Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:34

Hier word je er ook helemaal ziek van.... Echte diehards... Duwen gewoon hun voeten tussen de deur en blijven maar mekkeren en zeveren, nadat je al 100 x hebt gezegd niet gelovig te zijn etc. Mooiste voorbeeld hier ,die vent wilde persee dat ik een stukje voorlas uit zn folder.. Maar dat weigerde ik, waarop hij pissig werd, en vroeg hoe ik naar de hel wilde... Ik zei, ja met vliegtuig, en knalde de deur dicht.... Nou schreeuwen dat ie deed... En daghoor... Laat me geen dingen opdringen. En als ik weiger voor te lezen, horen ze daar maar respect voor te hebben.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:35

Ik ben ook gelovig opgevoed en doe er helemaal niks mee.
Na een kinderbijbeltje heb ik ook nooit meer in de bijbel gekeken.

Toch kan ik best serieuze gesprekken hebben over het geloof, zelfs met collega's ( internationaal bedrijf )
Het maakt mij niet uit wie of wat ze aanbidden.
Heb ook veel bewondering voor mensen die op een gewone manier de islam aanhangen.
Waaruit de eerbied blijkt naar eigen mensen, maar zeker ook naar de ander.
Maar ook mensen die het protestante geloof belijden, zo liever en intenser dan dat ik dat zelf als Rooms Katholiek gewend ben.
Jehova's en mormonen ken ik ook en zoals gezegd, ik vind het prima.

Wat me irriteert is dat vooral de laatst genoemde écht heel dwingend kunnen overkomen.
Ze ze zullen ook zeker goede dingen te vertellen hebben, maar op de manier waarop........no way.
Maar op de zelfde manier kap ik ook een gesprek van internet of elektriciteit providers af als die aan de deur komen of me op de meest rare tijden gaan bellen.

Jammer, want ik denk dat we veel van elkaar zouden leren als we ook ons geloof met elkaar zouden delen.
Niet om zieltjes te winnen, maar gewoon om elkaar beter te begrijpen en elkaar in een ander daglicht te kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:36

Aan de deur wordt niet gekocht en bekeerd zijn we al.
Maar, had een vriendin die alles deed wat Onze Lieve Heer verboden had en nog wat extra streken.
Zij is met deze mensen in contact gekomen en is niet bekeerd maar wel op het rechte pad terechtgekomen. Mede omdat deze Jehova's niet aan het bekeren waren maar puur mensen weer op de rails zetten. Mijn buurjongen die erg ver van het padje was en ook een aantal jaren opgenomen was hebben ze ook bijgehouden. Hij woont nu in een beschermde woonomgeving.
het is niet altijd bekeren maar ook echte naastenliefde.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:36

Cayenne schreef:
Wij hebben nu dus ook een sticker met 'Geen collectes, geen huis- aan huis verkoop en geen geloofsovertuigers'.
Dat helpt!

Dit hebben wij ook! :) Maar heb eigenlijk al een aantal jaar niemand meer gezien hier.
Heb wel altijd netjes vermeld dat we geen interesse hadden.

Mochten ze ooit door drammen, dan mogen ze de keus maken of ze de tussendeur zelf open willen maken of dat ik dat zal doen :') Onze Cane Corso kan nogal imponerend overkomen. :D

Maar gelukkig hebben wij er totaal geen last van.

Wel ooit hier op mijn werk. Mevrouw vroeg netjes of ze wat boekjes om te lezen mocht neerleggen hier in de wachtruimte. Nou prima, ga je gang... Totdat ik zag dat het geloofsboekjes waren..

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:42

Ik geloof zelf ook niet maar hier blijven ze altijd super netjes.
Vaak maken ze een heel kort praatje en geven het blaadje af en dat is het. Neem het blaadje vaak wel aan maar probeer ze altijd wel netjes af te wimpelen. Ligt er ook aan of het uitkomt ja of nee :')

Maar ook al kap ik ze beleefd af, dan blijven ze bij ons aan de deur wel gewoon netjes.
Dan vind ik het niet zo erg. Vind verkopers aan de deur veel erger.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:43

Vreselijk vind ik het. Ik vind het ook gewoon inbreuk op mijn privacy om mij thuis zo lastig te vallen met iets wat mij totaal niet interesseert. Doe de deur niet meer open als ze er weer zijn.

tanjaatjuhh

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:44

Tja mijn buurman was net gescheiden en ze bleven maar aanbellen bij hem van kom bij ons.. Hoe ze het weten geen idee maar ze weten wel de zwakste schakels te vinden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:48

Een meisje op de basisschool haar moeder is ook Jehova's getuige, kwam vaker bij hun spelen en moest ik altijd aanhoren dat ik bij hun geloof moest aansluiten. Anders ging ik dood in 2000 bij de jaarsverwisseling.

Ik ben toen heel hard weggerend en nooit meer bij dat meisje blijven spelen :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:51

Ze lopen hier regelmatig in de wijk en meestal weet ik ze wel te ontlopen. Door ervaringen van mijn vroegere buren en oppaskindjes ben ik absoluut niet gediend van deze vorm van geloof/sekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:52

RoodZonnetje schreef:
Ik mis de optie "ik kap ze beleefd af" :)

Ik ook. Ik hou er niet van om in mijn dagelijkse bezigheden onderbroken te worden om met wildvreemden over dit soort onderwerpen te praten. Geldt ook voor veel andere gespreksonderwerpen. Als een vreemde aanbelt voor een gesprek over de evolutieleer van Darwin, heb ik daar ook geen trek in. Al geloof ik daar meer in dan in God.

Het is overigens niet dat ik dat soort onderwerpen niet interessant vind of nooit met onbekenden wil bespreken. Ik vind het juist interessant om van mensen te horen hoe ze hun religie beleven. Zou ik een Jehova op een feestje treffen (dat is dan vast geen verjaardagsfeestje :D ), dan wil ik daar best over van gedachten wisselen.

Wat ik soms wel heel lastig vind, is dat ik luister uit belangstelling en niet omdat ik overtuigd wil worden. En als het gesprek dus de kant opgaat dat ze hun best gaan doen om mijn eigen opvattingen te veranderen, dan krijg ik acuut de kriebels en haak ik af.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:52

Hier komen ze ook niet aande deur, bestaan niet in dit boerndurp.

Mocht ik ze treffen denk ik dat ik ze hun praatje laat doen en vervolgens een fijne dag wens.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:56

De laatste keer was mijn reactie: "Ik ben blij dat ik jullie geloof niet aanhang, want dan was ik dood geweest.". (Bloed transfusie moeten hebben wegens hevig bloedverlies.)
Daarna zijn ze nooit meer aan de deur geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:57

Dat was dus het mooie bij deze mensen, zij vonden het ook gewoon leuk om even te discussiëren, want ik had meteen aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was in het geloof. Ergens vind ik het ook sneu dat mensen zo verafschuwd worden door hun geloof...

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:59

Urielle schreef:
Ooit als toppunt iemand die mij en mijn kinderen hel en verdoemenis toewenste omdat ik zei dat ik het blad toch niet zou lezen en dat hij het beter kon houden voor een ander, scheelde weer kosten.

Lijkt me een beetje sterk, aangezien wij niet in de hel geloven :=

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:00

Brainless schreef:
Helaas MOETEN ze langs de deuren, niet omdat ze zelf graag willen maar, ze zijn verplicht zoveel bezoeken af te leggen en een bepaald aantal Wachttorens te verspreiden (die zijzelf moeten bekostigen).

Niet mijn probleem :Y)

Hier kan ik nooit kijken wie er voor de deur staat zonder dat iemand me ziet :P dus doe standaard open als er aangebeld word. We hebben een tijd gehad dat ze weken achter elkaar twee tot drie keer per week langskwamen (steeds dezelfde twee paren). En elke keer als ik netjes aangaf dat ik niet geïnteresseerd was, kwam er weer een heel verhaal over de Hell en de duivel (dacht inderdaad ook dat ze daar niet in geloofden) Dus heb ik gezegd "Komt dat even mooi uit, want in ben streng satanistisch" toen zijn ze een week of twee niet meer langs geweest :=

Daarna nog voordat ze konden beginnen begonnen met hen overtuigen van het satanisme en eigenlijk is het al een paar weken stil.

Ik vind het prima als ze een keertje langs komen, en ze dan netjes weer weg gaan als ik aangeef niet geïnteresseerd te zijn, maar als ze gewoon stug doorgaan, ben ik er klaar mee. Daarna heb ik een hekel aan geloof en ben ik van mening dat het meer kapot maakt dan goed, dus als het dan maar doorgedramd word schiet dat mij in het verkeerde keelgat.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:02

Mijn mentor op de middelbare school was Jehova getuige. En dat vond ik altijd zo'n onwijze kwal.
Heel erg intimiderend en opdringerig met ze geloof.
Ik gaf altijd aan dat ik niet in de bijbel geloofde.
Toen ik eens zei dat ik het een sprookjesboek vond, kreeg ik wat naar mijn hoofd gegooid.
Daarvan ook een klacht ingediend, toen kwam die als argument dat hij zijn eigen krachten niet kende.

Later eens een Jehova getuige aan de deur gehad, een week nadat mijn vader was overleden.
De man zei dat God alles kon genezen.
Ik vroeg waarom mijn vader dan dood moest, want die was toch ook niet te genezen?
Hij gaf aan dat God dit had zo gewilt.
Waarom zou die in hemelsnaam 3 kinderen kun vader afpakken??
Mijn moeder heeft me uiteindelijk naar binnen getrokken.

Hier dus geen totaal geen goede ervaringen met Jehova's getuige.
Überhaupt al niet met gelovigen helaas.
Waar iedereen in geloofd moeten ze helemaal zelf weten. Zolang ze mij er lekker buiten laten vind ik het prima :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:11

Ik probeer ze altijd beleeft af te kappen. Een x kwamen 2 vrouwen aan de deur. Ze wilde graag mij het boekje geven, dus geef aan dat ik dit niet hoef. Zegt 1 van hun: ''jij hebt een blinde geleidehond toch? Ik zie jou volgens mij wel is in de bus, kan dat?'' Ik zeg dat dat inderdaad kan, en een geleidehond heb. Zeggen ze ''op een dag komt God op de aarde (of was het Jezus, ik weet het niet meer?) en hij zal je genezen!'' En ik was echt even van..... hallo ik ben niet ernstig ziek ofzo hoor?! Heb er helemaal vrede mee hoe ik nu leef en hoe ik ben. Ik wist gewoon even niet wat ik moest zeggen, heb netjes gezegd dat ik niet er niet in geloof...

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:11

Cayenne schreef:
Ik heb niets tegen Jehova's, echt niet. Maar ze komen altijd op het verkeerde moment aan de deur :+
Een tijd geleden hadden we er ook twee terwijl ik druk was met het eten (vlees in de pan, dus kon niet zomaar uit de keuken weg). Ik dacht dat het de pakketdienst was, dus toch open gedaan.. Jehova's..
Vriendelijk afgewimpeld dat ik niet geinteresseerd ben, en heb hun succes gewenst..
Begint de oudste vrouw van het tweetal een verhaal dat ik niet moet vergeten dat ik mijn kinderen (die ik niet heb trouwens :+ ) het recht ontneem om naar de hemel te gaan en dat ik er verantwoordelijk voor ben dat ze naar de hel worden gestuurd.

Uh what? :=
Deur dichtgegooid.. Zo laat ik niemand tegen me praten :n

Weet je zeker dat dat Jehovahs Getuigen waren? Anders wel heel raar, aangezien wij niet in de hel geloven en maar een klein deel naar de hemel gaat.. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:16

Ik vind iedereen die mijn zijn of haar geloof op probeert te leggen bij voorbaat irritant. :+
Of het nou mijn oom is (dominee) of zo'n irritante jehova aan de deur. :')
Ik neem niks aan van ze en ik zeg dat ik er geen belang bij heb.

Ricie

Een keer bij een bekende van me stond er 1 voor de deur, die werd mooi afgewimpeld.

Jehova: "Ik kom god brengen"
Bekende: "Is goed, zet daar maar neer!"

En dicht was de deur....snap niet hoe hij er op kwam maar vond hem eigenlijk stiekem wel mooi verzonnen.
Zelf heb ik er een hekel aan als datsoort mensen voor de deur staan....maar goed dat blijf je houden denk ik.

Elise_0o

Ik heb ze in mijn oude appartement een keer aan de deur gehad, via de intercom. Hun stonden beneden en ik boven. De man vroeg niet eens of hij binnen mocht komen. Helaas doet zo'n intercom het blijkbaar maar een paar minuten en stopt er dan mee. Die man zal wel raar hebben gekeken dat ik midden in mijn zin ineens stil viel. Heb ze daarna nooit meer gezien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:18

Ik respecteer een ieder die gelooft, respecteer mij dan dat ik niet geloof...
Ik wimpel ze dus ook beleefd af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:18

marleen_88 schreef:
Hier komen ze ook niet aande deur, bestaan niet in dit boerndurp.

Mocht ik ze treffen denk ik dat ik ze hun praatje laat doen en vervolgens een fijne dag wens.

Nou, hier op de prairie zie je ze al van verre aankomen....

Maar maximaal eens per jaar, dus dat valt wel weer mee.

@Joolien: ik denk dat de meeste mensen Jehova's niet persoonlijk verafschuwen, maar hun ovetuigingen en de dingen die ze doen.
Ik begrijp bijvoorbeeld wel dat mensen het als een inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer opvatten als er mensen aan de deur komen om een bepaalde overtuiging uit te dragen. Geloof is toch iets heel persoonlijks. Ik denk dat het in dat opzicht te vergelijken is met mensen die aanbellen om je te overtuigen van dat je meer moet gaan sporten, hoe je je kinderen op moet voeden of dat je beter een glutenvrij dieet kunt eten: mensen houden nou eenmaal niet zoveel van ongevraagd advies. Iemand aan de deur die komt vertellen dat je eigen normen en waarden niet oké zijn en hoe je er wel over moet denken, dat gaat best ver.
Daarbij denk ik dat veel mensen de opvattingen van jehova's ook niet erg waarderen. Bijvoorbeeld hoe ze denken over bloedtransfusie en homoseksualiteit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:22

Cayenne schreef:
Ik heb niets tegen Jehova's, echt niet. Maar ze komen altijd op het verkeerde moment aan de deur :+
Een tijd geleden hadden we er ook twee terwijl ik druk was met het eten (vlees in de pan, dus kon niet zomaar uit de keuken weg). Ik dacht dat het de pakketdienst was, dus toch open gedaan.. Jehova's..
Vriendelijk afgewimpeld dat ik niet geinteresseerd ben, en heb hun succes gewenst..
Begint de oudste vrouw van het tweetal een verhaal dat ik niet moet vergeten dat ik mijn kinderen (die ik niet heb trouwens :+ ) het recht ontneem om naar de hemel te gaan en dat ik er verantwoordelijk voor ben dat ze naar de hel worden gestuurd.

Uh what? :=
Deur dichtgegooid.. Zo laat ik niemand tegen me praten :n

"Ach mevrouw, anders wordt de duivel werkeloos. Dat is toch ook zielig?" Stomme vraag geeft stomme antwoorden zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:27

Hier kwam er ooit 1 , met mijn aller slaperige kop deur open en ze begonnen we zijn je.. Mevrouw goede dag :') , tsja ik ben monsterlijk als ik wakker gebeld word