die ene buschauffeur...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:01

Tinkerloos schreef:
Als je hem zo klein kan opvouwen snap ik niet dat die ene chauffeur er een probleem van maakt.
De meeste buggys zijn opgevouwen nog groter. .
Ik zou gewoon even kijken of je kan klagen.
Of je gaat een serieus gesprek aan met de betreffende chauffeur.
Kan ook helpen.

Dan moet ze hem wel zo klein opvouwen ;)

Wat ik begrijp uit je verhaal, is dat je hem niet zo klein opvouwt en alleen door de helft doet.
Als je weet dat hij wilt dat je hem helemaal op z'n kleinst vouwt waarom doe je het dan niet? Het kost even iets meer ongemak, maar het scheelt ook gezeur. De regels zijn nou eenmaal dat een vouwfiets mee mag, omdat hij helemaal gevouwen kan worden ;)

Naskapower

Re: die ene buschauffeur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:12

Hij kan inderdaad zo klein, hij wil dat ik hem kleiner opvouw dan de andere shauffeurs. Tot nu toe was het acceptabel voor hem als ik ook het stuur ook opklapte. Ik wil hem best helemaal opvouwen voor hem, geen probleem maar je moet niet aan mijn fiets gaan trekken.

Voor mij is het sneller om hem alleen door midden te klappen, aangezien alle andere chauffeurs hier geen probleem mee hebben vouw ik hem pas extra op als ik deze chauffeur zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:18

Naskapower schreef:
Hij kan inderdaad zo klein, hij wil dat ik hem kleiner opvouw dan de andere shauffeurs. Tot nu toe was het acceptabel voor hem als ik ook het stuur ook opklapte. Ik wil hem best helemaal opvouwen voor hem, geen probleem maar je moet niet aan mijn fiets gaan trekken.

Voor mij is het sneller om hem alleen door midden te klappen, aangezien alle andere chauffeurs hier geen probleem mee hebben vouw ik hem pas extra op als ik deze chauffeur zie.

Misschien is het een idee je fiets standaard zo klein op te vouwen en niet alleen door midden te klappen?
Wel zo netjes voor je medepassagiers en het scheelt je blijkbaar scheve blikken.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:23

fiets staat niet in de weg. Staat keurig vast op de rolstoelplek. Mocht er iemand met een rolstoel mee reizen dan zet ik hem uiteraard aan de kant.

Moet er wel bij vermelden dat deze bus niet druk is. Er is voldoende plek voor alle reizigers om te zitten. (de andere kant op van Ede naar Wageningen is inderdaad een hele drukke bus in de ochtend)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:30

Ten eerste snap ik niet waarom een buschauffeur moeilijk doet over een vouwfiets van deze grote, menig kinderwagen of koffer is nog groter. Ik begrijp het dat je een klacht in hebt gediend, zeker gezien het feit dat hij aan je fiets gaat trekken.

Maar, je kan zelf ook een beetje meewerken door je fiets standaard zo klein mogelijk op te vouwen. Je bent dan misschien iets langer bezig, maar ik neem aan dat je op tijd bij de bushalte staat. Door jouw goede wil te tonen, krijg je ook vaak een vriendelijke reactie terug.

In dit geval werkt het in mijn ogen dus twee kanten op: Ja, de buschauffeur kan vriendelijker doen en mag zeker niet aan jouw eigendommen gaan trekken. Nee, je staat niet volledig in je recht want je fiets kan nog kleiner opgevouwen dan dat je tot nu toe doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:55

Maar het klinkt ook wel gewoon een beetje als gewoon vervelend doen door de buschauffeur, en niet met reele overlastbestrijding.

Vouwfietsen kunnen problemen geven, als ze niet voldoende worden opgevouwen worden en dan dus bv helemaal uitgevouwen in de trein gezet worden (waarbij ze zitplaatsen wegnemen zonder dat er een treinkaartje is betaald), of als ze niet in de bagageruimtes onder de banken kunnen en dan dus bv in het gangpad staan.

Maar in de bus is daar geen sprake van omdat daar uberhaupt geen bagageruimtes onder de banken zijn. Een fiets die niet in z'n geheel is opgevouwen is namelijk meestal alleen hoger dan een wel opgevouwen fiets - niet breder. En omdat je die fiets toch op het middenstuk moet houden is de hoogte geen probleem en lost het meer invouwen dus ook niks op qua overlast.

Dan lijkt het mij volkomen redelijk dat de buschauffeur in z'n achterhoofd houdt dat hij een dienstverlener is, dat het doel niet is om de regels zo precies mogelijk uit te voeren of om een actie tegen vouwfietsen te bieden, maar om je reizigers op een zo plezierig mogelijke manier te vervoeren.

En ja, misschien kan de TS een deel van het gedoe voorkomen door het ding wel elke dag in te vouwen, maar waarom? Wie wint daar wat mee? Welk doel is daarmee gediend?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:02

Shadow, ik kan niet voor de buschauffeur denken, misschien dat ze dat aan hem kan/kon vragen en wie weet heeft hij daar een hele goede reden. Wat ik mij kan bedenken is dat er minder grote kans op schade/verwondeningen bij een ongeluk zal zijn.
Daarbij lees ik op de eerste pagina heel vaak dat ze een klacht moet gaan in dienen tegen de buschauffeur. Naar mijn idee kan ze beter een klacht tegen de regels indienen. Deze heeft de buschauffeur immers niet verzonnen. Wel handhaafd hij deze, zoals van hem verwacht wordt.
Het probleem is dat de anderen haar ''matsen'' waardoor dat normaal wordt, tot er iemand komt en het doet zoals hoe het eigenlijk moet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:06

Shadow0 schreef:
Dan lijkt het mij volkomen redelijk dat de buschauffeur in z'n achterhoofd houdt dat hij een dienstverlener is, dat het doel niet is om de regels zo precies mogelijk uit te voeren of om een actie tegen vouwfietsen te bieden, maar om je reizigers op een zo plezierig mogelijke manier te vervoeren.

En ja, misschien kan de TS een deel van het gedoe voorkomen door het ding wel elke dag in te vouwen, maar waarom? Wie wint daar wat mee? Welk doel is daarmee gediend?

:') :')
Hevige trauma's aan vouwfietsen misschien?

Ik weet niet hoe groot die dingen zijn, maar je zou voor de gein gewoon een Jumbo shopper mee moeten nemen ofzo, en hem daarin doen. Kijken of er dan nog steeds een probleem is. :=

Ik gok trouwens dat andere chauffeurs gewoon in kunnen schatten dat een dubbelgevouwen vouwfiets weinig tot geen overlast geeft dus daarom besparen ze TS de moeite om het hele apparaat op te vouwen zodat zij plezieriger kan reizen ;) Ik heb ook het idee dat als het stuur nog uitgeklapt is je hem makkelijker vast kan houden zodat ie niet omvalt lijkt me... Maar goed dat zijn details.
Nee, met elkaar jennen los je niks op, dat is dan ook wel weer zo. Goed dat je een klacht hebt ingediend, ben benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:27

Nicje87 schreef:
Naar mijn idee kan ze beter een klacht tegen de regels indienen. Deze heeft de buschauffeur immers niet verzonnen. Wel handhaafd hij deze, zoals van hem verwacht wordt.

Nee hoor :) Het is de buschauffeur die de afweging maakt, niet 'de regels'. (Waarom willen we ons zo graag verschuilen achter de regels, en net doen alsof we geen zelfstandig handelende mensen zijn?) Bovendien handelt hij binnen die regels ook nog eens erg onaardig en onprofessioneel door aan de fiets te gaan trekken en dat lijkt me zonder meer een puntje voor de maatschappij om eens even te vragen hoe dat allemaal zit en of dat nodig was.

Pas als de maatschappij zegt dat dit de normale manier van doen is, dan is de volgende stap dat beleid aan de orde te stellen. Maar in eerste instantie is dit echt iets dat bij de buschauffeur ligt.

Overigens - mensen vatten klachten vaak heel verschillend op. Maar het is in eerste instantie niet bedoeld als wraak op de buschauffeur maar als mogelijkheid tot verandering. Er leeft veel weerstand tegen dat soort dingen maar daar zouden we wat beter mee om moeten leren gaan denk ik.

Zou ik zo'n klacht indienen dan zou mijn insteek bv niet zijn dat de betreffende chauffeur gestraft wordt, maar dat ernaar gekeken wordt, en dat de maatschappij me duidelijk maakt wat nou de regels zijn, en of zij het gedrag van die chauffeur wel of niet aanvaardbaar vinden (en als ze dat wel vinden, waarom dan.) En als ik bij de maatschappij zou werken en zo'n klacht in behandeling zou krijgen zou ik ook niet meteen beginnen met beschuldigingen of straffen, maar eerst eens vragen hoe het zit, of het nodig was, of het werkelijk op de aardigste manier is opgelost, etc.
Dat gaat dus niet eens om hele zware dingen, maar om een moment dat je wellicht wat kunt veranderen. Prima toch?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:50

Maar de regels voor vouwfietsen in de bus is dat ie helemaal ingeklapt moet zijn. Dat er chauffeurs zijn die je daarin matsen dan is dat fijn voor jouw, maar is er 1 chauffeur die dat niet zo ziet en de fiets helemaal ingeklapt wilt hebben in de bus is dat zijn recht, aangezien de regel is dat ie helemaal ingeklapt moet zijn in de bus.
Dus waarom zo moeilijk doen bij deze ene chauffeur, klap die fiets gewoon helemaal in en hoop op de volgende keer een andere chauffeur.
Ik keur het niet goed wat de chauffeur heeft gedaan om aan je fiets te gaan trekken, maar rekening houden met de regels is niet verkeerd.
Ik zou het ook niet leuk vinden als er altijd 1 persoon is die probeert de regels aan zijn of haar laars te lappen ook als is er al meerdere malen gezegd en gevraagd of die fiets verder inelkaar geklapt kan worden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 21:21

Intussen heb ik een reactie gehad van Syntus die erg netjes was :) .
Vanuit Syntus word het goed opgepakt dus dat is erg fijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:31

Oooooh, zulke buschauffeurs heb je wel meer...

Jaren geleden stapte er regelmatig een donkere vrouw met kinderwagen in. Was ook een buschauffeur die haar weigerde mee te nemen en daarvoor allerlei regeltjes uit zijn duim zoog...
Walgelijk... Geen enkele andere buschauffeur bedacht dat.

Zelfde buschauffeur weigerde ons ook mee te nemen naar het station (wij reisden dan naar het station om in een lege bus te kunnen zitten, anders moesten we standaard drie kwartier staan na een half uur te hebben gewacht).

Zeker goed dat je Syntus hebt gecontacteerd, weigeren met hem te reizen zal hij alleen maar grappig gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:08

Officieel gezien mag de buschauffeur zelfs een vouwfiets compleet weigeren.

Citaat:
In bus en tram gelden voor vouwfietsen dezelfde regels als voor het meenemen van bagage. Bagage mag worden meegenomen op voorwaarde dat deze geen overlast bezorgt. Dit staat ter beoordeling van het personeel, zodat het mogelijk is dat je niet altijd dezelfde reactie krijgt van de bestuurder. Als je de vouwfiets in een tas stopt, vergroot je de kans dat hij zonder problemen mee mag.

Dit vind ik op meerdere websites terug.

http://www.vouwfietsen.com/vouwfiets-op ... rvoer.html
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... RMVWJPF9ic
http://www.connexxion.nl/in-de-bus/521
http://qbuzz.nl/GD/onderweg/toegankelijkheid/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:21

Ja, maar het is alleen maar redelijk om het te weigeren als er daadwerkelijk overlast is. En als dat niet zo is, mag die chauffeur dat op dat moment wel weigeren (dan kom je dus de bus niet in), maar mag je daarna natuurlijk wel gewoon de maatschappij aanspreken op de onredelijke inschatting van de chauffeur, die vervolgens de chauffeur kan opdragen het voortaan anders te doen. Het is niet zo dat het doel van die regels is om absolute willekeur te creeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:25

Dat is zeker waar :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:14

Naskapower schreef:
of mijn fiets mee mag of niet is tot daar aan toe. Ik heb zelf besloten om niet met deze buschauffeur mee te reizen, ik ben al vaker met hem mee gereisd met deze fiets hij vind hem inderdaad te groot maar is daarin wel de enige. Mijn probleem is vooral hoe ik door hem behandeld word. De druppel was dat hij aan mijn fiets ging trekken.

Heb nu ook besloten dat ik niet meer met hem mee zal reizen in de toekomst.

Het probleem was niet of ik wel of niet mee mocht. Ben uit eigen keuze niet mee gegaan omdat ik mij niet zo laat behandelen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:21

Grappig, mijn man heeft je ook wel eens aan boord.
Hij zegt al; Achterdeur open en stap maar in.
De volgende keer zal hij je van me groeten. :D

Hij vraagd of desbetreffende chauffeur donker haar met n raar lokje heeft. :')

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:36

Wat zeiden ze er dan van?
Gaat de desbetreffende chauffeur aan de tand gevoeld worden of moet jij volgende keer je fiets helemaal opvouwen?
Wat was hun reactie?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 09:50

Ze gaan een gesprek hebben met hem. Ik vind het prima als hij daarna nog steeds wil dat ik de fiets helemaal opvouw, geen probleem. Zolang hij zich netjes opstelt doe ik dat ook.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:53

Print de regels eens uit wat betreft een vouwfiets...neem ze mee en de eerst volgende keer bij die buschauffeur toon je deze...krijg je weer een preek zeg je dat je je gewoon aan de gestelde regels houd en de discussie niet aangaat. Hij mag je niet weigeren...als hij aan je fiets gaat zitten dan gewoon zeggen blijf van me fiets af anders leg ik een klacht neer bij de bus maatschappij en politie.

Oh lees net dat ze hem gaan aanspreken super ts....de volgende keer groet je hem extra aardig met een dikke middelvinger in je hoofd _O-

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:58

Naskapower schreef:
Ze gaan een gesprek hebben met hem. Ik vind het prima als hij daarna nog steeds wil dat ik de fiets helemaal opvouw, geen probleem. Zolang hij zich netjes opstelt doe ik dat ook.

Mooi zo.
Fijn dat ze met hem gaan praten!
Misschien kunnen jullie hier over een tijdje wel om lachen.
Dan stap je in en dan zegt hij: weet je nog van toen?
Hahaha.
Grapje natuurlijk.
Maar het is geven en nemen idd.
Als hij normaal zegt dat je fiets verder opgevouwen moet, dan doe jij dat gewoon.
Ik snap best dat jij je kont tegen de krib hebt gegooid door zijn reactie.
Ik zou denk ik hetzelfde gereageerd hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:15

tones schreef:
Grappig, mijn man heeft je ook wel eens aan boord.
Hij zegt al; Achterdeur open en stap maar in.
De volgende keer zal hij je van me groeten. :D

Hij vraagd of desbetreffende chauffeur donker haar met n raar lokje heeft. :')

Wat is de wereld.toch klein!!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:35

Jeej ts wat een gedoe ! Ene kant snap ik de bus chauffeur en andere kant jouw ook heel goed ! Overal een fiets neerzetten is geen optie, zeker niet als je ziet hoeveel er ook gestolen worden dan sta je daar paar fietsen in 1 klap kwijt. Duur grapje ;)

Ik hoop dat ze een oplossing vinden ! Ik ging ook altijd met de bus 205 van voorthuizen naar Ede. Was net na de drukte de bus welke ik moest hebben, ging ook altijd een meneer met een vouw fiets (klapte deze ook netjes in) mee. Nooit gedoe geweest. Hopelijk word het bij jouw ook opgelost !

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:49

Ik vind het ronduit onbeschoft van de buschauffeur.
Ten eerste mag hij niet aan jouw spullen komen.
Ten tweede mag hij weigeren, indien je overlast veroorzaakt. Uitgaand van jouw verhaal is daar geen sprake van en doet de buschauffeur dit puur om jou te treiteren. Ik zou zeker een klacht indienen. De busmaatschappij zal wel een mening vormen of je wel of niet een hinder bent met de vouwfiets op de tijden dat jij reist, in een normale dagelijkse situatie. Daarnaast hoop ik dat de buschauffeur een flink standje krijgt.