Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:11

Omdat ik een slecht en gewetenloos mens ben? Of wat voor antwoord zou je precies willen? :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:11

Ik hou enorm van dieren , ik redt ze waar mogelijk is maar ik eet ook vlees. En zelfs de goedkopere dingen. De winkel met kiloknallers zit net te ver weg.. maar denk je nu echt dat je de industrie stopzet als ik geen vlees meer koop?? Nee ik geloof t niet. Ik heb ook mijn eigen kippen opgegeten, de kudde hooglanders die uitgedund moest worden van de werkgever van mijn man. Terwijl wij 3 kalfjes hebben grootgebracht met de fles. Ja, ik hou enorm van dieren, vlees maar ook van mijn portemonnee. In mijn ogen gaat het verder dan alleen geen vlees meer kopen. Want de melkkoe is ook geen feestje waard.. je vrije uitloop eieren .. pff je wil niet weten hoeveel ruimte ze hebben. Maar denk eens aan het hondenvoer en kattenvoer wat je koopt?? Het hooi voor je paard (daar hadden vast en zeker ook een fijne kudde varkens of koeien op kunnen lopen om vrij te zijn. Je paard wat een paar uur lekker buiten mag staan, terwijl het eigenlijk de hele dag behoort te grazen. Je laarzen, schoenen, handschoenen.. zijde ahhh arme rupsjes.. pff nee terug naar de natuur wil echt niet. Prima als je geen vlees eet, respecteer ik, maar respecteer ook dat er mensen zijn die het wel doen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:12

omdat 't lekker is. Sowieso is die foto niet waarheid berust. Kennelijk ben je nog nooit in een varkensstal geweest. En ja ze lopen niet in de wei, daar is de ruimte in nederland niet voor + dat dan iedereen begint te zeuren dat 't stinkt :+

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:12

NAIWHL schreef:
En weer lekker aangedikt...

Ik kom regelmatig op veehouderij bedrijven en het eerste varkensbedrijf waar de varkens er op die manier bijzitten moet ik nog tegenkomen...

Realiseer je je wel dat de kiloknallers niet door de veehouders bedacht worden, maar door de supermarkten?

Dit ja. Mijn vader was tot 15 jaar terug varkensboer en toen zaten de varkens er al zo niet meer bij.
En ik vind vlees gewoon erg lekker

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:13

Sammie schreef:
Omdat het lekker is. :+ Niet elk dier wordt mishandeld voor de slacht.

Ik vind het een beetje vreemd om te zeggen dat iemand niet van dieren houdt omdat hij vlees eet.. Valse stelling.

Dat dus :j

En ja, dieren gebakken, gegrild, gestoofd wat dan ook, nog een liefhebber hier :Y)

Anoniem

Mensen willen soms wel vergeten dat als veehouders niet goed voor hun dieren zorgen dat deze dieren totaal geen geld op gaan leveren, dus de veehouders proberen (de meesten dan ;) ) zo goed mogelijk voor hun vee te zorgen. Daarnaast heeft 95% echt hart voor zijn dieren, wat het realiseren van een goede zorg alleen nog maar beter maakt.

Ik nodig je graag uit bij de veehouder waar ik werk, kun je zien hoe het vleesvee buiten loopt samen met de kalveren :)

vuurneon

Rauw vind ik het ook lekker hoor! Carpaccio hmmmm

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:14

MarlindeRooz schreef:
En onze hond krijgt ook voer dat ik bewust op dierenwelzijn uitgekozen heb. :)
En is dat controleerbaar voor je? En zo ja hoe pak je zoiets aan om achter de oorsprong van diervoeding te komen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:16

@ts.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook vaker zo denk als ik vlees eet of rauw vlees in mn handen heb (kippenpootje bijv.)
Ik ben dierenliefhebber maar ik voel me gewoon echt sjit als ik niet geregeld een stukje vlees eet.

ik eet t niet elke dag op brood echt zelden.
ik zou willen dat die massaproductie eens ophield en dat zo veel vlees op de vuilnis beland.
Dat vind ik erg de gedachte dat een dier zoiets moet meemaken en maar half gegeten word terwijl elders honger heerst.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:16

Ik eet geen vlees of vis. Gewoon omdat ik me daar niet prettig bij voel en het niet hoeft. Maar in principe heb ik helemaal niets tegen vlees eten. Wel tegen de bioindustrie, kippen, koeien en varkens in kleine hokken. Ik denk dat mensen bewuster moeten gaan vlees eten. Niet het goedkoopste kiezen maar naar afkomst kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:17

Ik ben gek op dieren maar ik eet ze ook met liefde hoor := Ook een paardenbiefstukje of een lekker stukje wild zeg ik geen nee tegen (aaawhhh Bambi).

Bij mij komt het gedeeltelijk door gemakzuchtigheid in combinatie met medische redenen. Ik heb eens in de zo veel tijd gewoon een stuk rood vlees nodig voor het ijzer als ik niet elke dag supplementen wil slikken (wat ik niet wil). Daarbuiten koop ik persoonlijk alleen biologisch/scharrelvlees. Soms uit de supermarkt, soms van een slager. Ik weet dat biologisch vlees uit de supermarkt maar een klein stukje beter is dan kiloknallers, maar het is in ieder geval iets. Kip koop ik hier sowieso van de (halal) Turkse slager, omdat ik weet wat voor dierenrechten er verbonden zitten aan halal slachten en omdat het mij niet zo veel kan schelen dat er een gebed is gezegd voordat de kip werd geslacht.

Vind het overigens een beetje een verwijtend topic. Vooral met het plaatje erbij. Want hoe DURVEN mensen die dierenvrienden zijn ze ook op te eten? De merrie die ik reed is gewoon naar de slacht gegaan en ik heb daar veel meer vrede mee gehad dan dat ze ingeslapen zou worden. Heeft niks te maken met het feit dat ik niet haar vriend was, wel met mijn manier van denken.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:19

Greetje63 schreef:
MarlindeRooz schreef:
En is dat controleerbaar voor je? En zo ja hoe pak je zoiets aan om achter de oorsprong van diervoeding te komen?

Is dit gewoon een ander account van je := ?

Maar ik ben ook vega puur omdat ik als ik weer vlees zou etne dat beeld zie van hoe dieren geslacht worden :n

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:19

Najoveh schreef:
Ik eet geen vlees of vis. Gewoon omdat ik me daar niet prettig bij voel en het niet hoeft. Maar in principe heb ik helemaal niets tegen vlees eten. Wel tegen de bioindustrie, kippen, koeien en varkens in kleine hokken. Ik denk dat mensen bewuster moeten gaan vlees eten. Niet het goedkoopste kiezen maar naar afkomst kijken.

Is zeker een goede gedachte alleen voor veel mensen niet haalbaar. Hoeveel mensen hebben geen financiële problemen? Of leven van een bijstand? Ook deze mensen willen wel eens vlees. En die kunnen duurder vlees niet bekostigen.
Al vind ik goede huisvesting van het dier ook belangrijk hoor :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:21

Ik ben in eerste plaats een omnivoor, in tweede plaats vind ik veel dingen die vlees kunnen vervangen niet lekker.

Waarom ik nu geen biologisch eet? Omdat ik thuis woon en mijn ouders beslissen. Als ik op mezelf woon, wil ik biologisch en minder vlees eten.
Niet ieder dier wordt mishandeld. Natuurlijk zijn de omstandigheden niet ideaal, maar een mishandeld/gestressed dier is niet lekker qua vlees, daarom zal dit ingeperkt worden. Vleesdieren zullen misschien niet gelukkig zijn, nee, maar boeren zijn ook geen dierenmishandelaars.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 11-04-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:21

funnyhorses schreef:
@ts.
Dat vind ik erg de gedachte dat een dier zoiets moet meemaken en maar half gegeten word terwijl elders honger heerst.

Nou dat zou dus voor mij een overweging kunnen zijn om toch weer vegetarisch te gaan eten. In feite is de veehouderij een vorm van voedselverspilling en met de groeiende wereldbevolking wordt dat toch een probleem in de toekomst. Maar daarvoor moeten er op politiek vlak ook eerste heel veel veranderingen doorgevoerd worden want anders helt het afschaven van de vlees productie daar ook niet in. Maar de honger/ondervoeding probleem vind ik vele malen groter dan het eventuele dierenleed. En natuurlijk moet er aandacht blijven voor huisvesting, slachtmethodes en dergelijke van dieren. Maar geloof me ben dierenarts en dus bekend met deze branche en het is echt lang niet overal kommer en kwel. Heel veel bedrijven hebben het prima voor elkaar.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:22

Even heel banketstaaf gesteld.. wat heb je aan ruimte als je binnen 6 weken een grote zware kip moet worden?? En ja die hebben best wel de ruimte en ja ik heb ze gehad om in de tuin te laten lopen. Maar helaas zijn ze gefokt om snel groot te worden en zakken ze door de poten of vallen ze dood neer als ze ouder worden dan een week of 20. Heel jammer, zijn ze dus niet tegen bestand

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:24

En echte dierenvrienden zijn er maar weinig, althans ik denk dat er vele (zogenaamde dierenvrienden?)net als ik zonder blikken en blozen een mug of vlieg doodmeppen als die lastig is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:25

Greetje63 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Tja ik moet toch iemand vertrouwen, hoe weet ik dat er in vleesvervangers geen gemalen vlees is.
En bij dat voer stond er bij elk bestandsdeel van wat het precies was, zo is de kip vrije uitloop en zitten er geen conserveringsmiddelen in het vlees. Alles voor ons prinsesje! :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:25

Weer zo´n typisch topic; TS lanceert een omstreden stelling, en pakt de popcorn om te zaak eens rustig aan te kijken. Zonder de moeite te nemen antwoord te geven op verschillende kritieken op de OP.
Ik zou wel eens van haar willen weten hoe je als "dieren liefhebber" dan carnivoren kan houden, zoals ze zelf doet. Maar ik vermoed dat ik lang zal kunnen wachten op antwoord.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:26

Geloven jullie nou echt in diervriendelijke slacht? :+ Ze maken het dier dood. Nou kunnen we wel een hele discussie gaan voeren en gaan filosoferen over hoe nadelig het is om te sterven als je toch niet doorhebt dat het gebeurt en niemand je mist, maar denk nou even na. Waarom zou je een dier doodmaken als je een supermarkt vol plantaardige alternatieven op maximaal 5km afstand hebt? Dierlijke producten zijn onnodig en achterhaald :Y)

Overigens hoef je geen dierenvriend te zijn, een soort basisrespect voor andere levende, voelende wezens is voldoende. Ik steun holebi-rechten ook en dat is niet omdat ik 'écht iets met homo's heb', maar gewoon omdat ik inzie dat die personen ook gewoon chill hun leventje willen leiden. Net als alle andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:27

Appelmoes_11 schreef:
Geloven jullie nou echt in diervriendelijke slacht? :+ Ze maken het dier dood. Nou kunnen we wel een hele discussie gaan voeren en gaan filosoferen over hoe nadelig het is om te sterven als je toch niet doorhebt dat het gebeurt en niemand je mist, maar denk nou even na. Waarom zou je een dier doodmaken als je een supermarkt vol plantaardige alternatieven op maximaal 5km afstand hebt? Dierlijke producten zijn onnodig en achterhaald :Y)

Overigens hoef je geen dierenvriend te zijn, een soort basisrespect voor andere levende, voelende wezens is voldoende. Ik steun holebi-rechten ook en dat is niet omdat ik 'écht iets met homo's heb', maar gewoon omdat ik inzie dat die personen ook gewoon chill hun leventje willen leiden. Net als alle andere dieren.

Ik heb het niet over diervriendelijke slacht, ik heb het over slacht die het dier op zijn minste nog respecteert. Ik ben niet pro-legbatterij en ik ben ook niet pro bioindustrie.. Dat lijk je wel te denken van iedereen die vlees eet?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:28

Myrthe2003 schreef:

Het slachtproces is eigenlijk wel redelijk goed geregeld vind ik. Vervoer naar het slachthuis is wel nog een punt van aandacht. Volgens mij wordt daar bij biologisch vlees niet echt aandacht aan besteed. En ik denk dat juist op dat punt wat betreft dierenwelzijn veel winst te boeken is.

Appelmoes_11

Kuggur schreef:
Weer zo´n typisch topic; TS lanceert een omstreden stelling, en pakt de popcorn om te zaak eens rustig aan te kijken. Zonder de moeite te nemen antwoord te geven op verschillende kritieken op de OP.
Ik zou wel eens van haar willen weten hoe je als "dieren liefhebber" dan carnivoren kan houden, zoals ze zelf doet. Maar ik vermoed dat ik lang zal kunnen wachten op antwoord.

Dat is een behoorlijk pittige discussie onder veganisten die katten of honden hebben opgevangen := De ene helft zegt toch vlees geven, de andere helft zegt veganistische brokken geven. Ik heb zelf geen dieren die vlees eten, maar ik zou het ze niet geven.

Anoniem

MarlindeRooz schreef:
Greetje63 schreef:

Tja ik moet toch iemand vertrouwen, hoe weet ik dat er in vleesvervangers geen gemalen vlees is.
En bij dat voer stond er bij elk bestandsdeel van wat het precies was, zo is de kip vrije uitloop en zitten er geen conserveringsmiddelen in het vlees. Alles voor ons prinsesje! :o

Daarbuiten is vals adverteren in Nederland zo verboden als wat dus ze zouden niet op de verpakking mogen zetten dat het een biologische voeding met scharrelkip en zonder conserveringsmiddelen is als dat ook niet daadwerkelijk zo was. En geloof me dat doen ze niet, want er staan in Nederland echt hele hoge boetes op.

Appelmoes_11

Emmaa_ schreef:
Ik heb het niet over diervriendelijke slacht, ik heb het over slacht die het dier op zijn minste nog respecteert. Ik ben niet pro-legbatterij en ik ben ook niet pro bioindustrie.. Dat lijk je wel te denken van iedereen die vlees eet?

Ik? Nee hoor, maar ik ben ook tegen biologische eieren en vlees :=