Gemeentelijke + waterschapbelastingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:42

Hier ook totaal 1100/1200 euro voor tussenwoning met 2 personen.. Daar gaat dus je vakantiegeld

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:46

Dat zijn wel allemaal koopwoningen neem ik dan aan? Dus ozb oid en de waterschaps+afvalstoffen? Of is dat puur afval+water?

Eliana

Re: Gemeentelijke + waterschapbelastingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:47

Ja bij ons wel koop!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:47

Hier een rijtjeswoning, 2 volwassenen en 1 kind.

Gemeentelijke belastingen een kleine €800, waterschapsbelasting €400.....

Waar ik vooral van stond te kijken was dat beide rekeningen aan mij gericht waren. Manlief hoeft blijkbaar niks te betalen en verdient twee keer zoveel. Geen zorgen hoor... alles komt hier op 1 hoop, maar je zal maar met een eikel getrouwd zijn.... :')

*Edit: ik reserveer iedere maand een bedrag op onze spaarrekening om deze rekeningen te kunnen betalen. Dus na een jaar heb ik alles bij elkaar en "merk" ik de uitgave eigenlijk niet in mijn portemonnee. Dit na de eerste confrontatie met deze rekeningen en de bijhorende hartverzakking....
Laatst bijgewerkt door ista op 04-04-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:49

Ah dat verklaart. Ik betaal geloof ik iets van 500 aan water+afval.

Ista: staat ie dan wel ingeschreven daar? :') Of ben jij misschien hoofdbewoner? Wat ik weet van studentenhuizen is dat ook 1 iemand de aanslag krijgt, dat is de hoofdbewoner dan..

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:51

Hier ook belachelijke prijzen. Heb een huurwoning van zo'n 24 m2 en moet bijna 600 euro betalen -O-

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:52

We staan allebei ingeschreven en zijn beiden 50% eigenaar. Ik vond het... euhmmm.... heel geemancipeerd van de gemeente :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:56

Ik heb geen aanslag gezien, die zal mn man wel gekregen hebben.
Zag wel dat er 90 euro was afgeschreven onder de noemer gemeentebelastingen. Gok dus dat we per maand betalen en dan komen we dus op bijna 1100,- uit. Geen idee wat er precies onder valt.

Wij wonen in een eengezinswoning met ons twee.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:56

Hier helaas ook gehad ongeveer 500 euro bij elkaar.
Wel vrijstelling aangevraagd maar nog niks gehoord. Door niet kunnen werken naast studie kan ik nog geen eens 500 euro per jaar sparen dus waar moet ik het vandaan halen -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:04

Lijkt me wel te kloppen. Het hangt niet af van de oppervlakte van je woning, en dat is ook wel logisch, want het gaat om afval en riolering, dat hangt meer samen met een persoon. Wel is het inderdaad wel redelijk onevenwichtig voor eenpersoonshuishoudens.

Totaal komt hier op iets boven de 700. Vooral het extra riooldeel voor eigenaren tikt wel aan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:17

Hier wel koop

Maar betalen per maand. Dus dan klinkt het al een stuk beter

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:29

Hier met zijn twee 800 euro(koop)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:35

800, koop.

Niet zo raar toch die bedragen? Hier kun je lezen waar dat geld voor gebruikt wordt. Tuurlijk is het veel geld maar die zaken kunnen niet gratis geregeld worden, iemand zal dat moeten betalen toch? :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:41

Ook wij balen ieder jaar van het bedrag, maar tja... Hoort er wel gewoon bij. Ik verbaas me over het kwijtschelden, wist niet dat het zoveel gebeurde. Voel mezelf aan braaf werkende en betalende burger dan toch altijd een beetje beetgenomen, betaal blijkbaar weer flink mee voor de lage inkomens. Ben echt voor een sociaal beleid hoor en geloof dat iedereen hier een legitieme reden heeft om het kwijt te laten schelden, maar dat geldt vast niet voor iedereen. Ik word er een beetje moe van...

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:42

Ik vind het verschil van eenpersoonshuishouden naar meerpersoons ook vrij heftig, ik betaal net zoveel voor mij en mijn vriend als een gezin met zes kinderen?!
Daarnaast scheid ik mijn afval dus ik vind dat ik minder zou moeten betalen voor afvalstoffenheffing dan iemand die dit niet doet :o (maar ik zit niet te wachten op koop vuilniszakken zoals in Gelderland want volgens mij is dat ook niet te betalen)

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:43

shirleyp schreef:
Ook wij balen ieder jaar van het bedrag, maar tja... Hoort er wel gewoon bij. Ik verbaas me over het kwijtschelden, wist niet dat het zoveel gebeurde. Voel mezelf aan braaf werkende en betalende burger dan toch altijd een beetje beetgenomen, betaal blijkbaar weer flink mee voor de lage inkomens. Ben echt voor een sociaal beleid hoor en geloof dat iedereen hier een legitieme reden heeft om het kwijt te laten schelden, maar dat geldt vast niet voor iedereen. Ik word er een beetje moe van...

Snap het inderdaad wel dat werkende mensen het niet leuk vinden die vrijstellingen.
Wou erg graag dat ik het kon betalen helaas komende werken zelfs maar 30 euro voor 3 weken boodschappen ;( Maar nog maar 2 of 3 maanden school en dan hopelijk werken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:56

shirleyp schreef:
Ben echt voor een sociaal beleid hoor en geloof dat iedereen hier een legitieme reden heeft om het kwijt te laten schelden, maar dat geldt vast niet voor iedereen. Ik word er een beetje moe van...

Zelf heb ik daar dan weer helemaal geen moeite mee. Ben juist heel blij dat ik het niet nodig heb, maar ook blij dat er mensen zijn die er aanspraak op kunnen maken als ze echt aan de grond zitten.

Zoals ik het lees krijgen de meeste mensen die vrijstelling niet, dus vermoedelijk valt het nog wel mee. (En nee, vast niet iedereen heeft een goede reden. Maar ook niet elke declaratie of elke aanspraak op belastingaftrek van hogere inkomens heeft een goede reden dus ach, dat event elkaar wel uit denk ik.)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:14

zit ook tegen de 600 euro. maar woon wel in een relatief goedkope gemeente. Hebben zelfs geen hondenbelasting (joepie). En als alleenstaande verbruik ik niet zo veel. Dat merk ik wel. Ik hoef bijvoorbeeld maar 1x per maand de kliko buiten te zetten. Dat scheelt ook weer. En inderdaad goed je afval scheiden. Plastic komen ze hier gratis ophalen en dat is best veel als je het bekijkt. Oud papier gaat naar een vereniging, dus dat is ook gratis.

Ik ben voor onze sociale rechtsstaat. Er zijn altijd mensen die het slechter hebben dan ik.
Hetgeen waar ik slecht tegen kan zijn mensen die niet willen werken, maar wel lekker een uitkering ontvangen en daar moet ik veel belasting voor betalen. Natuurlijk zijn er nieuwe regels en de sollicitatieplicht, maar het zou wat uitgebreider mogen zijn voor de profiteurs. (weet wel ik doel hier niet op de mensen die alles in het werk stellen om wel een baan te vinden, maar het simpel weg niet kunnen vinden. Ik doel echt op de profiteurs die er nog meer dan genoeg zijn)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:19

Ik heb ongeveer 40-50m3 en betaal 306,54 (30,65 per maand)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:25

Laureentje schreef:
Hetgeen waar ik slecht tegen kan zijn mensen die niet willen werken, maar wel lekker een uitkering ontvangen en daar moet ik veel belasting voor betalen. Natuurlijk zijn er nieuwe regels en de sollicitatieplicht, maar het zou wat uitgebreider mogen zijn voor de profiteurs.

Mwah, de regels zijn al heel erg aangescherpt, verder dan nuttig is vanuit economisch opzicht. (We verspillen nu meer geld aan controles dan dat het ons als maatschappij oplevert. En mensen komen onschuldig diep in de schulden doordat er dingen daarbij fout gaan aan de kant van de overheid. Die maatschappelijke gevolgen komen vervolgens bij ons als samenleving terecht. Juist minder hardvochtigheid zou ook veel minder verspillend zijn.)

Kortom: het is niet waar dat jij minder belasting zou betalen als de regels maar uitgebreid worden. In tegendeel. De kosten lopen daardoor alleen maar op. En er zijn nu genoeg mensen die wel willen werken en het niet kunnen, genoeg werkloosheid immers - de mensen die niet zouden willen werken zijn niet ons grootste probleem. Als je die wilt 'pakken' dan is dat puur om dat je het hen kwalijk neemt, niet omdat je er zelf beter van wordt, want dat is niet zo.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:28

xManon_ schreef:
Ik vind het verschil van eenpersoonshuishouden naar meerpersoons ook vrij heftig, ik betaal net zoveel voor mij en mijn vriend als een gezin met zes kinderen?!

Dit vond ik inderdaad ook krom geregeld. Wij betalen voor 3 eenheden, terwijl we met z'n tweeën zijn. Snap niet waarom ze 2 personen niet gewoon als 2 eenheden rekenen en dan desnoods vanaf 3 en meer voor 3 eenheden.
Weet iemand of dat in alle gemeentes zo geregeld is?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:31

Die bedragen van rond en over de 1000 euro.. Is dat zuiver gemeente/waterschapsbelasting of is dat ook WOZ erbij? Vind het namelijk wel extreem hoge bedragen :oo .
Ik heb 'm nog niet binnen gehad, geloof ook dat dat meestal op de mat ligt in de laatste maand van de WOZ, dus ik verwacht 'm deze maand wel op de mat. Vorig jaar zat ik geloof ik rond de 400 euro, ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden.. Volgens mij ga ik niet blij worden als ik de voorgaande berichtjes lees :(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:33

SpeechLess schreef:
xManon_ schreef:

Dit vond ik inderdaad ook krom geregeld. Wij betalen voor 3 eenheden, terwijl we met z'n tweeën zijn. Snap niet waarom ze 2 personen niet gewoon als 2 eenheden rekenen en dan desnoods vanaf 3 en meer voor 3 eenheden.
Weet iemand of dat in alle gemeentes zo geregeld is?

Ik betaal hier gewoon voor 2 personen hoor! Wel is het zo dat de bedragen van 2-6 volgensmij even hoog zijn. Maar als jij voor 3 eenhedenbetaalt staat er misschien nog iemand onterecht op je adres ingeschreven? Dat heb ik in mijn vorige woning gehad..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:39

Bij Delfland staat dit op de site:

* De zuiveringsheffing is gebaseerd op vervuilingseenheden. Een vervuilingseenheid is de eenheid waarin de vervuiling van afvalwater wordt gemeten en waarmee de zuiveringsheffing wordt vastgesteld. Eén persoon betaalt één vervuilingseenheid. Twee of meer personen betalen drie vervuilingseenheden. Voor tweepersoonshuishoudens is geen apart tarief.
** De WOZ-waarde is de door de gemeente vastgestelde waarde van uw onroerende zaak.
Ter verduidelijking van het totaal te betalen bedrag, volgt hieronder een aantal voorbeelden.
Voorbeelden totaalbedrag 2014 en 2015 in euro's
persoonlijke situatie 2014 2015
Alleenwonend, geen eigenaar
206,52
210,54
Meer personen, geen eigenaar
390,68
399,30
Alleenwonend, woning WOZ-waarde € 250.000
271,04
278,04
Meer personen, woning WOZ-waarde € 250.000
455,20
466,80
Bedrijfspand, WOZ-waarde € 5 mln, 100 v.e.*
10.498,28
10.788,00
Veeteeltbedrijf, per hectare
90,91
92,40
Openbare landweg, per hectare
454,54
462,00
Natuurterrein, per hectare
4,22
4,28

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:41

Ik zit ook rond dat bedrag, waterschappen heb ik kwijtschelding voor en de gemeentebelastingen zijn ze nog mee bezig. Ik zit wel onder het minimum inkomen