inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:06

Hoe zit het, als je eerste gedeelte van 2014 gewerkt hebt en in september weer bent begonnen met een opleiding? Weten ze dat daar ook allemaal, of moet ik dat nog apart aan geven?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:06

Ik kan morgen pas telefonisch een M-formulier aanvragen omdat ik een deel van 2014 in België heb gewoond.
Dus ik moet nog even wachten voordat ik mijn aangifte kan doen :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:08

Ell_en schreef:
Hoe zit het, als je eerste gedeelte van 2014 gewerkt hebt en in september weer bent begonnen met een opleiding? Weten ze dat daar ook allemaal, of moet ik dat nog apart aan geven?

Dat maakt niets uit, het gaat over je inkomen in het gehele jaar, of je dat nou in 1 maand of in 12 maanden hebt verdiend. Mogelijk heb je recht op aftrek van studiekosten.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t41fd.pdf

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:17

Ik ga hem van de week invullen, krijg een hoop terug *\o/* *\o/*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:19

Eleionomae schreef:
Jolien, ik kon met mn ipad al niet eens op de site van de belastingdienst komen, daarom had ik de laptop maar aangeslingerd :')

Het is inderdaad een drukte van belang. :j
Uiteindelijk wist ik via mijn laptop toch een plaatsje weten te bemachtigen om in te loggen, mooi op tijd dit jaar. :)

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:21

Hier is die ook ingevuld! :) Krijgen hoop terug. Eind van 2014 huis gekocht..
We hadden wel wat moeite met welke kosten nu wel en niet aftrekbaar waren daarvan maar is gelukt.

(hebben beide bij de belastingdienst gewerkt op 1e lijn en veel weten we dus nog wel)
Invullen is overigens niet heel moeilijk als je goed leest.

Wij doen vaak voor meerdere familie leden de aangifte.
We hebben al heel vaak meegemaakt dat er eerdere jaren was ingevuld door een belastingadviseur... en dat je dan ineens nog geld terug moet betalen door een fout van hun. echt beroerd is dat.. hoe hun een aangifte invullen is echt slecht soms
Laatst bijgewerkt door Niene87 op 01-03-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:23

Heb hem net ingevuld via de app en krijg veel terug ook wel eens fijn een jaar *\o/*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:26

Trouwens wel bijzonder dat er automatisch voor mij was ingevuld dat ik een kapitaalverzekering had. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:29

Goh, verbazingwekkend weer.......

Echt altijd hetzelfde daar! Ze weten toch de data waarop het druk is/wordt? Op het werk kunnen wij ook zelden meteen de aangifte BTW doen, iedere keer ligt die site eruit. Je zou zeggen dat ze er ooit eens iets van leren? Prutsers.. :n

*frustratie uit*

:P

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:30

Voor mijn gevoel klopt mijn aangifte niet, kan iemand mij helpen?

Ik heb op 19 december 2012 een huis gekocht, op 25-2-2013 was de overdracht. Op 1 januari 2013 zijn de regels m.b.t. hypotheekrenteaftrek veranderd. Echter was er een overgangsperiode voor mensen die in 2012 definitief een woning aangekocht hebben, waarvan de overdracht pas in 2013 zou plaats vinden (mijn situatie dus).

Nu wordt in de aangifte gevraagd:

"hebt u deze lening voor 28 oktober 2012 afgesloten? -mijn antwoord: nee
"Geef aan op welke datum u de lening hebt afgesloten" -mijn antwoord: 25-02-2013 (toen was immers de overdracht en ging mijn hypotheek daadwerkelijk in)

Nu zou ik dus ontzettend veel moeten terugbetalen, omdat ik geen recht zou hebben op de hypotheekrenteaftrek. Verander ik de datum in december 2012 dan moet ik nog steeds wat terugbetalen, maar een stuk minder (en dat kan wel kloppen). Zoals de vraag is gesteld, moet ik voor mijn gevoel de overdrachtsdatum invullen... iemand hier een idee? Alvast bedankt..

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:34

Jolien87 schreef:
Trouwens wel bijzonder dat er automatisch voor mij was ingevuld dat ik een kapitaalverzekering had. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

Hier loop ik dus ook op vast. Ik snap hem niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:36

wythlove schreef:
Jolien87 schreef:

Hebben jullie daadwerkelijk een kapitaalverzekering? Afhankelijk van de fiscale afspraken van je verzekering en de hoogte kan het zijn dat je verzekeraar dit door heeft moeten geven. Daar krijg je ook een fiscale jaaropgaaf van.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:39

wythlove schreef:
Jolien87 schreef:

Ik heb hier ook even over na moeten denken maar als je op de uitleg klikt en dan op het woord kapitaalverzekering komt met je muis komt er een extra uitleg.

Overlijdensrisico verzekering valt hier ook onder en eigenlijk heeft iedereen met een hypotheek die wel. Vervolgens vraagt het programma of de verzekering is uitgekeerd. Kies je daar voor nee heeft het verder geen gevolgen in je aangifte.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:42

Veerledec: dankjewel! :)

Ik ga van de week ook eens een keer rustig kijken! :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:43

Ik heb hem nu voor me, maar hij zeurt over een kapitaalverzekering? Die heb ik helemaal niet, maar ik moet een polis nummer invoeren :+ ik heb niet eens een eigen huis :+

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:44

Uiteraard een overlijdensrisicoverzekering. Die verzekering dus daar invullen?

Dank je wel.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:45

Eleionomae schreef:
Ik heb hem nu voor me, maar hij zeurt over een kapitaalverzekering? Die heb ik helemaal niet, maar ik moet een polis nummer invoeren :+ ik heb niet eens een eigen huis :+

Geen overlijdensrisico afgesloten voor je hypotheek?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:45

Ik heb inderdaad even de info bij het vraagtekentje bekeken maar er staat niets tussen wat op mijn van toepassing is. Ik heb geen hypotheek en geen overlijdensrisico verzekering zoals jij aangeeft M_aaike_. Wel een uitvaartverzekering, dit is toch iets heel anders?
Ik heb hem uiteindelijk maar weer ontvinkt. Het enige wat ik heb wat onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' valt is een bank- en spaarrekening.

Eleionomae: dit is dus waar ik ook last van had. Dit stond bij mij automatisch aangevinkt bij 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Als dit niet op jou van toepassing is kun je hem zelf weer ontvinken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:46

lifaya schreef:
Eleionomae schreef:
ik had vorig jaar 2 banen en ook daar werd alles van te voren al van voor ingevuld. Steeds meer wordt van te voren ingevuld, maar je moet het wel altijd zelf nog controleren :j

En is dat nu al voor je ingevuld dan of moet je dan wachten? Ik zal sowieso wel geld moeten krijgen gok ik xD is mijn eerste jaar op mijzelf en daarbij met een extreem laag inkomen. Zou raar zijn als ik ook nog extra moet betalen als ik amper rondkom? XD

Kijk maar niet te raar op.. boekhouder had iets niet goed gedaan bij mijn baan en aangifte over 2013.
Ik kom al amper rond, en moest nog even in de 300,- ophoesten. Mooi klaar mee..

Ga m vanavond wel ff invullen nu denk. Heb alleen 2 verschillende banen gehad over 2014 dus benieuwd hoe of wat.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:46

Jolien87 schreef:
Ik heb inderdaad even de info bij het vraagtekentje bekeken maar er staat niets tussen wat op mijn van toepassing is. Ik heb geen hypotheek en geen overlijdensrisico verzekering zoals jij aangeeft M_aaike_. Wel een uitvaartverzekering, dit is toch iets heel anders?
Ik heb hem uiteindelijk maar weer ontvinkt. Het enige wat ik heb wat onder 'Bankrekeningen en andere bezittingen' valt is een bank- en spaarrekening.

Eleionomae: dit is dus waar ik ook last van had. Dit stond bij mij automatisch aangevinkt bij 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Als dit niet op jou van toepassing is kun je hem zelf weer ontvinken.

Aah topper :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:48

wythlove schreef:
Uiteraard een overlijdensrisicoverzekering. Die verzekering dus daar invullen?

Heb je daar een jaaropgaaf van ontvangen?

Uitvaartverzekering moet opgegeven worden als de fiscale waarde boven het grensbedrag komt, maar dan heb je daar ook een jaaropgaaf van gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:49

Je kan toch gewoon aangifte doen met het programma? Of krijg je via mijnbelastingdienst sneller bericht?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:52

Wel heel typisch dat ie ineens mijn studies uit 2005/2008 weer tevoorschijn tovert terwijl ik daar de studieschuld allang van heb terug betaald :') en ik daar dus ook sinds 2010 niets meer van heb terug gezien in mijn belasting aangiftes

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:52

MelanieB schreef:
Ga m vanavond wel ff invullen nu denk. Heb alleen 2 verschillende banen gehad over 2014 dus benieuwd hoe of wat.

Voor ik een vaste aanstelling kreeg heb ik ook bij meerdere werkgevers gewerkt. Deze staan gewoon allemaal op een rijtje bij 'Inkomsten uit loondienst'.
Hier staat per werkgever: loon; loonheffing; Arbeidskorting; Levensverloopkorting.
Daarnaast kun je per werkgever aanvinken of je per OV hebt gereisd naar je werk.

Het enige waar je altijd op moet letten is dat je maar bij één werkgever gebruik mag maken van loonheffingskorting. Omdat ik vooraf nooit wist bij welke werkgever ik meer zou werken had ik dit standaard op 'nee' staan. Bij het invoeren van de inkomstenbelasting werd dit dan alsnog verrekend, hierdoor kreeg ik altijd een boel terug.
Als je bij meer dan één werkgever gebruikmaakt van loonheffingskorting, kun je erop rekenen dat je een flink bedrag moet terugbetalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:54

Ik moet nog loonheffingskorting aanvragen. Werk onder behoud van WW en Wajong bij een werkgever maar betaal dubbel belasting