Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:10

Je lijf wordt gestuurd door je hersenen.. dus was het een bewuste keuze.
En die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:12

DebbyDeb schreef:
Je lijf wordt gestuurd door je hersenen.. dus was het een bewuste keuze.
En die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk..

Ja maar verliefd worden op iets of iemand dus niet zozeer, dat gaat onbewust. Gelukzalige gevoelens kunnen ook komen door een mooi muziek stuk, die zangeres met die prachtige stem of dat moment bij het kampvuur met een hele symphatieke jongen. Wat je met de emoties doet, kun je wel bewuster sturen. Dus helemaal los gaan op die muziek doe je bewust, vrijwillig met een vent het bed in duiken doe je ook bewust.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-03-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:13

Zelf in deze schoenen gestaan aan beide kanten (dus zelf verliefd geworden op een ander en zelf ook belazerd door een ander in de relatie ervoor) en verliefd worden kan je niet plannen. Dat is er of dat is er niet, daarbij komt het op de meest ongelukkige momenten. Het is echter wèl zelf je eigen keuze er iets mee te (willen) doen of niet. Vreemd gaan overkomt je niet, dat is een bewuste keuze. Ik zelf ben niet vreemd gegaan en ben hier ook fel op tegen. Wel vind ik dat je je hart moet volgen en wanneer je een keuze maakt, moet dit JOUW keuze zijn. Hoe hard/moeilijk/ingewikkeld dit ook is, je kan er enkel maar van groeien. :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:14

Ik denk een combinatie van de 2. Verliefdheid overkomt je, de passie kan zo hoog oplaaien dat je jezelf verliest in het moment en zo dus iets kunt doen waar je later misschien dan spijt van hebt (of niet). Anderzijds als de passie gedaald is en je enigzins terug een beetje kan nadenken vind ik wel dat je een bewuste keuze kan maken om ermee door te gaan of ermee te stoppen.

De meeste verzinnen in het 2de 'stadium' meestal ook 1001 smoesjes verzinnen om er toch mee door te kunnen gaan. Waarom? Omdat ze verliefd zijn en meestal wel 1 of andere hoop koesteren.

Ik heb mijn ex bedrogen waarom? Ik was het wachten op mijn ex beu en wou plezier maken, ik was 'maar' 19 op dat moment en de kans bood zich aan om met iemand leuke dingen te gaan doen, met iemand die mij wel zag staan. Waarom heb ik het niet direct uitgemaakt met mijn ex? Omdat ik het erg vond om hem te moeten kwetse hoewel hij mij zo vaak had gekwetst (heb het heel moeilijk om mensen teleurtestellen). Kwetste je hem niet harder met vreemdgaan dan met het gewoon uitmaken? Ja maar ik stelde het moment van uitmaken uit omdat ik dus niet niet graag mensen kwets, zeer egoïstisch van mij. Zou ik nu mijn huidige man bedriegen? Nee, ik voel mij al schuldig als ik flirt met iemand dat niet mijn man is. Ik ben nu ouder en verantwoordelijker en hopelijk ook wat slimmer en heb geleerd uit die situatie dat ik sommige dingen beter niet kan uitstellen omdat dat het juist erger maakt.

Je hebt ook mensen die het een kick vinden om vreemd te gaan of die gewoon geen respect voor anderen kunnen opbrengen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:17

ik vind dat je er bewust voor kiest om vreemd te gaan, je weet namelijk zelf goed genoeg waar je mee bezig bent en excuses zoals ik was dronken zijn er niet vind ik, ook als je gedronken hebt weet je heus wel wat je doet.

Ik vind vreemdgaan iets lafs, als je niet meer van je partner houd, of het werkt niet meer stop er dan gewoon mee want je doet er de ander alleen maar pijn mee (spreek helaas uit ervaring)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:18

Vreemdgaan is in mijn ogen een bewuste keuze. Wanneer ik zelf een relatie heb dan kijk ik niet naar andere mannen, zelfs niet na een paar jaar in de relatie. Dat is eigenlijk een onbewuste keuze nu ik er zo over nadenk. Ik heb daar gewoon geen interesse in. Als een man een praatje met mij wil maken dan praat ik best terug, ik hou wel van gezelligheid. Maar zodra ik merk dat hij aan het flirten is of een ander doel heeft dan is de lol er voor mij gewoon van af ( stiekem ben ik gewoon een oud wijf ).
Toch denk ik dat verliefd worden op een ander je kan overkomen. Maar of je er dan wat mee wil doen of niet is aan jou. Stel dat je iemand tegenkomt en bij de eerste blik is er al spanning dan zal er toch eerst een praatje gemaakt worden voordat er gezoend wordt. Dus daar gaat (mag ik hopen) wel een paar minuten overheen. Ik kan mij echt niet voorstellen dat in die minuten, uren of dagen de gedachte dat het niet oké is niet door het hoofd spookt al is het maar voor twee seconden. En tja als je dat dan gauw negeert en uit eindelijk vreemd gaat is dat voor mij een bewuste keuze. Je had namelijk ook even bij de gedachte stil kunnen staan.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:19

Ik denk dat het een combinatie is. Als het heel slecht gaat in je relatie en je vindt misschien iemand anders leuk die jou ook heel leuk vind, en je ontmoet elkaar net op t verkeerde moment, je hebt misschien te veel gedronken of net knallende ruzie gehad, en je wil het gewoon allemaal even vergeten.. dan kan het gebeuren. Dat maakt het natuurlijk niet goed, maar het maakt je ook niet meteen een slecht mens. Dan heb ik het wel over éen geïsoleerd incident.
Hoe je er vervolgens mee omgaat; of je het verborgen houdt, doorgaat met het zien van die persoon zonder dat je partner er van weet, of juist eerlijk bent en de keuze maakt om voor je relatie te vechten (als je partner dat wil uiteraard) of die juist de verbreken, dát bepaald denk ik pas echt hoe of je goed of fout zit.
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 16-03-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:19

Verliefdheid overkomt je en ik ben van mening dat het vaak een bewuste keuze is. Je gaat toch afwegen of je relatie met je huidige partner het waard is op dat moment en als dat niet zo is dan maak je de keuze om niet te wachten tot je huidige relatie over is, maar om vreemd te gaan. Imo zijn er geen excuses voor vreemdgaan, ook al heb ik het zelf ook wel eens gedaan.

Mijn toenmalige vriend zat voor een half jaar in Engeland en tsja, ik was erg eenzaam. Ik was erachter gekomen dat hij vreemd was gegaan en we besloten om het niet via de whatsapp uit te gaan praten maar om te wachten tot hij terug kwam. En dan ga je een keer uit en krijg je ineens een hele lading aandacht van een jongen waarvan je niet verwachtte dat hij uberhaupt voor je zou vallen. Ik ben er absoluut niet trots op, het was namelijk mijn idee om juist niet vreemd te gaan en het uit te maken als hij terug zou komen. Achteraf heb ik er geen spijt van, want de relatie was toch al kapot, maar een bewuste keuze was het dan weer wel. Ik denk niet dat je 'per ongeluk' vreemd kan gaan, tenzij je zo dronken gevoerd of gedrogeerd wordt dat je niet meer je eigen keuzes kan maken. Ik ben zelf meerdere malen bedrogen (iets met karma) en het is voor die jongens ook absoluut een keuze geweest om niet meer met mij te zijn maar liever een one night stand met een ander meisje te willen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:46

Ook ik denk hetzelfde als de meesten hier: gevoelens kies je niet, dat overkomt je. Je gedrag, dus wat je ermee doet, dat is echter wel een (bewuste) keuze. Ook als het gaat om een moment wat zo heftig is dat je jezelf niet kan beheersen, want je hebt jezelf ook in die situatie gebracht. Dat was in dat geval je keuze, je hebt dan dat risico genomen.

Mijn ex heeft me meerdere malen bedrogen, daar kwam ik achteraf achter. Ik heb hem nooit vertrouwd en dat bleek dus zeer terecht te zijn. Mijn huidige vriend (inmiddels alweer 12 jaar) laat ik veel vrijer en dat heeft hij ook nodig. Hij is veel te goed met vrouwen en flirt graag. Buiten honger krijgen en thuis komen eten, dat idee. Gevoelens kunnen altijd ontstaan en ik vind het belangrijk om dat te beseffen en niet meteen af te keuren. Ik verwacht zelfs niet dat hij contact verbreekt als dat zou gebeuren. Ik wil wel eerlijkheid, dus als de behoefte bestaat om er op te gaan handelen, dan wil ik dat weten. Of ik dat ga accepteren weet ik niet, zie ik op dat moment pas.
Enige wat bij mij niet acceptabel is, is werkelijk vreemdgaan. Dus gaan handelen op gevoelens/behoeftes achter mn rug om. Dan is daar het gat van de deur. Elke andere situatie is bespreekbaar en kunnen we een oplossing voor vinden (en dat weet ik uit ervaring).

Anoniem

Re: Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:36

Bij veel mensen gebeurt het dat het hoofd zich automatisch afsluit voor andere opties zolang hun eigen optie voldoende is. Er gaat een knop om, je kunt flirten maar doet er niks mee. Pas als die knop terug gaat sta je open voor andere mogelijkheden en sta je jezelf toe om meer te doen met geflirt. Dan kom je in de gevarenzone.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:45

Vreemdgaan is een bewuste keuze. Openstellen om verliefd te worden ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:51

Zéker weten een bewuste keuze. Ik snap niet dat mensen uberhaupt het zover laten komen dat de kans daar is om te gaan zoenen of zelfs seks te hebben :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:55

eenitraM schreef:

Maar wat nou als je teveel gezopen hebt? (of wat anders..). Dan zijn je remmingen toch minder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:56

Geryon schreef:
Zéker weten een bewuste keuze. Ik snap niet dat mensen uberhaupt het zover laten komen dat de kans daar is om te gaan zoenen of zelfs seks te hebben :n

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik ben een praatgraag persoon en als een jongen met mij komt praten in een club ga ik er niet per se vanuit dat hij daar verdere bedoelingen bij heeft. Heb het meer dan eens meegemaakt dat ik in de rookruimte gezellig met iemand zat te babbelen en dat diegene ineens wel heel dichtbij kwam, terwijl we voor mijn gevoel gewoon een vriendschappelijk gesprek hadden. Natuurlijk is dat ook een beetje naïviteit, maar je hoeft jezelf niet altijd in een bepaalde situatie te werken voordat je 'het zover laat komen' dat iemand er vanuit gaat dat je wilt zoenen. Natuurlijk zeg ik er wat van als een jongen wat handtastelijk wordt (hand op mijn knie ofzo) maar dat gebeurt ook lang niet altijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:00

Wat is vreemdgaan? Voor de één is dat een zoen en voor een ander alles er op en aan.
Gevoelens overkomen je, dat geloof ik wel, alleen wat doe je er uiteindelijk mee?
Ik ben wel van mening dat je relatie op het moment dat er één van de twee vreemd gaat niet is zoals het moet zijn. Als je helemaal happy bent met je partner sta je er niet voor open, kijk je ook niet op die manier naar een ander en als het al een tijdje aan moddert is elke aandacht die je krijgt helemaal geweldig en is de stap denk ik te snel gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:03

Voor mij is vreemdgaan alles wat je met een gewone vriend/vriendin ook niet zou doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:06

Hmm... iedereen heeft het over verliefdheid. Vreemdgaan en liefde gaan wat mij betreft niet hand in hand.

Ooit gehoord van iemand (die ook was vreemdgegaan), dat het je overkomt, hij was niet gek op diegene dus liefde hoorde er niet bij. Het gebeurde gewoon.

Ik zelf geloof daar niet in. Als je echt gek bent op iemand dan geloof ik best dat het kan, in the heat of the moment zeg maar (geldt alleen voor een zoen, werkelijk met iemand het bed induiken snap ik dan weer niet). Maar ik ben dan ook van mening dat je relatie niet goed zit, als de gevoelens voor een ander zo heftig zijn.
Als er geen gevoelens zijn zou ik me niet eens kunnen voorstellen dat je in de verleiding komt zoiets te doen, of dat het je overkomt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:07

Ik vind dat je heel erg weinig recht van spreken hebt, zonder zelf in zo een situatie gezeten te hebben. Je kan hier geen stempel op plakken, bewuste keuze of niet. Dat is voor iedereen anders.

Naar mijn gevoel hangt het ook veel af van de persoon waarmee je vreemd gaat, als je verliefd bent kan dat schuldgevoel al heel snel weggepraat worden. En dat komt inderdaad uit de mond van iemand die het zelf heeft gedaan, maar zich er nu rot voor schaamt en schuldig over voelt. Maar zonder al die mooie woorden en loze beloftes had het bij mij nooit zo ver kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:10

Iedereen heeft het hier overigens ook vreemdgaan in de 'verliefd worden op iemand anders' situatie. Bij mij was dat dus absoluut niet het geval. Ik heb me laten meeslepen in het moment, maar het was wel een bewuste keuze om gewoon grofweg seks te hebben met iemand anders.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:11

KoudbloedKim schreef:
Voor mij is vreemdgaan alles wat je met een gewone vriend/vriendin ook niet zou doen.

Precies!

Of anders gezegd, alles wat je niet zou doen als je vriend/vriendin ernaast staat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:15

Emmaa_ schreef:
Geryon schreef:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik ben een praatgraag persoon en als een jongen met mij komt praten in een club ga ik er niet per se vanuit dat hij daar verdere bedoelingen bij heeft. Heb het meer dan eens meegemaakt dat ik in de rookruimte gezellig met iemand zat te babbelen en dat diegene ineens wel heel dichtbij kwam, terwijl we voor mijn gevoel gewoon een vriendschappelijk gesprek hadden. Natuurlijk is dat ook een beetje naïviteit, maar je hoeft jezelf niet altijd in een bepaalde situatie te werken voordat je 'het zover laat komen' dat iemand er vanuit gaat dat je wilt zoenen. Natuurlijk zeg ik er wat van als een jongen wat handtastelijk wordt (hand op mijn knie ofzo) maar dat gebeurt ook lang niet altijd.

Ik bedoel het andersom. Het zover laten komen dat jij de gevoelens/spanning krijgt om mee te gaan in het spelletje dat hij (of jijzelf) begint. Onnodig risico nemen vind ik dat.

'Het gebeurde gewoon' klopt überhaupt niet (tenzij met een zoen op het moment van de spanning zelf). Als je het hebt over seks, dan ga je eerst nog samen ergens heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:16

Geryon schreef:
Ik bedoel het andersom. Het zover laten komen dat jij de gevoelens/spanning krijgt om mee te gaan in het spelletje dat hij (of jijzelf) begint. Onnodig risico nemen vind ik dat.

'Het gebeurde gewoon' klopt überhaupt niet (tenzij met een zoen op het moment van de spanning zelf). Als je het hebt over seks, dan ga je eerst nog samen ergens heen.

Klopt, maar dan heb je het over seks. Imo is een (passionele) zoen ook al vreemdgaan op een bepaalde manier. En dat kan wel 'in the spur of the moment' gebeuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:20

Mee eens :j Maar dan heb je het imo al wel tever laten komen. Althans, ik zou niet zoenen met iemand als diegene mij zoent, en er niet echt spanning is vanaf mijn kant. Als dat er wel is, houd ik het afstandelijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:23

Cayenne schreef:
eenitraM schreef:

Maar wat nou als je teveel gezopen hebt? (of wat anders..). Dan zijn je remmingen toch minder?

Remming zijn zeker minder maar je kiest er dan alsnog voor om de natte lap ergens in te stoppen?
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-03-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:24

Vreemdgaan is naar mijn idee wel een bewuste keuze. Verliefd worden niet. En ik denk ook dat je best met iemand kan vreemd gaan ook al hou je van je huidige vriend/vriendin. Ik zie dat er in dit topic vooral van uit gegaan word dat je niet meer verliefd op elkaar bent als je zou vreemd gaan. Natuurlijk is iedere verliefdheid in het begin anders dan als je al wat langer in een relatie zit. In het begin is alles nog spannend en later wat minder omdat je elkaar veel beter kent. Ik denk dat als je vreemd gaat voornamelijk opzoek bent naar de spanning. Dit wil niet zeggen dat als je met die persoon naar bed gaat of weet ik veel wat mee doet, daar ook van houd.

Denk ook wel dat de een vatbaarder er voor is dan de andere. Als het uit gelokt word door een ander en je hebt zelf op dat moment behoefte aan dat type aandacht is de kans groter dat er iets ''gebeurd'' dan dat je daar totaal niet op zit te wachten.