Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:25

Hier verander je niks aan, echt niet, hoe naar ook.

Enige is dat je vriend meer afstand kan nemen , dus nog minder langs gaan maar vooral, leren zich minder aan te trekken van wat zijn ouders vinden en willen.
Hou bezoekjes kort en simpel en negeer alle rot opmerkingen.
Geef korte antwoorden , meer willen ze toch niet horen.

Herken je verhaal wel, als het geen familie was wilde je zulke mensen niet eens in je vriendenkring.
Geen idee of je vriend financieel afhankelijk is van zijn ouders, anders die tijd uitzingen en dan de deur flink end sluiten.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:26

Pearlx, met (waaronder jouw vriend) bedoel ik dat zijn ouders hem blijkbaar meer als een ding, een bezit, een onderdeel van de inboedel beschouwen.
Vandaar dat ze niet kunnen/zullen luisteren, aangezien zij hem blijkbaar niet als zelfstandig persoon beschouwen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:28

Ik zou wel proberen om hun manier van doen niet meteen als negatief te zien. Het is ook prima om geld, ontwikkeling, ambitie als iets goed te zien. Om meteen te doen alsof dat slecht en materialistisch is, daar wordt de relatie niet beter van. Zie het als een andere instelling. Allebei prima, alleen anders.

Het zou fijn zijn als zijn ouders dat ook zo zouden kunnen zien, en niet negatief tegen jullie doen. Maar ik verwacht dat dat er niet 1,2,3 inzit.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 08-04-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:29

Deels klinkt het heel bekend, vooral het:
Die andere is beter, zoon heeft niets te zeggen, en demotiverend gedrag.

Houd vooral je vriend in de gaten. Natuurlijk is het demotiverend,
Maar zorg ervoor dat jij hem wel positief benaderd met: je kunt dit wel, dat weet ik zeker!
Als 1 iemand al hoop in hem heeft, (en vooral iemand die belangrijk voor hem is ) scheelt dat al een hoop.

Het blijft lastig omdat het zijn moeder is, maar houd het gewoon op de standaard feestjes en christelijke dagen en laat het verder rusten. Als ze een keer op bezoek willen, best! maar dan moeten ze zelf bellen, en zelf komen. Zo laten jullie zien dat jullie niet hun poppetjes zijn.

Als je ooit hulp nodig hebt, je kunt me altijd PB-en, ik ken zulke situaties maar al te goed :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:30

Het is een lastige situatie, je kunt de ouders niet veranderen. Ze zitten al zo lang in een bepaald stramien dat ze daar niet met 1 gesprek uit te halen zijn en hoe vervelend het ook is voor je vriend. Wat je zou kunnen proberen is om op het moment dat ze hem onderbreken, met een andere vergelijking komen (of ander negatief gedrag (niet in het openbaar!)) hun aan te spreken dat je het niet fijn vind (vooral op jezelf betrekken! En je vriend moet het dus ook zelf benoemen) dus dat ze op dat moment op het negatieve gedrag gewezen worden. Ik denk dat je het dan (met heeeeeeel vaak doen) het een beetje erin krijgt. Een gesprek over het gedrag is fijn, maar als ze niet beter weten, weten ze vast ook niet hoe ze het kunnen verbeteren. En misschien doen ze het wel, alleen merk je het niet omdat ze het op andere momenten doen dan eigenlijk de schoen wringt.

Wat betreft het niet nakomen van afspraken. Laat het hem op de sms/app of mail zetten. Dan kan hij er ook niet op terug komen of dan heb je iig bewijs en als hij het schriftelijk wil maken dan niet meehelpen oid. Schoonvader is vast zakelijk gewend, dus maak het gewoon even zakelijk. Zo ga je niet met mensen overweg.

En verder is het denk ik een kwestie van een dikke huid kweken en accepteren dat zijn ouders hem vast alle geluk toewensen, alleen omdat het niet op hun manier gaat kunnen ze er niet mee dealen en lijkt het net alsof ze heel teleurgesteld in hem zijn. En vooral laten zien dat hij gelukkig is met zijn eigen gemaakte keuzes.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:30

Anoeska menswaardig is zulk gedrag echt niet, beschouw :r d worden als een stuk personeel of deel van de inboedel

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:30

Hatsjie schreef:
Pearlx, met (waaronder jouw vriend) bedoel ik dat zijn ouders hem blijkbaar meer als een ding, een bezit, een onderdeel van de inboedel beschouwen.
Vandaar dat ze niet kunnen/zullen luisteren, aangezien zij hem blijkbaar niet als zelfstandig persoon beschouwen.

Oh op die manier! Dat klopt dat inderdaad ja.

Anoeska schreef:
Ik zou wel proberen om hun manier van doen niet meteen als negatief te zien. Het is ook prima om geld, ontwikkeling, ambitie als iets goed te zien. Om meteen te doen alsof dat slecht en materialistisch is, daar wordt de relatie niet beter van. Zie het als een andere instelling. Allebei prima, alleen anders.

Ik zie het ook niet als negatief, maar het is wel iets waarin wij met hen verschillen en iets wat zij ons ook wel verwijten. Dus wel een bron van veel conflicten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:31

spatter schreef:
Anoeska menswaardig is zulk gedrag echt niet, beschouw :r d worden als een stuk personeel of deel van de inboedel

Nou ja, er is natuurlijk niets mis met willen dat je zoon zo veel mogelijk bereikt, of trots zijn op je eigen bedrijf waar je veel geld en een mooi huis me hebt verdiend. Maar het is niet de bedoeling om dat op een negatieve manier aan je kinderen op te leggen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:33

Riddershow schreef:
Het is een lastige situatie, je kunt de ouders niet veranderen. Ze zitten al zo lang in een bepaald stramien dat ze daar niet met 1 gesprek uit te halen zijn en hoe vervelend het ook is voor je vriend. Wat je zou kunnen proberen is om op het moment dat ze hem onderbreken, met een andere vergelijking komen (of ander negatief gedrag (niet in het openbaar!)) hun aan te spreken dat je het niet fijn vind (vooral op jezelf betrekken! En je vriend moet het dus ook zelf benoemen) dus dat ze op dat moment op het negatieve gedrag gewezen worden. Ik denk dat je het dan (met heeeeeeel vaak doen) het een beetje erin krijgt. Een gesprek over het gedrag is fijn, maar als ze niet beter weten, weten ze vast ook niet hoe ze het kunnen verbeteren. En misschien doen ze het wel, alleen merk je het niet omdat ze het op andere momenten doen dan eigenlijk de schoen wringt.

Wat betreft het niet nakomen van afspraken. Laat het hem op de sms/app of mail zetten. Dan kan hij er ook niet op terug komen of dan heb je iig bewijs en als hij het schriftelijk wil maken dan niet meehelpen oid. Schoonvader is vast zakelijk gewend, dus maak het gewoon even zakelijk. Zo ga je niet met mensen overweg.

En verder is het denk ik een kwestie van een dikke huid kweken en accepteren dat zijn ouders hem vast alle geluk toewensen, alleen omdat het niet op hun manier gaat kunnen ze er niet mee dealen en lijkt het net alsof ze heel teleurgesteld in hem zijn. En vooral laten zien dat hij gelukkig is met zijn eigen gemaakte keuzes.

Dit inderdaad. Bedankt voor de tips, voor hem is het erg moeilijk een dikke huid te kweken omdat het toch zijn ouders zijn en dat raakt hem vrij diep. Vooral nu hij heeft gezien hoe het ook anders kan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:37

Pearlx schreef:
Riddershow schreef:

Dit inderdaad. Bedankt voor de tips, voor hem is het erg moeilijk een dikke huid te kweken omdat het toch zijn ouders zijn en dat raakt hem vrij diep. Vooral nu hij heeft gezien hoe het ook anders kan.

Dat is het moeilijkste wat er is... Juist van je ouders wil je dat ze trots op je zijn en als die het niet zijn of niet weten te brengen of heel krom kan dat heel pijnlijk zijn. En dat is echt niet in een dag, week jaar minder pijnlijk en zelfs over een aantal jaar als hij zijn schouders erbij kan ophalen zal het stiekem nog steeds steken...

Fijner kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:38

Een vervelende situatie; maar (schoon)ouders krijg je niet (altijd) zoals je wilt. (en dat geldt ook voor kinderen). Acceptatie van de situatie lijkt mij het beste. Je schoonouders veranderen gaat niet lukken en daarmee voldoen ze ook niet aan jouw/jullie verwachtingen }> .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:38

Moeders heeft nooit een bonding gemaakt met haar zoon en pa waarschijnlijk ook niet.
Zoon wordt gezien als iets waar je mee kan pronken en verder gebruikt als handig huishoudhulpje, een soort hond die je rond commandeert.

TS kan me voorstellen dat de cultuurschok enorm moet zijn voor je vriend en alleen al dat zal tijd kosten en het besef zal enorm pijnlijk zijn.
Hij zal een hoop liefde en waardering om wie die is ,gemist hebben :(:)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:41

spatter schreef:
Moeders heeft nooit een bonding gemaakt met haar zoon en pa waarschijnlijk ook niet.
Zoon wordt gezien als iets waar je mee kan pronken en verder gebruikt als handig huishoudhulpje, een soort hond die je rond commandeert.

TS kan me voorstellen dat de cultuurschok enorm moet zijn voor je vriend en alleen al dat zal tijd kosten en het besef zal enorm pijnlijk zijn.
Hij zal een hoop liefde en waardering om wie die is ,gemist hebben :(:)

Het is wel echt het tegenovergestelde van hoe ik met mijn moeder om ga en anderen in mijn familie onder elkaar zijn. Dat was voor hem echt een 'openbaring'. Laatst reden we met mijn moeder in de auto en uit het niets zei ze tegen mij "wat ben ik toch trots op je". Waarop mijn vriend later op de avond in tranen uitbrak en zei "wat er vanmiddag gebeurde tussen jou en je moeder heb ik nog nooit gehoord van mijn ouders" -O- Mijn hart brak echt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:45

Verdrietige situatie voor je vriend zeg, hij zal wel heel blij zijn dat hij nu ook de andere kant te zien krijgt :(:)

Z'n ouders hebben ergens in het leven het verkeerde pad gekozen. Vaak komt dit gedrag wel ergens vandaan (onzekerheid veelal). Waarschijnlijk weten ze niet beter, wat op zich al verdrietig genoeg is.

Je doet hier weinig aan ben ik bang, zijn ouders veranderen gaat niet zomaar lukken, ook niet met 1 gesprek.
Hetgeen wat je zou kunnen doen om hen te 'helpen' is constant gevoelens benoemen. 'Ik vind het niet fijn dat je zo tegen me praat / me iets verbied / me iets opdraagt en zou het prettig vinden als..... '
Ik heb het idee dat ze de relatie met hun zoon en daarmee ook met jou als iets zakelijks zien. Vrij gemakkelijke houding om aan te nemen, je hoeft dan immers geen emoties te tonen :)

Sneu dus eigenlijk voor beide partijen. Beslis voor jezelf hoeveel energie je hier in wilt steken, ook wanneer het niets lijkt op te leveren.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:45

:(:) Verschrikkelijk herkenbaar .. :(:)

meggiemeg

Re: Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:46

Als ik je hele verhaal zo lees zal het iets zijn wat er altijd tussen blijft staan, jouw schoonouders hebben een bepaald ideaalbeeld voor ogen wat via een bepaalde weg/route bereikt wordt of moet worden. Wat zij echter niet in willen zien is dat hun zoon niet dat ideaalbeeld heeft en dat is voor hun niet te snappen want ja zij hebben hem immers toch volgens die normen en waarden opgevoed.
Zij vergeten een heel belangrijk ding, namelijk geluk, dat is voor iedere persoon anders.
Ik denk dat jij hier nooit aan zult wennen omdat je dit niet zo ziet en wilt zoals zij in het leven staan.
Zolang zijn ouders niet snappen dat jullie gelukkig zijn op de manier waarop jullie nu leven zal het ook altijd zo blijven gaan. Respect hebben is leuk maar moet wel van beide kanten komen anders heeft het geen zin.
Ik vind het voor je vriend erg jammer dat niet genoeg gewaardeerd wordt voor wat hij wel doet!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:50

Het is bovenal triest voor mijn vriend inderdaad. En hij is ook juist het tegenovergestelde van zijn ouders. Ookal hebben ze hem streng onder hun normen en waarden opgevoed, zijn instellingen zijn totaal niet hetzelfde. Toen ik ze leerde kennen wilde ik bijna niet geloven dat deze jongen het 'product' was van twee mensen met zo'n compleet andere instellingen.

Ik wil hem bovenal gelukkig maken. Dat we nooit beste vrienden zullen worden met zijn ouders heb ik al voor lief genomen, maar als er nog iets is wat ík kan doen om iniedergeval samen nog eens af te kunnen spreken zonder negatieve ervaringen dan wil ik daar alles voor doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:50

Accepteer hoe zij zijn en dat jullie nu eenmaal anders zijn. Probeer het los te laten. Ik heb ook een moeizame band met mijn SO. Zij zijn ook een generatie ouder dan mijn ouders. Wij hebben onze boerderij, het akkerbouwbedrijf, van hen over genomen en jaren geleden al volledig afbetaald. Zij leefden, en leven eigenlijk nog steeds aan de zijlijn, voor het bedrijf. Mijn SM stak haar mening niet onder stoelen of banken maar bracht het altijd van: je moet .... ipv misschien zou je het zo kunnen doen. Zij zijn extreem zuinig terwijl wij houden van een dagje weg gaan e.d. Al die verschillen hebben mij altijd zo geirriteerd en ik proef dat bij jou ook uit je bericht.

Wij krgen wat jaren later kinderen. Inmiddels is dat al weer 7 jaar geleden. Dat heeft mij volwassener gemaakt in de zin van dat ik durf uit te spreken als mij iets niet zint. Ik respecteer hun dingen en maak mij hier niet meer druk om. Maar als ze "je moet ...." zegt, zeg ik rustig dat ik zelf wel kies wat ik doe of dat ik dat helemaal niet moet en dat ik er anders over denk. En daar laat ik het dan ook bij.

In jouw geval zou ik zeggen over dat verven bijv. dat het je niet uit komt. Als jij dat niet wilt, moet je dat gewoon niet doen. Tja en dan zijn ze maar een keer boos of teleurgesteld. Maar spreek dat wel eerlijk uit zodat ze weten hoe je er over denkt.

Ik ben nu 31 en toen ik 20 was durfde ik dit nooit. Inmiddels ben ik daar behoorlijk ik verandert. Als ik iets niet wil doe ik het niet. Sinds ik zo duidelijk ben geworden en dit ook uitspreek is gek genoeg onze band beter geworden. We weten wat we aan elkaar hebben en doordat ik het direct uitspreek stapelen iritaties zich niet meer zo op en kan ik dingen makkelijker los laten.

Er is niets mis mee met rustig zeggen dat jij iets anders doet/niet wilt of er anders over denkt.
Jij zult daar in meer haar op je tanden moeten krijgen. Je vriend dat zit zelf ook moeten doen. Laat hem dat ook zelf doen en bemoei je daar niet mee anders ben jij de gebeten hond.

mmeer zo op

troi

Re: Hoe om te gaan met "moeilijke" schoonouders? (tips a.u.b )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:54

Het enige wat je kan doen is er zijn voor je vriend. Probeer hem te steunen ongeacht de keuzen die hij maakt mbt zijn ouders, ook als hij de zoveelste keer wat gaat voor ze doen en je van te voren weet dat hij teleurgesteld gaat worden. Probeer hem dan nog weer te troosten en te steunen zonder commentaar te geven. Als je gaat sturen (en dat is erg moeiljk te weerstaan) dan is het nog niet zijn keuze en zijn traject en zal eea nog veel moeilijker zijn.
En verder, probeer het zoveel mogelijk los te laten en gelukkig te zijn.. En vergis je niet dat is vele malen moeilijker dan een actieplan verzinnen en 'even' wat op te gaan lossen!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:55

Delphi schreef:
Accepteer hoe zij zijn en dat jullie nu eenmaal anders zijn. Probeer het los te laten. Ik heb ook een moeizame band met mijn SO. Zij zijn ook een generatie ouder dan mijn ouders. Wij hebben onze boerderij, het akkerbouwbedrijf, van hen over genomen en jaren geleden al volledig afbetaald. Zij leefden, en leven eigenlijk nog steeds aan de zijlijn, voor het bedrijf. Mijn SM stak haar mening niet onder stoelen of banken maar bracht het altijd van: je moet .... ipv misschien zou je het zo kunnen doen. Zij zijn extreem zuinig terwijl wij houden van een dagje weg gaan e.d. Al die verschillen hebben mij altijd zo geirriteerd en ik proef dat bij jou ook uit je bericht.

Wij krgen wat jaren later kinderen. Inmiddels is dat al weer 7 jaar geleden. Dat heeft mij volwassener gemaakt in de zin van dat ik durf uit te spreken als mij iets niet zint. Ik respecteer hun dingen en maak mij hier niet meer druk om. Maar als ze "je moet ...." zegt, zeg ik rustig dat ik zelf wel kies wat ik doe of dat ik dat helemaal niet moet en dat ik er anders over denk. En daar laat ik het dan ook bij.

In jouw geval zou ik zeggen over dat verven bijv. dat het je niet uit komt. Als jij dat niet wilt, moet je dat gewoon niet doen. Tja en dan zijn ze maar een keer boos of teleurgesteld. Maar spreek dat wel eerlijk uit zodat ze weten hoe je er over denkt.

Ik ben nu 31 en toen ik 20 was durfde ik dit nooit. Inmiddels ben ik daar behoorlijk ik verandert. Als ik iets niet wil doe ik het niet. Sinds ik zo duidelijk ben geworden en dit ook uitspreek is gek genoeg onze band beter geworden. We weten wat we aan elkaar hebben en doordat ik het direct uitspreek stapelen iritaties zich niet meer zo op en kan ik dingen makkelijker los laten.

Er is niets mis mee met rustig zeggen dat jij iets anders doet/niet wilt of er anders over denkt.
Jij zult daar in meer haar op je tanden moeten krijgen. Je vriend dat zit zelf ook moeten doen. Laat hem dat ook zelf doen en bemoei je daar niet mee anders ben jij de gebeten hond.

mmeer zo op

Wij geven wel degelijk onze grenzen aan, dat is een van de hoofdredenen waarom het ook vaak op conflict uitloopt. Zij beginnen met "je moet" en ik, mij vriend of wij samen geven aan dat we helemaal niks moeten en dat we volwassen mensen zijn en zo willen worden behandeld.

Dit schiet echter meteen in het verkeerde keelgat bij hun, want hun instelling is gewoon "wij zijn de baas, hij is onze zoon, je doet wat je ouders zeggen, jullie zijn nog kinderen, jullie doen wat wij zeggen want wij weten wat het beste is" en etc. Die instellingen zijn ze vooralsnog niet bereid om op te geven hoe volwassen wij ook in gesprek gaan of dat duidelijk proberen te maken.

Sinds hij vertrokken is zijn ze wel wat 'voorzichtiger', maar hebben nog steeds het idee dat zij het grootste gedeelte van zijn leven bepalen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:59

Je schrijft dat je meerdere houdingen hebt aangenomen. Dat gaat niet werken mi. Zo ben je ook geen stabiele persoon en vooral ook degene die je niet bent. En ook voor hun ben je dan als persoon lastig in te schatten, als je steeds anders doet is dat moeilijker.
Blijf dicht bij jezelf. Je bent prima als ik het zo lees.
Zorg ook dat je zelfvertrouwen uitstraalt, dat lukt je echter alleen als je jezelf bent.
Als ze bellen bijvoorbeeld over komen schilderen zeg gerust dat het niet uitkomt, maar biedt daarbij een andere datum aan. Zo weiger je niet, maar geef je wel een grens aan.

Daarnaast doet acceptatie ook veel, dan hoef je niet heel erg je best te doen, de dingen zijn zoals ze zijn en je kunt er toch niks aan veranderen. Zo blijf je weer meer jezelf.
En dan zie je misschien toch veranderingen.

Zeg gerust eens in het bijzijn van je vriend tegen zijn ouders, hoe trots je bent op iets wat hij gedaan heeft. Maar meen het wel. Alles valt en staat bij echtheid.

Als ik het zo lees zijn zijn ouders er niet op uit om bewust te kwetsen, maar hoort dit bij hun persoonlijkheid.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:01

Soms is het gewoon beter om een afstand te creëren in plaats van mensen proberen te begrijpen/ te accepteren of te veranderen.
En dan moet je als "Zwakkere partij "heel sterk in je schoenen staan, maar jou vriend helemaal.

Door op elkaars lip te blijven zitten in de hoop dat het zal wennen of dat jullie dichter bij elkaar komen gaat zoiets juist mis.
Dan ga je je alleen nog maar meer aan elkaar ergeren in de zin van het kauwen van de schoonmoeder, haar hakjes, haar manier van praten en het slaan met de deuren.
Als je daarvoor kiest heb je eerder kans dat het gruwelijk gaat klappen dan dat het gaat slagen.

Jou schoonouders moeten gaan zien dat hun zoon kiest voor het leven zoals hij het leeft.
Dat hij kiest voor jou en ook nog het belangrijkste....gelúkkig is met jou.

Zoek ze niet op, maar ga ze juist uit de weg zou mijn advies zijn.
Zo geef je schoonpa en schoonma de kans om zich te realiseren wat ze missen, in plaats van wat ze bezitten.
Benader ze wel netjes aan de telefoon en blijf alert op feest en verjaardagen door een belletje of kaartje, maar zo gauw schoonmoeder dan het heft in handen gaat nemen door middel van verwijten en of klaagzang kap je het af.
Maak op die manier duidelijk dat haar zoon en indirect jijzelf géén bezit van haar zijn, maar dat jullie twee volwassen mensen zijn die graag zélf hun leven willen inrichten zoals het voor jullie waardevol en liefdevol is.

Niet makkelijk, maar een betere manier om te zeggen "Ik hou van jou "is er in mijn ogen niet!!
Heel veel succes en geluk samen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:04

Alles goed en wel, maar het is niet handig noch zinvol om als schoondochter je te mengen in de relatie tussen ouders en zoon.
Je vriend zal zelf keuzes moeten maken hoe hij de (volwassen) relatie met zijn ouders vorm geeft.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:05

raket schreef:
Je schrijft dat je meerdere houdingen hebt aangenomen. Dat gaat niet werken mi. Zo ben je ook geen stabiele persoon en vooral ook degene die je niet bent. En ook voor hun ben je dan als persoon lastig in te schatten, als je steeds anders doet is dat moeilijker.
Blijf dicht bij jezelf. Je bent prima als ik het zo lees.
Zorg ook dat je zelfvertrouwen uitstraalt, dat lukt je echter alleen als je jezelf bent.
Als ze bellen bijvoorbeeld over komen schilderen zeg gerust dat het niet uitkomt, maar biedt daarbij een andere datum aan. Zo weiger je niet, maar geef je wel een grens aan.

Daarnaast doet acceptatie ook veel, dan hoef je niet heel erg je best te doen, de dingen zijn zoals ze zijn en je kunt er toch niks aan veranderen. Zo blijf je weer meer jezelf.
En dan zie je misschien toch veranderingen.

Zeg gerust eens in het bijzijn van je vriend tegen zijn ouders, hoe trots je bent op iets wat hij gedaan heeft. Maar meen het wel. Alles valt en staat bij echtheid.

Als ik het zo lees zijn zijn ouders er niet op uit om bewust te kwetsen, maar hoort dit bij hun persoonlijkheid.

Met verschillende houdingen bedoel ik onder andere, het gedrag wat ze vertonen aanspreken op het moment, ook meer afstand nemen en negeren etc.

Het voorval met het schilderen was niet zozeer dat het niet uitkwam maar de zeer vreemde manier van reageren toen het aankwam op het terugbrengen. Ik heb hem speciaal opgebeld om te vragen hoe we thuis kwamen en dat we anders wel konden blijven slapen of onze eigen auto meenemen. Maar hij zegt zelf dat hij ons afzet. Vervolgens is dat hele telefoongesprek nóóóit gebeurt volgens hem. Ik heb hem nog gezegd dat ik het begreep als hij na een dag klussen te moe was om ons af te zetten, maar dat het dan handig was geweest als we een alternatief voorhanden hadden kunnen nemen, maar volgens hem glashard heeft hij het echt nooit gezegd. Daar sta je dan -O- Ik vond het meer dan apart.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:06

senna21 schreef:
Alles goed en wel, maar het is niet handig noch zinvol om als schoondochter je te mengen in de relatie tussen ouders en zoon.
Je vriend zal zelf keuzes moeten maken hoe hij de (volwassen) relatie met zijn ouders vorm geeft.

Maar zij mag toch wel meedenken? Daar heb je een relatie voor, de ander helpen of steunen bij zijn/haar problemen.