Young & out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:19

StonedRomy schreef:
ikke schreef:
Mag ik dat even niet begrijpen?

Je bent niet anders, je bent namelijk gewoon een mens. Elk mens is mens en daarmee is iedereen gelijk. Van daaruit ben je uniek als induvidu maar niet unieker dan elk ander individu.

Waarom plaats je jezelf dan toch in een uitzonderingspositie? Kan iemand mij dat uitleggen?

Dit is een al bestaand stukje, iets wat zowel kaus en ik niet hebben geschreven. Zelf plaats ik mij niet in een uitzonderingspositie, maar er zijn lgbt( en verdere reeks op te vragen bij dribbel ) die zich zelf door negatieve ervaringen als anders zien en dit ook zeggen.

Het is ook niet persoonlijk bedoelt; het is een vraag in z'n algemeenheid. Waarom zou je een negatieve uitspraak citeren? Ik vind het namelijk een negatieve stellingname en dat voegt niks toe.

Ik denk namelijk dat jezelf in een uitzonderingspositie juist die negatieve reacties eerder zal oproepen.

Dribbel

Re: Young & out

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:24

Mag ik daar even kritisch op reageren ikke. In een deel van de wereld kan dat idd negatieve reacties oproepen, maar soms is het een vorm van jezelf beschermen of een nieuwe 'familie' om je heen hebben, omdat je uitgekotst wordt. Voor de meeste van ons zal dat trouwens niet van toepassing zijn (hoop ik), maar wel iets om in je achterhoofd te houden zo af en toe.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:25

Feit is gewoon dat de wereld vooral hetero cisgender georiënteerd is. Kijk naar de reclame op tv, in blaadjes en hoeveel er gepraat wordt over hoe mensen er van 'schrikken' dat iemand homo is.
Hoewel geaccepteerd door velen, voelen de meeste LGBT'ers zich nou eenmaal anders dan anderen.

En een negatief stuk citeren vind ik niet. Het lied zelf is hartstikke vrolijk en heeft ook een vrolijke boodschap :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:25

Hoi!

Ik meld me! Ik ben ook heumeu!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:26

Ben ik hier nog jong genoeg voor? :P
Ik ben zelf 20! En biseksueel, ik denk dat mijn omgeving dat sinds mijn 15e ongeveer weet want toen had ik mijn eerste vriendinnetje. Toen dacht iedereen natuurlijk meteen dat ik lesbisch was ondanks dat ik al een behoorlijk aantal vriendjes versleten had. Inmiddels heb ik al 3 jaar een vriend. Dat heeft als gevolg dat niemand van bijvoorbeeld mijn opleiding het weet omdat ik "gewoon" een vriend heb. Ik vind dat wel grappig, want daardoor zijn mensen wel eens iets té open over hun mening richting homoseksuelen e.d. en dan kan ik lekker met ze in discussie gaan. :+

Volgens de officiële richtlijntjes zou ik "pan" zijn maar ik vind dat echt een onzinnige term, dus die gebruik ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:26

Wat ik mij afvraag; mensen willen over het algemeen niet graag in hokjes geduwd: waarom zijn er dan zoveel verwarrende termen zodat ze toch in een hokje passen?

voor mij is het harstikke verwarrend :+ Ik wil graag de andere wereld begrijpen, maar er komen steeds meer termen bij en nou ja... Ik houd het maar op mens.

Maar goed, ik ben ook in verhouding ouder :') en de wereld gaat zo snel dat ik al die nieuwe dingen niet kan bijbenen,

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 23:27

upendo schreef:
Hoi!

Zie ik daar een Tolkien fan? Even heel anders, doe je larpen of speel ie de middeleeuwen na?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:29

Vuurneon, juist om begrepen te worden. Het is fijn iets een naam te kunnen geven. Dat is wat anders dan in een hokje plaatsen.

Wat ik altijd lastig vind aan pan is dat het lijkt alsof je dan meer mensen leuk vindt.
Ik heb geen probleem met mensen die non-binary of trans zijn leuk te vinden. Maar jongens zijn gewoon niet mijn ding.
Toch zou ik dat volgens de beschrijving 'lesbisch' niet leuk kunnen vinden omdat lesbisch alleen op meisjes is.

Welkom aan de nieuwen :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:31

Kaus schreef:
Vuurneon, juist om begrepen te worden. Het is fijn iets een naam te kunnen geven. Dat is wat anders dan in een hokje plaatsen.

Wat ik altijd lastig vind aan pan is dat het lijkt alsof je dan meer mensen leuk vindt.
Ik heb geen probleem met mensen die non-binary of trans zijn leuk te vinden. Maar jongens zijn gewoon niet mijn ding.
Toch zou ik dat volgens de beschrijving 'lesbisch' niet leuk kunnen vinden omdat lesbisch alleen op meisjes is.

Welkom aan de nieuwen :D

Bedenk een nieuwe term :+ Je zou het ook nog kunnen zien als pan met lesbisch op de Kinsey schaal, al dekt dat de lading ook niet helemaal, want non-binair valt daar weer niet onder. Mmm...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:32

Maar met zoveel termen, hoe kan men dat allemaal begrijpen? Hoe krijg je er meer begrip voor als alles zo ongelooflijk is onderverdeeld in soms bijna onbegrijpelijke termen?

Als iemand zou zeggen 'ik ben pan' dan heb ik geen idee waar het over gaat.

De mens ís ingewikkeld, met alle voorkeuren, maar gebruik dan gewoon termen die te herleiden zijn :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:33

Ik val op mensen :j
Stuk makkelijker!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 23:34

Kaus schreef:
Ik val op mensen :j
Stuk makkelijker!

Maar maar maar maar maar maar maar, je valt niet op mannen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:35

StonedRomy schreef:
upendo schreef:
Hoi!

Zie ik daar een Tolkien fan? Even heel anders, doe je larpen of speel ie de middeleeuwen na?

Hahaha diehard larper, aangenaam!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:35

Nou dat bedoel ik dus met dat ik het een onzinterm vind... Net als dat lesbisch alleen op meisjes zou zijn die dat vanaf de geboorte al zijn? Als iemand zich een meisje voelt dan is die dat voor mij gewoon. Er hoeft geen speciale term bedacht te worden om aan te geven dat ik dat vind. 8)7

Zie ik daar Tolkien fans? :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:36

vuurneon schreef:
Maar met zoveel termen, hoe kan men dat allemaal begrijpen? Hoe krijg je er meer begrip voor als alles zo ongelooflijk is onderverdeeld in soms bijna onbegrijpelijke termen?

Mensen vragen nu eenmaal aan je wat je bent of denken het tenmiste als je niet in hokje hetro/gay/bi valt. Om dan toch een beetje uitleg te geven in minder dan 15 zinnen is een term handig, maar er zijn genoeg mensen die gewoon zichzelf zijn zonder een label aan zichzelf te geven en de 15 zinnen uitleg geven aan de buitenwereld :')

Sowieso is een niet binair gender stelsel al een heel stuk ouder dan onze moderne wereld en er waren en zijn heel wat volken op de wereld die meer dan 2 genders hebben en daarvoor weer allemaal hun eigen termen hebben.

Die maar, maar, maar is herkenbaar. Ik ben pan (of bi), maar val meer op mannen dan op vrouwen, maar val ook op mensen die niet als man of vrouw gekwalifiseerd kunnen worden etc. etc.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 23:36

Welkom alle nieuwelingen!

Upendo, ik ga je even stalken via pb :p

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:38

Dribbel schreef:
Mag ik daar even kritisch op reageren ikke. In een deel van de wereld kan dat idd negatieve reacties oproepen, maar soms is het een vorm van jezelf beschermen of een nieuwe 'familie' om je heen hebben, omdat je uitgekotst wordt. Voor de meeste van ons zal dat trouwens niet van toepassing zijn (hoop ik), maar wel iets om in je achterhoofd te houden zo af en toe.

Ja graag een zinvolle en kritische reactie!

Er zijn zeker (te veel) delen van de wereld waar je als niet-hetro (in welke versie dan ook) beter je mond dicht houdt. In die context heb je een punt, absoluut.

In dit kleine frummeltje wereld dat we Nederland noemen is het meestal (nee, ook hier niet altijd) wel OK om een andere geaardheid te hebben (iemand een betere uitdrukking?).
Dat is mijn context voor mijn vraag/opmerking.

Mijn persoonlijke ervaring is toch dat wanneer je elkaar simpelweg als mens respecteert, het geen bal meer uitmaakt.
Voor de duidelijkheid: ja, ik ben "gewoon" hetero en ja, mijn familie- en vriendenkring bestaat voor een deel uit mensen met een andere geaardheid. Ik hecht waarde aan mensen, niet aan geaardheid.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:39

Ik ga hier later even inhoudelijk op in, want ik heb hier een mening over. Zit alleen niet op de laptop dus dat typt lastig!

En Romy, is helemaal goed, ik hou van PB's!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:39

Dribbel schreef:
vuurneon schreef:

Mensen vragen nu eenmaal aan je wat je bent of denken het tenmiste als je niet in hokje hetro/gay/bi valt. Om dan toch een beetje uitleg te geven in minder dan 15 zinnen is een term handig, maar er zijn genoeg mensen die gewoon zichzelf zijn zonder een label aan zichzelf te geven en de 15 zinnen uitleg geven aan de buitenwereld :')

Sowieso is een niet binair gender stelsel al een heel stuk ouder dan onze moderne wereld en er waren en zijn heel wat volken op de wereld die meer dan 2 genders hebben en daarvoor weer allemaal hun eigen termen hebben.

Die maar, maar, maar is herkenbaar. Ik ben pan (of bi), maar val meer op ,mannen dan op vrouwen, maar val ook op mensen die niet als man of vrouw gekwalifiseerd kunnen worden etc. etc.

omniseksualiteit :D

Kijk, heb ik toch een term bedacht :Y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:40

_O- die vind ik nog mooi bedacht ook :')

Edit:
Hij bestaat al... Is verwisselbaar met pan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:41

Stel je eens voor dat je gender-fluid, maar lichamelijk trans bent en panseksueel. Ga dat maar eens uitleggen aan iemand. Gewoon 'mens' zijn is dan een stuk makkelijker. Mag ik de termen bi-romantic en bi-curious er dan ook gelijk in gooien. Die laatste valt eigenlijk onder question trouwens, maar dan hebben we alles wel zo'n beetje gehad nu :D Mooi, is dat op de 2e pagina helemaal rond (voor nu dan). :+

Omni wordt gezien als hetzelfde als pan. Sorry :D
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 08-03-15 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:41

O verrek, ik google... Blijkt dat dus panseksualiteit te zijn :+ noem het gewoon verdorie omni! Stuk beter te herleiden :')

Taal begrijp ik en vanuit daar kan ik wel een beeld maken :')

Bischierig klinkt wel weer leuk :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 23:43

Ja je ziet hier Tolkien fans....

De termen zijn inderdaad verwarrend, maar ik begrijp waarom er meerdere zijn. Zo zet je ook niet alle hartaandoeningen over het kopje hartaandoening.

Zelf ben ik bi met voorkeur vrouwen, maar kan ook zijn dat de jongens in mijn omgeving niet echt geschikt zijn haha. Eerlijk? Trans uitsluiten ik geaardheid is ook vreemd. Zo zou ik zelf niet iets hebben van: ' leuke vrouw, maar he een trans... Nee dan kan ik er niet op vallen!' ( heel plat gezegd )

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:43

vuurneon schreef:
O verrek, ik google... Blijkt dat dus panseksualiteit te zijn :+ noem het gewoon verdorie omni! Stuk beter te herleiden :')

Taal begrijp ik en vanuit daar kan ik wel een beeld maken :')

_O- Omni wordt ook wel gebruikt in de science-fiction wereld als iemand die pan is en ook op aliens valt, dan ben ik in die term weer niet omni, maar pan. Val niet op groen. >;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:44

Bi-romantic heb ik nooit helemaal begrepen...

Ben ik trouwens de enige die hier een Duitse autobanden reclame onder heeft staan? :')
En nee, daar heb ik niet op gezocht...