Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:33

Wij hebben beide een eigen betaal- en spaarrekening en hebben daarnaast een gezamenlijke rekening. Op die rekening storten we maandelijks allebei hetzelfde bedrag en als er een keer iets extra's nodig is, betaalt diegene met het meeste loon.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:34

Yontheke schreef:
Alles in de gezamelijke pot. 1 rekening, 1 spaarrekening en klaar.

Dit hebben wij ook ja :j wel allebei een eigen 'zakgeld'rekening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:35

Vaste lasten delen wij gewoon, ondanks dat ik iets minder verdien dan mijn vriend. We hebben een gezamenlijke rekening en daar maken we beide hetzelfde bedrag naar over elke maand, voor de huur, g/w/l, belastingen en boodschappen etc. Ik ben de enige met een auto, als we samen ergens heen gaan betaalt hij meestal de benzine. Auto staat op zijn naam voor de verzekering maar de verzekering betaal ik ook gewoon zelf.
Inboedel hebben we wel zwart op wit gezet wat van wie is, hoewel ik de enige was met spaargeld en dus eigenlijk ook alles heb gekocht (veel had ik ook al) :+ Maar goed, dat is dus wel gewoon van mij. Spaarrekening heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, vooralsnog heb ik alleen op mijn Eigen rekening gespaard.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:36

Ik werk niet maar mijn man werkt voor zichzelf.

Hier is alles wat binnenkomt van ons samen. Verder regel ik alle financiën dus heb ik alle pasjes.

Wij hebben nooit gekeken naar wie wat betaald. Ben pas sinds kort gestopt met werken en daarvoor betaalde ik meestal de uitjes en kleding etc.

Bij ons is gewoon alles wat binnenkomt van ons samen. Dus als ik eens lekker wil shoppen kan dat. Maar als mijn man een dure installatie voor muziek in zn auto wilt kan dat ook.

Ben eigenlijk best wel blij dat wij het zo doen. We hebben nooit gezeur over geld. En als iets deze week niet kan kan het de volgende week weer wel.

Omdat ik alle rekeningen regel spaar ik ook meteen. Mijn man vind het heerlijk want die heeft nergens omkijken naar! Ik regel bijvoorbeeld ook alles voor de boekhouder.

Dus eigenlijk heb ik gewoon een baan naast het zorgen voor onze dochter haha.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:38

Wij zijn na 1 jaar samen gaan samenwonen (inmiddels al ruim een jaar).
Vaste lasten naar ratio inkomen, wat inhoudt dat hij meer betaalt omdat hij meer verdient.
We hebben een gezamenlijke boodschappenrekening waar we evenveel op storten per maand en deze gebruiken we ookvoor uitjes ed, de rest gespleten.
Hij kan meer sparen dan ik, ook omdat ik minder verdien en een paard heb.
Ik heb een hele lieve vriend die regelmatig ook zomaar iets koopt of betaalt voor me :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:38

Vaste kosten naar ratio salaris verdeeld en sparen tevens ook gezamenlijk. Werken beide even veel, maar verschillend salaris.
Daarnaast hebben we elke maand allebei even veel geld voor ons eigen "over", waar we mee doen wat we willen voor hobby, sparen whatever.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:39

Wij zijn pas een aantal maanden samen.
We hebben huur en boodschappen Door twee gedeeld, ondanks dat mn vriend meer verdient.
wel betaald hij de gemeentebelastingen en haalt hij soms een keertje extra boodschappen.

Uiteindelijk zal na mijn studie gewoon alles op een hoop belanden verwacht ik, dan werken we beiden, en zijn we ook langer samen.

Misschien openen we wel binnekort een gezamenlijke rekening voor de boodschappen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:40

amies100 schreef:
Wij betalen ieder de helft van de vaste lasten (ons loon is bijna gelijk) en de rest blijft op de eigen rekening staan.
In een vorige relatie alles uit 1 pot maar dit doe ik nooit meer......

Hier ook :) We hebben een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten.
Dit ook omdat ik de paarden heb en ik niet vind dat hij daaraan hoeft mee te betalen.

Hebben een koophuis en wonen nu 2,5 jaar samen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:40

Wij hebben samen een bedrijf, dus hier geen aparte rekeningen etc. Ook samen een huis en we zijn getrouwd. Alles wel helemaal op papier uit geschreven in huwelijkse voorwaarden en testamenten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:41

Wij gooien alles op de grote hoop en betalen daar de lasten van, en daar sparen we ook van.
Ik vind het zo'n onzin dat je samenwoont maar wel alles moet gaan verdelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:41

Wij hebben beide een eigen rekening + eigen spaarrekening
En 1 gezamenlijke rekening + spaarrekening
Per maand maken we allebei hetzelfde bedrag over voor vaste lasten en boodschappen.
Het bedrag wat hiervan overblijft, sparen we op.

Wat je dan zelf overhoudt op je eigen rekening mag je zelf bepalen wat je ermee doet :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:43

Wij hebben echt alles bewust gescheiden gehouden ivm een eigen zaak . Wij hebben een geregistreerd partnerschap maar op huwelijkse voorwaarden en alles notarieel vast gelegd. Het huis is eigendom van mijn man en hij betaald alles mbt het huis. Ik betaal de boodschappen en de rest van mijn geld spaar ik. Hij heeft dus het huis als zijn vermogen en ik mijn spaargeld.

Het is niet altijd makkelijk ook omdat ik minder werk om het huishouden te doen en dan is hij aan het werkt en verdiend dus in verhouding meer. Als het anders kan, zou ik adviseren om alles op 1 hoop te gooien en er een eerlijke verdeling van te maken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:45

Gezamenlijke rekening, percentuele inleg op basis van het inkomen.
Dus totaalsom van vaste lasten, dat verdelen door twee, daarna berekenen hoeveel ieder bijdraagt.

Mijn man was in het begin meestverdiener, ik was student.
Later ben ik meer gaan verdienen, dus heb ik ook meer bijgedragen aan de vaste lasten.

Nu loopt alles wel door elkaar, maar inmiddels getrouwd, eigen bedrijf en hypotheek ipv huur.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:48

Tip die ik je wil meegeven is: denk na over de 'wat als' scenario's.
Wat als jullie uit elkaar gaan?
Altijd worst case scenario bedenken en dan bedenken hoe jij er zelf nog redelijk uit kan komen.
Stel jullie hebben samen 1 betaal en 1 spaarrekening en hij gaat ervandoor met een ander en neemt al het geld mee?
Toen wij gingen samenwonen hebben we een gezamenlijke betaalrekening geopend, ik betaalde iets meer per maand dan hij, omdat veel kosten (gws, gemeentebelasting e.d.) door zijn eigen bedrijf betaald werden. Maar wel allebei onze eigen rekeningen gehouden, nu trouwens nog steeds, ook nadat we getrouwd zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:50

Wij zijn bijna 5 jaar bij elkaar en woon nu zo'n 3 jaar bij mijn vriend in huis erbij. We wonen samen, maar hou toch graag mijn rekeningen en alles gescheiden van hem een beetje. Stel de relatie gaat stuk dan is er geen gezeur over verdeling van de spullen en het geld.

Hij fulltime baan betaald alles voor de woning.
Ik student betaal de boodschappen
Auto van ons beide. Ieder de helft van de verzekering enzo. Benzine betaald de persoon die er het meest mee rijdt.
Voor stage heb ik de auto nu veel nodig, dus mijn portemonnee is momenteel aardig leeg, aangezien mijn paarden hobby ook niet erg goedkoop is.

Totdat ik een baan heb, zal deze manier van leven ongeveer wel zo blijven. Tegen de tijd dat ik een baan heb gaan we wel denken over een andere manier van betalen enzovoorts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:51

dream_lot schreef:
Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en wij gaan wel samen een rekening openen. Hier betalen we de huur, boodschappen en vaste lasten van.
hij werkt bijna fulltime en ik ben student, maar we delen het gewoon 50:50.
Alleen kwa inboedel heeft hij gewoon al veel meer spullen etc.
Het verschil is wel dat ik recht heb op zorgtoeslag en hij niet, dus voor mij scheelt dat al 78pm.

Wanneer we een woning hebben dan gaan we nog wel een uitgavenplan maken

Heb je nog wel recht op zorgtoeslag als je gaat samen wonen dan? Vervalt dat niet omdat er een extra inkomen is op dat adres?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:52

meikemarieke schreef:
Altijd worst case scenario bedenken en dan bedenken hoe jij er zelf nog redelijk uit kan komen.
.

Dit is inderdaad de reden dat wij niet alles op 1 hoop gooien. We zijn 7 jaar samen waarvan 2,5 samenwonend (in zijn koophuis) en hoewel ik me nu niet kan bedenken dat we ooit uit elkaar gaan en hem 100% vertrouw.- het kan!
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 10-03-15 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:53

Ja dat vervalt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:54

De eerste 4 jaar beiden een aparte rekening. Werkten beide Full Time, dus beide zelfde bedrag op de gezamenlijke rekening en daar werd alles voor het huishouden van betaald.

Daardoor kan je alles gescheiden blijven houden als de relatie evt toch niet blijkt te werken.

Later liep het al zo door elkaar en hadden we beiden ons geld in de verbouwing van ons huis gestoken, dus was het goedkoper om minder rekeningen te hebben (voor elke rekening betaal je kwartaalkosten).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:55

Hier gaat alles op 1 rekening, 1 spaarrekening enz. Er word niet gekeken naar wie wat verdiend. We wonen samen dus ook dat. Wij zijn inmiddels al 14 jaar samen en ondertussen getrouwd en geen kids.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:56

meikemarieke schreef:
Stel jullie hebben samen 1 betaal en 1 spaarrekening en hij gaat ervandoor met een ander en neemt al het geld mee?
Toen wij gingen samenwonen hebben we een gezamenlijke betaalrekening geopend, ik betaalde iets meer per maand dan hij, omdat veel kosten (gws, gemeentebelasting e.d.) door zijn eigen bedrijf betaald werden. Maar wel allebei onze eigen rekeningen gehouden, nu trouwens nog steeds, ook nadat we getrouwd zijn.

Bij wonen nu 15 jaar samen en wel op papier alles geregeld dat als het fout mocht gaat dat het 50/50 is met alles.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:00

Tazzey schreef:
Wij gooien alles op de grote hoop en betalen daar de lasten van, en daar sparen we ook van.
Ik vind het zo'n onzin dat je samenwoont maar wel alles moet gaan verdelen.

En ik vind het onzin dat mijn vriend al mijn dure hobbies moet betalen terwijl hij zich 10 slagen in de rondte werkt en ik maar 40 uur werk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:02

Pippaa schreef:
dream_lot schreef:
Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en wij gaan wel samen een rekening openen. Hier betalen we de huur, boodschappen en vaste lasten van.
Het verschil is wel dat ik recht heb op zorgtoeslag en hij niet, dus voor mij scheelt dat al 78pm.

Ik ben ook student en mijn vriend werkt fulltime en ik ben ontzettend blij dat we niet 50:50 doen. Dan zou ik elke maand bij moeten lenen om het bedrag maar in te kunnen leggen, terwijl hij het heel ruim heeft.
Je kan het natuurlijk proberen, maar wees er ook op voorbereid dat je het waarschijnlijk niet gaat redden op die manier.

Ik woon nu op mijzelf en als we samen gaan wonen ga ik er financieel alleen maar op vooruit. Lenen moet ik hoe dan ook. Ik moet er wel bij zeggen dat hij nog een leaseauto heeft (nietvanwerk) en dat hij die kosten dus ook nog heeft. (+ eventuele parkeerplek)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:11

Nikass schreef:
dream_lot schreef:

Heb je nog wel recht op zorgtoeslag als je gaat samen wonen dan? Vervalt dat niet omdat er een extra inkomen is op dat adres?

Nee zorgtoeslag is naar eigeninkomen.
Huurtoeslag deel je wel idd ;) maar daar hebben we dus geen recht meer op

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:15

Ik heb even je vragenlijstje ingevuld:

Betaald diegene die het meest verdiend meer aan de vaste lasten?
Mijn vriend verdiend het meest en betaald een groter deel van de hypotheek. Deze staat immers ook op zijn naam. Hij woont nu 7 jaar in deze koopwoning en ik sinds 1 maand.

Delen jullie de vaste lasten volledig?
Vaste lasten zoals gas/water/licht en tv/internet enzovoort delen we volledig (en precies gelijk) met ons tweeën. En we hebben een gezamenlijke rekening voor alle boodschappen en benzine.

Sparen jullie samen?
Ja en nee.. We sparen samen op de gezamenlijke rekening. Maar tevens spaar ik op mijn persoonlijke rekening en hij op die van hem.

Sparen jullie evenveel?
Op de gezamenlijke rekening: Ja. Qua persoonlijk doen we ook niet veel voor elkaar onder, al heeft mijn vriend wel een grote voorsprong.

Hoelang zijn jullie samen en hoelang wonen jullie samen?
We hebben nog maar 8 maand een relatie O:) En we wonen nu 1 maand samen

Wel/geen kinderen enz?
Geen kinderen, wel katten :+: (op mijn kosten)
Laatst bijgewerkt door Sabini op 10-03-15 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt