Waarvoor bidden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarvoor bidden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:10

Ik bid niet , ook niet zo opgevoed heb er helemaal niks mee vind het maar onzin.

Toch heeft moeder me altijd geleerd te respecteren dat anderen wel geloven , ik mag lachen maar dna pas na de tijd en niet recht in het gezicht. Is ieder zijn eigen , beetje respect is niet zoveel moeite..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:13

Kuggur schreef:
Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...

En daar heeft Jezus dus een mooi voorbeeld voor ons gegeven in de hof van Getsemane:
"Maar niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede" ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:18

Kuggur schreef:
Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...

Dit vind ik mooie stof tot nadenken. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:24

Kuggur schreef:

Dat is maar net hoe je het geloof opvat natuurlijk. Mijn moeder leerde mij dat er geen almachtige God is, als in een tovenaar zeg maar. Maar dat hij juist kwetsbaar is en naast de 'minsten' in de samenleving staat; de armen, de eenzamen en verstotenen. Het is niet moeilijk om van iemand te 'houden' die perfect is, maar als je liefde kunt opbrengen voor je niet zo geliefde medemens, dien je God.
(ik hoop dat ik het goed uitleg zo, het is een beetje lang geleden)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-03-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:25

Kuggur schreef:

Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.

Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:29

de vraag was eigenlijk voor inspiratie bedoeld, ik denk zelf ook niet dat bidden helpt, maar aangezien ik op Catachese zit, moet ik tien dingen bedenken waarvoor ik bid...

Het is meer eraan denken/herdenken als dat ik zou bidden. Wat kuggur schreef vind ik erg mooi verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:44

Bidden is geen toverformule! bidden is een daad van liefde.
Het is fijn (zelfs als je niet gelooft) als iemand voor je bid, simpelweg omdat het fijn te horen is hoe iemand voor je pleit en woorden van liefde uitspreekt. Het is een fijne bemoediging.
Het is fijn dat je als bidder met bidden kan ervaren dat je iets kunt doen bij een situatie waar je machteloos staat.

Je gelooft er in of je gelooft er niet.
Niet elk gebed wordt direct verhoort en niet elke gebed wordt precies zo beantwoord als je zelf graag zou willen.
En soms blijft het ook gewoon stil omdat God een ander plan heeft welke je op dat moment niet ziet.

Bij mijn dagelijkse gebeden bid ik voor van alles, voor mijn familie, vrienden en kennissen.
Voor moeilijke situaties of ziektes etc.
Ik probeer zo vaak mogelijk te bidden maar soms schiet het er ook bij in.

Met Pasen ben ik extra dankbaar voor wat Jezus voor mij heeft gedaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:46

Niet. Door al dat gebid is de wereld nog even f*** up. Dus bidden heeft geen zin. Net zoals geloven heeft ook geen zin. Sorry maar ik wil niet rellen maar zo denk ik erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:50

purny schreef:
Niet. Door al dat gebid is de wereld nog even f*** up. Dus bidden heeft geen zin. Net zoals geloven heeft ook geen zin. Sorry maar ik wil niet rellen maar zo denk ik erover.

Schrijf dan ik Vind dat bidden geen zin heeft, net zoals geloven.
Je mag een eigen mening hebben maar begin hem dan wel met IK :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:52

Ok. Ik vind dat bidden geen zin heeft net zoals geloven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:52

Brainless schreef:
Kuggur schreef:

Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.

Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."

Dat. En gewoon het kunnen luchten van je hart bij God.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:05

Er zijn zoveel reden om te bidden.
Tien bedenken valt toch wel mee?
Ik geloof dat bidden wel degelijk wat kan uitmaken.
Ook door bidden worden mensen beter en het is sowieso een bemoediging voor mensen die het moeilijk hebben. Het zelfde idee dat als je ze een kaartje stuurt.
Nou dan dingen waarvoor je kan bidden: ISIS, de regering, mensen waar je van houdt, alles wat je krijgt, dingen die je zelf in je leven moeilijk vindt.
Ik vind dat iedereen vrij zijn mening mag hebben, maar vind sommige reacties hier wel heel jammer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:06

Dat ben ik met je eens!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:13

Meer centjes op mijn spaarrekening. En dat God mijn kat z'n haar weer terug geeft.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:24

Ik bid meestal voor mensen om mij heen die het moeilijk hebben en vraag of ik Gods nabijheid mag ervaren die dag. Dat de Heilige Geest (van de drie eenheid) door mij heen zal werken zodat God door mij heen iets van Zijn liefde kan tonen aan anderen. Ook een goed onderwerp om voor te bidden vind ik vervolgde christenen.
Ik vind bidden wel een lastig iets, maar als ik het zie als he t onderhouden van mijn relatie met Hem en het vertellen van de dingen waar ik mee bezig ben, helpt dat me om beter te snappen waarom ik het doe.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:26

vuurneon schreef:
Ik denk nu vooral na het lezen van dit 'o? Komt Pasen er al weer aan?'

Dat wist ik omdat dit jaar goede vrijdag op
Mijn verjaardag valt .
Ik bid niet, nooit. Alle respect voor de mensen die dat wel doen en wil daar ook altijd even stil voor zijn(bijvoorbeeld even voor het eten). Maar voor mij persoonlijk hoeft het niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:26

Ontzettend jammer dat mensen gelijk weer een discussie aangaan over het geloof en bidden terwijl dit totaal niet aansluit op de vraag van de TS.

TS bidden is zo persoonlijk. De ene bid voor kleine dingen en individuele mensen. De ander voor grotere werelzaken als oorlog en armoede.

Voor mij is het vooral mijn hart luchten en de wens om steun en liefde voor een ieder die dat nodig heeft. Ongeacht religie of geen religie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:31

Even een andere vraag. Waarom geloven jullie nog in die man terwijl er zoveel onrecht en verdriet op de wereld is. Als er inderdaad een god zou bestaan waarom doet hij er niks aan

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:33

Open daar maar een ander topic voor. Heeft niets met de vraag van TS te maken.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:37

purny schreef:
Even een andere vraag. Waarom geloven jullie nog in die man terwijl er zoveel onrecht en verdriet op de wereld is. Als er inderdaad een god zou bestaan waarom doet hij er niks aan

En wie doen elkaar dat onrecht en verdriet aan? Wij, mensen. En we hebben een vrije keuze en wil gekregen. en helaas maken mensen verschillende keuzes..

Ontopic; ik vind het lastig om er tijd voor te nemen maar als ik bid, dank ik voor alle 'normale' dingen die ik heb zoals een liefdevolle familie, dat we gezond zijn en in vrijheid leven hier in Nederland

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:42

purny schreef:

Ga dat lekker ergens anders doen zeg ;)

Ik bid overigens niet, wel hoop ik vaak stilletjes op een betere wereld voor iedereen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:44

Ik zie bidden niet als iets van god, jezus,allah, of alle andere personen waar je in kan geloven. Bidden is voor mij een gesprek met degene waar je het aan richt. Dat kan een levend persoon zijn, maar ook een overleden of een fictief persoon. Bidden is je hart luchten, vragen stellen.. je diepste geheimen vertellen.. Maakt niet uit.
Zo vraag ik regelmatig aan mijn ouders hoe ik het doe. Uiteraard krijg ik geen antwoord maar ik kan wel mijn gevoel en mijn onmacht, vragen of wat dat ook kwijt. Antwoord krijgen op een gebed heb ik nog nooit gehad. Maar ook niet op mijn vragen aan mijn ouders, grootouders of vrienden in de andere wereld. Maar dat hoeft ook niet. Bidden is iets voor jezelf. Of je het ne een banketstaaf noemt of bidden.. iedereen doet het soms. Geeft er alleen een andere naam aan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:50

purny schreef:

Als iedereen ging bidden, zou juist niemand vechten. Bidden is op zichzelf compleet veilig, doe je niemand kwaad mee immers. Niemand raakt door een gebed gewond, niemand gaat erdoor dood en niemand verliest zijn huis en haard erdoor. De daad van het bidden is onschuldig. Net zo onschuldig als geloven dat een bepaalde sok geluk brengt of wensen dat je de Staatsloterij wint.
Iedereen heeft wel wensen, dromen of hoop ergens op; alleen gaan mensen er allen op hun eigen manier mee om. Of je nou bidt, de wens op een wensbalon schrijft of tegen een vriendin je hoop uitspreekt.

Natuurlijk zal die wensballon ook geen overleden geliefde terug brengen, maar het kan wel fijn voor jezelf voelen dat je het doet. Zelfde idee, andere naam. En zonder hoop is alles verloren :) want hoop, wensen, dromen maken ons wie wij zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:54

Wat jammer dat ts een simpele vraag stelt en dat er in 2 pagina's maar 2 reactie's zijn die werkelijk antwoord geven en de rest zijn alleen mensen die willen spuien waarom ze bidden nutteloos vinden of mensen die domweg melden dat ze niet bidden. (wat heeft een reactie als 'niet' voor zin? reageer dan gewoon niet als je niet meer te melden hebt)

winnie70 schreef:
de vraag was eigenlijk voor inspiratie bedoeld, ik denk zelf ook niet dat bidden helpt, maar aangezien ik op Catachese zit, moet ik tien dingen bedenken waarvoor ik bid...

Het is meer eraan denken/herdenken als dat ik zou bidden. Wat kuggur schreef vind ik erg mooi verwoord!

Waarom denk je dat bidden niet helpt en waarom ga je naar catechese? Naast dan dat je ouders dat graag willen?
Wat heb je tot nu toe bedacht?

purny schreef:

Wat is het toch heerlijk he, om God de schuld te kunnen geven van alle ellende die wij mensen elkaar aandoen? ;)

Ben het verder met vuurneon eens.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:15

Je geeft zelf ook geen werkelijk antwoord, annelies, en bent ook aan het spuien :)

Ik kom niet verder dan ooit eens een schietgebedje voor een goede uitslag ozid.
Zo van baat het niet dan schaadt het niet. Ik ben niet religieus.
Een gebed dat oprecht zou zijn en recht uit mijn hart zou komen is om religie per direct uit het geheugen van de mens te verwijderen. Het brengt naast vreugde voor mensen zoveel ellende met zich mee. Maar goed, ik geloof niet, dus ik waag ook geen poging.