Scheiden of niet, wanneer beslis je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:08

onpaard schreef:
troi schreef:
Op het moment dat je kinderen hebt en beide ouders daar goed voor zijn vind ik dat de belangen anders worden. Namelijk de kinderen zijn in mijn ogen belangrijker dan de ouders! Kunnen jullie nog voldoende overweg om het gezellig te houden? Dan zou ik nooit scheiden, een jaar of tien met sleur, zonder passie en sex overleef je wel in het belang van een veilig huis voor je kinderen.
Is er sprake van geweld, lichamelijk seksueel of geestelijk, dan wordt het natuurlijk heel anders.

Kinderen voelen dat heel goed aan als ouders bij elkaar blijven vanwegen de kinderen. Mijn vriendin haar ouders hebben dat gedaan en zij vond de sfeer in huis verschrikkelijk en had liever gehad dat ze waren gescheiden.

Dat... en wat voor voorbeeld is het voor je kids om zo'n liefdeloos huwelijk te hebben? Dat zien ze ook wel hoor. Papa die mama nooit een knuffel geeft, mama die totaal geen affectie aan papa geeft... nee, geen beeld wat ik voor mijn dochter zou willen.

Maargoed, volgens mij gaat dat offtopic want zo te lezen zijn TS en manlief wel nog gek op elkaar maar loopt het gewoon erg moeizaam. Of ik begrijp het heel verkeerd, kan ook :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:10

moeilijk...zoals je zelf ook beseft,die kriebels blijven niet.Dat is niet alleen bij jou zo.
Financieen mogen,vind ik,nooit echt een reden zijn om bij iemand te blijven.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je dit leven wilt,met deze man nog jaaaren.

veKing

Re: Scheiden of niet, wanneer beslis je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:16

je zou kunnen gaan praten met een bemiddelaar. gewoon iemand die ervaring heeft met dit soort situaties. gewoon zodat jij en je man zich kunnen uitspreken en je er dus een objectief midden hebt dat jullie hier zonder teveel kleerscheuren doorheen helpt..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:01

Ik lees mee......Dit zou mijn verhaal kunnen zijn!
Heb dan ook helaas geen tips voor je, wil je in elk geval heel veel sterkte en wijsheid wensen!

Bloem321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 00:10

Iedereen alvast heel erg bedankt voor jullie berichtjes!
Het is best even emotioneel om hier over te "spreken" gezien ik dit al die tijd best voor ons zelf heb gehouden.. :o

Ik ga morgen even meer inhoudelijk reageren, voordat ik nu allerlei uitspraken doe en heftig ga reageren op iemand, wat uiteraard niet mijn bedoeling is (ook voor de mensen die per pb hebben gereageerd).. :(:)

Ik wil iedereen trouwens wel even bedanken voor de vriendelijke en lieve manier van reageren :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:21

Wat een lastige situatie. Als je de stress even weg denkt door de financiële problemen zou de situatie dan al anders zijn? Zou dat de ruzies/meningsverschillen wegnemen of zou er door iets anders nog steeds die ruzies zijn? En stel dat het dan anders zou zijn hou jij dan nog genoeg van je man om nog 50 jaar met hem samen te zijn?
Ik zou eerst ook naar een relatie therapeut gaan zeker ook omdat er kinderen in het spel zijn. Bij elkaar blijven alleen voor de kinderen zou ik persoonlijk niet doen, wordt het niet beter van ( of zoals in mijn eigen familie, dan zijn jullie straks 86 en besluit je dan om uit elkaar te gaan omdat je niet meer verder wilt met elkaar.)
Sterkte met je/jullie beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:23

Probeer er iig alles aan te dpen. Ga in therapie, ga actief proberen je relatie uit het slop te halen door leuke dingen te doen. Pas als het dan niet werkt, dan kun je verder kijken maar dan heb je er iig alles aan gedaan. Sterkte er mee.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:35

Als ik je verhaal lees, klinkt het niet echt hopeloos vind ik. Misschien beschrijf je het positiever dan hoe jij het voelt?

Wat in mij op kwam om te doen: eerst meer zekerheid creëren. Ga eerst samen uit dat financiële probleem komen en wanneer dat zo ver is heb je een hoop stress minder en misschien wat ruimte voor relatietherapie (dat zal vast niet gratis zijn). Ik ken een getrouwd stel (best dichtbij) die ook dmv relatietherapie er bovenop zijn gekomen. Dat kan dus echt zeker helpen, of in ieder geval meer duidelijkheid voor jezelf scheppen.

Ik herken me namelijk wel een beetje in jouw twijfelen. Bij mij ging het 'maar' om een relatie, maar je weet op een gegeven moment gewoon niet meer wat je écht voelt. Ene moment heb je inderdaad hoop en is het allemaal best rooskleurig, maar het andere moment is dat gevoel weer helemaal weg. Je kan jezelf echt vanalles wijs maken, dus pas op met de beslissing die je gaat maken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:59

Maak eerdt een keus: ga je verder met elkaar dan moet je eerst alles eraan hebben gedaan, therapie als eerste.
Belangrijk is om het woord scheiden niet meer te zeggen.
Dat het huwelijk hoogten en dalen heeft is normaal, vooral bij financiële problemen,
Maar jullie hebben kids, dat is toch een reden om beiden knetterhard aan het werk te gaan, een huwelijk is als een tuin, daar moet je ook onkruid wieden anders ziet het er niet uit.
Houden van en liefde zijn werkwoorden, praat over de tijd dat jullie verkering hadden, zoek uit waarom jullie gek op elkaar werden.
Maak tijd vrij om samen weg te gaan, zonder kids.
Getrouwd zijn is doen.

Hier een ervaringsdeskundige ;) bijna 19 jaar getrouwd, heel veel meegemaakt,
Maar nog steeds samen, soms wil ik mn man wel achter het behang plakken,
Maar we hebben een keus gemaakt, wie A zegt moet ook B doen.
Wij zijn niet zomaar bij elkaar!
Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:31

Jee wat moeilijk en wat een nare situatie. Ik vind dat je voor jezelf moet kunnen zeggen dat je er alles aan gedaan hebt. Dan kan je ook nooit spijt krijgen. Ik zou zeker therapie overwegen. En een time out kan ook zeker. Maar dan moet er eentje uit huis en dat kon niet begreep ik?

Ik vind trouwens wel dat jijzelf in een machteloze situatie zit. Je zegt zelf al dat je niet rond kan komen als je weg zou gaan. Ik zou sowieso zorgen dat je meer gaat werken/andere baan zodat mocht je er alleen voor komen te staan je gewoon jezelf kan onderhouden. Dat zorgt misschien ook voor een andere kijk op de situatie. Dan is dat machteloze weg. Je zou weg kunnen als je wilt maar jij hebt dat in de hand.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:47

Als kind van gescheiden ouders zou ik er ALLES aan doen om bij elkaar te blijven. Ik heb er erg veel schade van gehad. Ik was 8 toen mijn ouders uit elkaar gingen. Als kind van die leeftijd wordt je hele basis verscheurd en dat heeft impact op de rest van je leven. Dat klinkt dramatisch, maar zo is het voor mij wel.

Als kind van 8 kon ik natuurlijk niet inschatten of het beter was voor mijn ouders. Ik weet in ieder geval wel dat het niet beter was voor mij. Ik denk dat dit erg onderschat wordt door ouders. Liefdeloze ouders is niet het beeld wat je mee wilt geven aan kinderen, maar een verscheurde basis is denk ik nog erger.

Als de kinderen bijvoorbeeld 16 jaar zijn, is het misschien al een ander verhaal. De basis is dan al grotendeels gelegd en misschien dat kinderen van die leeftijd beter kunnen inzien dat het beter is als de ouders uit elkaar gaan.

Zolang er niet iedere dag ruzie is tussen de ouders en die nog een beetje normaal tegen elkaar kunnen blijven doen, zou ik er voor de kinderen voor kiezen om bij elkaar te blijven.

Maar zoals hier al vaker wordt gezegd, je hebt voor elkaar gekozen in voor- en tegenspoed, dus probeer er nu dan ook alles aan te doen om je huwelijk te redden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:51

herkenbare situatie ts, wij zijn in oktober begonnen met relatietherapie, en groeien nu weer meer naar elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:56

Hier ook een kind van gescheiden ouders. Ik zag al jaren dat er geen liefde meer was tussen mijn ouders. Bepaalde spanningen etc.

En ik was blij dat ze uit elkaar gingen. Want doordat ze bij elkaar bleven voor mij en zusje kwam er zoveel spanning telkens dat ze steeds vaker ruzie kregen.

Mijn basis is hierdoor niet verpest. Snapte het heel goed. En dit geld ook voor mijn zusje.

Ouders hebben alles duidelijk uitgelegd. Ook hoe het allemaal ging gebeuren.

Wat natuurlijk wel scheeld is dat ze nog steeds goede vrienden zijn. Regelmatig elkaar helpen. Bij elkaar op de koffie komen etc.

Zijn zelfs nog met zijn 4en op vakantie geweest naar Amerika.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:57

Overigens, wat je ook doet, maak nooit de ander zwart tegenover je kinderen en sta ook niet toe dat iemand anders dat doet. De ex-partner is wel hun vader of moeder, en kinderen moeten absoluut het gevoel hebben dat ze net zoveel van die andere ouder mogen houden als van degene bij wie ze wonen.

Ik stimuleerde de kinderen juist om contact met mijn ex te zoeken, maar desondanks heeft het lang geduurd voor ze hem weer wilden zien, omdat ze zelf vonden dat het zijn schuld was. Gelukkig is het helemaal goed gekomen tussen hem en de kinderen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:07

Dit is exact dezelfde situatie als waar mijn tante en oom in zaten een tijdje terug. Die hebben de keuze gemaakt om uit elkaar te gaan.
Ik denk dat het wewel beter is voor mijn oom en tante zelf, maar ik (en de rest van de familie) zien dat het de kinderen echt pijn doet. Ik vind het echt afschuwelijk om te zien hoe mijn nichtje veranderd is. Van een vrolijk, enthousiast kind wat het liefst overal aan meedoet naar een stil, teruggetrokken kind. Het gaat me echt aan het hart, want zij kunnen er niks aan doen, en zijn er wel de dupe van.

Ik ga mee met de anderen, een scheiding is niet niks en zeker op de kinderen heeft dat een grote impact dus ik zou er alles aan doen om bij elkaar te blijven, en als dat niet gaat het zo dragelijk mogelijk maken voor de kinderen.
Veel succes en sterkte! :(:)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:19

Imo heb je voor elkaar gekozen toen je trouwde, in voor- en tegenspoed. Op dit moment zit blijkbaar alles tegen en dit levert spanningen op tussen jullie. Dat is heel logisch.. Maar is dat een reden om te scheiden? Ik denk dat het, zoals al vaker geopperd is, goed is om hierover te spreken met een professioneel iemand, psycholoog/relatietherapeut.. You name it. Bedenk waarom jullie verliefd op elkaar zijn geworden en blijf goed met elkaar communiceren. Het klinkt alsof jullie nog steeds gek op elkaar zijn.. En natuurlijk verdwijnen die kriebels op een dag. Maar er zijn vast nog genoeg momenten waarop jullie elkaar wél blij maken? Al zijn het maar in de hele kleine dingetjes..

En zelf denk ik altijd: dit kom je ook bij een andere man tegen hoor. Zou je later verder gaan met iemand anders, dan verdwijnen die kriebels ook. En als je dan in een vervelende (financiële) situatie terecht komt zit je met het zelfde probleem. Dus ligt het echt aan jullie als stel of zou dit met een ander ook kunnen gebeuren? Dat zou ik mezelf in ieder geval afvragen. Dit soort situaties zijn ontzettend vervelend en je moet hier doorheen.. Maar uiteindelijk denk ik dat dit jullie als stel alleen maar sterker kan maken.

Veel succes en sterkte, welke beslissing jullie ook nemen! :(:)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:51

mijn pb staat open

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:51

Wat een vervelende situatie voor jullie. Toch klinkt het niet helemaal hopeloos hoor. Als ik t zo lees is er nog steeds gevoel tussen jullie en staat het financiële aspect jullie het meest in de weg.

Hebben jullie gedacht aan een budget coach? Heb jij er aan gedacht te gaan voor meer werkuren of een beter betaalde baan (erbij).

Het financiële issue zal voor jullie beiden niet opgelost worden door te scheiden .. integendeel zelfs.

Ik denk dat als jullie je daar beiden voldoende van bewust zijn en er nog steeds gevoel tussen jullie is er nog steeds een kans is. Probeer hier toch echt samen uit te komen.