Goede kwaliteit koekenpannen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suggie

Re: Goede kwaliteit koekenpannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:19

heb al 15 jaar een zware rvs koekenpan met antiaanbaklaag van de hema,trekt niet krom,
bakt niet aan en laag laat niet los. koste toen 25 euro.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:20

Ik ben helemaal fan van Scanpan, beter dan Berndes. De antiaanbaklaag is echt veel sterker. Ik heb ook een kermische Berndes, steelpan variant, die is wel weer beter dan de oude grijze Berndes.

Een Scanpan heb ik via mijn werk gekregen, ik werk bij http://www.knivesandtools.nl en wij hadden die als monster maar zijn uiteindelijk gestopt met pannen.
Die bevalt zo goed dat ik een tweede bij Fonq heb besteld. Kleinste maat ca 50 euro.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:21

Veel sterker, hoelang gaan die mee dan?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:26

Weet je wat in nou niet snap. Mijn moeder heeft haar koekenpannen sinds haar trouwen, dat is 58 jaar geleden. Waarom gaan koekenpannen nu zo zot kort mee.
Onlangs heb ik Demeijere pannen gekocht. Staal, dikke boden en natuurlijk duur. Maar die kocht ik dus ook in aanbieding. Daarvoor: tefal, blokkermerk antiaanbaklaag, pannen van de toko die je eerst in moet branden en nooit af mag wassen, jamie olliver pannen maar bij allemaal behalve die van de toko zijn ze na goed een á twee jaar op. Die van de toko deden het goed maar onhandig groot en zwaar.
Zucht...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:31

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:33

mrie schreef:
Weet je wat in nou niet snap. Mijn moeder heeft haar koekenpannen sinds haar trouwen, dat is 58 jaar geleden. Waarom gaan koekenpannen nu zo zot kort mee.
Onlangs heb ik Demeijere pannen gekocht. Staal, dikke boden en natuurlijk duur. Maar die kocht ik dus ook in aanbieding. Daarvoor: tefal, blokkermerk antiaanbaklaag, pannen van de toko die je eerst in moet branden en nooit af mag wassen, jamie olliver pannen maar bij allemaal behalve die van de toko zijn ze na goed een á twee jaar op. Die van de toko deden het goed maar onhandig groot en zwaar.
Zucht...

Watvoor pannen heeft je moeder dat die na 60 jaar nog mee gaan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:41

De oudste heb ik zo'n 3 jaar in gebruik en is nog als nieuw. Gebruik hem dagelijks.

Met Berndes heb ik gemerkt dat de antiaanbaklaag verbrand als je de pan goed heet maakt, Scanpan verbrand niet, kan ik dus prima een biefstuk in bakken op hoog vuur.

Zelfs mijn wok van Berndes verbrand terwijl een wok toch gemaakt hoort te zijn voor hoog vuur.

Ik heb even snel wat foto's voor je gemaakt:

Berndes Wok met rvs buitenkant 3 jaar, niet dagelijks gebruikt

Afbeelding

Scanpan klein, ca 2 jaar

Afbeelding

Scanpan groot ca3 jaar

Afbeelding

Berndes steelpan keramisch 3 jaar zwarte stippen is de keramische laag beschadigd. Deze pan gebruik ik vooral voor het maken van sausen en dus vaak met een metalen garde.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:45

Ja die indruk had ik ook dat ze minder goed tegen enorme hitte kunnen, hoe kwam jij tot die conclusie?
Als ik het zo zie zijn die scanpannen wel een stuk dunner?
Ik vind het bij berndes juist fijn dat ze stevig zijn, ook wat zwaarder maar dat nemen we voor lief, hoge rand vind ik ook ideaal, je maakt er makkelijk een saus in.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:51

Scanpan is wel wat lager, wat weer makkelijker is als je met een spatel ergens onder moet, pannenkoeken of omelet.
Ik ben niet zo goed in gooien.

De bodem is wel fijn dik, daarom bakt hij ook zo mooi en trekt absoluut niet krom.

Mij eerste Berndes pan, soort hapjes pan trok wel krom, bol in het midden en.een geul er om heen. Dil ligt al lang op het kerkhof.

Die hapjespan had in de randen dezelfde zwarte vlekken als de wok op de foto, echt zwar verbrand.
Die wok heb ik een keer bij AH gekocht, echt een miskoop, zelfs de tefal was beter dan dit kreng.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:55

Mijn moeder heeft zwart/grijs geëmailleerde pannen zonder extra dikke bodem, met een houten handvat. Het is geen gietijzer, daar zijn ze te licht voor. Verder zijn ze nooit in de afwasmachine geweest wat die heeft ze geen en heeft ze 7 kinderen groot gebracht dus die pannen werden echt full time gebruikt.
Alleen het hout is wat aangebrand maar verder.. Top Misschien moet ik ze maar erven 8-)
Laatst bijgewerkt door mrie op 20-03-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:59

Misschien pannen van ballarini een goed betaalbaar alternatief?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:01

Gietijzer zal iig niet krom trekken :P hier hebben we net een gietijzeren koekenpan van de Ikea. Kan je alleen nog niet zeggen of hij lang mee gaat.
Deze mogen niet in de vaatwasser want dan gaan gietijzeren pannen een stuk minder lang mee. Deze moeten de olie vast blijven houden en dat spoelt er in de vaatwasser gewoon uit en gaat het roesten.
Heb ook nog een gewone Ikea koekenpan, die gaat denk zo'n 3 jaar mee, nu begint de anti aanbaklaag wat minder te worden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:05

Ik heb de pannen van mijn opa. AMC pannen. Hij heeft ze gekocht rond 1975
En goed gebruikt. Worden ze nu weer. Perfect schoon te krijgen ook. Handvatten worden niet warm. Ik zweer erbij.
De set- uitbreiding is dan ook al in gang gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:28

Fissler, kost wat,maar dan heb je ook wat :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:37

Ik heb pas geleden een superfijne pan bij de Makro gekocht. Prijstechnisch was hij erg gunstig geprijst, en man, wat ben ik er blij mee. Wordt veel gebruikt en er is nog geen krasje op te zien. Wat je er ook in klaarmaakt, een sponsje met water en hij is weer brandschoon.

Ik ga even googlen of ik hem kan vinden.

Volgens mij is het een Home Essentials pan. Ik heb hem toen hehaald omdat ik even een grote budgetpan moest hebben, maar tot nu toe is het echt mijn beste pan.

Edit 2; het is dus een BK pan.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 20-03-15 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:42

De truc van pannen zonder anti-aanbak laag of keramisch is dat je ze goed heet moeten laten worden voordat je het voedsel er in doet.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:52

Hier alleen BK, :D ik kook op inductie.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:58

Ik lees even mee, heb ook bk pannen , ook heb ik koeken pannen van fissler de rvs .
Kan er niet mee over weg, je moet ze dus eerst goed warm laten worden ?
Maar bv aardappels en een eitje bakken kan dat ook in een rvs koekenpan ?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:05

onne schreef:
Ik lees even mee, heb ook bk pannen , ook heb ik koeken pannen van fissler de rvs .

ja hoor prima. Maar echt heel goed heet laten worden. Veel heter als dat je gewend bent met de pannen met anti aanbak.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:08

Ik heb een keramische pan en dat is vooral kastvulling. Als je van koken houdt is dat niks in mijn ogen.

Mijn favo pannen, een IKEA pan met RVS buitenkant. En een BK pan (Makro) beter dan tefal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:15

Ik heb laatst bij de Hema een gietijzeren geëmailleerde pannetje gekocht, gewoon omdat het zo leuk uit zag, maar die blijkt echt enorm fijn te koken!
Ik heb ook een keramische pan. Werkte in het begin super, maar na een tijdje begonnen er toch dingen aan te bakken. Je krijgt het wel makkelijk schoon en het laat niet los, dus nog steeds beter dan die pannen met anti-aanbak.

Maar gietijzer vind ik echt heerlijk koken. Ik kook wel op inductie.
Heb ook zo'n gietijzeren braadketel, en dat is echt fijn! (wel enorm zwaar :Y) )

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:18

friesam schreef:
Ik heb een keramische pan en dat is vooral kastvulling. Als je van koken houdt is dat niks in mijn ogen.

Mijn favo pannen, een IKEA pan met RVS buitenkant. En een BK pan (Makro) beter dan tefal.

Even Google geraadpleegt, maar ik heb dus ook een BK pan. Zoals reeds gezegd, ik vind hem ideaal.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:21

Wil je er wat aan spenderen , Le Creuset. Die gaan echt maar dan ook echt heel lang mee. Zware kwaliteit, m'n moeder zweert erbij.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:28

Sola pannen! Even duurin aanschaf maar erg fijn

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:39

onne schreef:

Ik heb diverse rvs-pannen van Fissler. Eerst pan op het vuur en echt warm/heet laten worden. Dan boter of olie erin en als die heet genoeg is je ei. pannenkoek, vlees, vis, groente, whatever erin.
De pan moet voor je de boter erin doet zo heet zijn dat een druppel water onmiddellijk sissend verdampt. Steek je vinger onder de kraan en schud een druppeltje in de hete pan.

Echt niks bakt aan, je hebt niet meer boter nodig dan in een 'tefal'-pan en ook de eerste pannenkoek lukt! :)

Gietijzer is enigszins hetzelfde. Eerst pan heet laten worden dan boter erin en dan bakken. Alleen moet gietijzer wel goed 'ingewerkt' zijn. Na langdurig gebruik plakt echt niets meer in een gietijzeren pan. Je kunt hem gewoon in heet sop wassen, maar hij mag niet in de afwasmachine. Nadeel van gietijzeren pannen is dat ze erg zwaar zijn.