Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hannah_Kika schreef:Bij ons moet je een 6 staan voor atheneum en een 7 voor gymnasium. Ik wil wel dierenarts worden, dus ik zou wel graag gymnasium willen blijven volgen.
Hannah_Kika schreef:Ik vind grieks en latijn allebei erg moeilijke vakken. Zoals ik al zei: Talen zijn zeker niet mijn sterkste kant en deze twee vakken halen echt mijn gemiddelde omlaag. Verder snap ik er niets van en krijgen we elke week wel een toets, waardoor je alles ook meteen moet kunnen
MarlindeRooz schreef:Dan kun je beter direct VWO gaan doen want wat gymnasium gymnasium maakt zijn juist de klassieke talen.
Karin schreef:MarlindeRooz schreef:Dan kun je beter direct VWO gaan doen want wat gymnasium gymnasium maakt zijn juist de klassieke talen.
Als je gymnasium doet, dan doe je vwo. Als je atheneum doet, dan doe je ook vwo. Je krijgt aan het eind van het zesde jaar exact hetzelfde examen, namelijk het vwo-examen. En als je slaagt, dan krijg je exact hetzelfde diploma, namelijk het vwo-diploma. Alleen de vakken verschillen, maar dat geldt ook voor de verschillende profielen.
Karin schreef:MarlindeRooz schreef:Dan kun je beter direct VWO gaan doen want wat gymnasium gymnasium maakt zijn juist de klassieke talen.
Als je gymnasium doet, dan doe je vwo. Als je atheneum doet, dan doe je ook vwo. Je krijgt aan het eind van het zesde jaar exact hetzelfde examen, namelijk het vwo-examen. En als je slaagt, dan krijg je exact hetzelfde diploma, namelijk het vwo-diploma. Alleen de vakken verschillen, maar dat geldt ook voor de verschillende profielen.
Hannah_Kika schreef:Bij ons moet je een 6 staan voor atheneum en een 7 voor gymnasium. Ik wil wel dierenarts worden, dus ik zou wel graag gymnasium willen blijven volgen.
clarence schreef:Verder zou ik niet teveel luisteren naar de mensen hier wat betreft je cijfers. Ja, een 6 is voldoende. Maar we spreken niet voor niets van een 6-jes cultuur hier in NL. Dat het voldoende is betekent niet dat het goed is. Je komt er nu achter dat je toch wat inspanning moet leveren om cijfers te halen waar je vroeger je hand niet voor omdraaide. Ik denk dat het belangrijker is om te leren nog harder/gedisciplineerder te werken dan te leren tevreden te zijn met voldoende werk.
Ik kan je namelijk nu al vertellen dat je dan in de 3e een 6.2 gemiddeld staat. In de 4e een 5.8 en in de 5e blijf je zitten. Dat verloop gebeurt heel vaak en je kan het tij nu nog keren.
Goof schreef:Een 7,6 is absurd hoog en eigenlijk niet acceptabel in het middelbaar onderwijs. Dan zit je of een niveau te laag of er wordt te makkelijk getoetst.
Een 6,7 is normaal, of eigenlijk ook al iets hoger dan het gemiddelde van een klas zou moeten zijn
absurd hoog?! Dus iedereen moet een 5(,5) halen anders zit die persoon te hoog?
DynamiteS schreef:Goof schreef:Een 7,6 is absurd hoog en eigenlijk niet acceptabel in het middelbaar onderwijs. Dan zit je of een niveau te laag of er wordt te makkelijk getoetst.
Een 6,7 is normaal, of eigenlijk ook al iets hoger dan het gemiddelde van een klas zou moeten zijn
absurd hoog?! Dus iedereen moet een 5(,5) halen anders zit die persoon te hoog?
Ik vind dat je te hoog zit als je met 2 vingers in je neus zonder te leren overal ruim voor slaagt..
Ik zit in België op het hoogste niveau en mijn klas heeft vaak een relatief hoog gemiddelde, wordt er ook te makkelijk getoetst zeker..

Hannah_Kika schreef:Nu heb ik 6-8 toetsen per week, en ik haal het gewoon naast mijn hobbys niet (voetbal en paardrijden) om voor al die toetsen volledig goed te leren. Ik heb al gezegd dat ik graag met voetbal wil stoppen, maar ik moest eerst dit seizoen afmaken. En dit duurt nog wel een paar maanden.
clarence schreef:Tja, ik denk er toch anders over dan de meesten hier.
Die talen moet je niet laten vallen. Heb ik wel gedaan en ik vind het nog altijd jammer. Je denkt nu misschien dat je er niets mee hebt en niets mee kan, maar je zal later zien dat het toch wel erg handig is.
Verder zou ik idd stoppen met voetbal en zorgen dat je cijfers weer omhoog gaan. Je moet even je draai vinden nu het allemaal wat meer en moeilijker wordt. Dat betekent dus for the time being wat harder en beter georganiseerd werken.
Verder zou ik niet teveel luisteren naar de mensen hier wat betreft je cijfers. Ja, een 6 is voldoende. Maar we spreken niet voor niets van een 6-jes cultuur hier in NL. Dat het voldoende is betekent niet dat het goed is. Je komt er nu achter dat je toch wat inspanning moet leveren om cijfers te halen waar je vroeger je hand niet voor omdraaide. Ik denk dat het belangrijker is om te leren nog harder/gedisciplineerder te werken dan te leren tevreden te zijn met voldoende werk.
Ik kan je namelijk nu al vertellen dat je dan in de 3e een 6.2 gemiddeld staat. In de 4e een 5.8 en in de 5e blijf je zitten. Dat verloop gebeurt heel vaak en je kan het tij nu nog keren.
Hoewel er niets mis is met HAVO zou het zonde zijn als je zo makkelijk kan leren om dan uit angst en frustratie maar op te geven en tevreden te zijn met minder dan er in je mogelijkheden ligt.
Kijk, zoals iemand anders al zei, je moet leren leren. Daarom wordt er ook vaak gezegd bij opvoeden dat je je kinderen moet belonen voor hun inzet en werkhouding. Je moet dus niet zeggen: "oh, wat ben jij slim." Want, als het dan wat moeilijker wordt, zoals bij jou nu, dan raak je in de war want je was toch zo slim dus hoe kan het nou dat je nu alles niet in 1 keer begrijpt. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen wiens werkhouding geprezen was beter hun best deden op moeilijke puzzels dan kinderen die hoorden dat ze toch oh zo slim waren.
Zelfs Stephen Hawking en Einstein hebben hun best moeten doen op school. Einstein was zelfs behoorlijk slecht in wiskunde. Dat deed z'n vrouw voor 'm.
In ieder geval, wat je ook besluit, heel veel succes.
), zoals ts ook moet..
clarence schreef:Joysieeee,
Bedankt voor je reactie. Ik vind het knap dat je omhoog bent gegaan in cijfers. Hopelijk heb jij gelijk en heb ik het verkeerd.
Verder mijn complimenten aan alle 2 VWO'ers die zich heel duidelijk kunnen verwoorden. Volgens mij lukte mij dat in 6 VWO nog niet eens dus daar sta ik toch wel van te kijken.
Anyway, TS, zoals je ziet heeft ook Joysieee er spijt van dat ze met Gymnasium is gestopt. Dus, bezint eer ge begint.
Succes verder aan alle mensen die nog op school zitten. Geen gemakkelijke tijd.
Gr. Clarence