Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:04

Ik betaal de vaste rekeningen en hij de rest.
We zijn ongeveer het zelfde kwijt elke maand :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:36

Keet schreef:
Iemand die meer verdiend, werkt niet automatisch harder hoor :n vind dat zo raar dat dat zo snel geroepen wordt.

Nee zeker niet. Maar als je daar samen een goede afspraak over maakt, dan hoeft dat toch geen probleem te zijn? Mijn man verdient meer dan mij, aangezien hij voor de overheid werkt. Terwijl ik een hbo diploma heb, en hij niet. Ik durf te beweren dat ik op mijn werk veel meer verricht dan hij. Toch verdient hij meer. Dat is toch alleen maar mooi voor hem? Ik zou absoluut niet willen ruilen, alleen voor het geld. Dat is mijn keuze. Als je minder verdient, en je bent daar ontevreden over, dan moet je daar wat aan doen. Als je kinderen hebt en de keuze hebt gemaakt om daar je tijd aan te besteden, dan is dat toch ook prima. Je bent toch samen 1 team?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:47

Ik denk dat je vooral moet doen waar jullie je goed bij voelen. En als er in de loop van tijd onenigheid is, dit uitspreken.

Wij zijn beide in loondienst en nu 12 jaar samen.
Toen we net ons eerste huis huurden, deden we allebei een gelijk bedrag storten op een gezamenlijke rekening om de vaste lasten te betalen. Hij verdiende meer en hield dan meer over als ik.
Ik betaalde toen ook nog niet de stalling van deze vaste lasten dit betaalde ik van mijn "eigen"geld. Het was tenslotte mijn hobby. :(

Nu vele jaren later hebben wij een koophuis en is alles van ons samen. :)
Lonen worden allemaal op 1 stapel gegooid op gezamenlijke rekening waarvan maandelijks de vaste lasten van worden betaald. Daarnaast krijgen we beide een x bedrag naar onze eigen rekening gestort om zelf dingen te kopen zoals kleren/schoenen (paardenrotzooi).

Zo hebben we beide evenveel. Ook stalling is nu een vaste last en wordt van gezamenlijke rekening betaald.
Als je wat langere tijd samen bent heb je ook spaardoelen samen neem ik aan, zoals nieuw tuinaanleg nieuwe wasmachine ect ect. Dit werkt heel goed voor ons!

Succes!

ais

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:56

Met mijn ex hadden we ook een verdeling naar rato van inkomen. Omdat hij ook flink meer verdiende dan ik.
We hadden daarnaast ieder een eigen rekening. En ondanks dat hij meer overhield per maand, kon ik beter sparen. Daar ben ik nu erg blij mee.
Met mijn huidige vriend zou ik het prima aandurven op alles op één grote hoop te gooien en dan evt. een x bedrag per maand voor eigen hobby's/sparen. Maar dat meer omdat hij aan heeft gegeven dat hij ook nooit zo goed kon sparen en ik wel wil dat we later een mooi huis kunnen kopen enzo :)

Ik wil nooit financieel afhankelijk worden, maar snap niet zo goed het principe jouw geld/mijn geld. Je deelt alles met elkaar, waarom je geld niet?
De enige reden die ik zelf kan bedenken, als je relatie goed zit, om geld voor jezelf te houden is wanneer je partner een bedrijf heeft en om zo te voorkomen dat dat geld opeisbaar zou worden voor schuldeisers bij een evt. faillissement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:50

Ik werk gewoon voltijds, mijn vriend 6 maanden/jaar (de andere 6 maanden zijn betaalde vakantiedagen van zijn job, 1 dagen werk = 1 dag vakantie) maar maandelijks betaald dus. Wat hij maandelijks binnenbrengt, is ongeveer 2,5 tot 3x mijn nettoloon. (zelfs mijn bruto is nog ruim lager dan zijn netto...). ik zou zijn job echter nooit willen doen.

Het is zijn koophuis, en de afbetaling daarvan is zodanig geregeld dat hij dan ongeveer evenveel overhoudt als wat ik binnenkrijg. Dus na afbetaling van de lening, hebben we (ongeveer) zelfde bedrag. Daarvan is vanaf het begin afgesproken dat we beiden 1/3 op een gemeenschappelijke rekening zetten. Van die rekening betalen we internet, water en elektriciteit, boodschappen, cadeautjes voor verjaardagen en dergelijke voor familie en gemeenschappelijke vrienden en eigenlijk alles wat we samen doen. Wat maandelijks overblijft is onze "spaarcent". Ik moet toegeven dat het ons prima lukt, en we kunnen aardig ruim rondkomen.

Van de 2/3 wat overblijft heb ik nog de paarden te betalen, mijn auto en B-vrachtwagentje voor de paarden, wedstrijden, kledij en al wat je erbij kan verzinnen. Nu de paarden in de winter op pension staan is het regelmatig (heel) krap en puzzelen, dus sparen is al tijdje geleden :o Vanaf half april gaan ze terug naar mijn eigen weiland en kan ik (hopelijk) weer even ademhalen en de spaarboek aanvullen.

Mijn vriend daarentegen, die heeft geen dure hobby, drinkt vooral bier als we uitgaan of frisdrank en heeft een lease-auto van zijn werk. Daarbij kon en kan hij veel meer sparen en tjah, hij houdt inderdaad meer over dan ik, maar da's toch echt mijn eigen keuze :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:18

Jeetje, wat een regelingen allemaal tegenwoordig %)

Wij gooiden vanaf het begin gewoon alles op een hoop en betaalden daar alles van.
Ik heb nooit een eigen spaarpotje gehad en mijn man ook niet maar als ik iets wil gunt hij mij dat en ik hem.

Grote bedragen worden gewoon besproken en ieder gunt elkaar gewoon zijn hobby's en ieder houdt rekening met wat er in de pot zit of dat ook betaalt kan worden.

Hoe doe je dat dan als stel als 1 stopt met werken en voor de kinderen gaat zorgen?
Gaat de ander jou dan salaris betalen omdat jij voor zijn kinderen zorgt en het huishouden doet?
En krijg je dan compensatie omdat jij nooit de cariere kan maken die de ander wel kan omdat hij /zij blijft werken en jij gestopt bent en er een tijd tussenuit bent geweest?
Of als partimer nooit het salaris krijgt die de fultimer wel krijgt?

We zijn al 33 jaar samen , 3 studerende kinderen en hoeveel moeilijkheden we ook af en toe hebben(gehad) , geld is dat nooit geweest en we hebben vaak genoeg iedere cent moeten omdraaien.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:31

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen en hebben het hier ook al vaak over gehad. Ik studeer binnenkort af terwijl mijn vriend zo'n 2,5 jaar werkt en zijn carrière zit flink in de lift. Hij verdient dus ook een stuk meer dan ik. Ook wij gaan niet alles op één pot gooien, ondanks dat onze relatie langdurig, stabiel en heel goed is. Wij hebben overwogen om ieder hetzelfde bedrag iedere maand te storten naar onze gemeenschappelijke rekening, maar dat leek ons achteraf gezien niet eerlijk. Want mijn vriend mag dan meer verdienen, hij zal een stuk later terug zijn van zijn werk. Ik ben eerder thuis en kan dus meer in het huishouden doen. We hebben besloten om een percentage van ons loon naar een gemeenschappelijke zichtrekening en gemeenschappelijke spaarrekening storten. Hij springt financieel gezien iets meer bij en ik heb huishoudelijk gezien een groter aandeel dan hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:55

Het hangt toch af van wat je inkomen is denk ik. Hier is het verschil echt groot, en de uitgavenpost verschilt ook aardig. Alles wat voor ons als koppel is en wat we gemeenschappelijk doen, dat betalen van een gemeenschappelijke pot. Wat we overhouden is puur voor onszelf. Hij heeft tot zijn 28e thuis gewoond en dus erg veel kunnen sparen door zijn job (denk +2000/maand). Ik daarentegen woon alleen sinds ik 23 ben, ik werkte toen 2 jaar en had net een paard gekocht. (woonde bij papa, die is geheel onverwacht overleden en daar sta je dan...). En ik heb het heel wat lastiger gehad op momenten om de eindjes bij elkaar te knopen, dus erg weinig gespaard.

Komt er een kind? Dan zullen de onkosten ook uit die gemeenschappelijke pot komen. Maar mijn vriend vindt mijn paarden mijn keuze, en dus ook dat ik daar zelf de kosten van moet dragen. Hij heeft absoluut niks met die dieren en de sport, komt hooguit eens kijken op wedstrijd. Begrijp hem dus wel, ik betaal immers ook niet mee aan zijn nieuwe racefiets die bijna even duur is als mijn nieuwe prestige springzadel (maar dat weet ie niet :P )

Hoe we het gaan oplossen als er een kind komt zijn we nog niet uit. Hij wil een kind veel liever dan ik, maar ik zou wel zonder pardon moeten minderen in werk en daardoor dan de paarden wegdoen. Daar ga ik niet mee akkoord. Een kind krijg je met 2, dus moet je ook met 2 zorgen dat de boel rond komt... Ik ga niet én werk én hobby opzij zetten omdat hij een koter wil...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:13

spatter schreef:

Wij gooiden vanaf het begin gewoon alles op een hoop en betaalden daar alles van.
Ik heb nooit een eigen spaarpotje gehad en mijn man ook niet maar als ik iets wil gunt hij mij dat en ik hem.

Grote bedragen worden gewoon besproken en ieder gunt elkaar gewoon zijn hobby's en ieder houdt rekening met wat er in de pot zit of dat ook betaalt kan worden.

Hoe doe je dat dan als stel als 1 stopt met werken en voor de kinderen gaat zorgen?
Gaat de ander jou dan salaris betalen omdat jij voor zijn kinderen zorgt en het huishouden doet?
En krijg je dan compensatie omdat jij nooit de cariere kan maken die de ander wel kan omdat hij /zij blijft werken en jij gestopt bent en er een tijd tussenuit bent geweest?

We zijn al 33 jaar samen , 3 studerende kinderen en hoeveel moeilijkheden we ook af en toe hebben(gehad) , geld is dat nooit geweest en we hebben vaak genoeg iedere cent moeten omdraaien.

Wij hebben alles apart omdat hij een eenmanszaak heeft. Er komen geen kinderen. Dus dat is al geen probleem en carriere kan ik sowieso niet maken, daar heeft mijn lichaam wel voor gezorgd.
Als men blij is met de regeling die men heeft zie ik het probleem niet.
Sterker nog, ik kán niks bijleggen omdat ik paarden heb. Maar tegelijk zijn die paarden ook een grote reden dat ik door kan blijven gaan, mijn koppie goed kan houden. Dus hij gunt me die beesten en kan de vaste lasten dragen. Sterker nog, toen er eentje genaaid moest worden en de kosten die maand al flink opgelopen waren (twee zieken waarvan eentje overleden en daarna het hechten nog) was hij degene die zei "schat, ik betaal die DA wel" en ik heb gezegd; ik betaal het je terug zo snel ik kan. Want ik ben van mening dat hij niet hoeft bij te dragen aan mijn paarden maar op dat moment was het even niet anders. En zodra het lukt, krijgt hij het ook terug, niet omdat hij dat wil (want dat wil ie nie :++ ) maar omdat IK me daar beter bij voel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:39

Eens met Ayasha :j Het is toch niet omdat wij kiezen voor een bende viervoeters dat onze partner daar maar zonder pardon mee voor moet opdraaien? Jeetje, stel dat mijn vriend zo iemand zou zijn die zegt "mijn geld is jouw geld" en die komt op een verkeerde meid uit... Zeg dan maar dag tegen je zuurverdiende centen.
Tegelijkertijd, waarom wil ik ook een deel apart houden? Omdat véél koppels sneller dan vroeger uit elkaar gaan of scheiden. Draai het en keer het hoe je het wil, ik heb het van dichtbij meegemaakt als kind en ik voel me er gewoon niet goed bij dat ik niks van mezelf opzij zou hebben staan, waar hij geen zeggenschap over heeft. Tevens kan ik direct verhuizen moest het stuklopen tussen ons, mijn moeder heeft samen met stiefpaps een klein huisje dat leeg staat maar wel top in orde is. Bemeubeld en al (met spullen van oma :+ )

Ik heb mijn weide ooit van mijn dooppeter en diezelfde oma cadeau gehad. Mama heeft een deel meebetaald aan de aankoop van mijn vrachtwagentje, maar alles staat 100% op mijn naam. Als partner en ik nu zouden trouwen met gemeenschap van goederen en we gaan uit elkaar, dan zou ik de helft van al die spullen terug moeten kopen! Van iets waar hij nooit een cent aan heeft uitgegeven! Natuurlijk heb ik dan ook recht op de helft van het huis, maar da's toch krom? Idem met de paarden en al het materiaal, allemaal zelf keihard voor gewerkt en gespaard. Nee, de gezamenlijke dingen betalen we door elk eenzelfde vast bedrag over te maken op 1 gezamenlijke rekening. Als het misloopt is die rekening dan gewoon 50-50, en wat van ons privé is, daar kan de ander dan ook gewoon niet bij.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:37

Varekaj schreef:
Eens met Ayasha :j Het is toch niet omdat wij kiezen voor een bende viervoeters dat onze partner daar maar zonder pardon mee voor moet opdraaien?

Hier is dat dus wel zo. We betalen samen mijn paarden en we betalen samen zijn motor, cabrio en fietshobby.

Wij hebben 2 inkomens, 1 rekening voor alles en 1 spaarrekening. Alles op 1 bult en samen alles wat voor ons belangrijk is betalen. Niets op de weegschaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:53

Mijn paarden zijn wel een stuk duurder dan zijn hobby := Dat is een oldtimer kevertje waar hij gewoon mee kan rondrijden af en toe, maar dat ziet hij als zijn "gewone auto" zoals ik mijn eigen auto heb.

Hij heeft een nieuwe racefiets gekocht. Die is even duur als mijn goedkoopste nieuwe zadel, mijn prestige springzadel := Mijn kieffer dressuur was nog eens €600 duurder. En da's dan voor 1 paard, terwijl ik nog een tinker en 2 shetjes heb. Voor die tinker moet er ook nog een zadel komen dit jaar.
Wat ik in de winter in 1 maand uitgeef aan volpension stalling en 2x/week les, daar betaald hij zijn jaarlicentie basket mee (2x/week 1,5u training + 1 competitiewedstrijd) en zijn uitgestippelde fietsritten door verschillende clubs en daar zitten per rit ook nog eens bevoorrading en 2 drankjes inbegrepen.
Kom ik even aandraven met TA, DA, smid, startkaart en kosten van vrachtwagentje...

Nee, dat gaat echt niet gelijk op hier. Hij heeft ook absoluut niks met mijn hobby/sport. Vind dan ook niet dat hij daarin moet meebetalen. Denk als hij zou weten wat ik er aan uitgeef, dat de paarden snel op internet zullen staan...

Sofy

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:09

Mijn vriend en ik doen het andersom: alles gaat eerst op de gezamenlijke rekening, aan het eind van de maand herverdelen we het geld dat over blijft naar rato van inkomen (dus als ik 2000 heb verdiend en hij 1000, dan krijg ik 2/3 en hij 1/3 van het restgeld). Op deze manier weet je in ieder geval zeker dat je de vaste lasten kunt betalen; als je altijd een percentage van je inkomen doet kun je dat niet garanderen (want wat als je opeens een keer geen geld verdient?).
Wij hebben overigens wel een minimum gezet op hoe veel we allebei per maand krijgen; dit omdat mijn vriend een tijd niks verdiende en dan ook geen zakgeld zou krijgen (wat vrij lastig is natuurlijk).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:25

spatter schreef:

AMEN! _O_

Ik sta er echt van te kijken, die regelingen zijn gewoon van de zotte als je het mij vraagt. :oo Mijn paarden kosten aanzienlijk meer, maar dat wist hij toen we een relatie kregen. Vind hij ook helemaal niet erg, en zo wel, dan waren we vast niet bij elkaar geweest, want aan een 'CD van jou, CD van mij, gekregen van mijn moeder, dus van mij' relatie heb ik tien keer niks. Bij ons is een verdeling niet eens ter sprake geweest.

Zeker als jullie het over een toekomst hebben en een huis kopen, hoppakee en/of rekening open en klaar is kees. :7 Iets met vertrouwen en gunnen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:40

Het is niet dat je elkaar niets gunt. Je kan ook gerust beiden een aardig bedrag op een gezamenlijke rekening zetten waar je de vaste lasten van betaald én nog wat aan overhoudt, zodat je samen spaart zeg maar. Krijg je dan eens een onverwachte grote kost, dan heb je sowieso wat achter de hand samen en anders kan het bedrag wat je spaart via die weg ook opzij zetten voor de aankoop van een huis, een auto samen, een mooie reis...
Komen er kinderen, dan kan je dat bedrag omhoog bijschroeven en de kinderbijslag die je krijgt gewoon op die rekening laten toekomen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:06

spatter schreef:

Precies dit had ik geschreven kunnen hebben :j.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:13

KimD schreef:
AMEN! _O_

Ik sta er echt van te kijken, die regelingen zijn gewoon van de zotte als je het mij vraagt. :oo Mijn paarden kosten aanzienlijk meer, maar dat wist hij toen we een relatie kregen. Vind hij ook helemaal niet erg, en zo wel, dan waren we vast niet bij elkaar geweest, want aan een 'CD van jou, CD van mij, gekregen van mijn moeder, dus van mij' relatie heb ik tien keer niks. Bij ons is een verdeling niet eens ter sprake geweest.

Zeker als jullie het over een toekomst hebben en een huis kopen, hoppakee en/of rekening open en klaar is kees. :7 Iets met vertrouwen en gunnen enzo.

Getrouwd en we gaan tekenen voor ons koophuis. Werkt prima. Alles samen is gewoon dom als een van de twee een eenmanszaak heeft. Lekker oordelen zo. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:19

Nog een persoonlijke reden waarom het hier apart is: doordat partner zoveel verdiend krijg je erg makkelijk de stempel "het is voor zijn geld".
Aan de andere kant, er zijn genoeg koppels waar alles samen op een rekening komt en waar men zich constant moet gaan verantwoorden. Bij ruzie krijg je dan situaties als "er gaat meer op van ons geld aan jouw lolletjes dan aan de mijne" en bij een scheiding komt er dan de zever van dat de ene meer heeft bijgedragen dan de ander want...

Nee, samen de vaste kosten 50-50 verdelen, daarnaast elk evenveel op de gezamenlijke spaarboek storten en de rest van jezelf voor je eigen dingen, dan heb je die nonsens niet.
Ook belangrijk: als je trouwt met alles gemeenschappelijk en 1 van de partners gaat giga schulden maken, dan draai je daar ook samen voor op. Heb je een deel of alles apart (wettelijk vastgelegd), dan kunnen de schuldeisers daar niet of veel moeilijker bij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:33

Ayasha schreef:
KimD schreef:
AMEN! _O_

Getrouwd en we gaan tekenen voor ons koophuis. Werkt prima. Alles samen is gewoon dom als een van de twee een eenmanszaak heeft. Lekker oordelen zo. +:)+

Dat vind jij, het is of alles delen of niet. In een scheiding gaat het dan ook door twee. Ronduit belachelijk dat mensen denken over "als we ooit een dit, als we ooit een dat." Over dat bedrijf kun je concrete afspraken op papier laten zetten.

Ik heb er werkelijk nog nóóit over nagedacht 'wat als...'

Be-lach-e-lijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:41

Jij trouwt met iemand die halftijds werkt maar een gat in het handje, dus geen spaargeld, geen eigendom, niks. Terwijl jijzelf jarenlang keihard werkt, misschien zelfs meerdere baantjes combineert en zuinig bent, met eigen koophuis, eigen auto. Jullie besloten alles te delen, niks op papier, alles gemeenschappelijk. En dan ga je alsnog scheiden na X jaar. Dan gaat dus de helft van alles waar JIJ voor gewerkt hebt, ook jouw koophuis en auto, naar je ex. Wil je het toch volledig voor jezelf, dan moet je de helft van je ex afkopen. Maw, jij hebt ooit dat huis 100% alleen betaald, en nu mag je opnieuw 50% van de huidige waarde ophoesten om je ex uit te kopen terwijl die er nooit een cent in heeft gestopt.

Dan wordt jouw ex rijk op jouw kosten.

Ivm Ayasha begrijp ik het ook hoor. Een eenmanszaak is volledig aansprakelijk als er wat misgaat. Als zij getrouwd was met gemeenschap van goederen, en haar man laat de zaak overkop gaan, dan hebben ze niks meer. Door alles gescheiden te houden, blijven ze tenminste van haar paarden en haar (minimum)inkomen af. Da's nog altijd beter dan dat de schuldeisers daar ook nog een keer volledig beslag op laten leggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:48

Als jij alles samen hebt en het bedrijf gaat overkop heb je in geval van een eenmanszaak helemaal niks meer in te brengen. De enige manier om te voorkomen dat we dan beide alles kwijt zijn is scheiding van goederen. En als jij denkt dat er nog een andere manier is, bel dan vooral onze notaris, die zal graag willen leren van jouw kennis. :j dus ja, onze afspraken staan op papier, notarieel beschreven. :j

Dat JIJ niet aan 'wat als' wil denken is jouw goed recht. Wij deden dat beide wel. Dat maakt onze relatie niet minderwaardig of is geen wantrouwen. Dat is gewoon een andere visie. Jij wil dat zo niet. Nou prachtig dan dat wij niet gaan trouwen. Mijn man en ik wilden het beide wel zo. Niet uit wantrouwen maar uit 'je weet nooit.'
Sterker nog: zijn grote hobby, wat hij nooit kwijt wil raken, is officieel van mij zodat die nooit af gepakt kan worden in geval van faillisement. Dus zal wel goed zitten met dat vertrouwen. Via scheiden van goederen kan je elkaar ook gewoon veilig stellen.

Varekaj; mijn inkomen is beschermd. Kunnen ze sowieso niet aan. Failliet 'laten gaan' is een verkeerde woordkeuze. Mijn man werkt keihard en is verstandig máár dus ook verstandig genoeg om te beseffen dat je het nooit weet. Er zijn een hoop bedrijven failliet gegaan de af gelopen jaren, grote bedrijven, ooit klein begonnen dus geen stommeriken, maar als je een paar keer pech hebt, wat wanbetalers enz.. Ziekte misschien (hij is daarvoor verzekerd maar als zelfstandige is er sowieso een periode die ze niet voor uit keren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:04

Je hebt er die het bewust failliet laten gaan en je hebt er die er niet aan kunnen doen. Ik hoop van harte dat jouw man nooit failliet gaat :D

Jouw inkomen is beschermd, maar er zijn genoeg partners die gewoon gaan werken en de partner is zelfstandig, zonder scheiding van goederen. Dan is het loon van die partners ook gewoon aansprakelijk voor beslaglegging. dan zit je uiteraard wel al aardig in de puree natuurlijk, maar dat even terzijde.

Of je nu alles deelt of niks, wat voor verschil maakt het in de relatie? Die hoort toch altijd evenveel waard te zijn? Integendeel, het kan net ruzies voorkomen om dingen apart te houden. Geen gedoe wie wat wanneer heeft betaald. Het kan voorkomen dat je partner je gaat pluimen uit wraak. Of dat je in de problemen komt als je samen een huis hebt, je gaat uit elkaar en dan? De ene wil verkopen, de ander niet, je wil er beide blijven wonen... Nee bedankt, dan liever gewoon alles duidelijk zodat er "in geval van" geen extra problemen opduiken. Die kan en wil je op zo'n moment er echt niet bij hebben, uit elkaar gaan is vaak emotioneel al zwaar genoeg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:06

Jeetje zeg, zit je nachtleven ook wel snor? Wat een smerige ondertoon in je berichten. %)

Had je ook op een andere manier kunnen brengen brengen. ;)

Edit: ging iets mis met quoten zag ik. Doe geen moeite om te reageren trouwens, ik reageer er verder niet meer Op.

Ayasha schreef:
Als jij alles samen hebt en het bedrijf gaat overkop heb je in geval van een eenmanszaak helemaal niks meer in te brengen. De enige manier om te voorkomen dat we dan beide alles kwijt zijn is scheiding van goederen. En als jij denkt dat er nog een andere manier is, bel dan vooral onze notaris, die zal graag willen leren van jouw kennis. :j dus ja, onze afspraken staan op papier, notarieel beschreven. :j

Dat JIJ niet aan 'wat als' wil denken is jouw goed recht. Wij deden dat beide wel. Dat maakt onze relatie niet minderwaardig of is geen wantrouwen. Dat is gewoon een andere visie. Jij wil dat zo niet. Nou prachtig dan dat wij niet gaan trouwen. Mijn man en ik wilden het beide wel zo. Niet uit wantrouwen maar uit 'je weet nooit.'
Sterker nog: zijn grote hobby, wat hij nooit kwijt wil raken, is officieel van mij zodat die nooit af gepakt kan worden in geval van faillisement. Dus zal wel goed zitten met dat vertrouwen. Via scheiden van goederen kan je elkaar ook gewoon veilig stellen.

Varekaj; mijn inkomen is beschermd. Kunnen ze sowieso niet aan. Failliet 'laten gaan' is een verkeerde woordkeuze. Mijn man werkt keihard en is verstandig máár dus ook verstandig genoeg om te beseffen dat je het nooit weet. Er zijn een hoop bedrijven failliet gegaan de af gelopen jaren, grote bedrijven, ooit klein begonnen dus geen stommeriken, maar als je een paar keer pech hebt, wat wanbetalers enz.. Ziekte misschien (hij is daarvoor verzekerd maar als zelfstandige is er sowieso een periode die ze niet voor uit keren).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:09

@ varekaj zo'n baan zoek ik ook :D
Wat doet jouw vriend?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:11

hier alles op 1 rekening en we hebben ook nog 1 rekening waarbij we geld storten voor het huishouden. om zo overzicht te houden op de kosten die we maken.

wij maken dus verder geen onderscheidt in wie wat betaald.
koophuis 2 kindjes