Perfectionistische, ongedisciplineerde opgever: hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Re: Perfectionistische, ongedisciplineerde opgever: hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:42

Bedankt, er gaat een wereld voor me open :\ Ik kende eigenlijk alleen de actieve faalangst, vandaar dat ik er nooit aan heb gedacht dat ik faalangst zou hebben. Maar de passieve, cognitieve faalangst past toch wel redelijk in mijn gedrag. De lichamelijke kenmerken die worden genoemd herken ik echter niet zo, behalve veel zweten en wat hoger in de adem komen.

Ik denk alleen wel dat er ook een deel discipline bij mijn gedrag komt kijken. Ik hoor mezelf vaak genoeg denken: 'Ik heb er geen zin in. Dat komt morgen wel. Ik leer vanavond wel. Neh, niet zo'n zin.' Is dat dan ongedisciplineerd zijn of mezelf voor de gek houden door die faalangst?

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:58

Hier heb ik dus precies last van..
Ik meld me ook.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:17

Ben gister en vandaag niet naar frans gegaan.. durf die man niet onder ogen te komen omdat ik die toets maandag niet heb gemaakt. Ik ben bang voor wat ik al weet: de opdrachten die ik moet inhalen stapelen zich op en het wordt steeds meer wat over een steeds kortere periode ingehaald moet worden. Krijg het al benauwd bij het idee van stress, ben er gewoon bang voor ;( Morgen toch maar moed verzamelen en naar de les gaan, anders wordt het nóg erger.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:20

Inderdaad, wat je zegt je moet gewoon gaan.
Als je dit altijd doet heb je na een tijdje veel meer werk op een korte temijn dan dat je gewoon de toetsen maakt.
Zelf ga ik altijd naar toetsen toe, ik weet dat het anders te veel word. Ookal merk ik dat ik soms er wel onderuit probeer te komen :')

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:23

Ik kijk niet naar de gevolgen als ik zo'n toets niet maak :n Ik denk alleen maar 'als ik hem niet maak, kan ik ook niet falen.' En dat is genoeg voor mij om hem over te slaan en te doen alsof m'n neus bloedt als er iets over wordt gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:24

Ja dat is voor mij ook herkenbaar, maar makkelijk weg lopen, dan hoef je het niet onder ogen te komen. En hoe langer je uitstelt, hoe moeilijker het wordt. Probeer de regie terug te pakken, door zelf bijv meteen naar de docent te lopen en uit te leggen waarom je niet bent gegaan.
Gisteren had ik een vak waar van ik a: achterloop, b: het heel moeilijk vind en c: het niet leuk vind. Normaal zou ik er voor weg lopen, 2 keer wilde ik dat ook bijna. Ik kon wel janken en kreeg er heel erg hoofdpijn van. Ik zag het echt niet meer zitten. Maar toch doorgezet, ondanks dat mn lijf schreeuwde om hard weg te rennen. Ik ben zelf gaan pielen en heb hulp gevraagd waardoor ik bleef functioneren en niet vast liep. Dat ws voor mij echt een overwinning waarvan ik niet had verwacht m te halen.
Hiermee wil ik zeggen dat als je jezelf daar bewust van bent, je het best kunt, als je maar lief blijft voor jezelf. Dus durf hulp te vragen, durf fouten te maken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:12

Hier heb ik mijn hele schoolcarriere mee geworsteld. Ik heb met hangen en wurgen mijn opleiding afgerond maar het probleem is absoluut niet opgelost helaas, iets dat ik wel gehoopt had. Ik vind het wel interessant om dit topic te volgen!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:11

Ik heb ook hetzelfde. Vooral geen discipline hebben, maar niet altijd, meestal periodes heb ik er last van. Hierdoor is het mij nog niet gelukt om een opleiding af te ronden. Dit heeft voor mij dan ook weer te maken met perfectionistisch zijn, omdat ik veel dingen dwangmatig doe en alles moet perfect gebeuren en neemt daardoor veel tijd in beslag. Ik wil alles tegelijk, studeren, werken, 3 paarden onderhouden, sporten, sociale contacten, leuke dingen doen met vriendinnen.
Ik had ook vaak dat ik het thuis te druk had met dingen en daardoor niet alles afkreeg op een dag, de volgende dag erg moe was en niet naar school ging.
Een uitsteller ben ik niet, maar vind het soms moeilijk ergens aan te beginnen op een dag, omdat ik nog zoveel wil doen en ik ben al niet een type dat veel energie heeft.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:37

Mijn docent frans was gelukkig niet boos. We hebben de toetsdata nu afgesproken en als ik ze nu wéér oversla, zak ik gewoon finaal voor mn examens dus ik heb geen keuze meer. Ik ga zo sporten en dan hard aan de bak want morgen is mn eerste inhaaltoets.

Ik bedenk me net wel dat ik ben vergeten te vragen naar (begeleiding voor) die faalangst... Dus dat wordt maandag.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:17

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap heeft mij als perfectionist waanzinnig geholpen! Het is een heel confronterend boek. Ik kan het iedereen aanraden, want het verandert echt je mindset!

En vergis je niet, iedereen heeft doorzettingsvermogen, maar je geeft toch geen gas als je nog geen stuur hebt. Eerst dat stuur vinden en dan gas geven! :j Anders wordt het een puinzooi.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:55

Ik denk dat je moet beseffen dat je faalangst eigenlijk het wortelprobleem is. Niet je perfectionisme.
Perfectionisme kan namelijk een hele goede, gezonde eigenschap zijn. Dan ben je namelijk een realistische perfectionist.
Een realistische perfectionist weet namelijk dat perfectionisme vele uren oefening vergt, en dat je dus per definitie niet perfect kan zijn in veel dingen. En eigenlijk streeft een realistische perfectionist niet naar perfectie, wel naar de best mogelijke versie.

Ook het 'ongedisciplineerde' is eigenlijk een verlengde van je faalangst. Het is namelijk niet zo dat je geen discipline hebt, meer dat je de angst niet aan durft te gaan dus fijn uitstelt. Lekker makkelijk, lekker veilig. Althans, voor die dag dan. Want uiteindelijk kom je bij die dag waarop alles af moet zijn en het dus onmogelijk wordt om nog te volbrengen.
Het stomme is dus dat je jezelf eigenlijk opzet om te falen, hetgeen je juist zo ontzettend bang voor bent.

Realisme is je vriend als het aankomt op faalangst. Door in kaart te brengen welke opdrachten gedaan dienen te worden, hoe lang je daarmee bezig denkt te zijn en dus in te plannen wanneer je daar aan kunt en gaat werken, kun je ook zien dat je niet kan uitstellen. Want als je maandag, dinsdag en donderdag al vol hebt staan met opdrachten, woensdag moet werken en in het weekend sociale verplichtingen/wensen hebt kun je zien dat je de opdracht van maandag niet door kunt schuiven naar dinsdag, of woensdag, of donderdag etc.

En dus ook je doel. Een 10 is zeer waarschijnlijk niet realistisch, want je loopt achter en hebt voorheen je er ook doorheen geworsteld. Kijk dus eens hoeveel tijd je hebt om iets te leren/te maken. En wat is dan een REALISTISCH cijfer? Schat je een 8 in en haal je een 6? Dan zal je waarschijnlijk niet realistisch genoeg geweest zijn, of niet de tijd gebruikt hebben die je ingepland had om die 8 te halen.

En ook door je faalangst heen werken. Is het realistisch van jezelf te verwachten dat je dat alleen kunt? Welk bewijs heb je daarvoor? En wie/wat heb je nodig om je doel te behalen?

Realisme is de weg naar gezond perfectionisme. (Het rijmt, dus het is waar :+ )

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:37

Sassol schreef:
Realisme is de weg naar gezond perfectionisme.

Die komt in m'n quote boekje dat ik erbij pak als ik er doorheen zit :)

Ik ben nu inderdaad al voor een toets die ik maandag heb aan het leren, omdat ik een druk weekend heb. M'n toetsweek begint aanstaande donderdag dus uitstellen behoort nu echt niet meer tot de opties.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:46

Hier nog 1, en ik loop hier behoorlijk door vast.
Ik eis perfectie van mezelf en als dat niet haalbaar is dan geef ik het op.
Ik durf niet te falen en stel ontiegelijke hoge eisen aan mijzelf.

Ik bekijk alles van 1001 kanten en o wee als er iets tussen zit waardoor het fout kan gaan..

Hierdoor is mijn kwaliteit van leven behoorlijk minder, het houd zoveel tegen.

Fijn om te weten Date ik niet de enigste ben, al wens ik het niemand toe ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:56

Weet je wat ik dan wel weer grappig vind, je maakt een toets niet omdat je bang bent om hem niet te halen en verprutst zo dus een kans op een voldoende. Nu heb je er maar één ipv twee. Ik heb mijn zeer faalangstige dochter na jaren zo ver gekregen dat ze de toetsen op het HBO gewoon maakte zodat ze wist hoe ze in hun werk gingen. Daarna ging de herkansing een stuk relaxster , alhoewel ze ook regelmatig de eerste toets gewoon haalde. Ze heeft het HBO in vier jaar afgerond met een puike cijferlijst. Mijn oma zei altijd Kannie ligt op het kerkhof en wilnie ligt er naast, waarheid als een koe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:26

bigone schreef:
Weet je wat ik dan wel weer grappig vind, je maakt een toets niet omdat je bang bent om hem niet te halen en verprutst zo dus een kans op een voldoende.

Dat is inderdaad het kromme. Aan de ene kant is het zelfbeeld zo laag (haal ik toch niet etc.) en aan de andere kant juist heel hoog (ik moet toch in één keer een 9/10 kunnen halen).

Ervaren de anderen dat ook zo? Dat je ergens dus toch een heel hoog beeld van jezelf hebt, die je niet kapot wilt maken door het eventuele falen. En dat het niet geprobeerd hebben en gefaald hebben minder erg voelt dan het wel te proberen en er achter te komen dat je dus niet zo goed bent als je denkt.
Dat je anders nog zo'n droomredenatie hebt van 'ja maar als ik gewoon goed geleerd had dan had ik dus echt wel een 10 gehaald'.

Ik vond het tijdens mijn mbo-studie in ieder geval erg frustrerend toen ik er achter kwam dat ik dat soms best wel lastig vond. Immers, mbo was beneden mijn niveau dus dat had ik fluitend moeten kunnen halen toch?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:39

Ja Sassol, dat is ontzettend herkenbaar.

Ikzelf ben hoogbegaafd en denk zo vaak: 'Ik ben verdomme hoogbegaafd, waarom lukt dit dan niet?!' Ik heb zulke hoge verwachtingen van mezelf dat ik ze niet waar kan maken, en tegelijkertijd denk ik 'Ik kan het toch niet, waarom zou ik het überhaupt proberen?'. Heel erg frustrerend.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:26

Sassol schreef:
bigone schreef:
Weet je wat ik dan wel weer grappig vind, je maakt een toets niet omdat je bang bent om hem niet te halen en verprutst zo dus een kans op een voldoende.

Dat is inderdaad het kromme. Aan de ene kant is het zelfbeeld zo laag (haal ik toch niet etc.) en aan de andere kant juist heel hoog (ik moet toch in één keer een 9/10 kunnen halen).

Ervaren de anderen dat ook zo? Dat je ergens dus toch een heel hoog beeld van jezelf hebt, die je niet kapot wilt maken door het eventuele falen. En dat het niet geprobeerd hebben en gefaald hebben minder erg voelt dan het wel te proberen en er achter te komen dat je dus niet zo goed bent als je denkt.
Dat je anders nog zo'n droomredenatie hebt van 'ja maar als ik gewoon goed geleerd had dan had ik dus echt wel een 10 gehaald'.

Ik vond het tijdens mijn mbo-studie in ieder geval erg frustrerend toen ik er achter kwam dat ik dat soms best wel lastig vond. Immers, mbo was beneden mijn niveau dus dat had ik fluitend moeten kunnen halen toch?

Even uit meeleesstand :)

Ik herken dit precies. Dat is altijd zo frustrerend en ook erg onbegrijpelijk voor anderen. Iedereen weet dat je het kan, inclusief jezelf, maar toch komt er niets van terecht. Ik ben hier nog steeds mee aan het worstelen, maar ik heb de indruk dat er wat schot in begint te komen. Eerder is al gezegd dat je realistische doelen moet gaan stellen ipv de perfectionistische. Dat ben ik langzaamaan ook aan het accepteren en aan het toepassen. Ik moet zeggen: het werkt erg goed!

Enige nadeel: het gaat mij te langzaam. Ik had het nu al volledig voor de volle 100% moeten kunnen toepassen :')

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 22:38

Ik heb een 8 voor frans *\o/*
Het is gister en vandaag slecht gegaan, dus morgen en maandag moet ik weer extra hard aan de bak voor de toets op dinsdag...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:05

kevertje04 schreef:
Ik heb een 8 voor frans *\o/*
Het is gister en vandaag slecht gegaan, dus morgen en maandag moet ik weer extra hard aan de bak voor de toets op dinsdag...

Zolang je de resultaten nog net terug hebt is slecht een gevoel, wacht eerst de cijfers af, kan altijd meevallen, succes. Dochter van een vriendin schreeuwde ook moord en brand, oh wat ging het slecht, had ze een zes of zeven ipv de verwachte acht of negen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:08

Ik meld me ook, zit in vwo 6 en heb morgen tot vrijdag toetsweek. Ik zit morgen tot het 8e op school om geschiedenis en rekentoets te maken en heb dinsdag nederlands en frans mondeling. Nu heb ik voor frans al twee keer een onvoldoende gehaald waardoor ik vorige week al bang was om aan mijn mondeling te beginnen met als gevolg dat ik nu dus nog zo weinig tijd heb en nog zo veel moet doen. Zit er over te denken om me maar gewoon ziek te melden dinsdag en dan maar te zien of ik m tijdens herkansing moet doen of daarbuiten mag. maarja hier los ik natuurlijk ook niets mee op. Lastig...