Hoe denk jij over paardenvlees eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eet jij paardenvlees?

Ja, ik eet bewust paardenvlees (bijvoorbeeld rookvlees of stoofvlees.)
70 (36%)
Ja, als het ergens in verwerkt is wel. (Frikandel etc.)
47 (24%)
Ik hou er eigenlijk geen rekening mee, maar zou het nooit bewust eten.
24 (12%)
Nee, ik eet geen paard uit het principe dat ik veel met paarden heb.
18 (9%)
Nee, ik eet helemaal geen vlees.
26 (13%)
Nee, ik lust het niet.
7 (3%)
Anders?
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 194

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:49

Ik eet ook paarden vlees. Graag zelf. Paardenworst en rookvlees heerlijk op brood.
Hachee en biefstuk smaken van het paard lekkerder dan van een koe.
En mag ik nou geluk hebben dst dicht bij een paardenslager zit :).

Als ik er over na denk kan je beter paarden vlees eten dan andervlees.

Koeien vind ik ook heel leuk om te knuffel en die eet ik ook gewoon.

Moet wel zeggen dat ik het een half jaar niet heb gegeten toen een verzorg paard geslacht werd. Vond dat dan weer wel vreemd het idee dat ik mogelijk dat paard at.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:51

Ja ik eet paardenvlees... Vind het voor een koe, varken, kip of eend net zo erg, maar vind alles lekker en vlees is goed voor je dus gooi maar op mn bord. O-) Beestje is toch al dood..
Laatst bijgewerkt door Stravero op 11-04-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:51

Ik vind paardenvlees niet lekker, oprecht niet, net als konijn. Maar dat is opgelost, als ik een van de paarden laat slachten last ik die in mooie stukken maken voor de honden, die kunnen een mooi stukje paard waarderen. :D

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:52

Ik eet geen paardenvlees waarom niet, omdat ik het zielig vind en met het gevoel dat er een paard geslacht daarvoor

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:53

Ik eet wel paardenvlees als het ergens in verwerkt zit. Paardenbiefstuk zou ik zelf nooit klaarmaken, maar als ik het voorgeschoteld zou krijgen op restaurant bijvoorbeeld zou ik het wel opeten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:54

EskeGirl schreef:
Waarom niet? Lekker, mager, vaak goed leven gehad. Ik vind dat als je vlees eet, je ook gewoon alles moet eten, geen hypocriete uitzonderingen maken. Voor mij is dat dan mits de dieren goed zijn behandeld tijdens leven en slachten: ik wil geen dier eten dat levend gevild of gekookt is bijvoorbeeld.

Inderdaad, dit dus.
Ik zou zelf ook bijvoorbeeld gewoon hond eten als het te koop zou zijn.

Greetje63

Re: Hoe denk jij over paardenvlees eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:45

Ik zie geen verschil tussen het eten van paardenvlees of het eten van koeien of varkensvlees. veel belangrijker wel is hoe het stuk vlees tot stand gekomen is. En denk denk ik in deze bijv over de wantoestanden rondom het paardentransport.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:23

Ze hebben het hier bij de slager nooit! Vlees kopen bij de supermarkt doe ik niet aan.
Heb het wel eens op bij mijn vriend thuis (paardenrookvlees op brood) en dat vond ik lekker.

Dus ja ik zou het eten hoor.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:45

Koe, paard, kip, vogel, schaap, varken , big, lam, haan, slak, garnaal, vis, konijn, haas, kwartel, struisvogel... Het kan me een ene zier schelen. Als het maar lekker is...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:50

Ik eet ook bewust paardenrookvlees, ik vind het lekker, dus waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:52

Een dier is vaak geslacht om het vlees , beetje zonde het te verspillen omdat het paard is.

Schotelen ze het voor dan eet ik het wel

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:58

Ik heb eigenlijk nog nooit 'echt' paardenvlees gegeten. Alleen een frikandel ofzo. In Mora hamburgers enzo zit ook paardenvlees. Dat eet ik gewoon. Paardenvlees is wel gezond toch? Is heel mager.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:05

Er is minder controle op paardenvlees (medicijngebruik) en welzijnswetgeving van slachtpaarden dan voor ander slachtvee aan de recente schandalen te zien. Een shet uit NL zou nog niet zo snel een probleem zijn (weinig kans op foute medicijnen, en grote kans op gewoon kudde en gras leventje), maar het grootste deel van ons paardenvlees komt uit landen die het niet zo nauw nemen met medicijnen en welzijn. Liever niet dus.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:06

Paardenvlees is echt heerlijk en erg gezond. Dus ja wij eten zeker wel eens paarden vlees. Probleem is alleen dat het meeste uit zuid Amerika komt en daar ben ik dan weer geen voorstander van.
Wanneer onze eigen paarden zover zijn dat ze geen paardwaardig leven meer kunnen lijden zullen wij deze ook laten slachten en zal dat vlees gewoon bij ons zelf in de vriezer komen te liggen. Geen eerlijker stukje vlees dan dat.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:17

Ik werk momenteel al een tijdje op IJsland, en het is hier heel simpel. They can't controle it? They eat it.

Heeft een paard hier geen goede gangen, geen mooie bouw, of gewoon een rotkarakter, gaat het naar de slager(uitzonderingen uitgelaten). Zouden ze in Nederland ook moeten doen, is dat overschot aan paarden in een keer opgelost :+ :+

Op het moment staat mijn baas (waar ik dus ook verblijf) een paardenrookworst klaar te maken, ruikt heerlijk :Y)

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:23

Nee ik eet het niet, het word ook nooit in huis gehaald, en al zou ik bijvoorbeeld bij me oma gaan eten en krijg een paardenbiefstuk voorgeschoteld zou ik ook weigeren. Waarom? geen idee. Het trekt me gewoon absoluut niet om te eten. Maar nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik niet zo'n goede vleeseter ben, en eigenlijk alleen kipfilet te eten vind. Frikandel of kroket hoef ik niet, neem wel een lekkere kaassoufle.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:33

Het enige waar ik mij zorgen om maak is of de paarden bute en medicijnen vrij waren op het moment van slachten en of het vlees ook echt afkomstig is van Nederlandse paarden, wat vaak niet het geval is. Het zijn vaak paarden uit Oostbloklanden of zuid Amerika. al denk ik dat deze paarden het nog steeds beter hadden dan de gemiddelde varken :+

Wij hebben hier een paardenslager die echte Hollandse paardenworst verkoopt. Heerlijk!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:38

Persoonlijk denk ik dat die controle er wel is. Hier een pony waarbij er zodra er medicijnen werden toegediend gelijk in het entingenboekje werd gezet dat hij niet geschikt is voor humane consumptie, een goede dierenarts gaat niet weg voor dit er in staat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:39

Hier in Nederland is de controle idd goed aanwezig maar over het buitenland betwijfel ik het heel erg. Dat is het gene waar ik mij zorgen over maak haha

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:43

Ik eet zelf puur uit principe geen paardenvlees. Ik heb er geen probleem mee dat anderen het eten, ik vind het gewoon geen fijn idee om paardenvlees te eten. Mocht je het me voorschotelen en niet zeggen wat het is dan eet ik het waarschijnlijk zo op (niet proberen want ik zal het achteraf niet leuk vinden :+ ), maar met het idee erachter dat het paardenvlees is, nee bedankt, ik sla wel een dagje vlees over.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:54

Ik eet gelukkig geen (paarden)vlees, Dat komt omdat ik er eigenlijk niet blij van werd als ik vlees had gegeten, dan was ik steeds weer van:'Ik eet een dier op :'( ' Dus daarom ben ik vegetariër! :D

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:06

Ik eet helemaal geen vlees dus ook geen paard.
Ik eet geen vlees omdat t kan, ik ga niet dood als ik geen vlees eet. Als er niks anders meer is zal ik t wel eten maar zolang dat nog niet zo is blijf ik lekker vegetariër. Ik wil het aantal doden dat ik op mn geweten heb zo veel mogelijk beperken. En ik vind het idee van een dier eten echt verschrikkelijk. De reden 'het beestje is toch al dood' slaat in mijn beleving ook nergens op want als er geen vlees meer verkocht zou worden zouden echt minder dieren geslacht worden of gefokt worden voor de slacht.
Laatst bijgewerkt door _Celess op 12-04-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:08

Zelf eet ik eigenlijk weinig vlees. Ben ook een tijd vegetariër geweest, maar omdat ik het dan toch merk dat ik het mis eet ik af en toe wat. Ik houd me er niet echt mee bezig of er paardenvlees in zit, maar als ik weet dat t er in zit dan eet ik het niet. Op 1 of andere manier heb ik er dan geen goed gevoel bij.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:12

Ik zou het wel bewust eten, maar ALLEEN als ik zeker weet dat het paard in kwestie een goed leven heeft gehad.
Van die mini documentaire bij Radar over paardenvlees (jaartje terug denk ik?) werd ik echt niet goed, zo akelig moesten die paarden hun laatste weken doorbrengen. :r

Ik vind wel dat mensen een beetje hypocriet zijn als ze geen paardenvlees eten 'want dat is zielig', maar vervolgens wel een kiloknaller kipfilet uit het koelvak trekken. :')

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:15

Ik eet enkel paardenvlees als het verwerkt is in frikandel, hamburger of iets dergelijks. Paardenbiefstuk/rookworst en ander 'zuiver' paardenvlees eet ik niet omdat ik het niet lekker vind. De smaak bevalt me niet. Ik heb dan ook totaal geen probleem met mensen die wel bewust paardenvlees eten, ik zou het waarschijnlijk zelf ook doen als ik het lekker vond :P