Hoe van die telefoon verslaving afkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:48

Nou ik heb een druk leven maar als ik in de trein zit, les, pauze, met uitstappen, na t eten en op andere momenten dan ik niet echt wat belangrijks aan het doen ben pak ik m'n telefoon er mooi bij :+ snapchat, facebook, whatsapp, insta, youtube, bokt, ben ook verslaafd ja :+
Wel wat minder dan eerst. Ik heb nu een andere internet bundel van ''maar'' 2 gb (eerst onbeperkt) en als dat na 2 weken (ja serieus :+ ) op is dan heb ik heel traag internet als ik geen wifi heb, toen heb ik m'n telefoon ook minder vaak gebruikt. Als ik m'n telefoon thuis laat liggen als ik naar school of naar de paarden ga dan mis ik hem ook wel (vooral om te kijken hoe laat het is haha) maar ik ga er niet meer voor terug, wat ik eerder wel deed.
Ik heb dus niet echt tips, vind het wel oke zo :=

geerte

Re: Hoe van die telefoon verslaving afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:51

Gewoon voor een tijdje een ouderwetse telefoon nemen, ondertussen alle onnodige apps wissen en na een maand die smartphone weer gebruiken zonder de apps. Als je merkt dat je weer niet zonder kan ga je weer terug naar de ouderwetse.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:55

Op mijn werk mag ik niet op mijn mobiel behalve voor belangrijke dingen. Dus blijft hij ook in mijn tas. Mijn familie heeft mijn werknr dus mochten ze mij met spoed nodig hebben dan kunnen ze dat nummer bellen.

Op school ook gewoon in je tas of kluis laten.
Tijdens huiswerk maken laat je hem bij 1 van je ouders zodat je daar door niet afgeleid word?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:56

Ik heb een telefoon uit het stenentijdperk, werkt perfect tegen een telefoonverslaving ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:04

Mijn broertje heeft een hele tijd compleet zonder mobiel gezeten. Hij miste het zelf niet eens zo maar vrienden en zelfs zijn werk vonden het best vervelend dat ze hem alleen via FB of op huis tel konden bereiken. Hij heeft toen ook zelfs een mobiel van een kameraad gekregen. _O-

Zelf ben ik nooit zo rauwig om berichtjes, als het belangrijk is moeten mensen maar bellen. ;)
Mijn ouders, vriend, collega's en echte vrienden weten dat ik op het werk bv. ook geen mobiel op zak mag hebben, is er nood aan de man bellen ze wel op het werk. :)

Ik moet zeggen, tijdje terug was ik ook wel behoorlijk 'verslaafd' aan de telefoon. Vooral op momenten dat je weinig te doen hebt (staat te wachten, in de trein zit, etc.) hup mobiel erbij. Facebook checken, whats app, bokt, youtube, dingetjes opzoeken, spelletjes. Vooral om tijd te 'doden' zeg maar. Maar tegenwoordig heb ik dat veel minder. Heeft mijn werk ook wel bij geholpen eerlijk gezegd. _O- Berichtjes kunnen ook op een later tijdstip beantwoord worden *geniet modus aan dus!* door real life af te spreken en te kletsen met vrienden blijf je veel beter op de hoogte van wat er speelt dan wanneer je elke dag facebook bijhoud, als het belangrijk is dan bellen mensen maar (hebben ze direct antwoord). En er zijn gewoon zoveel mooie dingen om je heen die je allemaal mist wanneer je zo aan de telefoon gekluisterd zit. Verzin een leuk projectje voor jezelf, (foto) dagboek bij houden van wat je mee maakt onderweg van en naar school bv. :))

Doelbewust de telefoon aan de kant leggen, internet even uit zetten, de tijd in de gaten houden met een trendy horloge, kladblok en pen (/potlood) mee nemen (schrijf bv. maar op wat je anders zou appen of op facebook zou plaatsen), digitale camera mee om al die leuke kiekjes te maken die je anders even snel met je mobiel had gemaakt, ander ritme proberen te zoeken, .

Bv. dat je de eerste 10 minuten van de dag met je zelf afspreekt dat je rustig wakker word en daarna pas op je telefoon mag kijken (neem een wekker zodat je ook niet je mobiel al in handen hebt om je wekker uit te zetten). Leg hem daarna ook gewoon weer even aan de kant.. ;) Laatste half uurtje van de dag is ook quality time (lees een goed boek, kijk je favo tv programma o.i.d. maar leg die telefoon weg). Je kunt ook afspreken dat je wanneer je thuis bent je telefoon gewoon op vliegtuigmodus zet (gaat ie ook minder snel leeg :)) ), als mensen je dringend moeten bereiken kan dat dus ook gewoon op de huis telefoon. :)

De rest van de dag maak je bv. de volgende afspraken dat wanneer je staat te wachten op bv. bus of trein je ook even mag kijken, op school leg je je telefoon in je kluisje, of je spreekt om te beginnen af dat je ALLEEN de eerste 5 min en de laatste 5 min van de les even mag kijken en daarna verdwijnt ie onder in je tas (zorg dat ie in elk geval NIET op je tafel ligt). Je bent ook nog geen 18 jaar wat in veel gevallen betekend dat je gratis lid kunt worden van de plaatselijke bibliotheek (en je hebt dan ook nog evt. de schoolbieb als optie!), snuffel daar eens genoeg leuke, interessante, leerzame, grappige, mooie boeken te vinden hoor. Zo'n boek op zak helpt je ook om op 'saaie' momenten de tijd te doden, kun je gewoon even lekker lezen.

Ik heb zelf nooit apps van telefoon verwijderd maar vond dat ook wel een goede tip! Dus alleen de 'belangrijkere' apps erop laten (whats app is toch wel het nieuwe sms'en bv.) en de rest (zoals facebook, flickr, instagram, etc.) gewoon eraf gooien. :j

Ook heb ik wel eens berichtjes voorbij zien komen van mensen die gewoon een bepaalde periode of helemaal stoppen met social media (twitter, facebook, tumblr, instagram, snapchat etc.) omdat het te veel tijd inneemt of ze zich op andere zaken willen focussen (school, sport, werk, sociaal contact, what ever). Die gebruiken vaak dan alleen nog telefoon, sms, e-mail en whats app. Ook wel een goede en volgens mij ook wel doeltreffend! Heb ze net even opgezocht en inderdaad de meesten zie je ook echt zelf niks meer posten op die social media site's. Dikke pluim! +:)+

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:13

Om eerlijk te zijn, heb ik het idee dat je er eigenlijk niet aan wilt werken.
Er worden opties geopperd om van je verslaving af te komen, maar deze zijn voor jou geen opties zeg je. 'Zonde van de 700 euro', 'ik heb net mijn data omhoog gedaan' etc.
En je wifi uitzetten heeft natuurlijk geen zin als je 3G/4G hebt, dan heb je nog steeds internet. :+

Correct me if I'm wrong hoor, dit is enkel het idee wat ik erbij krijg. Het is niet verkeerd bedoelt.

Een vriendin van mij was serieus verslaafd aan haar smartphone en zij heeft ervoor gekozen om dit toestel te verkopen en een 'ouderwets' toestel aan te schaffen. Daarbij heeft ze haar data geschrapt uit haar abbonement. Ze is nog net zo goed bereikbaar als anders en betaald ook nog eens een heel stuk minder aan haar abbonement! Daarbij is het nu veel gezelliger als we afspreken, de telefoon blijft netjes in de tas. Dus imo heeft het absoluut voordelen om geen smartphone te hebben!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:20

Ik zie het probleem niet zo goed :').
Ik breng ook ontzettend veel tijd door met mijn telefoon. Om te whatsappen, facebooken, maar ook voor school, de administratie, de financiën etc.
Ook lees ik er voor het slapengaan soms urenlang een boek op.
Het kletsen met vriendinnen vind ik gewoon gezellig, ik voel me onveilig als ik zonder telefoon op pad ga, omdat ik dan niemand kan bereiken in geval van nood en het regelen van mijn huishoudelijke zaken gaat een stuk vlotter soms dan helemaal de laptop voor op te hoeven starten :+.
Prima uitvinding die smartphones!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:29

Yipee schreef:
KimD schreef:

Ik merk ook wel dat we een telefoon echt 'nodig' hebben tegenwoordig. Ik snap niet hoe je vroeger zonder telefoon weg kon gaan. En tegenwoordig met het internet bij de hand is het makkelijk even opzoeken hoe laat de trein gaat, de route die je moet lopen etc.

ik heb nu zo'n 9 jaar geen mobiele telefoon meer := ,toen we naar duitsland verhuisde heb ik dat ding uitgezet en geen dag gemist... en kan echt prima zonder, eigenlijk begrijp ik ook niet wat er aan die telefoons is, ik loop ernstig achter zeg ik weleens... :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:47

@ Cinderella het is ook echt wel een prima uitvinding zo'n smartphone. Echter wanneer het gebruik van zo'n ding op een verslaving begint te lijken en de gebruiker er last van ondervind (in welke vorm dan ook) dat hij/zij zo vaak erop aan het kijken is, vind ik het toch wel wat zorgwekkend worden. De oudere generatie weet prima met die smartphones om te gaan en kan het ook rustig even aan de kant leggen, maar de jongere generatie die zitten soms echt non stop met dat ding in de hand. Die weten soms niet eens meer wat ze moeten doen zonder zo'n ding binnen handbereik.

Zelf ben ik opgegroeid met eerst een simpele computer waar je heel simpele spelletjes op kon doen, internet bestond toen nog niet eens, toen kwam internet mochten we maar een halfuurtje op na 7 of 8 uur geloof ik, dan was het goedkoper en dan was het ook al bed tijd. Toen kwamen de mobieltjes, van die koelkasten. Pas toen we naar de middelbare gingen en een eind moesten fietsen kregen we er ook 1, kon je alleen mee bellen en sms'en met een prepaid tegoed. Dit zodat je bereikbaar was en zelf ook kon bellen mocht er wat aan de hand zijn. Toen kwamen ook de smartphones met steeds meer functies. En ik moet zeggen dat ik er heel blij mee ben hoe ik er mee opgegroeid ben! Heb imo niks gemist, ben er mee opgegroeid maar doordat het zo stapje voor stapje ging wel heel goed mee leren omgaan.

Tegenwoordig zie je steeds jongere kinderen al met smartphones lopen met alles erop en eraan. Tja, verleiding is natuurlijk ook groot om dan hele dag op dat ding te zitten er valt gewoon ook zo makkelijk zo veel te doen en te ontdekken via zo'n ding dat ie niet snel verveelt. :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:14

Neem een ouderwetse telefoon met alleen bel en sms. Heb ik nu ook tijdelijk en het is best wel lekker haha. Helaas moet ik wel snel weer aan de smartphone omdat ik ivm projecten moeilijk zonder whatsapp kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:16

Nicksel schreef:
Makkelijk. Je telefoon zo vaak laten vallen, dat het scherm zo gebarsten en knipperend is, dat je geen fiets meer ziet. Werkte bij mij perfect én zelfs nu ik 'm vervangen heb, blijf ik er veel meer van af :)

Dit indd!
Op de fiets, lopend, op het station, ik pak m niet meer.
Heb m dus een paar keer flink laten vallen dat ik het echt niet meer durf.

Zet je mobiel echt op stil als je weggaat en hem in je zak stopt. Zo voel/hoor je hem niet meer en dat kan ook rust brengen

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:55

_Marinke_ schreef:
Zelf ben ik opgegroeid met eerst een simpele computer waar je heel simpele spelletjes op kon doen, internet bestond toen nog niet eens, toen kwam internet mochten we maar een halfuurtje op na 7 of 8 uur geloof ik, dan was het goedkoper en dan was het ook al bed tijd. Toen kwamen de mobieltjes, van die koelkasten. Pas toen we naar de middelbare gingen en een eind moesten fietsen kregen we er ook 1, kon je alleen mee bellen en sms'en met een prepaid tegoed. Dit zodat je bereikbaar was en zelf ook kon bellen mocht er wat aan de hand zijn. Toen kwamen ook de smartphones met steeds meer functies. En ik moet zeggen dat ik er heel blij mee ben hoe ik er mee opgegroeid ben! Heb imo niks gemist, ben er mee opgegroeid maar doordat het zo stapje voor stapje ging wel heel goed mee leren .

Heel herkenbaar :j

Ik moet zeggen, ik app veel met vriendlief en vriendinnen. Eigenlijk gewoon omdat dat gezellig is.
Maar er zijn ook genoeg momenten zonder telefoon.
Afgelopen zomer een week lang zonder omdat er geen WiFi wat op vakantie, heerlijk even echt met z'n tweetjes.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:46

Maar schijnbaar hebben alle tips wel geholpen, ze is niet meer op.bokt geweest. :P