MacBook is zo traag, trager, traagst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:43

Waarom installeer je hem niet opnieuw? Ik had een MacBook uit 2007 met maar 2GB werkgeheugen en die draaide gewoon Photoshop, indesign en illustrator naast elkaar. Heb hem toevallig laatst voor een prikkie verkocht omdat ik de behuizing had gemold, maar eigenlijk werkte hij nog prima.

Of je harde schijf is aan zijn einde, dat kan ook. Maar daarvoor moet je hem een keer laten controleren. Mocht dat het wel zijn, laat dan een SSD plaatsen met een hoge lees- en schrijfsnelheid.

Ben echt verbaasd dat hier zulke langzame MacBooks zijn.

RonaldV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:50

Digi

Re: MacBook is zo traag, trager, traagst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 01:11

Wel vreemd dat de ervaringen zo verschillend zijn bij het updaten naar yosemite. Ik heb trouwens altijd een externe harddisk aan mijn macs. Ik hou de computers daarmee zo leeg en schoon mogelijk. Dat is wel echt nodig als je met HD videobestanden werkt maar misschien sowieso wel aan te raden?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:31

Ik ben dus niet de enige :D :D
Mijn Macbook pro komt uit 2010 en de laatste tijd ZO traag. Terwijl ik nooit last heb gehad. Heb uit frustatie maar Yosemite geinstalleerd, wilde er niet aan.. het is wel iets verbeterd sindsdien, maar nog steeds niet zoals het was -O-
Ik ga de tips hier maar eens proberen, hoewel ik m recentelijk al helemaal schoongemaakt heb (alles eraf etc).

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:34

Mijne is ook traag -O- Heb van alles gegoogled om eraan te doen, recentelijk. Naast een externe hdd kopen en de boel opnieuw installeren heb ik verder denk ik alles wel geprobeerd, maar het heeft nog niet bijster veel effect.

Mijne is overigens "late 2011" qua datum.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:09

De gewone opslag moet en mag een laptop niet traag maken. Zeker een Macbook Pro met zo'n prijskaartje niet imo. Als jij bijv. netjes een mapje 'Films' op je HD hebt, maakt dat niks uit voor de snelheid van je laptop. Als hij bijna vol zit uiteraard wel... :+

Waarom zo'n laptop, zelfs met nieuwe installatie, dan toch traag blijft weet ik niet. Zal iets te maken hebben met het werkgeheugen iig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:22

Ik denk ook dat er iets achter moet zitten.. Macs worden niet van zichzelf traag. Misschien dan toch een hardware probleem.. Een slecht werkende ventilatie zorgt bv ook voor trage laptops, maar die worden pas traag als ze warm beginnen te worden. Een harde schijf probleem kan ook langzame computers veroorzaken, en dan vooral bij het laden en opslaan van gegevens.
Maar het kan misschien ook een verkeerde instelling bij time capsule zijn?
Of een slechte internetverbinding?
Verder schiet me ook niks meer tebinnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:29

Je hoort dit vaker bij de 2011 modellen, en dan lijkt het ook nog wel eens aan de batterij te liggen := als je hem opstart zonder batterij erin, wat doet hij dan?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:36

Aan de batterij liggen? Kan dat? Mijn batterij is inmiddels wel oud aan het worden namelijk. Gaat nog maar 4 uur mee ipv 8, en heel af en toe als hij het echt heel zwaar heeft doet mijn touchpad het niet goed meer omdat de batterij er tegenaan drukt. Misschien toch maar eens kijken voor een nieuwe...

Durf hem er overigens niet zomaar uit te halen.... blijf daar mooi vanaf.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:24

Jans schreef:
Je hoort dit vaker bij de 2011 modellen, en dan lijkt het ook nog wel eens aan de batterij te liggen := als je hem opstart zonder batterij erin, wat doet hij dan?

Die is vanaf Early 2011 niet meer verwisselbaar door de klant, tenzij je m open schroeft ;)

Vaak is het harddisk gedeelte de boosdoener. Heb je een model uit 2009 of 2010, vooral 13 inch, is vaak de SATA kabel tussen harde schijf en moederbord stuk. Dan wordt ie super traag en krijg je lees en schrijffouten.

De andere optie is gewoon een SSD plaatsen. Toevallig afgelopen week nog een Early 2011 13 inch voorzien van SSD. Eerst duurde het opstarten van Yosemite ongeveer 3 minuten, nu maar 15 seconden. Alle MacBooks kunnen snel zijn met een SSD. De retina modellen en de Air hebben al zo'n ding :)

Maar doe eerst eens een PRAM reset. Alt, option, P en R ingedrukt houden en dan aanzetten. Vasthouden tot de tweede Apple boing en klaar. De meest vage problemen los je op door het pram te resetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:43

Ik schroef die van mij inderdaad gewoon open :+ niet bij stil gestaan dat niet iedereen dat doet natuurlijk :D

Ik heb in mijn 2012 ook een SSD gezet, is niet lastig om zelf te doen. En wat een snelheid nu :D

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:58

Thesserd schreef:
De iMacs op mijn werk zijn ook erg traag geworden sinds de Yosemite update.
Ik verdenk Apple er altijd nog van dat ze dat bewust doen :+

Nou precies dit.... Sinds de Yosemite update is ie echt verschrikkelijk traag en zie ik meer het 'strandballetje' (zoals ie hier wordt genoemd :D ) dan de gewone muis. De neiging om 'm uit t raam te gooien is sinds die update aanzienlijk toegenomen.
Vooral het openen van programma's is echt een dra-maaaaa..

Mijn vader ervaart met zijn MacBook Pro dezelfde problemen. Dus ik lees hier eventjes mee, in de hoop op dé gouden oplossing! :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 10:02

Jeetje jongens dit klinkt als Chinees. :')
Ik ga het volgende week eens even met rust alles nog eens lezen en uitproberen.

Ik doe het overigens alleen mee bokken en series kijken. _O- Veel meer dan dat wordt het niet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:21

Jeetje, heb je voor Bokken en series kijken zo'n dure macbook gekocht haha :')

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:32

Hier hetzelfde, een macbook van 2011 en al helemaal na de laatste update om te janken zo traag. Ik ben vorige week terug naar de winkel gegaan en zij hebben hem met de hulprogrammas opgeschoond, helaas is hij nog steeds heel traag (vooral met word in combinatie met refworks). Ik ga hem nu leeg laten halen en opnieuw laten instaleren. Het kon ook dat er ergens een kabeltje los zat of dat een ssd de oplossing kon zijn, maar eerlijk als dat moet koop ik een nieuwe laptop want ben hier goed klaar mee

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:18

Zou zonde zijn. Ik werk zelf op een 15" 2011 model met SSD en ik wil echt nog geen nieuwe. Sterker nog, met sommige taken is mijn 2011 lappie nog steeds sneller dan het nieuwste model 13" retina ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:47

Mijn 2009 doet het over het algemeen ook nog meer dan prima. Ga binnenkort eens kijken naar een SSD of naar het uitbreiden van m'n werkgeheugen en naar verwachting gaat hij het dan weer helemaal top doen :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:49

Bij mij bleek dat de harde schijf aan vervanging toe is... Ik gebruik hem vaak in de bus enzo maar schijnbaar reageert deze apple schijf op trillingen en heb ik m'n schijf dus om zeep geholpen. Komt iig geen apple schijf meer in nu. Vriendin had hetzelfde probleem, nieuwe schijf en haar laptop werkt als een zonnetje.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:56

chimello schreef:
Bij mij bleek dat de harde schijf aan vervanging toe is... Ik gebruik hem vaak in de bus enzo maar schijnbaar reageert deze apple schijf op trillingen en heb ik m'n schijf dus om zeep geholpen. Komt iig geen apple schijf meer in nu. Vriendin had hetzelfde probleem, nieuwe schijf en haar laptop werkt als een zonnetje.

Apple maakt zelf geen HDD's ;) En ALLE HDD's hebben problemen met trillingen.. Als je schokbestendig wilt, zet er dan een SSD in, als dat budgettair mogelijk is althans ;)