Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:53

Ik vind het opzich niet zo mijn probleem wat mijn vrienden in hun relaties allemaal wel en niet doen, maar ik ga niet een beetje mooi weer spelen voor zo'n partner. Zo etentje als TS beschrijft zou ik echt vermijden, denk ook gewoon tegen de vreemdgaande partner zeggen waarom, liegen doen ze zelf maar...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:53

Ik heb eens in zo'n situatie gezeten.

Ik was heel goed bevriend met hem.. Al best lang. Hij kreeg een vriendin en ik was ook ietwat bevriend met haar. Vond het een leuke meid. Na een aantal maanden kreeg ik er lucht van dat hij vreemd ging. Dit heb ik voor hem geheim gehouden, maar oef, ik was zo kwaad dat hij me in die situatie zette... Dan zit je op het terras tegenover zijn vriendin, lekker koffie te drinken en dan verteld ze aan jouw hoe geweldig hij is, wat hij allemaal voor haar doet en hoe happy ze is... Terwijl jij weet dat hij vorige week zijn l*l in een ander heeft gestoken.

Hij heeft het haar uiteindelijk verteld.. Maar dat was omdat ik hem de keuze stelde.. Jij of ik, maar vertellen gaat gebeuren. Want ik kon het gewoon niet aan.. Ik kon niet mooi weer spelen bij haar, terwijl er andere dingen bezig waren.

Ik weet nu ook, dat als ik weer in zo'n situatie kom, ik die persoon meteen voor de keuze stel; jij of ik.. Ik ga er niet weer maanden in mee. Ik vind vreemdgaan verkeerd en kan het dan ook niet accepteren van een vriend van mij dat die dat willens en wetens doet.

Gelukkig heeft ze mij nooit wat kwalijk genomen en begreep ze mijn positie..

Vriendschap met hem heb ik er niet om beëindigd. Integendeel, toen de hele vriendengroep hem daarna zowat uitspuugde heb ik hem bij gestaan.. Hij had een fout gemaakt.. Hij zou het nu ook nooit weer doen. Een slecht iets doen, maakt je nog geen slecht persoon en daarom is hij nog altijd een goede vriend.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 17-03-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:54

Kesje schreef:
Ik heb het een keer ongeveer aan de orde gehad. Een vriend van mij was verliefd op een meisje die in een relatie zat. Hoe ver ze uiteindelijk gegaan zijn weet ik niet, maar het was genoeg om van mij het stempeltje 'vreemdgaan' te krijgen. Hij verdedigde zichzelf door te zeggen dat híj niet degene was die vreemdging, maar ik keurde het alsnog af, ook van zijn kant, en dat heeft hij geweten. We zijn nog steeds vrienden, zand erover, maar hij wist donders goed wat ik er van dacht. Het is uiteindelijk niets geworden, en daar ben ik wel blij om. Als ze met haar huidige vriend al vreemdging, zou ze dat bij hem misschien ook wel doen. Of niet, maar die gedachten blijven toch rondspoken.

Edit: Ik heb zelfs ook gedreigd een bericht te sturen naar haar vriend trouwens, omdat ik het ook niet vind kunnen. Hij had het recht het te weten. Heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat ze het uiteindelijk afgekapt hebben.

Vind ik apart. Het is niet aan jou toch om je daarmee te bemoeien, ik mag aannemen dat het twee volwassen mensen betreft die goed hun eigen keuzes kunnen maken. Wie ben jij om daar moreel politie-agentje in te gaan spelen?

Wie is een buitenstaander om zich daarmee te bemoeien? Zeker als je niet zoveel hebt met de 'bedrogen' partij.

Is de 'bedrogen' partij een hele goede vriend/vriendin die dicht bij je staat, dan vind ik het iets anders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:54

BKonline schreef:
Hoe kom je een etentje door? Je zit met z'n vieren aan tafel en drie van de vier aan tafel weten dat er meerdere keren is vreemdgegaan.

Daar zou ik wel moeite mee hebben ja, ik geloof dat ik er dan even mijn handen vanaf zou trekken.

Ik ben echter zeer goed bevriend met iemand die ook structureel vreemdgaat, verschil is dat ik de partner van die persoon niet ken, waardoor ik zelf niet in lastige situaties oid kom.
Ik kan me er niet druk om maken eigenlijk, niet mijn probleem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:55

Hoe kunnen je vrienden zijn met een bedrieger :?

Wil je zelf ook graag voorgelogen worden dan?

Dat was bij mij gelijk einde vriendschap en ik denk dat ik de partner ook even zou inlichten.

Lindaonline

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:57

Het vreemdgaan zou nu voorbij zijn.
Ik wil niet mijn eigen ervaringen in het leven en mijn eigen normen en waarden opleggen aan iemand anders. Maar het knaagt toch. Ik dacht dat ik het wel even naast me neer kon leggen omdat het niet mijn zaken zijn maar ik vind het toch moeilijk. Ik vind niet dat ik kan dreigen met "of jij zegt het of ik". Het is haar relatie. Wel kan ik beslissen of ik hiermee om wil gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:58

BKonline schreef:
Het vreemdgaan zou nu voorbij zijn.
Ik wil niet mijn eigen ervaringen in het leven en mijn eigen normen en waarden opleggen aan iemand anders. Maar het knaagt toch. Ik dacht dat ik het wel even naast me neer kon leggen omdat het niet mijn zaken zijn maar ik vind het toch moeilijk. Ik vind niet dat ik kan dreigen met "of jij zegt het of ik". Het is haar relatie. Wel kan ik beslissen of ik hiermee om wil gaan.

De vraag is denk ik een beetje: hoe dicht sta je bij de bedrogen partij?

Zoals Goof zegt: als ik die verder niet (goed) zou kennen, dan is het niet mijn probleem. Het wordt al heel anders als je emotioneel bij iemand betrokken bent.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:00

Ik had net een heel verhaal getypt en toen was het weg :x

Maar mijn beste kameraad zat op het randje een relatie te krijgen toen hij ook begon te flikflooien met mijn beste vriendin... Heb t hem heel duidelijk gemaakt... mijn vriendin wist ervan maar zijn vriendin niet...

Ben er fel tegen!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:01

Amaris: vriendschap in opbouw ;) zeg maar

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:03

BKonline schreef:
Amaris: vriendschap in opbouw ;) zeg maar

Oh... dear...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:10

Dat is een moeilijke vraag en het antwoord hangt af van zoveel factoren. Hoe goed ken je de andere en hun relatie? Want er is nogal een verschil tussen wat mensen vrienden noemen. Sommigen hebben lijkt het wel 100 vrienden. Ik heb enkele goeie vrienden, als één van hen zou vreemdgaan zou dit voor mij toch een domper op de vriendschap zijn. Niet dat ik die persoon direct zou laten vallen, maar met een echte vriend zou ik er wel over willen babbelen. Er kunnen veel redenen (zonder het goed te praten) zijn voor vreemdgaan. De enige van wie ik het absoluut niet kan tolereren is van mijzelf. Welke keuzes anderen maken is niet aan mij om dat te bepalen, maar het kan wel mijn beeld van iemand veranderen en daardoor uiteraard ook de vriendschap.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:11

Kana schreef:
Wat die gene in een relatie doet zegt toch niks over een vriendschap die daar volledig buiten staat?

Natuurlijk wel. Het zegt heel veel over de persoon zelf, hoe deze in het leven staat en welke normen en waarden belangrijk zijn. Aangezien het iets zegt over de persoon zelf, zegt het ook iets over de vriendschap.

Ik heb het zelf meegemaakt, en dit was de start van het einde van de vriendschap. Jarenlang vriendinnen maar dat begon al minder te worden vanwege afstand (westen vs groningen) en onze levens begonnen erg verschillend te worden. Op een gegeven moment vertelde ze me heel vrolijk dat ze was vreemd gegaan. Relatie zat in een sleur, klein kind erbij en ze kwam aandacht tekort wat met manlief niet was op te lossen. Dus is ze maar vreemdgegaan. Ik ben er echt gruwelijk tegen. Niet tegen de behoefte, wel tegen het bedrog. Als ze zo glashard kon liegen tegen haar partner, kon ik haar dan nog wel vertrouwen? Ik heb haar duidelijk gezegd dat ze zelf moet weten wat ze doet, maar dat ze geen begrip van mij hoeft te verwachten, ze wist hoe ik erover dacht. Dit vond zij vervolgens weer moeilijk en sindsdien is het hard achteruit gegaan en inmiddels spreek ik haar nooit meer. Ik heb nog geprobeerd er wat van te maken, te bespreken wat we nou verder zouden doen maar daar stond ze niet voor open. Ik heb het toen maar gelaten en het was duidelijk dat zij het zonder iets te zeggen wilde laten doodbloeden. Ook in onze vriendschap heeft ze uiteindelijk dus gekozen om er op een laffe, zwakke en oneerlijke manier vanaf te komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:12

Aangezien ik niet geloof in monogamie voor het leven zou het wel heel raar zijn om mijn vriendin daarop aan te vallen.....

Kortom, ik bemoei me daar niet mee en ben discreet. Zoals ik vind dat het hoort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:19

Palmera schreef:
Aangezien ik niet geloof in monogamie voor het leven zou het wel heel raar zijn om mijn vriendin daarop aan te vallen.....

Dat is HEEL iets anders.

Het betreft hier bedrog. De ene partner wordt informatie en zo keuze onthouden.

Amaris

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:21

De vraag is dus eigenlijk: veroordeel je de aktie zelf of het bedrog er omheen?

Hatsjie

Bekijk het eens van de andere kant.
Hoe zou jij het vinden om er naderhand achter te komen dat je partner je bedriegt en je vriendenkring er van af weet, maar niemand heeft de moeite genomen om wat te zeggen?
Ik zou mij knap banketstaaf voelen met zulke "vrienden".

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Palmera schreef:

Kortom, ik bemoei me daar niet mee en ben discreet. Zoals ik vind dat het hoort.

Niet geloven in monogamie en vreemdgaan goedkeuren zijn imo twee verschillende dingen. Er bestaat zoiets als open relaties. En iets heel vreemds: eerlijkheid. Voor mij is dat een essentiele waarde en dus ook 1 van de redenen waarom die vriendin en ik niet meer door 1 deur konden. Als je iets tekort komt (zoals zij) dan hoor je wel voldoende respect voor je partner te hebben om dit samen op te lossen of een einde aan de relatie te maken voordat je gaat rollebollen met een ander. Dat is imo zoals het hoort.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:23

Furrow schreef:
Ik kan het niet scheiden van elkaar, vreemdgaan is echt tegen alles wat ik geloof.
En dan denk ik dat vriendschap nog moeilijk is.

Maar je omringt je meestal wel met mensen die dezelfde normen en waarden hebben denk ik.

Dat dus :)

Live and let live zijn die van mij, en ook die van de meeste van mijn vrienden. Dus uiteraard ja
Laatst bijgewerkt door Sidera op 17-03-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:25

ik heb in de zomer zo'n situatie meegemaakt. eigenlijk nog een dubbele situatie ook.
2 van mijn vrienden hebben jaren een relatie gehad, maar 3 jaar geleden is dat uit gegaan. Ondertussen hebben ze al beide een jaar of 2 een andere relatie, maar iedereen weet dat als er alcohol in het spel is, die 2 zich tot elkaar aangetrokken voelen. Ik ken ook beide hun nieuwe relaties (vooral zijn vriendin praat ik regelmatig mee). In de zomer op ene feetje hebben die 2 gekust na ene hoop alcohol. Voor mij valt dit onder de noemer vreemdgaan, maar dat is toch niet mijn probleem? Zijn beide nog vrienden van mij!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:25

Ik heb er simpelweg moeite mee om betrokken te worden bij iemand anders zijn leugen en ook het verdriet van die man (ook al weet hij het zelf niet). Ook iemand die vreemdgaat heeft goede kanten en ook iemand die trouw is heeft minder goede kanten. Het gaat dus niet om mijn verwachtingen.

Bedankt voor jullie reactie, ik ga er eens goed over nadenken!
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 17-03-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:25

Ik zou de partner in kwestie nog prima onder ogen kunnen komen en mijn vriendschap met de vreemdgaande persoon zou ook prima kunnen blijven bestaan.
Echter zou ik die vriend/vriendin in kwestie wel aansporen om eerlijk te zijn tegen zijn/haar partner. Ik wil niet onderdeel uitmaken van een complete vriendengroep die dingen verzwijgt voor die partner.

Hatsjie schreef:
Bekijk het eens van de andere kant.
Hoe zou jij het vinden om er naderhand achter te komen dat je partner je bedriegt en je vriendenkring er van af weet, maar niemand heeft de moeite genomen om wat te zeggen?
Ik zou mij knap banketstaaf voelen met zulke "vrienden".

Om deze reden zou ik wel "eisen" dat mijn vriend/vriendin eerlijk is tegen zijn/haar partner.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:26

Amaris schreef:

Wanneer beiden kiezen voor niet sexclusief dan is er geen bedrog.

Zoals Zwerte opmerkt gaat het over eerlijk of niet. Of je met een oneerlijk persoon bevriend kan/wil zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:27

Huertecilla schreef:
Zoals Zwerte opmerkt gaat het over eerlijk of niet. Of je met een oneerlijk persoon bevriend kan/wil zijn.

Juist.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:28

Huertecilla schreef:
Amaris schreef:

Wanneer beiden kiezen voor niet sexclusief dan is er geen bedrog.

Dat zeg ik toch?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:28

Het hangt een beetje af. Hoe goed ben ik bevriend met die persoon? Hoe goed ken ik de vriend(in) van die persoon? Lastig hoor. Mijn gevoel zegt wel dat ik niet perse meteen de vriendschap zou verbreken. Gelukkig nog niet in die situatie gezeten.