Wat kan je als vader zijnde, als een ander je kind erkent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:15

als er geen erkennign is geweest bij de burgerlijke stand toen ze nog een relatie hadden.
Staat hij nu zo goed als in zn ondergoed. geen erkenning is geen enkele vorm van rechten ook al is hijd e vader. Dan nog heeft hij geen recht. Herroepen kan je proberen de kans is erg klein.

nl heeft een erg leuke wetgeving over moeders en hun recht mbt kinderen.
zelf al woon je samen en heeft de vader het kind niet erkend en je hebt bewijs dat je samenwoont dan nog staat de vader in zn hemd en heeft moeder alle zeggenschap.

sterkte

PriDepo

Re: Wat kan je als vader zijnde, als een ander je kind erkent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:18

Dat is weer de andere kant en in dat soort situaties is het goed dat de wet dan zo is, maar dit verhaal is het tegenovergestelde.

Zou hij wel een DNA onderzoek kunnen afdwingen via een rechter en daarmee enkel een omgangsregeling kunnen treffen, via de rechter?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:21

Hij kan niets zonder haar toestemming tenzij ze in de problemen komt met jeugdzorg en het kind uit huis geplaatst wordt.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:23

Heb het nu niet over toestemming he, heb het nu erover om naar een advocaat te stappen, om een omgangs regeling te treffen oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:23

Het klinkt banketstaaf, maar het is eigenlijk heel goed dat een zaaddonor niet zomaar erkenning zou kunnen afdwingen. Denk aan een verkrachting.

Stel er was nog geen 2de erkenning en hij zou een rechtszaak aanspannen, dan nog is de kans heel klein dat hij het kind mag erkennen.
Dan moet hij kunnen aantonen dat ze een (goede!) lange duurzame relatie hadden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:23

Mijn ex heeft in precies dezelfde situatie gezeten. Uiteindelijk heeft het 5(!!!!) jaar geduurd voor de erkenning rond was. Hij heeft wel altijd zijn kind mogen zien, maar hij heeft het nooit kunnen erkennen door dwarsigheid van haar familie. Op het moment dat zij in ondertrouw ging, werd het kind automatisch door haar partner erkend.
Mijn ex heeft een advocaat in de arm genomen. Je hebt echt de moeder nodig in dit proces, want zij is degene die het ongedaan kan maken. Als ze niet had meegewerkt had hij naar de rechter kunnen stappen en zou er een DNA test kunnen worden afgenomen.
Volgens die advocaat van mijn ex is het van belang dat een kind een vader heeft en wie dat precies is maakt niet uit. Feit dat mijn ex wel een band met zijn kind had, telde dus heel sterk mee. Daarnaast heeft hij altijd alimentatie betaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:25

Indien de nieuwe vriend het kind erkent, heeft jouw vriend er geen recht meer op.

Punt is, de rechter is niet verplicht het verzoek tot erkenning in te willigen

"Binnen de procedure zal de rechter een belangenafweging maken. Het belang van de verwekker om een kind te erkennen. Het belang van de moeder op een ongestoorde relatie met haar kind. Het belang van het kind. Bij het belang van het kind moet worden gekeken naar hetgeen het kind heeft aan een erkenning en wat er gebeurt met het kind als niet wordt erkend. Stel: de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind komt in het geding wanneer er een erkenning plaatsvindt. Dan zal de rechter de wensen van de mogelijke erkenner vaak niet inwilligen. Hierbij wordt natuurlijk vooral bedacht dat een erkenning niet kan worden teruggedraaid."
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-15 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:25

peach2001 schreef:
Hij kan niets zonder haar toestemming tenzij ze in de problemen komt met jeugdzorg en het kind uit huis geplaatst wordt.

Dat. afdwingen gaat geen rechter mee akkoord ivm mogelijk mishandeling stalking verkrachting waaruit het kind verwekt zou kunnen zijn. te veel risico, zet die deur open en dan breekt de hel los...

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:27

Dat is wel weer de hele andere kant. We hebben het hier niet over een verkrachting oid. Maar over een labiele vrouw die denkt het zo beter te doen en geen rekening houd met het gevoel van een ander.

We hebben het hier nog niet over alimentatie oid. De moeder zal in dit proces dus echt níet mee gaan werken. Tis eigenlijk vreselijk dat dit zo is, dit zou betekenen dat de dochter eigenlijk dus moet wachten tot de waarheid aan het licht komt, 12 jaar is, en dan zelf een keuze maakt wat ze doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:28

In dit geval zou ik het niet op rechtszaken aan laten komen maar via de zachte weg proberen om contact met het kind te houden, ooit zal het kind horen wie de biologische vader is. Of te wel van de moeder of van de biologische vader en dan is het fijn als er een goede verstandhouding is en hij een band met het kind heeft. Wel zou ik goed blijven opletten hoe het verder gaat met de moeder en haar nieuwe partner, borderline kan een fikse invloed hebben op kinderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:30

Als kind 12 is, mag de kind in kwestie verzoek tot erkenning afwijzen. Dus of je je kind dan die keuze wilt geven tzt? Ik weet het niet...

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:34

Klopt bigone, dat is nu ook de afweging. Hij wilt helemaal geen rechtzaak, maar hij wilt wel vechten voor zijn kind. Hij heeft dus wel nog contact met de moeder. Dus eigenlijk is het in vrede afwachten tot het kind 12 is. Dan heb je dus de beste kans van slagen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:35

vuurneon schreef:
Als kind 12 is, mag de kind in kwestie verzoek tot erkenning afwijzen. Dus of je je kind dan die keuze wilt geven tzt? Ik weet het niet...

Maar dan moet het kind wel weten dat er erkenning in het spel is lijkt me.
Ze zal zicht dit neem ik aan niet herinneren.

gohya

Heeft niet elke vader het recht om zijn kind te zien dan? en heeft hij niet het recht om zijn kind te erkennen? ik vind dat een vreemde zaak hoor,je bent de biologische vader en dan zou je je eigen kind niet kunnen erkennen?
Das lekker,dan kan elke moeder,de vader van het kind lekker dwars zitten,als ze beide niet door 1 deur kunnen.Gewoon uit wraak.

En andersom dan? een vader zou precies hetzelfde kunnen doen bij een moeder.
Dat kán toch niet.

peach2001

PriDepo schreef:
Dat is wel weer de hele andere kant. We hebben het hier niet over een verkrachting oid.

Misschien voelde ze zich wel enorm gemanipuleerd en onveilig bij hem, zie het tegendeel maar te bewijzen. Ik had ook zo'n gast in de buurt, hele goede vrienden, tot hij bij hoog en laag beweerde dat ik het bed gedeeld had met hem, hij was er zó van overtuigd dat het écht gebeurt was... Stel je voor dat ik in die tijd geslapen zou hebben met een wildvreemde en daar zwanger van zou zijn geraakt. Dan zou die voormalige vriend die zó overtuigd was ervan kunnen denken dat het zijn kind is, wat vervolgens dan zou resulteren in een afgedwongen omgangsregeling of dna-test? Over mijn lijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:36

Simbaa schreef:
vuurneon schreef:

Maar dan moet het kind wel weten dat er erkenning in het spel is lijkt me.
Ze zal zicht dit neem ik aan niet herinneren.

Als de vader het aanvraagt bij de rechtbank als het kind nou zeg 13 is, zal de rechtbank het met het kind bespreken. Weigert kind? Is dat einde verhaal.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:38

Mijn idee dus gohya. Maar de wet heeft het kennelijk dus via 1 kant vastgelegd.

Eenv rouw kan dus onbedoeld zwanger raken dmv verkrachting --> ander mag kind erkennen is logisch
Maar een vrouw word onbedoeld zwanger dmv vader niet in te lichten, er word dus ook niet om een kind "gevraagd", maar de vader neemt wel zn verantwoordelijkheden en deze worden dus ook afgenomen.......

Dan voor alsnog kan je met een hele zieke gedachte het dus gooien op een verkrachting. Ongeacht of het waar of niet waar is. Het is moeders woord VS vader, en moeder wint dus altijd.. Arme goed bedoelde papa's dus in NL..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:38

PriDepo schreef:
Klopt bigone, dat is nu ook de afweging. Hij wilt helemaal geen rechtzaak, maar hij wilt wel vechten voor zijn kind. Hij heeft dus wel nog contact met de moeder. Dus eigenlijk is het in vrede afwachten tot het kind 12 is. Dan heb je dus de beste kans van slagen.

Kans van slagen? Als kind nee zegt of is eerder erkent door een andere persoon (juridisch mogen maar 2 personen het kind erkennen) dan is het ook einde. Daarnaast vind ik het niet fair om een kind voor het blok te zitten bij de rechtbank...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:38

vanaf 12 jaar worden kinderen inderdaad ook gehoord in dit soort zaken, maar het kind beslist dat niet.

dat doet de rechter, nadat hij IEDEREEN heeft gehoord.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:40

Das vereselijk peach, maar in dit geval is er wel bewijs in bepaalde woorden en gesprekken dat zij het kind, wanneer het haar uitkomt, zijn kind noemt.. alleen alle wettelijke dingen slaat ze af.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:40

Is het ook niet. Maar voor eventuele vaders is dit ook unfair...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:42

Miesemuisje schreef:
vanaf 12 jaar worden kinderen inderdaad ook gehoord in dit soort zaken, maar het kind beslist dat niet.

dat doet de rechter, nadat hij IEDEREEN heeft gehoord.

Klopt inderdaad, had het verkeerd gelezen.

Belang kind staat voorop, verschil is dat bij een kind van 12 jaar of ouder het kind zelf schriftelijke toestemming kan geven. Punt is wel dat als zowel moeder en kind weigeren, het heel moeilijk gaat worden. Belang kind staat voor, dus als kind nee zegt...

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:43

Klopt, maar al zou het nu via de juridische toer gaan, en eventueel een DNA onderzoek af kan dwingen, met eventueel bewijs wat hij heeft wat aantoont dat het zijn kind is, zal dat verhaal dus nooit gebeuren lijkt mij? Ik vind het juist kwalijk van de moeder, en de prijzen in de vader dat ie voor zn kind wilt vechten..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:45

Zeg nooit nooit, maar de kansen dalen rap. Dus als hij wat wil, zou ik het zeker doen voordat het kind 12 wordt.

Goede vriend heeft het na 10 jaar opgegeven, was onmogelijk. Zijn ex kon zeer overtuigend liegen helaas en haar familie ook...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:46

Het is helaas nog steeds zo dat als het om kinderen gaat, eigenlijk enkel de vrouw echt rechten heeft en de man bijzonder weinig. :)
Ik vrees dus ook voor je vriend maar bijkomend vraag ik me af; wil hij het kind dit ook wel aandoen?
Die kleine groeit op met "een papa" ... Waarom zou hij haar wereld op z'n kop willen zetten, enkel omdat ie vindt dat hij zijn verantwoordelijkheid moet emen? Nu ineens? Nu het eigenlijk te laat is?
Hij wist toch toen ze net zwanger was ook al dat het ongeveer 9 maanden zou gaan duren en dat ie dan eens moest gaan overwegen of ie wilde erkennen of niet.... Had ie dat toen gedaan ipv nu ineens nu iemand anders al verantwoordelijkheid genomen heeft, had hij wel nog mogelijkheden gehad.