Het moet en gaat nu toch echt gebeuren, E rijbewijs..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cariena1

Re: Het moet en gaat nu toch echt gebeuren, E rijbewijs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 07:45

Bij mij gaat het wel redelijk alleen de bochten achteruit is een probleem. Heb t geluk dat mijn man een dikke citroen jumper bus heeft en een grote aanhangwagen voor zijn bedrijf dus ik oefen wel bij parkeerplaats van zwembad en doodlopende weg achter ons huis. Lukt ook niet elke week ivm drukte hebben ook nog 2 kleine kids van 2 en 3

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:27

Er gelden tegenwoordig nieuwe regels voor het mogen trekken van een aanhanger/paardentrailer. Als je auto het gewicht van de trailer mag trekken en je komt samen met het maximum laadvermogen van de trailer niet boven de 3500 kg is een E rijbewijs niet meer nodig. Omdat ik bijna niet kon geloven dat mijn dochter haar E rijbewijs niet hoefde te halen heb ik het RDW een mail gestuurd en kreeg als antwoord de bevestiging dat zij gewoon zonder E rijbewijs de 1,5 paards trailer met onze auto mag trekken.

Zie www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs:
Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:33

Ik rijd 21 april af voor mijn E rijbewijs. De nieuwe regeling heb ik helaas niks aan met een Land Rover en mustang trailer.

Ik vind het ook best spannend TS! Van de week ging ik oefenen en ging het echt niet . -O- Hopelijk van de week nog een keer samen met papa, vrachtwagenchauffer zó handig haha.

Denk dat je het goed aanpakt door eerst een paar losse lessen te doen :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:12

Ik had vandaag mijn examen van mn BE rijbewijs en ik was er gelijk door! :D Ik woon wel in Belgie, dus ik weet niet hoe anders het juist is, maar ik heb 8u les gehad (verdeeld over 3 dagen) en dan het examen.

Ik had wel erg veel zenuwen en stress en ik had dan ook nog eens de meest vreselijke examinator dus de stress nam niet af helaas :')
Ik had een hele goeie instructeur die me ook gewoon zelf wat liet doen, zodat ik ook bepaalde fouten maakte en dan stuurde hij pas bij, ging echt heel erg goed :j

Dus ik denk met wat lessen en een goeie instructeur, dat het vanzelf gaat lukken!! Succes!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:39

28 mei mag ik afrijden. heb voortijd nog paar dagen volledige dag les

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:29

weekend aan t oefenen geweest was drama met bochten achteruit haha

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:57

Ik heb hem gehaald *\o/*

Viel me echt alles mee. De lessen waren wel pittig in 2 dagen maar het examen was 'makkelijker'. Ben er helemaal blij mee!

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:29

Gefeliciteerd Capriootje!
Ik heb een jaar geleden ook mijn E rijbewijs gehaald. Eerst een proefles om te kijken of ik in aanmerking kwam voor zo'n 1 dagscursus, daarna zelf nog wat geoefend op een grote parkeerplaats met de trailer en vervolgens in 1 dag (gelukkig) gehaald! Inmiddels al vaak met trailer gereden, maar ik herhaal nog altijd als ik bijvoorbeeld achteruit naar links moet: Ik wil niet naar rechts dus stuur naar rechts :')
Cariena1, wat gaat er precies mis met achteruit rijden? Misschien hebben we wel wat tips!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:09

Ik ga maandag kijken bij 2 autorijscholen :+ Ze staan samen op de vrijmarkt en zouden speciale aanbiedingen hebben. Dus ja dan moet het er maar van komen. :oo

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:44

Met draaien van t stuur met oefenen rijdt ik in mega bus van mijn man die is veel langer als de examen auto met aanhanger is misschien een voordeel?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:58

Je hebt een grotere draaicirkel maar het sturen blijft hetzelfde. Probeer als je moet corrigeren dit klein te doen en de banden weer recht te zetten wanneer je de trailer voldoende hebt gedraaid. Dan gaat die recht naar achter en draai je hem niet verder door of terug :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:05

xAnthea en Capriootje gefeliciteerd!! :D *\o/*

Cariena1 oehh spannend! Mijn aanvraag is ingediend bij het CBR ben benieuwd wanneer ik op mag.. :o :)

Vind het nog altijd wel heel spannend, maar moet zeggen dat ik er nu ook wel wat meer vertrouwen in heb gekregen. Heb een vol uur les gehad en zijn hier door het hele dorp heen gecrost, ook keren en bochtjes achteruit mee gepakt en die vind ik zelfs gewoon leuk. Zo moeilijk is dat niet. Had verwacht dat dat wel een stukje pittiger zou zijn eigenlijk. Moet alleen heel erg opletten dat ik niet te veel in de spiegels kijk hahaha! Voor mijn eigen gevoel komt er nog een blok van 2 uur voor het examen (inprincipe is het niet nodig, pak het snel genoeg op, maar puur voor mijn eigen zelfvertrouwen) en dan krijg ik even de tijd om het te laten bezinken en kan ik zelf ook even oefenen samen met mijn vriend of vader en dan ga ik voor zo'n dagcursus. Spannend! :)

Hier thuis hebben we zo'n kleine aanhanger staan (zo'n eentje van tot 750 kilo). Daar nu ook al een paar keer mee gereden, ritjes naar de vuilstort en de scooter een keer mee weggebracht voor reparatie enzo. Vooral om de techniek van het achteruit rijden in de vingers te krijgen leent ie zich perfect, maar ik vind het maar zo'n onding zo klein dat ie is. _O- Mijn vriend dus maar even lief aankijken of ik een paar keer met onze eigen trailer mag oefenen, die is stuk groter en ook breder dan de auto namelijk.

Wat mijn instructeur vertelde bij het achteruit rijden, gaat ie te veel naar rechts stuur je naar rechts, gaat ie te veel naar links stuur je naar links. Dit vind ik zelf ook gelijk erg makkelijk om te onthouden. Gewoon sturen naar de kant waar je niet op wilt dus. En ja even in de gaten houden dat je bochten wat ruimer neemt, bij het inhalen of invoegen even opletten dat je er nog wat achter hebt dus langer bent etc. :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:21

Ja viel mij ook echt alles mee! Ik kreeg de tip om te sturen naar de spiegel waarin je de aanhanger teveel ziet. Werkt ook prima voor mij :) afentoe gaat het nog wat langzaam omdat ik erover na moet denken maar dat komt vanzelf. Oefening baart kunst toch

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:53

moet nog 14 dgn geduld hebben ! :brr: :brr: :brr: :brr:

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:56

Ik moet morgen voor mij E afrijden. Gaat eigenlijk wel redelijk goed alleen die bocht achteruit .... sja die gaat meestal wel oke maar een enkele keer sta ik of in de berm of dwars over het kruispunt .... hihi ... heb veel geoefend met een gewone aanhanger en het gaat steeds beter. Morgen nog 2 uur lessen voor het examen aan en dan gaan we het zien ....

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:00

Succes Herman97!! :D

Capriootje nog gefeliciteerd!!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:02

Ik oefen ook indien mogelijk heb volgende week dinsdag nog 2.5 uir les en dinderdags een 1 dags cursus. Heb moeite met bocht achteruit

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:16

Succes Herman97! :D

Ja ik oefen hier ook, met normale aanhanger waarmee ik gewoon mag rijden met B rijbewijs. Lieve paps plant het ook altijd zo dat de aanhanger gebruikt moet worden op dagen dat ik thuis ben zodat ik alle ritjes die we maken met die aanhanger kan doen. :P Moet hier nog 1,5 maand wachten voor ik op mag..

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:09

Thanx allemaal, jullie horen het morgen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:39

Verplaatst van PP naar -> LZP

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:35

Murosch schreef:
Verplaatst van PP naar -> LZP

Lol, dat is de tweede keer verplaatst al.. :')
Begon bij transport, afspraken en overige.. :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:39

Oe, herkenbaar dit! Toevallig dat van mij een week of 2 geleden gehaald. Manman, vond het gruwelijk eng. Ik had 11 lessen, opgesplitst in 3 dagen, en dan de 3e dag examen erachteraan na 4 uur rijden.
Maar ik kan je zeggen, het is me reuze meegevallen. De examinator was heel erg rustig en vriendelijk. En volgens mij moet je écht heel veel fout doen wil het niet lukken. De regeltjes gewoon leren, en toepassen in de praktijk. Bij mij werd er op gehamerd dat het echt niet foutloos hoefde, als ze maar konden zien dat je de basis wel beheerste, en dat je besefte dat je met een enorme combinatie over de weg reed. Althans, die van mij was 11.4 meter. Ik vond het een enorme combinatie :') Mijn examinator vond wel dat ik eigenlijk iets té voorzichtig reed. Toen ik meldde dat ik het wilde halen omdat ik paarden had, snapte hij het ineens, en was het ook absoluut niet erg. Toen had hij liever dat ik té voorzichtig reed dan een gevaar op de weg.
Je moet wel enigszinds assertief rijden, en besluitvast zijn. Maar voorzichtigheid is nooit weg ;)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:45

Joepie joepie joepie .....

Je raadt het al .....

GESLAAGD !!!!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:49

Capriootje schreef:
Ja viel mij ook echt alles mee! Ik kreeg de tip om te sturen naar de spiegel waarin je de aanhanger teveel ziet. Werkt ook prima voor mij :) afentoe gaat het nog wat langzaam omdat ik erover na moet denken maar dat komt vanzelf. Oefening baart kunst toch

Die uitleg kreeg ik ook laatst.

Zie je de trailer in de rechterspiegel verschijnen en daar wil je hem NIET zien, dan moet je ook naar rechts sturen.

Klinkt veel simpeler als 'tegensturen' want als alles rechts gebeurd en het moet daar weg en je hoort 'tegensturen' dan denk je al snel dat je naar links moet sturen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:29

Herman97 schreef:
Joepie joepie joepie .....

Je raadt het al .....

GESLAAGD !!!!!!

Gefeliciteerd!! :D

En Pluttersplut ook gefeliciteerd!