Laminaat met vloerverwarming als hoofdverwarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Laminaat met vloerverwarming als hoofdverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:11

Hier ligt er ook laminaat op de vloerverwarming maar ik kan je nog niet vertellen hoe het bevalt want vanaf volgende week stroomt er pas warm water door de leidingen.

Wel hebben wij idd de speciale ondervloer liggen en het laminaat zou ook geschikt zijn voor vloerverwarming en dus warmte doorlaten. Wat dan precies het verschil is met gewoon laminaat durf ik dan weer niet te zeggen want zo op het oog is er niets anders.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:19

Ik zou sowieso geen laminaat nemen bij vloer verwarming, je verliest meer dan 70% van het vermogen; Bij gewoon parket is dit 30% ongeveer.
Is een gietvloertje geen optie? Heb je al goedkopere en mooie oplossingen voor.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:25

X__Trees schreef:
Ik zou sowieso geen laminaat nemen bij vloer verwarming, je verliest meer dan 70% van het vermogen; Bij gewoon parket is dit 30% ongeveer.

Uhm, parket laat nog veel minder warmte door dan laminaat. Daarnaast werkt hout een hoop meer als laminaat en is het ongeveer 5 keer zo duur. Naar hoe ik geïnformeerd ben is dit het tegenovergestelde.

Gietvloer is geen optie, we moeten namelijk (staat iets naar boven ook een paar keer beschreven) een zwevende vloer.

Daarnaast zoek ik vooral mensen die ervaringen kunnen delen, en die dus wél laminaat hebben liggen. Onze keus dat het laminaat wordt staat namelijk vast.

@palousa_boy, ik ben heel benieuwd! Volg al als stille meelezer vanaf het begin jullie project, het wordt heel mooi daar!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:44

Dan heb k 't op school verkeerd geleerd! Laminaat wordt bij ons ten zeerste afgeraden, maar goed.. Als je voegen voorziet is het leven van hout geen enkel probleem :)
Dat 't duurder is, is wel juist.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:26

Acclimatiseren is vervolgens het sleutelwoord. Dat is bij ons een beetje fout gegaan omdat het vreselijk vochtig was in ons huis, tot we gingen stoken.
Nu dus idd kieren tussen het laminaat maar voorlopig is het maar zo. Een echte houten vloer (en in ons geval ook het plafond) heeft ook kieren die niet overal gelijk zijn.
Wie weet leggen we het een keer op nieuw als de keuken weer op de schop gaat.

Binnenkort de volgende laminaat test: de badkamer. Hier ligt ook vloerverwarming, en het zal er uiteraard regelmatig vochtig worden. Ook hier weer speciaal laminaat dat tegen vochtige ruimtes zou moeten kunnen en tegen de vloerverwarming.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:41

Nou is het niet je standaard vloerverwarming he wat TS heeft maar die heeft ook een WKO met waterbuizen, winters verwarmen, zomers kan hij koelen wat ook heerlijk is.

TS zodra je je huis in kan het laminaat er meteen verspreid inleggen door het huis, dat het goed kan acclimatiseren, echt en nogmaals ga naar het laminaatpark in leeuwarden als het het toelaat, super service wordt nog naar binnen getild en mocht jij mijn naam doorgeven dan valt er vast wat leuks te bespreken, wij hebben zulk leuk contact daar gehad, mede door de goede service.

Als jij laminaat wil lekker doen, ik verlies niks van mijn warmte, als de verwarming op 20 staat is het hier bijna altijd warmer, staat in de winter gewoon op 18 en dan is het nu nog steeds 20,5 graad. Die ondervloer die wij hebben werkt gewoon top, en ons laminaat ligt keurig, zit niet vast, kiert niet en wij wonen er al bijna twee jaar inmiddels :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:51

Hier zouden we ook kunnen koelen maar dan moeten we de installatie iets aanpassen. Maar de vraag is dan nog hoeveel winst we daar halen aangezien we al dikke muren hebben die de warmte voor het grootste deel buiten houden in de zomer.

Wij verwarmen straks met aardwarmte. Volgende week kan ik je vertellen wat de temperatuur is dat we uit de aarde halen, dat vervolgens geconcentreerd wordt en waar nodig nog iets bijverwarmt om vervolgens de juiste temperatuur te krijgen voor de verwarming en het warme water.
De hele benedenverdieping krijgt vloerverwarming en laminaat voorlopig, de bovenverdieping verwarmen we in principe niet omdat de warmte door de houten vloer naar boven trekt, om daar door de isolatie weer binnen gehouden te worden.
Vervolgens plaatsen we ook een warmte-terugwin-installatie op de centrale afzuiging zodat we niet vervolgens daarmee de warmte naar buiten blazen.

Maar dat gaat dan weer verder dan de vraag of vloerverwarming en laminaat goed te combineren zijn. ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:29

Ik vind dat het prima te combineren is, ik heb zelf laminaat 10mm erin liggen, extra brede planken en wij hebben het nog geen dag koud gehad. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat niet goed te combineren valt, wij vinden het prima heerlijk zelfs! Luxe uitstraling ik vind vinyl toch goedkoop ogen, hoe duur het ook is, sorry kwestie van persoonlijke smaak denk ik. En ja het laminaat, ik zou het nooit meer anders doen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:32

Ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben hier plavuizen liggen met laminaat uiterlijk. Ook vloerverwarming eronder en dit werkt erg goed :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:34

Bij de karwei hebben ze nu kortingsbonnen voor 1 artikel van 25% korting, ze hebben zelfklevende en click pvc van flexxfloors vanaf 13,50 pm2

Ze hebben ook mooi laminaat van Lundia (wij hebben type Silke gekozen voor na de verbouwing) deze kost nu 8,99 pm2
Ik weet alleen niet of dat ook geschikt is voor vloerverwarming. Ik ken alleen mensen met plavuizen icm vloerverwarming.

Je zou eens kunnen informeren en tzt goed de kortingsbonnen in de gaten houden van karwei, praxis, gamma oid

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:06

X__Trees schreef:

hebben ze mij ook in meerdere winkels verteld

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:47

Ik schop dit topic weer even omhoog. Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met vloerverwarming en laminaat?
Je moet inderdaad een speciale ondervloer hebben. Maar is er ook een soort maximum dikte om goede geleiding te waarborgen? Zijn er houtsoorten die de warmte beter geleiden dan anderen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:52

Wij hebben het laminaat gewoon uitgezocht op dat het geschikt zou zijn voor vloerverwarming, verder niet gelet op de dikte etc.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:53

Bevalt het ondertussen bij jullie?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:01

Mijn dochter heeft gewoon laminaat op de vloer liggen en zij heeft ook vloerverwarming/koeling. De ondervloer is volgens mij standaard, de winkels zeiden allemaal dat ze dure ondervloer moest nemen maar ze heeft het bij een bedrijf besteld, die ze via via doorgekregen had, en die zei dat het geldklopperij is. Vloer ligt nu vijf jaar en geeft perfect warmte en kou door. Wel laminaat eerst laten in je huis en niet gelijk leggen. Succes met je vloer want ik weet dat mijn dochter er hoorndol van werd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:11

Wij hebben het laminaat ondertussen al weer 3 maanden liggen, maar hebben de kachel nog geen enkele keer aan gehad! Ik kan dus helaas nog niets zeggen over kromgetrokken planken of gewoon heerlijk warme voetjes. :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:21

TS mijn dochter heeft er gewoon een plastic ondervloer onder dus niks geen peperdure ondervloer!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:42

Hier wel wat kromtrekkende planken maar dat komt door al het vocht in huis.
Ook zijn de kieren hier en daar 3x zo groot als zou moeten.. Maar voorlopig ligt er wat ;)

We hebben het wel laten acclimatiseren maar als je daarna pas begint met stoken dan kan je het net zo goed niet doen. Maar hier in huis was al 6 jaar geen kachel aan geweest dus het vocht was wel aanwezig.

Kwa warmte kan ik ook nog niet zo veel zeggen omdat we net pas wat koudere dagen krijgen en vorig jaar was de installatie van de verwarming wat aan de late kant en hadden we de koude dagen al gehad.

Onze verwarming werkt met een thermometer die buiten hangt, onder de 13 graden geloof ik, gaat hij vanzelf verwarmen.
Dit moeten we ook nog uitvogelen wat voor ons lekker is.

Dan hebben we buiten de vloerverwarming om ook nog een openhaard in de woonkamer en een houtgestookt fornuis in de keuken die ook nog voor warmte zullen zorgen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:01

Ondertussen ben ik bij een aantal winkels geweest voor advies. Zij zeggen sowieso een speciale ondervloer (heat foil) wat ongeveer 6 euro per m2 kost. Als je het dan goed laat acclimatiseren moet het geen probleem zijn, hoewel laminaat minder snel warm wordt dan bijv pvc dus je hebt minder rendement van je vloerverwarming.
Een vloerverwarming die ook kan koelen gaat sowieso niet samen met laminaat. Maar het lijkt me dat je niet perse hoeft te koelen? Als je de koelfunctie niet aanzet kun je prima dat soort vloerverwarming met laminaat toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:14

Wij hebben ook geen koelfunctie dus zou het niet weten ;)

Inmiddels is de temperatuur wel genoeg gezakt om de verwarming aan te laten slaan, en het verwarmt prima. De hele kamer warmt ook gewoon lekker op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:21

Mijn dochter heeft de plinten er even afgelaten want ze ging toen net stoken. Ze heeft er na een paar weken nog een randje afgehaald op twee plekken en het ligt nu als een huis, ook met de vloerkoeling. Ik heb het idee dat het praatje voor de dure ondervloer echt voor de verkoop is hoor.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:25

Hoe lang ligt het al bij haar? En nog nergens dat het omhoog gekomen is of gescheurd?
Zij heeft dus een standaard ondervloer?

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:36

Niet je hele topic doorgelezen, wel gelezen dat je inmiddels je vloer erin hebt liggen.

Wij hebben ook een huis met volledig vloer verwarming (heerlijk) wij hebben wel een speciale ondervloer er onder en inderdaad ikea laminaat. licht er nu ruim 2 jaar in en ben meer dan tevreden. de vloer maar ook alle ruimtes in huis zijn altijd prima lekker warm. geen last van warmte verlies. wel draaien wij de verwarming nooit verder terug dan 18 graden, dit op aanraden omdat een vloerverwarming er velen malen langer overdoet warm te worden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:47

Miriam wij hebben 5 jaar gewoond in een huis met vloerverwarming die ook kon koelen en daar heeft t laminaat nooit last van gehad hoor. En we hadden echt niet de meest fancy ondervloer. Katten vonden t altijd heerlijk in de zomer, lagen ze gestrekt plat op de vloer. Ons systeem kon niet lager dan 17 graden, is ook niet goed om m lager te zetten want dan kost t opwarmen weer veel meer energie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:02

Het ligt al vijf jaar.