Zelfs op formulieren waar je apart nog je roepnaam in moet vullen, gaat het vaak mis.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:16

Ja, waarom, dat vraag ik me al heel lang af :')
Ik vind het zwaar irritant dat ik een geboortenaam heb die ik nu nog steeds niet kan spellen :+
Niet vernoemd naar familie, vonden ze gewoon leuk. En bam, doen we er toch gewoon een andere roepnaam bij?
Ouders geven nu ook wel toe dat ze er niet zo goed over nagedacht hadden en bij mn zusje hebben ze het al anders gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:26

Ik begrijp niet waarom men de roepnaam dan niet als eerste naam registreerd. Als je toch al 2 namen hebt kan er ook wel een derde bij aangemeld worden toch?

Stel je wilt je kind Cornelia Geertruida noemen met roepnaam Imke, waarom registreerd men het kind dan niet gewoon Imke Cornelia Geeertruida :?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:50

Peelie schreef:
Joey, hoe heet jij nu dan? Het is nogal een beslissing om het zelfs op papier te laten veranderen.

Ps. Mag uiteraard ook via pb.

Ik heet Joey :)) Haha, nee mijn roepnaam was nogal oudbollig, maar mijn 'oude' naam heeft de eerste 2 letters als mijn naam nu en lijkt best op mijn naam nu. Heeft volgensmij geen toevoeging om te vertellen wat er staat op mijn paspoort etc :) Tis eerder dat ik het erg vervelend vind dat overal waar je komt weer hetzelfde moet vertellen dat ik toch echt Joey heet :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:02

Ja heel gek haha. Ik ben gelukkig geregistreerd met mijn roepnaam en daarachter pas de 'extra namen'. En gelukkig ook niet te oubollig dus met mijn doopnamen zou ik geen probleem hebben. Ik heet *roepnaam* Julie Hélène.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:13

Mijn doopnamen corresponderen ook niet met mijn roepnaam. Mijn doopnamen zijn Maria Gerarda Cornelia (naar mijn opa's en peetom) en mijn roepnaam is Marleen.
Het wijkt niet zoveel af, maar het is toch anders.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:22

Sammie, interessant stuk. :j Ik ken inderdaad families waar het stikt van de Kezen, verklaart een hoop.

Zelf heb ik moderne doopnamen, niet eens naar iets katholieks verbasterd. Mijn broer heeft wel echte katholieke namen en zijn roepnaam is dus een afgeleiden van zijn eerste doopnaam.

_Nikita schreef:
Mijn ouders hebben ook een leuk grapje uitgehaald: mijn tweede naam is mijn roepnaam. Brengt ook altijd een hoop verwarring met zich mee. Zelfs op formulieren waar je apart nog je roepnaam in moet vullen, gaat het vaak mis.

Heeft mijn man ook. Zijn eerste naam is eigenlijk een hele normale naam, zijn tweede naam is meer een bijbelse naam, ware het niet dat een e in zijn geval een i is. Ook al meegemaakt dat ze zijn naam veranderen, want het zou wel een schrijffoutje zijn. |o Dus ook inderdaad bij vliegtickets dat aan de hand gehad.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 08:53

@Sizzle: precies, dat denk ik nu ook. Waarom niet gewoon opnemen als officiele naam. Je kan toch niet zeggen, dat je dat niet zou willen omdat je de naam niet mooi vindt :P (tenslotte noem je je kind toch zo).
Iedereen is vrij om te doen wat die wil kiezen voor naam, maar het kind kan de dupe ervan zijn (zoals al genoemd, vliegtickets, diploma, verkeerde naambordje).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:58

Mijn moeder heet Petronella Johanna, roepnaam Nelly, oftewel Nell. :P

Ik heet Kim, en mijn roepnaam is gewoon Kim, maar dat word al snel Kimmetje. :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:04

dat laatste snap ik nog ja....maar dat wat o.a. Sizzle beschrijft vind ik gewoon onhandig.
Gelukkig heb ik gewoon 1 naam...onze beide kinderen ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:11

Ik heb nog ouderwets 4 voornamen. Mijn roepnaam is een afkorting van de eerste (kath ipv Kathleen) maar ik heb nooit problemen met officiële formulieren. Logisch toch dat je daar gewoon je officiële naam in vult?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:18

Bij mij kwam de roepnaam pas iets later. Ik heb er trouwens niet zoveel moeite mee hoor. Alleen heel soms als er staat 'voornaam' (enkelvoud) weet ik niet wat er moet staan. In de meeste gevallen geef ik dan gewoon mijn roepnaam op, bij alle niet-officiele zaken maakt het immers eigenlijk niks uit.

Wel vind ik het verbazend dat men er niet op ingesteld is en dat dit in allerlei formulieren niet duidelijk gevraagd wordt terwijl het toch niet iets uitzonderlijks is. Maar 'de dupe' vind ik een grote term hoor. Bovendien word ik door instanties meestal gewoon aangesproken met mevr. [achternaam]. Dan maakt het helemaal niet uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:19

Ja als instanties ieders bijnaam ook moeten gaan bijhouden. Zo moeilijk is het niet om gewoon je officiële naam op te geven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:30

Mijn ouders lezen het ND (oergereformeerde krant), en in de geboorteadvertenties staat dan meestal het volgende:

God gaf ons Jan Hendrik
Wij noemen hem Klaas

(Bij wijze van). Zo van, God gaf ons een kind met een naam die wij niet mooi vonden, dus noemen wij m lekker anders :+

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:31

Zo is de roepnaam van mijn vriend de laatste van zijn vier namen. Ook irritant :D
Bij onze dochter dus ook bewust ervoor gekozen dat haar roepnaam ook gewoon haar eerste naam is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:32

Ayasha schreef:
Ja als instanties ieders bijnaam ook moeten gaan bijhouden. Zo moeilijk is het niet om gewoon je officiële naam op te geven.

Als je als instantie contact opneemt met iemand (bv via telefoon), dan moet je ook de naam registreren die voor dat doel in gebruik is. Dat is NIET de officiele reeks voornamen maar de roepnaam. De instanties hebben daar trouwens zelf ook baat bij: het levert goodwill op en vermindert misverstanden. Technisch is het geen enkel probleem, bij ons was dat iets standaards (ik heb als programmeur dergelijke systemen gebouwd.) En juist vanuit die technische kant en omdat ik weet hoe belangrijk het was voor onze gebruikers, snap ik niet dat dit zo vaak niet goed opgelost wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:32

Foaly schreef:
God gaf ons een kind met een naam die wij niet mooi vonden, dus noemen wij m lekker anders :+

_O-