Wat is een normaal loon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:19

maar als je op jezelf wilt gaan wonen, waarom werk je dan slechts 28 uur per week?

neem aan dat je eerst een spaarpotje wilt opbouwen van zo'n 3 maanden buffer voor je de deur uitgaat.. dan ben je financieel gezond voor je op eigen benen staat..

Deeks93

Re: Wat is een normaal loon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 21:46

Jaa een bijbaantje was anders een optie maar....
Ik werk 5 dagen in de week van 11 tot 17 dus daar een baantje naast is lastig, daarbij ben je al snel te oud voor horeca oid en heb ik ook een eigen zaakje maar daar kan ik nog geen winst uithalen...
Nou vind ik t prima thuis hoor!! Maar t was om een voorbeeld te noemen... Ik snap niet goed hoe anderen dat doen.

Ik heb nu al ruim 200 aan vaste lasten en dan woon ik thuis...
Maar benzine/belasting verzekering auto
Zorgverzekering a 106,00
Ik rook... 100 in de maand
Eigen website a 20 euro pm
En dan t volgende;

Kan niet zonder hond...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:47

Nou lekker sparen thuis dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:48

Sorry maar 'roken' voor 100 euro per maand zie ik niet als vaste last... Scheelt dus al 100 euro per maand als je daarmee zou stoppen...

En verder dan dus inderdaad lekker thuis door blijven sparen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:55

Ik verdien zo'n 600 pm. Maar heb helaas maar 20 uur contract, werk veel over wat niet word uitbetaald en kan dus geen 2e baan nemen. Betaal samen huur van 2 kamers a 210 pm. Daarnaast verzekeringen ed. Tis beetje geld bij elkaar schrapen maar so far lukt het nog al kan ik zo helaas niks sparen en dat is balen.

Ik zou nog ff lekker thuis blijven wonen en geld opzij gaan zetten.
Stoppen met roken scheelt geld en beter voor je, zo spaar je een hoop al op, mooie uitdaging?
verder eventueel 2e baan erbij, of meer uren?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:59

Nou ga ik iets zeggen wat je waarschijnlijk zelf al weet en niet wil horen, maar stoppen met roken bespaart veel geld :')
Zo snap ik ook wel dat je aan 200 euro vaste lasten komt, maar gas water en licht is dan nog niet veel.
Zoals ze al zeggen nog even lekker door sparen. Ik zeg ook altijd blijf gewoon zo lang mogelijk bij je ouders wonen, tot je financiele zekerheid hebt.
Heb je je eigenwebsite al lang?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:00

Fiffill schreef:
Anoniem schreef:
Tja ik denk dat dit inderdaad afhankelijk is van geschoold/ongeschoold werk, aantal jaren in dienst e.d.. Daar valt eigenlijk weinig zinnigs op te zeggen op die manier :+

Inderdaad plus dat TS maar 28 uur werkt nu en niet full time.

die 28 uur scheelt ook per functie, in mijn functie is dat namelijk full time

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:09

Stoppen met roken gaan we even niet doen;) vind het lekker, geen behoefte om te stoppen... Stoppen lukt alleen als je t echt wilt en ik wil t absoluut niet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:17

Maar om het dan een vaste last te noemen valt ook weer mee... ;)

Als je uiteindelijk op jezelf wil/moet is het toch de moeite waard om te stoppen met roken als dit 100 euro per maand oplevert? Da's 100 euro die je anders niet had gehad...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:20

nou... ze heeft die kosten toch elke maand... dus dan is roken voor haar een vaste last.
ze is er aan verslaafd en zal dus elke maand ongeveer dit bedrag uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:23

Evelijn schreef:
nou... ze heeft die kosten toch elke maand... dus dan is roken voor haar een vaste last.
ze is er aan verslaafd en zal dus elke maand ongeveer dit bedrag uitgeven.

Ongetwijfeld, maar om dat onder dezelfde 'vaste last' te noemen als je zorgverzekering en dan wel klagen dat je eigenlijk wel weinig verdient vind ik op z'n zachtst gezegd eh, nouja, apart. Ik kan ook wel 100 dingen bedenken die ik lekker vind of leuk vind maar dan is het in mijn ogen een kwestie van prioriteiten stellen... Al vind ik met 21 al dusdanig verslaafd zijn aan je peuken ook vrij ongezond maar goed dat is een andere discussie. 100 euro per maand is een leuk begin van een goed gevulde spaarrekening maar misschien ben ik wel heel bewust bezig ofzo :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:25

Ze kan toch ook wel op haar zelf wonen en blijven roken? Alleen moet je het wel kunnen betalen.
Dus dat is totaal eigen keus. Wil je op jezelf wonen en je kan roken niet betalen, dan moet je keuzes maken.
Maar de sigareten worden ook steeds duurder, dus dat maakt het haar er ook niet makkelijker op.
Enige wat je dan kunt doen is overstappen op shag, maar goed ik rook niet XD

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:30

mohica schreef:
900 netto voor een 40uur? :?
Als 20-jarige ( enkel afgestudeerd in het middelbaar ) heb ik ongeveer 1300 euro net en werk 30uur p/w

Ja dat is belgie helaas. In nederland is het jeugdloon maar zo'n 40 tot 60 procent van het minimum loon.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:31

Als je dan toch wilt besparen, ga dan kliksigaretten roken. Dan ben je misschien 60 euro p/m kwijt ervan uitgaande dat je ongeveer een week doet met een pot shag van 15 euro. Als je minder veel rookt wat ik denk, ben je echt veel goedkoper uit per maand. Kost alleen iets meer tijd en even oefenen :P

Verder ga ik mee met mijn voorgangers, voor het aantal uren wat je draait en hoeveel je verdient zit je volgens mij toch op het minimumloon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:42

amy_luna schreef:
Ze kan toch ook wel op haar zelf wonen en blijven roken? Alleen moet je het wel kunnen betalen.
Dus dat is totaal eigen keus. Wil je op jezelf wonen en je kan roken niet betalen, dan moet je keuzes maken.
Maar de sigareten worden ook steeds duurder, dus dat maakt het haar er ook niet makkelijker op.
Enige wat je dan kunt doen is overstappen op shag, maar goed ik rook niet XD

Daarom zeg ik, ik zie roken niet als 'vaste last'. Dat je t lekker vind; prima, kan er zelf niet over meepraten, rook zelf inderdaad ook niet omdat k al ongezond genoeg ben :') maar goed als je op jezelf wilt, en wilt roken, maar het niet kan betalen zie ik het roken niet als vaste last maar als prioriteit en keuze x)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:39

SuperAssie schreef:
mohica schreef:
900 netto voor een 40uur? :?
Als 20-jarige ( enkel afgestudeerd in het middelbaar ) heb ik ongeveer 1300 euro net en werk 30uur p/w

Ja dat is belgie helaas. In nederland is het jeugdloon maar zo'n 40 tot 60 procent van het minimum loon.

En dat wordt aanvaard? 40uur werken ( en wss soms ook meer ) voor 900 euro en de overuren meestal ook niet uitbetaald of recupereerbaar?
Kun je dan niet beter gaan stempelen?
Het feit dat je wilt werken is super! Maar realistisch blijven met zo een bedrag en dat aantal uren kan ik persoonlijk niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:47

Adrienne93 schreef:
Ik rook... 100 in de maand

Als je geld wilt overhouden moet je daarmee stoppen.
En eerlijk, met zo'n bedrag kom ik op 4/5 pakjes in de week... wil je jezelf om zeep hebben?

En een hond, tjah.
Dat is een luxeproduct, een voorrecht. Dus dat kun je je pas veroorloven als je daarnaar verdient. En bedenk dat een hond een forse kostenpost is elke maand.

Als je zulke dingen als must ervaart, dan moet je voor jezelf toch echt bedenken wat je wilt; je kunt niet alles tegelijk hebben. Wellicht een beter idee om een studie af te ronden waar je wat meer toekomstperspectief hebt. Of een baan zoeken waarbij je meer uren kunt werken, ploegendiensten of nachtdiensten wordt altijd wel goed betaald. Maar dan nog....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:15

Lijkt me heel logisch dat je het niet ruim hebt als je zo'n uurloon hebt en zo weinig uren werkt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:31

Ik zou dan zelf een andere baan proberen te vinden waar je van 8 tot 5 kan werken. Dan heb je in 5 dagen al een stuk meer uren.
Ook zou je werk in de avond/nacht kunnen overwegen omdat je dan vaak toeslagen krijgt.
Maar 200 aan vaste lasten valt toch hartstikke mee? Ik heb zelf rond de 800 euro aan vaste lasten en dan ben ik student en dit verdien ik met 2 tot 3 dagen werken in de week bij elkaar (als ik een slechte week heb en minder kan werken natuurlijk minder, maar dan heb ik evt nog stufi en betekend het dat ik die maand minder tot niet kan sparen). Maar dat bekend wel dat ik na een schooldag van half 8 tot half6 ga werken van 19.00 tot half 2 's nachts. En op zondag voor 200%. Omdat ik al 7 jaar bij dat bedrijf zit verdien ik ook best wel wat.
Dus dan wil het wel, maar het is wel afzien. Ik zit nooit een avond thuis op de bank niets te doen (ja, laats een keer en ik wist echt niet wat ik met mezelf aan moest). elke avond 'vrij' ga ik werken.
Het is wel te doen, maar met een werkweek van 11 tot 5 verbaasd het me niet dan je weinig tot niets overhoudt als het geen functie is waarvoor je een diploma hebt en je nog zo jong bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:39

Ik woon samen (ben 26 jaar), heb een paard en een auto en ik zit op zo'n €1000 aan maandelijkse vaste uitgaven. En dat is dan omdat ik van de gezamelijke kosten maar 35% betaal (vriend en ik betalen naar ratio, hij verdient netto meer dan ik).

Gewoon om je even een idee te geven. Daar zit dan wel alles bij in, dus ook telefoon, kleding etc.
Wij wonen dan wel in de stad, wat het wonen behoorlijk duur maakt. Wij betalen bijna €800 huur per maand. Stalling paard kost €200 per maand.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 31-03-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:40

Adrienne93 schreef:
Ik heb alles even heel globaal genomen he... maar dan nog die 200 euro aan gas water licht wat iemand noemde, kan ik nog niet ophoesten

Ik werk bij mijn ouders in de zaak, detailhandel, heb de functie; alround medewerker.
Ben afgestuurd op mbo niv.4 paardenhouderij...

Nu zie je de reden van doorstuderen...Misschien kun je nog een HBO opleiding doen. Zou ik alleen niet voor paardenhouderij kiezen. Dat is zo kansloos.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:44

Adrienne93 schreef:
Ik heb alles even heel globaal genomen he... maar dan nog die 200 euro aan gas water licht wat iemand noemde, kan ik nog niet ophoesten

Ik werk bij mijn ouders in de zaak, detailhandel, heb de functie; alround medewerker.
Ben afgestuurd op mbo niv.4 paardenhouderij...

Ik betaal aan Essent 80 euro per maand. Misschien meer uren gaan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:49

amandananana schreef:
Wat je salaris is is totaal afhankelijk van wat voor werk je doet, of je geschoold bent ja of nee, hoe oud je bent.. daar is niet echt iets over te zeggen in het algemeen.

haaha zal best maar, HBO Bachelor en dan nog bieden ze 11,50 bruto per uur bij 24 of ouder.
En dan heb ik nog niet eens het hoofdstuk reiskosten benoemd

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:02

MelanieB schreef:
Ik verdien zo'n 600 pm. Maar heb helaas maar 20 uur contract, werk veel over wat niet word uitbetaald en kan dus geen 2e baan nemen. Betaal samen huur van 2 kamers a 210 pm. Daarnaast verzekeringen ed. Tis beetje geld bij elkaar schrapen maar so far lukt het nog al kan ik zo helaas niks sparen en dat is balen.

niet meer overwerken dan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:11

mohica schreef:
SuperAssie schreef:

En dat wordt aanvaard? 40uur werken ( en wss soms ook meer ) voor 900 euro en de overuren meestal ook niet uitbetaald of recupereerbaar?
Kun je dan niet beter gaan stempelen?
Het feit dat je wilt werken is super! Maar realistisch blijven met zo een bedrag en dat aantal uren kan ik persoonlijk niet

het is het wettelijk vastgesteld minimum jeugdloon, dus ja, dat word aanvaard .
of overuren wel of niet uitbetaald worden ligt aan de branche/cao , de ene is tijd voor tijd
je lacht je in sommige branches dood, tijd voor tijd waarbij je aan het eind van het jaar zoveel uren hebt dat je een sabbatical kunt nemen, maar ze niet op kunt nemen omdat de afdelingen chronisch onderbezet zijn :+ (ouderenzorg )

je hebt in nederland bij een beperkt inkomen wel recht op zaken als zorgtoeslag en huurtoeslag, dat kan oplopen tot een suppletie op je inkomen van 300 euro p/m als je recht hebt op de maximale toeslagen,
mocht je echt heel laag zitten kwa inkomen zijn er nog opties als kwijtschelding van sommige gemeentelijke lasten .
maar ja, het blijft idd een relatief laag inkomen.