Overwerken en niet uitbetalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:37

Blacky94 schreef:
anneliesdj schreef:
Ja uiteraard wordt je er zelf wel beter van.
Als een supermarktmanager voor jou 10 anderen heeft die niet zeuren, wat denk je wat je dan bereikt?
Als je zo kritisch bent bij elk baantje zou het maarzo kunnen dat je nergens aan de slag kunt en die luxe kan niet iedereen zich veroorloven.

Het is maar wat je kritisch noemt, zeker op die leeftijd...
5 of 10 minuten doe ik ook niet moeilijk over, echter als ik haar verhaal zo lees is het bij haar wel zo veel dat het makkelijk op loopt naar meerdere uren per week/maand die je dan niet betaald krijgt. En vergeet niet dat je als 15 jarige al bijna niks krijgt.
Zeker als er dan óók nog door TS gevraagd is hoe snel ze een stelling klaar moeten hebben en ze adhv die tijd berekend dat ze sowieso tijd/mensen te kort komen zou ik daar ook niet blij van worden.

En voor haar 10 anderen? Prima. Op die leeftijd doe je het meestal niet omdat je het financieel echt nodig hebt, en voor haar werkgever zijn er net zo goed 10 anderen die zich wel gewoon aan de regels houden.

Nee maar als je op die leeftijd al zo'n instelling hebt, hoe doe je dat als je ouder bent? Dan ga je niet ineens zeggen o nu heb ik het geld nodig, nu gooi ik al mijn moralen over boord.
Voor die werkgever 10 anderen? Ik denk dat je van een koude kermis thuiskomt... -O-

En bekijk het eens van de andere kant, er staat niet voor niets een bepaalde tijd op, het is wel de bedoeling dat er gewerkt wordt.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:52

Fink schreef:
Hoi hoi,

Ik heb nu sinds een ruime maand een bijbaantje. Ik spiegel in een supermarkt. Nu moeten wij in twee uur een hele supermarkt met 3 personen spiegelen. Dit redden we nooit en het is als twee keer voorgekomen dat we 40 min extra hebben gewerkt. Volgens mijn werkgever moeten wij dit gewoon binnen twee uur kunnen. Hoi hoi,

Ik heb nu sinds een ruime maand een bijbaantje. Ik spiegel in een supermarkt. Nu moeten wij in twee uur een hele supermarkt met 3 personen spiegelen. Vlogens onze werkgever moet dit gewoon in twee uur lukken. Dit redden we nooit en het is als twee keer voorgekomen dat we 40 min extra hebben gewerkt. Dit vind ik belachelijk veel op twee uur, en dit krijgen wij volgens mij niet uitbetaald. Tevens werk ik van 17-19u en werk dus door na 7'en. Ik mag officieel niet na 7'en werken en niet meer dan 2u per keer.

Ik heb vandaag gevraagd aan mijn werkgever in hoeveel minuten ik een schap oid moet doen. Ik heb samen met mijn moeder een plattegrond gemaakt, en daar uitgerekend, na aanleiding van het antwoord van mijn werkgever, hoeveel tijd we nodig hebben om de supermarkt te spiegelen. Nu hadden wij met 3 personen elk een kwartier te kort, en dan heb ik kratjes en mandjes pakken en klanten helpen er nog niet eens bijgerekend. Dan kom je op zo'n plus minus 20 minuten extra uit. We hebben dus gewoon te weinig tijd, en dit krijgen we niet uitbetaald.
Natuurlijk werk ik nog niet zo lang en doe ik er langer over dan het hoort, maar alsnog.
Moeten wij dit uitbetaald krijgen? Ookal is onze werkgever van mening dat wij dit binnen twee uur moeten kunnen? Of moeten wij gewoon minder dingen te doen krijgen? En moet ik de extra tijd die ik werk omdat ik nieuw ben en langzamer werk ook uitbetaald krijgen?

Hoe vaak per week werk je TS? Er staat dat je er iets meer dan een maand werkt nu. Als het je eerste baantje is, kan het best zijn dat je even handigheid moet krijgen. Ik heb jaren in een supermarkt 'nieuwe vullers' begeleid en het is echt per persoon verschillend hoe lang het duurt voor je het een beetje onder de knie hebt. Misschien kun je je over een paar maanden niet meer voorstellen dat je het ooit niet hebt kunnen halen....

Blacky94

Re: Overwerken en niet uitbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:21

Laten we dan vooral allemaal ons mond houden en maar stug overwerken voor ons baas zonder extra betaald te krijgen die zich daarnaast ook al niet aan de wet wil houden.

Als men eenmaal doorkrijgt dat ze hier mee weg kunnen komen en er is niemand die zn bek open trekt en we het allemaal maar zonder tegenspraak accepteren dat dit gebeurt komt er natuurlijk nooit een eind aan.

Daarnaast had ik als 15/16 jarige veel minder moeite een baan te vinden dan nu als 21 jarige. En zo kieskeurig ben ik echt niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:25

Zoals al een aantal keer gezegd is kan het best zijn dat er in haar contract staat dat de werkzaamheden binnen bepaalde tijd uitgevoerd moeten worden en af moeten zijn.
En ik heb niet gezegd dat je je bek moet houden, ik heb alleen gezegd dat je moet weten waar je staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:38

Maar de wet is duidelijk over de werktijden van 15 jarigen, af of niet... Daar hoort de baas zich aan te houden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:49

Ja maar ze heeft ook al gezegd dat ze aan haar leidinggevende gevraagd heeft hoe lang je over een stelling maximaal moet doen en dat die tijd icm het aantal mensen dus niet uitkomt.

Ik zeg ook niet dat je zomaar weg moet lopen om 19u of zonder het aan te kaarten weg moet gaan. Maar ook als in haar contract staat dat het binnen een bepaalde tijd af moet zijn moet het natuurlijk niet zo zijn dat als dit niet kán omdat er te weinig mensen ingepland worden ze daarom extra uren maar niet uitbetaald moet krijgen.
En ik snap ook wel dat je die handigheid nog moet krijgen maar zelfs met de maximale tijd door de manager genoemd komt ze nog iets van 20 minuten te kort dacht ik hierboven ergens gelezen te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:23

anneliesdj schreef:
Als een supermarktmanager voor jou 10 anderen heeft die niet zeuren, wat denk je wat je dan bereikt?
Als je zo kritisch bent bij elk baantje zou het maarzo kunnen dat je nergens aan de slag kunt en die luxe kan niet iedereen zich veroorloven.

Wat je bereikt:
1. dat je grenzen kunt aangeven. Dat is iets dat je gewoon soms moet doen, onvermijdelijk.
2. het is niet 'zo kritisch' - het is volstrekt normaal en redelijk dat je gewoon betaald krijgt voor werk dat je doet.
3. je kunt trots zijn op jezelf, het maakt je zekerder en dat is iets dat je later zeker mee kunt nemen

De gevolgen op korte termijn kunnen vervelend zijn (namelijk dat je eventueel je baan kwijtraakt) maar soms valt dat mee en word je juist veel meer serieus genomen.
Op iets langere termijn vind je als 15-jarige zeker weer ander werk, is je school belangrijker, en hangt je leven niet af van de inkomsten.
Op nog langere termijn is het van het grootste belang dat je gewoon betaald krijgt voor je werk. Nu is het misschien niet zo erg om een paar uurtjes extra te draaien, maar als je op een bepaald moment niet rond kunt komen als volwassene omdat je gedwongen wordt om gratis te gaan werken... dan gaan de dingen mis. Heel belangrijk om daar niet aan mee te doen, juist ook in je eigen belang.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:02

anneliesdj schreef:
Zoals al een aantal keer gezegd is kan het best zijn dat er in haar contract staat dat de werkzaamheden binnen bepaalde tijd uitgevoerd moeten worden en af moeten zijn.
En ik heb niet gezegd dat je je bek moet houden, ik heb alleen gezegd dat je moet weten waar je staat.

Ik kan wel van alles in een contract zetten qua tijd dat iets gedaan moet zijn maar dat betekent nog niet dat dat haalbaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:55

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Wat je bereikt:
1. dat je grenzen kunt aangeven. Dat is iets dat je gewoon soms moet doen, onvermijdelijk.
2. het is niet 'zo kritisch' - het is volstrekt normaal en redelijk dat je gewoon betaald krijgt voor werk dat je doet.
3. je kunt trots zijn op jezelf, het maakt je zekerder en dat is iets dat je later zeker mee kunt nemen

De gevolgen op korte termijn kunnen vervelend zijn (namelijk dat je eventueel je baan kwijtraakt) maar soms valt dat mee en word je juist veel meer serieus genomen.
Op iets langere termijn vind je als 15-jarige zeker weer ander werk, is je school belangrijker, en hangt je leven niet af van de inkomsten.
Op nog langere termijn is het van het grootste belang dat je gewoon betaald krijgt voor je werk. Nu is het misschien niet zo erg om een paar uurtjes extra te draaien, maar als je op een bepaald moment niet rond kunt komen als volwassene omdat je gedwongen wordt om gratis te gaan werken... dan gaan de dingen mis. Heel belangrijk om daar niet aan mee te doen, juist ook in je eigen belang.

Op langere termijn is het ook belangrijk te leren dat werkgevers voor jou x anderen hebben en dan je je dus moet schikken tot op zekere hoogte. Soms betekend dat dat je overwerk niet betaald krijgt (hebben veel mensen in hun contract staan, is niets vreemds) maar het kan ook wat anders zijn. Enkel wanneer je bijzondere capaciteiten hebt, hoog opgeleid bent en werkgevers om je zitten te springen kun je je zulke luxe veroorloven. In de huidige economie kun je maar beter wat voorzichtiger zijn.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles moet accepteren, maar je moet weten hoe je het aan moet pakken; samen met je collega's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:17

anneliesdj schreef:
Op langere termijn is het ook belangrijk te leren dat werkgevers voor jou x anderen hebben en dan je je dus moet schikken tot op zekere hoogte.

Nee, men moet juist leren dat dat soort dingen schadelijk en verkeerd zijn, en dat die 'voor jou x anderen'-redenatie alleen maar werkt als wij daar aan mee werken.

Uiteindelijk leidt dat gratis overwerk tot armoede, en daarom moet je soms juist iets doen wat je niet wilt (de moeilijkere weg kiezen) omdat het noodzakelijk is om wat te veranderen. Die passiviteit die we elkaar aanpraten is schadelijk.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 00:47

Sorry voor mijn late reactie, had het erg druk.

Er staat niet in het contract dat ik mijn werkzaamheden binnen een bepaalde tijd af moet hebben.
Ik heb een excel bestandje gemaakt en hier alle uren en overuren + data bijgeschreven. Ik heb 140 minuten overgewerkt... Niet uitbetaald gekregen.. Vrij veel op 4u in de week werken.
Er wordt telkens gezegd dat het binnen 2u af moet en dat het voorheen ook lukte. Ze hadden een schatting gedaan hoelang je per meter aan het spiegelen besteed en zo de tijd en het aantal werknemers bepaald, mijne is net iets anders...
We zouden zelfs nog met z'n 3'en pp een half uur extra moeten hebben... Dacht het niet :n Als het de laatste tijd telkens te laat wordt, en dit gebeurd frequent, dan rooster je toch iemand anders er bij.

Vandaag was er nog iets waarvan mijn mond open viel. ''Nieuwe regel'': Om 7u uitklokken, en daarna verder werken.. Wat betekend dat ik nooit schriftelijk bewijs zou hebben voor dat ik overwerk, en de winkel geen gezeur met de Arbeidsinspectie kan krijgen, want ja, de 14 en 15 jarigen zijn allemaal netjes om 7u klaar met werk en hebben dan uitgeklokt.

Dacht het even niet.. Ik heb gezegd dat ik gewoon uitklok wanneer ik klaar ben met mijn werk, en niet eerder. Ik ga het hier morgen samen met mijn moeder en degene die hier over gaat hebben (ook over uitwerken en niet uitbetalen, klopte ook iets niet met het loonstrookje), want hij was er vandaag niet.
Heb ik juist gehandeld of is het erg overdreven?
Ontslag zit er aan te komen denk ik, of van mijn kant, of die van hen.. Zouden zij mij hierom kunnen ontslaan? Zo nee, wel met een andere reden?

Ik werk trouwens sinds eind januari, ben al een stuk sneller geworden :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:57

Fink schreef:
Vandaag was er nog iets waarvan mijn mond open viel. ''Nieuwe regel'': Om 7u uitklokken, en daarna verder werken.. Wat betekend dat ik nooit schriftelijk bewijs zou hebben voor dat ik overwerk, en de winkel geen gezeur met de Arbeidsinspectie kan krijgen, want ja, de 14 en 15 jarigen zijn allemaal netjes om 7u klaar met werk en hebben dan uitgeklokt.

Nee hoor, zou voor mij de druppel zijn.
Daar zou echt geen discussie over mogelijk zijn wat mij betreft, om tig redenen.
Ik ben benieuwd wat ze zeggen tijdens dat gesprek, als ze erbij blijven moet je gewoon afscheid nemen.
Wat zeggen je collega's ervan?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:58

Lekker zelf weggaan! Dit slaat echt alles. Wat een onzin dat je eerder moet uitklokken. Nee gewoon nieuw werk zoeken waar je het wel naar je zin hebt en de uren netjes betaald krijgt :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:29

Zo, die zijn dus echt dubieus bezig. Je kunt overigens de Arbeidsinspectie ook informeren :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:34

uitbetalen of extra vrije uren en anders niet doen, dan gaat het van kwaad tot erger!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:09

Arbeidsinspectie inschakelen :j zijn je ouders ook lid van een vakbond? Kunnen zij die ook even om advies vragen en heel eerlijk? Ik zou mijn contract mooi opzeggen. Je zit toch niet met echte vaste lasten dus je mooi niet laten uitbuiten :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:14

Inderdaad, arbeidsinspectie. Hij overtreedt willens en wetens de wet. Daarmee benadeelt hij jou en iedereen die voor hem werkt - en ook alle werkgevers die zich wel aan de wet houden en dan dus oneerlijke concurrentie krijgen. Die wet is niet voor niets opgesteld.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:40

Het idee van de arbeidsinspectie vind ik een heel goed idee. Je hebt goed gehandeld TS, die nieuwe regel slaat echt alles.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:49

Zeg tegen je werkgever dat het een klootzak is en zoek een andere baan. Of ga gewoon weg na die twee uur. Je moet hier echt korte metten mee maken, bedenk dat het zijn probleem is als de winkel een paasei zooi is.