De weg naar dierenarts: via Havo nog naar Vwo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:44

Studiegenootje van mij heeft dezelfde weg belopen en is nu aan haar master begonnen van diergeneeskunde. Waar een wil is is een weg, maar eerlijk is eerlijk, het is moeilijk. Ik zit nu in de afronding van mijn bachelor in Utrecht en het is zwaar, de stof is lastig en het vergt veel doorzettingsvermogen. Toch zou ik zelf nooit wat anders hebben gekozen. Dit was altijd al mijn droom.

Het ligt dus echt aan jezelf. Ben jij bereid al je vrije uren die je hebt in de studie te stoppen, zo ja, dan zou ik het zeker proberen. Het eerste jaar is even heel hard bikkelen met droge stof, maar daarna wordt het echt leuk!
Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:45

Lynnepinny schreef:
Bedankt voor alle reacties! ik moet zeggen, jullie hebben mij wel veel moed gegeven :o maar ik wordt nu wel een beetje bang van die verhalen over dat Gent/Antwerpen veel moeilijker is, maar dat zie ik dan wel weer. :P

Ik heb begrepen dat het niet zozeer moeilijk is, maar meer theoretischer en dat moet je liggen.
Voor zover ik weet is Utrecht de zwaarste veterinaire opleiding en Gent volgt op de voet.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:46

Wat grappig is zit met zelfde situatie maar dan een paar jaar later,
Heb HAVO gedaan en heb een HBO propedeuse, ben op het moment bezig met wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie op VWO niveau te volgen met het LOI (thuis studie)

In mei doe ik staatsexamen wiskunde en volgend jaar de andere vakken, met de hoop in januari me in te kunnen schrijven voor de decentrale selectie:)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:01

anneliesdj schreef:
Lynnepinny schreef:
Bedankt voor alle reacties! ik moet zeggen, jullie hebben mij wel veel moed gegeven :o maar ik wordt nu wel een beetje bang van die verhalen over dat Gent/Antwerpen veel moeilijker is, maar dat zie ik dan wel weer. :P

Ik heb begrepen dat het niet zozeer moeilijk is, maar meer theoretischer en dat moet je liggen.
Voor zover ik weet is Utrecht de zwaarste veterinaire opleiding en Gent volgt op de voet.

Ik denk dat het voor discussie vatbaar is. Ik denk dat iedereen zijn mening erover heeft (ik ook :+ ).
Wat ik wel weet is dat het aangenamer studeren is als je al die fysica, chemie enz. niet krijgt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:26

In Gent kan je terecht na een toelatings dossier. Een soort toetsen plus dossier aanhouden oid. Het is de moeite waard hiernaar te informeren.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:13

Furrow schreef:
Ik denk dat het voor discussie vatbaar is. Ik denk dat iedereen zijn mening erover heeft (ik ook :+ ).
Wat ik wel weet is dat het aangenamer studeren is als je al die fysica, chemie enz. niet krijgt.

Maar krijgen jullie die chemie en fysica niet omdat er in België ook veel mensen zitten die helemaal geen natuurkunde en scheikunde gevolgd hebben (op vwo-niveau)? In Utrecht wordt er natuurlijk van uitgegaan dat je die kennis al aardig hebt. De rest van de vakken die jullie krijgen zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar, in België zal het wel nog meer stampen zijn, maar de inhoud lijkt me redelijk gelijk?

Om op TS haar vraag terug te komen, zeker proberen, anders ga je eeuwig spijt krijgen. Ik zit nu in het eerste jaar, en ik dacht dat de oudste studente uit mijn jaar 33 is, en de gemiddelde leeftijd ligt volgens mij wel iets boven de 20. En als het niet lukt heb je toch mooi een vwo-diploma op zak.

Yipee

Re: De weg naar dierenarts: via Havo nog naar Vwo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:23

Ga je dromen achterna! Als je echt wilt dan kun je het! Hou er rekening mee dat diergeneeskunde een van de zwaarste studies is maar ook wel heel erg leuk. Ik zit inmiddels in mijn eerste jaar van de master en vanaf juni beginnen mijn co-Schappen. Heb er erg veel zin in. :)

Mocht je vragen hebben over diergeneeskunde (in utrecht) dan mag je altijd een PB sturen. :)

Succes!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:27

doerakjeg2 schreef:
Furrow schreef:

Maar krijgen jullie die chemie en fysica niet omdat er in België ook veel mensen zitten die helemaal geen natuurkunde en scheikunde gevolgd hebben (op vwo-niveau)? In Utrecht wordt er natuurlijk van uitgegaan dat je die kennis al aardig hebt. De rest van de vakken die jullie krijgen zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar, in België zal het wel nog meer stampen zijn, maar de inhoud lijkt me redelijk gelijk?

Om op TS haar vraag terug te komen, zeker proberen, anders ga je eeuwig spijt krijgen. Ik zit nu in het eerste jaar, en ik dacht dat de oudste studente uit mijn jaar 33 is, en de gemiddelde leeftijd ligt volgens mij wel iets boven de 20. En als het niet lukt heb je toch mooi een vwo-diploma op zak.

Neen, iedereen krijgt hier wel een basis van deze vakken. Echter wordt het meer gebruikt als schiftingsmechanisme (organische chemie een slaagpercentage van 17%? dit jaar).
En aan het eind van de dag denk ik ook dat allebei de universiteiten even volwaardige studenten afgeven.
Die discussies over wie de zwaarste opleiding heeft zit zelfs in België (Antwerpen vs. Gent).

Zolang je maar kan spreken voor diegene die het niet kunnen, en je werk met passie doet!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:37

Over de leeftijd zou ik me geen zorgen maken. Ik ben 26 en zit in 3e bachelor diergeneeskunde in Gent. Dat komt omdat ik al een diploma master in de rechten (5jaar) en diploma leerkracht (1jaar) heb gehaald. Ik wou altijd dierenarts worden maar was bang dat ik het niveau niet zou kunnen halen omdat ik weinig wetenschappen kreeg in het middelbaar. Daarom ging ik rechten studeren. Maar na het afstuderen bleek het echt niets voor mij te zijn. Omdat ik het toen nog steeds niet zag zitten om diergeneeskunde te proberen, ben ik maar leerkracht gaan doen. Maar helaas vond ik daar amper werk in. Uiteindelijk op mijn 24 toch besloten mijn droom na te jagen en diergeneeskunde te gaan studeren. En kijk, ik studeer nu 3 jaar diergeneeskunde en ik zit in het 3e jaar :D Het eerste jaar was moeilijk. Veel wetenschappen die ik niet heb gehad. Ik heb bijlessen moeten volgen. Uiteindelijk haalde ik alles. Vorig jaar heb ik dan nog een kindje gekregen ook. Momenteel zit ik in het 3e en heb ik nog 2 vakken van het 2e jaar (aangezien ik vlak voor de examens in mei ben bevallen ;) ). Het zal mij wel lukken. Ik ben zeker dat ik gewoon afstudeer met de rest én op tijd zonder een jaar te verliezen.

Waar een wil is, is een weg ;) én da's echt waar :D
(zelf als je al ouder bent, geen wetenschappen hebt gehad, 4 paarden te verzorgen, een huishouden te runnen hebt én een baby :P )

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:48

Weer bedankt voor de reacties! Hele interessante verhalen ook. :)
Ik heb nog eens nagedacht, en ik denk dat de beste manier waarop ik dit kan doen toch echt via het vwo is. Vóór het vwo kan ik dan nog een natuurkunde deelcertificaat halen voor havo, zodat ik die op het vwo dan verder kan volgen. Of ik vwo verkort wil doen weet ik nog niet, maar de gedachte dat ik nog 3,5 jaar op de middelbare school moet zitten voordat ik überhaupt te kans krijg om me aan te melden staat mij niet zo.. :D

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:53

Lynnepinny schreef:
Ik heb nog eens nagedacht, en ik denk dat de beste manier waarop ik dit kan doen toch echt via het vwo is. Vóór het vwo kan ik dan nog een natuurkunde deelcertificaat halen voor havo, zodat ik die op het vwo dan verder kan volgen. Of ik vwo verkort wil doen weet ik nog niet, maar de gedachte dat ik nog 3,5 jaar op de middelbare school moet zitten voordat ik überhaupt te kans krijg om me aan te melden staat mij niet zo.. :D

Ik doe thuis de vwo lekker rustig studeren in eigen tijd veel succes ts.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:07

Lynnepinny schreef:

je kan ook bij vavo het 1e jaar 4 vakken doen en het 2e jaar de andere 4 vakken? :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:29

Hmm, dat kan ook, ja. Maar dan moet ik dus alsnog twee jaar, en dan ben ik de stof van het eerste jaar het volgende jaar alweer vergeten denk ik :P
Is het ook mogelijk om de studie te beginnen met enkel vwo deelcertificaten voor je vakken die je daar nodig gaat hebben? Vroeg ik me nog af..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:35

In Utrecht wordt je kans volgens mij dan zo klein dat je ingeloot wordt.. Je zou wel eens naar gent kunnen bellen wat jou mogelijkheden zijn?

Als je naar gent wil is het misschien ook mogelijk om via de examencommissie gewoon een Belgisch middelbaar onderwijs diploma te halen? Dat doe je zo snel als je wil. Afhankelijk hoeveel studietijd je zelf neemt tussen 2 vakken

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:41

Ik zit/zat in precies dezelfde situatie als jou!
Ik heb vorig jaar mijn Havo diploma behaald, met alle vakken behalve natuurkunde. Ik ben blijven zitten in de 3e, dus ook ik ben een oudere leerling. Ik heb al ontzettend lang de droom om Diergeneeskunde te gaan studeren maar vwo was op jongere leeftijd nog te hoog gegrepen voor mij. Toen ik geslaagd was voor de Havo met een mooi gemiddelde heb ik besloten om het te gaan proberen, natuurkunde opgepakt na 3 jaar geen natuurkunde te hebben gehad. Scheikunde heb ik ook nog eens ontzettend slecht/geen les in gehad een jaar lang waardoor ik de basis mis, ondanks dit ga ik ervoor en probeer ik mijn droom achterna te gaan. Je moet Natuurkunde niet onderschatten, het vak valt me ontzettend zwaar, ik weet ik niet of ik het wel ga redden. Je hebt totaal geen basis opgebouwd in de Havo voor natuurkunde en ik begin eigenlijk zo goed als bij 0. Ik heb echter de keuze gemaakt om er ook nog aardrijkskunde bij te kiezen, zodat als ik het echt niet ga halen ik natuurkunde nog kan laten vallen. Een soort back-up. Want in Belgie is natuurkunde niet verplicht om toegelaten te worden dus dan kun je alsnog dierenarts worden als je het echt wilt.
Ik vind het wel echt zwaar, maar ik studeer en leer zo veel mogelijk en sta daarom een 7,5 gemiddeld. Want hoe hoger je gemiddelde op je eindlijst volgend jaar, hoe meer kans om ingeloot te worden in Utrecht!

Ik heb absoluut geen spijt van mijn beslissing, ik denk dat als je het niet probeert, dat je dan veel meer spijt gaat krijgen. En 21 valt reuze mee, je moet misschien wel tot je 70e werken straks en wat is dan die ene paar jaar nog! :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:53

Lynnepinny schreef:
Hmm, dat kan ook, ja. Maar dan moet ik dus alsnog twee jaar, en dan ben ik de stof van het eerste jaar het volgende jaar alweer vergeten denk ik :P
Is het ook mogelijk om de studie te beginnen met enkel vwo deelcertificaten voor je vakken die je daar nodig gaat hebben? Vroeg ik me nog af..

Vakken kan je in eigen volgorde kiezen doe ik ook.
Wel moet je voor het volledig diploma 10 vakken hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:56

SofieHavan schreef:
Over de leeftijd zou ik me geen zorgen maken. Ik ben 26 en zit in 3e bachelor diergeneeskunde in Gent. Dat komt omdat ik al een diploma master in de rechten (5jaar) en diploma leerkracht (1jaar) heb gehaald. Ik wou altijd dierenarts worden maar was bang dat ik het niveau niet zou kunnen halen omdat ik weinig wetenschappen kreeg in het middelbaar. Daarom ging ik rechten studeren. Maar na het afstuderen bleek het echt niets voor mij te zijn. Omdat ik het toen nog steeds niet zag zitten om diergeneeskunde te proberen, ben ik maar leerkracht gaan doen. Maar helaas vond ik daar amper werk in. Uiteindelijk op mijn 24 toch besloten mijn droom na te jagen en diergeneeskunde te gaan studeren. En kijk, ik studeer nu 3 jaar diergeneeskunde en ik zit in het 3e jaar :D Het eerste jaar was moeilijk. Veel wetenschappen die ik niet heb gehad. Ik heb bijlessen moeten volgen. Uiteindelijk haalde ik alles. Vorig jaar heb ik dan nog een kindje gekregen ook. Momenteel zit ik in het 3e en heb ik nog 2 vakken van het 2e jaar (aangezien ik vlak voor de examens in mei ben bevallen ;) ). Het zal mij wel lukken. Ik ben zeker dat ik gewoon afstudeer met de rest én op tijd zonder een jaar te verliezen.

Waar een wil is, is een weg ;) én da's echt waar :D
(zelf als je al ouder bent, geen wetenschappen hebt gehad, 4 paarden te verzorgen, een huishouden te runnen hebt én een baby :P )

_/-\o_

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:56

@Tumvum, ik heb gehoord dat op de Belgische diergeneeskunde opleiding natuurkunde vooral het eerste jaar heel veel en zwaar is.. :( je ontkomt er dus niet echt aan (gaat ook nog moeilijk worden in mijn geval..). Maar doe je dus alleen de vakken die je nodig hebt, of het hele vwo nu? Want daar zit ik ook nog over te twijfelen, stel dat ik de havo goed afrond natuurlijk..
Veel succes in ieder geval!! :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:07

Wat je leeftijd betreft, daar zou ik me geen zorgen over maken. :) Hier iemand die 8 jaar over haar vwo heeft gedaan, toen een half jaar diergeneeskunde heeft gestudeerd. Ik was toen 20, en viel met mijn leeftijd echt niet buiten de boot. Inmiddels ben ik eerstejaars op het hbo, 21, en nog steeds ben ik niet de oudste.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 00:45

Als ik het mag vragen, waarom ben je er eigenlijk mee gestopt?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:26

Tijdens je eerste jaar moet je een bepaald aantal punten halen, bij diergeneeskunde ligt dat geloof ik op 45. Dat heet je BSA (bindend studie advies). Ik kon die al niet meer halen, dus ben ik gestopt. Je krijgt wel de mogelijkheid om het opnieuw te proberen als je voor februari stopt, maar ik zat gewoon niet helemaal goed op mijn plekje en daarbij begon ik allerlei allergieën te ontwikkelen tijdens mijn eerste jaar. Ik ben allergisch voor zeg maar bijna alles op 4 poten inmiddels :+

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:09

Ik heb jou route doorlopen:p je kan me een berichtje sturen als je mijn lange verhaal en tips wil horen:p