Lynaro schreef:Als ik zoek en in de boeken duik over onverzadigde vetten, dan vind ik alleen maar dat HDL (wat mede wordt aangemaakt door onverzadigde vetten) de LDL afbreekt (verzadigde vetten)
Ben nu wel even heel nieuwsgierig naar een artikel/onderbouwing secricible! Ik sta altijd open voor nieuwe kennis hierover
Ik meet zelf regelmatig bij groepen mensen het cholesterolgehalte, en merk hierbij dat mensen met een hoog LDL gehalte dit kunnen verklaren uit hun voedingspatronen. En dat ik vaak hele families heb, en daarbij cholesterol ook weer niet te relateren aan elkaar valt maar aan hun eetgedrag.
Nu heb ik inderdaad mayonaise uit een bovenstaande quote geplukt, omdat ik even in de war was met eieren. Maar dit is inderdaad achterhaald!
Datje boeken dat nog steeds verklaren zal wel, die zullen niet volledig recent zijn. Boeken over voeding zijn zo snel verouderd, verdiep je eens meer via internet en zoek dan wetenschappelijke bronnen, geen gekleurde websites.
HDL ruimt inderdaad het LDL op, maar je lichaam heeft zelf een vaste hoeveelheid cholesterol dat het aanmaakt, ongeacht of je eieren eet, roomboter wegwerkt enz. Het heeft veel meer te maken met je gewicht o.a. Bijvoorbeeld iemand die 30kg afvalt op en dieet met verzadigde vetten zal daarmee waarschijnlijk ook zijn cholesterol verlagen.
Daarnaast is het een misvatting dat een hoog cholesterol hart en vaatziektes zou veroorzaken. Een hoog HDL lijkkt te beschermen, tot zover de bewijzen, maar over een LDL is weinig bekend. Deze misvatting is ontstaan doordat wetenschappers jaren geleden alleen het totaal cholesterol onderzochten, iets wat weinig zegt...
Bronnen heb ik wel, maar niet nu, is me even te laat. Bekijk o.a. De nieuwste richtlijnen goede voeding uit amerika, zij hebben nu de aanbeveing voor cholesterol recent verwijderd uit de richtlijn om deze reden. Onderaan de richtlijn staat een berg literatuur
bekijk eens artikelen van prof.dr. Frits Muskiet, klinisch chemicus van Universitair Medisch Centrum Groningen bijvorbeed. Verder tonen 3 grote meta-analyses aan dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten niet verhoogtEe verhoogd cholesterol komt voort uit een slechte leefstijl, hoog gewicht, insulineresistentie enz. Dat dit vaak gepaard gaat met het eten van verzadigd vet is een feit, maar het verzadigd vet is niet de oorzaak.
De helft van onze verzadigde vetten komt uit melkproducten, toch zorgen melkproducten niet voor een verhoogd cholesterol, rarara....
Ondertussen weten we ook dat hart en vaatziektes lijken te ontstaan onder invloed van deze insulineresistentie, ontstekingsreacties enz. En niet(volledig) door een hoog cholesterol, misschien wel helemaal niet.
Even in een notendop en heel zwartwit genoteerd, helaas blijft voeding een niet erg nauwkeurige wetenschap. Nog een interessant krantenartikel over de discussie, welke wat dieper op de materie in gaat
http://www.foodlog.nl/artikel/paleo-en- ... -je-denkt/
Beide wetenschappers uit dit artikel hebben een duidelijke visie. De een is wel aangesloten bij unilever en daarmee voor mij niet onafhankelijk te noemen.