Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:18

sflj schreef:
Als je verliefd op iemand bent, zie je geen minpunten. Zie je die wel, ben je dus niet verliefd. Waarom zou je iets beginnen met iemand waar je niet verliefd op bent?

Dat vind ik niet. Ook als je verliefd bent, kan je minpunten zien.. Maar die accepteer je dan gewoon.

Dat is in ieder geval bij mij zo. Ik heb twee jaar om een man heen lopen draaien en sinds kort daten we. Al twee jaar ben ik smoorverliefd op deze man, ondanks dat hij niet het ideaalbeeld van een knappe man voor mij is.
Ja hij is mooi, op zijn eigen manier. Mooi in zijn karakter, zijn doen en laten. Hij is absoluut niet lelijk.
Voor mij is hij aantrekkelijk en dat is wat telt voor mij. :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:33

Het gaat niet om knap of niet knap. Het gaat er (voor mij) om dat ik mij tot iemand aangetrokken voel. En dat kan ook een niet zo knap iemand zijn. Maar iemand moet wel een uitstraling hebben, of bepaalde trekjes, manier van praten, of attitude waarvan ik denk: :~ . En dat heeft meestal niks met objectief knap zijn te maken. Ik zie ook wel eens mannen die ik heel knap vind om te zien, maar die bijvoorbeeld in het gesprek heel saai zijn, waardoor er van mijn kant 0 aantrekkingskracht is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:36

Sunrise_ schreef:
Het gaat niet om knap of niet knap. Het gaat er (voor mij) om dat ik mij tot iemand aangetrokken voel. En dat kan ook een niet zo knap iemand zijn. Maar iemand moet wel een uitstraling hebben, of bepaalde trekjes, manier van praten, of attitude waarvan ik denk: :~ . En dat heeft meestal niks met objectief knap zijn te maken. Ik zie ook wel eens mannen die ik heel knap vind om te zien, maar die bijvoorbeeld in het gesprek heel saai zijn, waardoor er van mijn kant 0 aantrekkingskracht is.

Daar ben ik het wel echt helemaal mee eens. Het lastige is gewoon dat je dat niet door een foto heen kan peilen. Dus frustreert het mij dat ik die mannen dan niet eens een kans geef. Iets in mn hoofd houdt dat tegen. En dat vind ik fout van mezelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:37

Als jij iemand niet aantrekkelijk vindt dan wordt het niks. Heeft niks met knap of niet knap te maken. Je moet iets zien in iemand wat je aantrekt en waar je warm van wordt. Je hebt niks aan een lieve, leuke man waar je het niet op kan doen zeg maar. Dan kan je daar gewoon een leuke vriend aan hebben maar geen echt relatiemateriaal. Dan komt er een chemie bij kijken. Je moet je wel aangetrokken voelen.
Maar puur op een foto is dat moeilijk en inderdaad niet heel eerlijk. Want iemand kan aantrekkelijk zijn door hele andere dingen dan alleen het hoofd van de foto. Soms kan iemand op de foto heel leuk lijken en dan gaat hij/zij praten en dan denk je; Oke laat maar. :)
Maar zeker ook andersom.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:41

Ik vond mijn partner in het begin van onze relatie wel een beetje schattig, maar hij was nou niet om te zeggen aantrekkelijk...
Mijn vriendinnen zeiden het toen ook: 'is DAT u nieuwe vriend? Alléé, meen je dat nu???'.
En ja ik heb toen ook stevig getwijfeld of hij 'het' wel kon zijn, maar hij was zoooo lief, dat ik het toch wilde proberen met hem.

Die tienerjongen waar ik wat mee begon groeide vrij snel op tot een kerel die na 11 jaar nog steeds mijn hart sneller doet slaan.
Hij is niet alleen lief, maar ook énorm behulpzaam, zou alles doen wat in zijn mogelijkheden ligt om mij gelukkig te maken, en last but not least: hij is zooooooooooo knap <<)
(ja hoor, ook hij heeft mindere dingetjes, maar een perfecte man wil je gewoon niet...)

En die vriendinnen van vroeger? Die staren ons nu allemaal aan met de mond open en klagen vaak genoeg dat ze zo'n man willen als die van mij O:)

Yes ladies, proud of my husband and I'm not afraid to show it :D
Het is trouwens mijn eerste liefde geweest, heb nooit iemand anders gedate, gekust, gewatdanook buiten hem, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Maar ja, mijn niet zo knappe kerel groeide uit tot een heerlijke man!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:46

Selectie op uiterlijk gebeurt al sinds het begin der tijden. Uiterlijke kenmerken zeggen immers heel veel over de gezondheid van een potentiële partner dus het is een belangrijk criterium.

Ik denk dat het nu een meer geaccepteerd excuus is geworden, maar dat we er vaak vooral een onbewust proces mee rationaliseren. Verliefdheid kan je niet sturen, dat is er of het is er niet. Als je stapelverliefd wordt op iemand dan kan dat slechte gebit of die iets te stevige buik je niks schelen; dat wordt pas een issue als je gevoelens toch al niet zo heftig zijn. En dan kunnen kleine onvolmaaktheden ineens op rationeel niveau een rol gaan spelen. "Nee, ik vind hem toch niet zo leuk want die tanden hè.."

Ik kan me wel voorstellen dat schaamte een rol gaat spelen bij een partner die echt heel lelijk is. Dat klinkt gemeen, maar er zijn wel mensen die echt bijzonder weinig mazzel hebben gehad met hun uiterlijk en dan kan het best een drempel zijn om zo iemand mee te nemen naar vrienden en familie. Maar dat zijn natuurlijk wel de uitzonderingen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:55

Ik heb eigenlijk het omgekeerde, het is niet dat ik op mannen met rotte tanden val oid maar neem bijvoorbeeld mijn beste vriendin, ze is geen topmodel, niet bijzonder knap en ziet in zichzelf een heeeeleboel dingen die ze anders zou willen. Ik zie die dingen ook, maar ik vind ze prachtig. Bijvoorbeeld haar sproetjes, die horen echt bij haar en daardoor vind ik ze prachtig.

En dat heb ik bij iedereen. Ik probeer de mindere dingetjes minder te zien, want al was ze een koe met flaporen en x benen, dan was ze nog mijn beste vriendin geweest want het draait om het karakter wat klikt. :)

Ik denk dat ik dat later in een relatie precies hetzelfde heb, maar dat is nog even afwachten. :)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:01

Persoonlijk heb ik ondervonden dat ookal vind je iemand in het begin minder of niet aantrekkelijk, naarmate je de persoon beter leert kennen (als dit positief is) deze ook steeds knapper wordt. Zo heb ik een tijdje gedate met iemand die niet 1,2,3 mijn type zou zijn maar uiteindelijk vond ik hem wel erg leuk en knap (hij mij alleen niet leuk genoeg :') ).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:06

Mijn ex was alles wat ik niet zocht, eigenlijk gewoon in mijn ogen geen knap persoon. Het heeft drie jaar geduurd toen bleek dat zijn karakter ook niks was. :)
Mijn huidige man voldoet misschien niet aan het ideaal-plaatje. Maar voor mij is hij perfect... ik kan me geen leukere, knappere man voorstellen. :) Vanaf de eerste blik vond ik hem prachtig en dat is nog steeds niet veranderd. :)

Ik denk dat in vriendschappen het niks uit maakt maar dat het in relaties wel mee speelt. :) Niet zozeer of iemand knap is, maar of er aantrekkingskracht is, niet enkel mentaal maar ook fysiek. :) Niemand blijft samen met iemand waar ie van walgt elke keer die er naar kijkt. :)
Ik denk wel dat wanneer uiterlijk een "probleem" vormt, al de rest gewoon ook niet goed zit... :) Ik zie heus wel de "mindere" dingen bij mijn man en ik ben er zeker van dat hij die ook bij mij ziet -want ik ben geen schoonheid- maar als je van iemand houdt, als het op alle gebieden "klikt" dan zijn die niet zo belangrijk. :) Dan is die persoon gewoon prachtig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:09

Ik val eigenlijk ook totaal niet op uiterlijk maar juist op aantrekkingskracht. Het is alleen zo lastig om dat via een computerscherm af te lezen. En al raak ik wel aangetrokken door een bepaalde manier van schrijven, dan wordt het weer teniet gedaan door de foto.

Oké, mijn goede voornemen van dit jaar is: weer op een datingsite inschrijven en me deze keer niet direct af laten schrikken door bepaalde uiterlijkheden. Ze dienen natuurlijk wel gewoon goed verzorgd te zijn enzo. Je mag wel eisen stellen maar niet gelijk afknappen als ze verder wel gewoon in het plaatje zouden passen. :)

Jammer dat ik ze niet gewoon allemaal op speeddate zou kunnen hebben. Dan weet je meteen of er een klik wel of niet zou kunnen zijn en hoe de uitstraling is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:24

Bij vriendschap maakt uiterlijk mee geen fluit uit. Maar bij een relatie moet ik er hoogstwaarschijnlijk ook mee naar bed en dan js het handig als IK hem aantrekkelijk vind.

Verder verschillend de smaken waar het aantrekkelijkheid betreft gelukkig dusdanig dat er voor iedereen wat moois rondloopt.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:25

Iris82 schreef:
Ik val eigenlijk ook totaal niet op uiterlijk maar juist op aantrekkingskracht. Het is alleen zo lastig om dat via een computerscherm af te lezen. En al raak ik wel aangetrokken door een bepaalde manier van schrijven, dan wordt het weer teniet gedaan door de foto.

Oké, mijn goede voornemen van dit jaar is: weer op een datingsite inschrijven en me deze keer niet direct af laten schrikken door bepaalde uiterlijkheden. Ze dienen natuurlijk wel gewoon goed verzorgd te zijn enzo. Je mag wel eisen stellen maar niet gelijk afknappen als ze verder wel gewoon in het plaatje zouden passen. :)

Jammer dat ik ze niet gewoon allemaal op speeddate zou kunnen hebben. Dan weet je meteen of er een klik wel of niet zou kunnen zijn en hoe de uitstraling is.

Als je nog is een berichtje krijgt waarvan je denkt, hé dat klinkt wel leuk en de foto ziet er niet te afschrikwekkend uit, gewoon is proberen! Want waarom niet? Wat heb je te verliezen :+ Is het niks, je bent niet verplicht nog is te gaan en is het wel wat kun je altijd nog is een tweede date proberen.

Ik ben altijd iemand en ik had hélé hoge eisen aan mijn toekomstige partner. Ik heb zeker hele leuke en lieve jongens afgeslagen omdat er 'iets' mee was. Daarnaast heb ik nog nooit gehad dat ik iemand beter leerde kennen en dan meer gevoel ervoor kreeg, nee het moest vanaf de eerste seconde goed zitten anders werd het niks voor mij.
En nu heb ik een relatie met iemand met niet zo'n prachtige tanden. In het begin toen we nog aan het daten waren heb ik daar dus ook enorm om getwijfeld, door zijn gebit. Tel daar nog is bij op dat hij enorm verlegen was in het begin, was misschien niet de ideale combinatie :+ Maar verder vond ik hem wel leuk eruit zien en hij gaf mij een goed gevoel dus ik heb het een kans gegeven en hoe langer we samen zijn, hoe meer ik voor hem ga voelen. Iets wat ik zelf nooit had gedacht maar ik ben blij dat ik hem een kans heb gegeven en niet direct heb afgeknapt op dat ene kleine dingetje!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:29

Tussen mijn man en mij was het van mijn kant geen liefde op het eerste gezicht.
Naarmate we vaker elkaar spraken en op stap gingen vond ik hem leuker worden.
Ik werd verliefd.
Hij is geen fotomodel, maar wel mijn man, mijn vriend en vader van mijn zoon.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:32

Zelf zou ik nooit kunnen internetdaten. Net als Tinder.. Ja leuk even vleeskeuren, maar zou nooit verliefd kunnen worden op iemand die ik nog nooit heb gezien.

Ik zou net als Iris al snel zijn afgeknapt op een foto. Ik moet echt iemand in het totaal pakketje zien.
Hoe diegene is, beweegt, praat, ruikt etc.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:34

Mijn vriend past totaal niet in mijn plaatje van "mooi", maar toch zijn we al een half jaar samen. Zijn gebit is niet mooi (mist tanden) en hij heeft loshangend vel omdat hij ooit dik is geweest. Toch ben ik gek op hem en kijk ik door de schoonheidsfoutjes heen.

Annoya

Re: Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:56

Er zijn zat mannen die knapper zijn dan mijn vriend. Hij is klein, en heeft een buikje. Maar mijn vriend is heel bijzonder. Hij is super lief. Hij kan omgaan met mijn grillige karakter. We kunnen samen lachen. Uiterlijk is daaraan ondergeschikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:58

Wat ik me altijd af vraag als ik mensen lees die iemand af wijzen op kleine foutjes, op niet perfect zijn, zijn die zelf dan zulke modellen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:01

Uiterlijk brengt je bij elkaar, innerlijk houdt je bij elkaar.

Misschien wat oppervlakkig maar als ik niet denk 'wauw, lekker ding' dan zal ik ook niet gaan daten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:07

Dani schreef:
Selectie op uiterlijk gebeurt al sinds het begin der tijden. Uiterlijke kenmerken zeggen immers heel veel over de gezondheid van een potentiële partner dus het is een belangrijk criterium.

Ik denk dat het nu een meer geaccepteerd excuus is geworden, maar dat we er vaak vooral een onbewust proces mee rationaliseren. Verliefdheid kan je niet sturen, dat is er of het is er niet. Als je stapelverliefd wordt op iemand dan kan dat slechte gebit of die iets te stevige buik je niks schelen; dat wordt pas een issue als je gevoelens toch al niet zo heftig zijn. En dan kunnen kleine onvolmaaktheden ineens op rationeel niveau een rol gaan spelen. "Nee, ik vind hem toch niet zo leuk want die tanden hè.."

Ik kan me wel voorstellen dat schaamte een rol gaat spelen bij een partner die echt heel lelijk is. Dat klinkt gemeen, maar er zijn wel mensen die echt bijzonder weinig mazzel hebben gehad met hun uiterlijk en dan kan het best een drempel zijn om zo iemand mee te nemen naar vrienden en familie. Maar dat zijn natuurlijk wel de uitzonderingen.

Wat is dat mooi verwoord! _/-\o_

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:12

Mijn huidige vriend is ook niet een jongen waar ik normaal direct voor zou vallen(waarbij het grootste punt toch wel is dat hij kleiner is dan dat ik ben), maar toch heb ik mij laten verleiden... Zolang je er over twijfelt en dat blijft doen is het een no go. Bij mijn vriend is de twijfel direct verdwenen toen we gingen daten, waar ik eerder toch ook daar in bleef hangen. Die eerdere relatie's met twijfels zijn gestrand en deze leeft nog steeds. Zegt genoeg ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:17

Ik vind karakter heel belangrijk maar eerlijk is eerlijk als ik iemand niet aantrekkelijk vind wordt het ook nooit wat.

Speelt wel degelijk mee, mijn vriend is ook niet de knapste maar hij heeft onwijs mooie donkere ogen en lacht lief (vind ik dan), daardoor maken de wat mindere dingetjes me niet zoveel uit. Niemand is perfect.

Hij is ook niet het standaard type waar ik op val (donker haar en blauwe ogen) mijn vriend heeft bruine ogen en blond haar, helemaal tegenover gestelde maar zegt gelukkig ook niet altijd wat.

Iedereen vind weer andere dingen aantrekkelijk en gelukkig maar anders gingen we allemaal voor dezelfde persoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:20

Ik kreeg de realisatie toen ik 3 jaar terug op Mallorca was. We waren in het voorseizoen en omringt door gepensioneerde Duitse stellen. De een wilde je nog liever terug naar zee rollen dan de ander. Maar de stelletjes waren stuk voor stuk nog dol met elkaar. Elkaar insmeren, een kus op de wang, hand in hand lopen. Toen dacht ik, zie je, uiterlijk speelt geen rol, als je maar happy bent met elkaar.
Misschien heel banaal voorbeeld, maar voor mij was het erg treffend.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:21

Mijn huidige relatie is net uit, maar we vonden elkaar helemaal niet aantrekkelijk bij de eerste date. Na de date gebeurde er iets waarbij zij mijn hand aanraakte en er stroomde letterlijk liefde doorheen en we waren beiden verkocht.
In karakter tegenpolen en nog wat andere bemoeilijkende factoren leidden tot een breuk.
Maar als ik ooit weer op die manier van iemand mag houden zoals ik nu 8 jr heb mogen doen, dan is het mij duidelijk dat uiterlijk NIET belangrijk is. Maar dat maakt de zoektocht misschien nog moeilijker ook. Nou ja, ik zoek voorlopig gewoon nog lang niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:42

Voor mij het tegenovergestelde: ik kies mannen uit die ik het einde vind, maar waarvoor ik achteraf altijd een 2e of nog mindere keuze blijk te zijn. Zeer pijnlijk moet ik zeggen :(
Uiteindelijk 'verwijder' ik mezelf maar uit zo iemand zijn leven omdat ik het gevoel heb iemand tot last te zijn.

Van de andere kant, heb ik mezelf nooit als prioriteit gesteld, dus hoe kan ik dan van iemand anders verwachten dat hij dat wel doet?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:09

Toen mijn huidige vriend voorbij liep (in het hostel waar ik verbleef met vriendinnen) zeiden zij allemaal "Kijk hem nou, wat een lekker ventje!", en zei ik meteen "Nee man :') ". Tot we aan de praat raakte en de vonk oversloeg <3 .
Verder kan ik iemand die heel knap is, naar mate ik hem verder leer kennen, steeds lelijker vinden als blijkt dat hij een naar karakter heeft.