Wat vinden jullie een laag/gemiddeld/hoog inkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re: Wat vinden jullie een laag/gemiddeld/hoog inkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:33

ik heb wajong uitkering, dus ik zit automatisch al veel lager dan gemiddeld.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 05:07

Ir111 schreef:
Misschien leuk om een poll toe te voegen? Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Eigenlijk is de vraag denk ik nog interessanter als je weet wat het inkomen van iemand is. Ik denk nl dat sterk bepaald wat je hoog of laag vindt. :)

edit: in het verlengde van wat Sentido zeg dus. :)

Poll was inderdaad wel leuk geweest, kan dat alleen niet meer toevoegen nu denk ik. Vind het wel interessant hoe het inderdaad voor iedereen anders is!
En zoals al gezegd hangt dat natuurlijk heel sterk af van referentie kader... En locatie, vaste lasten, etc.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 05:30

Ik vind 1200 euro laag, 1900 euro gemiddeld en 2500+ hoog :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:12

Mijn man en ik kunnen prima rond komen en leuke dingen doen, toch als we de Franse nieuws uitzendingen moeten geloven zijn wij arm :')

Edit paardjes mijn man en ik zitten samen boven de 2500€ (netto) maar dat vinden ze op tv dus arm....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:54

Als we het over netto hebben dan vind ik tot 2000 laag. Tot 3000 gemiddeld. En boven de 3000 vind ik hoog. Boven de 4500 vind ik netto echt heel hoog.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:02

Suzanne F. schreef:
Als we het over netto hebben dan vind ik tot 2000 laag. Tot 3000 gemiddeld. En boven de 3000 vind ik hoog. Boven de 4500 vind ik netto echt heel hoog.

Alleen of per twee (zoals de poster boven jou?)

Voor mij:

Netto, single person:
Laag: Tot 1800€
Gemiddeld: 1800 - 3000€
Hoog: Vanaf 3000€

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:08

Evi84 schreef:
Suzanne F. schreef:

Alleen of per twee (zoals de poster boven jou?)

Voor mij:

Netto, single person:
Laag: Tot 1800€
Gemiddeld: 1800 - 3000€
Hoog: Vanaf 3000€

Voor 1 persoon bedoelde ik. Net als jij. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:12

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind vanaf 5000 een hoog inkomen, daar kan je prima een luxe leven van leiden namelijk. Zonder al te veel poespas.

Laag vind ik onder de 2000 en daartussen vind ik normaal.

Uitgaand van 2 verdieners samen als ze allebei fulltime werken.

Bruto of netto?

Netto! :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:18

In Nederland geld een modaal inkomen van bijna 2500 euro in de maand inderdaad (bruto)
in 2013 was dat € 34.500 op jaarbasis.

Modaal betekent echter niet 'gemiddeld', maar meest voorkomend..
Het gemiddelde loon, schrik niet.. is € 22.900 per jaar, dit is zo laag omdat ook alle vormen van uitkeringen (inclusief stuvi's) en inkomsten uit eigen bedrijven worden meegenomen.

Het gemiddelde inkomen van de werkzame bevolking was € 34.600 wat dus op modaal lag

Wat we ons wel af moeten vragen is vanuit welk oogpunt ze kijkt
een starter?
iemand met 10 jaar werkervaring?
iemand die al tegen zijn pensioen aanhangt?

want werkervaring heeft grote invloed op of je een hoog of gemiddeld loon krijgt, of een laag loon.
En ook naar hoeveel investering je kwa studietijd en geld hebt moeten doen versus het loon dat je ontvangt.. En uberhaupt wat voor loon..

Ik vind van een docent met 10 jaar ervaring die net onder modaal verdiend dat hij een laag loon heeft.

Van een cassiere met 10 jaar ervaring die net onder modaal verdiend dat zij een hoog loon heeft.

Een cassiére die net begint die modaal verdiend heeft een zeer hoog inkomen
Een docent die net begint en 1750 verdiend, vind ik een zeer laag inkomen.

maar wat denk je van piloten? gemiddeld genomen 150.000 euro schuld.. na hun studie momenteel nog steeds weinig kans op werk.. Ja, bij prijsvechters.. Maar bij een prijsvechter moeten piloten betalen (ja echt betalen) om te mogen vlliegen. Laten we maar zeggen dat is dat het toppunt van laag inkomen vind (negatief inkomen), terwijl we allemaal wijzen naar de piloten als je het hebt over mensen die 'teveel' zouden verdienen.

ik kan dus zo niet even aangeven wat ik een hoog inkomen vind.. als ik niet weet over welk beroep we het hebben, over hoeveel ervaring etc.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:21

MarlindeRooz schreef:
Ik vind vanaf 5000 een hoog inkomen, daar kan je prima een luxe leven van leiden namelijk. Zonder al te veel poespas.

Laag vind ik onder de 2000 en daartussen vind ik normaal.

Uitgaand van 2 verdieners samen als ze allebei fulltime werken.

Citaat:
Bruto of netto?

Netto! :)

lol van 5000 euro per maand (dus ook nog 5000 euro vakantiegeld ongeveer) kun je ook nog riante poespas inpassen.. Je hebt het dan over meer dan 2x modaal inkomen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:32

Wuaw wat een bedragen hier allemaal zeg helemaal over wat mensen nog een laag inkomen vinden...

Ik zelf verdien rond de 1600 euro en moet bekennen dat ik dus wel 3ploegen draai. Nu is dus van de week mijn contract verlengd en vroeg hoe het zat met loonsverhoging.... Nou dat zat er dus niet in.
Maar opzich vind ik 1600 best veel geld al had ik natuurlijk wel even iets omhoog willen gaan. Zo dat het wat makkelijker zou worden.

Ik vind een hoog inkomen dus al 2500 euro omdat ik eigelijk nooit meer dan 1300 bij mijn andere banen heb verdient...

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:15

Voor mij is een laag inkomen rond de 1000 euro,
Voor mij is een gemiddeld inkomen rond de 1400-1500,
Voor mij is een hoog inkomen rond de 2000 en meer euro

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:25

elenaMM77 schreef:
lol van 5000 euro per maand (dus ook nog 5000 euro vakantiegeld ongeveer) kun je ook nog riante poespas inpassen.. Je hebt het dan over meer dan 2x modaal inkomen.

Dat hangt dus weer helemaal van het referentiekader af....... Want wat voor de ene persoon 'riante poespas' is, is voor de ander weer heel gewoon :o Bovendien, factoren zoals exen (die ook een wat rianter lever gewend zijn en dus recht hebben op bijbehorende alimentatie), studerende kinderen, representatiekosten (die echt niet allemaal gecompenseerd worden) hebben ook een behoorlijke invloed.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:26

Ik verdien hier in Frankrijk 1300€ in de maand voor 39 uur per week ...

Maar als ik jullie dan zo hoor met die bedragen ben ik toch echt wel heel jaloers !

Wat is het officiele minimum loon in NL ?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:37

Bruto minimumloon in NL is € 1501,80 (23 jaar en ouder)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:38

Minimuminkomen is € 1.501,80 p/m bruto voor 23 jaar en ouder. (YamaDeva was me voor :) )

Ik vind alles tot zo'n 1750€ laag, tot 3000 gemiddeld (daar kun je echt al heel behoorlijk van leven), boven de 3000 hoog.
Boven de 5000 heb ik zelf mijn twijfels of het wel zo nodig is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:38

turtlelito schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat hangt dus weer helemaal van het referentiekader af....... Want wat voor de ene persoon 'riante poespas' is, is voor de ander weer heel gewoon :o Bovendien, factoren zoals exen (die ook een wat rianter lever gewend zijn en dus recht hebben op bijbehorende alimentatie), studerende kinderen, representatiekosten (die echt niet allemaal gecompenseerd worden) hebben ook een behoorlijke invloed.

klopt, maar al die factoren wijzen al op een rijk bestaan..
Dat is ook precies de reden dat de 'jeugd' zich tegenwoordig zo vaak in de schulden steekt.
men gaat het huis uit vind het bijna een recht dat je het leven voort kunt zetten dat je thuis ook had.
Vergetend dat ouders daar hun hele leven voor gewerkt hebben met enige uitzonderingen daargelaten.

Een nieuwe tv kopen is in mijn ogen luxe. als je een tv'tje hebt hangen dan kun je kijken, als die niet kapot is en je koopt een nieuwe of een extra, dan heb je het goed. Als je de helft van je ingekochte eten kunt weggooien omdat het over datum is, dan heb je het goed. Als je een koophuis kunt aanschaffen, heb je dus een vast contract of eigen vermogen, dan heb je het goed..

Dan kun je natuurlijk zeggen, iemand met een hypotheek van 500.000 euro en een loon van 5000 vind 5000 euro geen hoog loon.. Dan nog steeds is 5000 euro een hoog loon, het is een keuze om dat om te zetten naar hoge woonlasten.. Iemand met 2000-2500 euro dus zo rond modaal, zal geen hypotheek van 500.000 kunnen krijgen.. een huis bezitten van 500.000 is dus een rijkelijk iets.

Je kunt aangeven het is een referentiekader, maar dat is het eigenlijk niet.. er zijn harde cijfers voor wat modaal is en wat het minimum is waarvan je kunt rondkomen in een sociale huurwoning. Die laatste hebben een laag inkomen. Iemand die een huis kan kopen van 500.000 al de niet met tophypotheek heeft gewoon een hoog inkomen, niet eens een midden inkomen. dat diegene alles opsoupeert in woonlasten en hoge uitgaven, doet aan het 'hoge' karakter van het inkomen natuurlijk niets af.

Ik denk dat mensen voor de sport gewoon eens een paar weekjes moeten leven van 75 euro in de week (en dat is meer dan dat je hebt op het absolute minimum).. Of eens moeten gaan backpacken door asia (als je daarvoor het vermogen en tijd hebt).. ik denk dat men dan heel anders aankijkt tegen wat veel en weinig is. En check eens wat je allemaal aan afschrijvingen hebt op je rekening behalve huur en gas water en licht. Nu kun je zeggen internet en tv is ook basic, is goed, maar kijk dan wel eens naar welke luxe in je abonnement verscholen is ten opzichte van basic. Een paard houden met alle bij behorende kosten, je moet het maar kunnen.. gaat van een laag inkomen niet, van een midden inkomen kun je dat rondbreien, van een hoog inkomen relatief makkelijk.. maar maak nooit de vergissing dat het geen 'rijkdom' is om een paard te mogen bezitten en er ook nog de kosten voor te kunnen betalen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:56

elenaMM77 schreef:
Je kunt aangeven het is een referentiekader, maar dat is het eigenlijk niet.. er zijn harde cijfers voor wat modaal is en wat het minimum is waarvan je kunt rondkomen in een sociale huurwoning. Die laatste hebben een laag inkomen. Iemand die een huis kan kopen van 500.000 al de niet met tophypotheek heeft gewoon een hoog inkomen, niet eens een midden inkomen. dat diegene alles opsoupeert in woonlasten en hoge uitgaven, doet aan het 'hoge' karakter van het inkomen natuurlijk niets af.

Modaal wil gewoon zeggen het inkomen dat het meeste voorkomt.... Het kan dus gewoon zo zijn dat heel veel mensen een laag inkomen hebben :D

En natuurlijk kun je met heel weinig toekomen en dan nog leuk leven ook. Ik reageerde eigenlijk vooral op het 'riante poespas' gedeelte. Wat de een poespas vindt, is voor de ander bijna een essentiële levensbehoefte. En wat je ook verdient, je zult (vrijwel) altijd mensen tegenkomen die nog meer verdienen en daardoor het gevoel hebben dat hun inkomen 'hoog' is......

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:10

turtlelito schreef:
Modaal wil gewoon zeggen het inkomen dat het meeste voorkomt.... Het kan dus gewoon zo zijn dat heel veel mensen een laag inkomen hebben :D

En natuurlijk kun je met heel weinig toekomen en dan nog leuk leven ook. Ik reageerde eigenlijk vooral op het 'riante poespas' gedeelte. Wat de een poespas vindt, is voor de ander bijna een essentiële levensbehoefte. En wat je ook verdient, je zult (vrijwel) altijd mensen tegenkomen die nog meer verdienen en daardoor het gevoel hebben dat hun inkomen 'hoog' is......

klopt, heb ik op de vorige pagina ook zelf uitgelegd rofl..
het gemiddelde inkomen ligt veel lager dan het modale inkomen, doordat stuvi en uitkeringen daar ook in meegenomen worden..

riante poespas is bijvoorbeeld een paard aanschaffen en onderhouden, zware internetverbinding abbonement die niet nodig is voor werk, twee auto's voor de deur, geen zorgen om de benzinekosten, je kinderen op minimaal 1 sport kunnen en jijzelf ook nog sport/instructie.. Je zult eigenlijk schrikken als je je kosten onder de loep neemt hoeveel onnodige poespas we allemaal hebben, boven een simpel dak boven het hoofd, onderwijs, eten en drinken en gezondheidszorg. 'We hebben twee auto's nodig' is natuurlijk zeer relatief, tenzij je meer dan 20 kilometer in verschillende richtingen moet fietsen anders. soms hoor ik wel eens excuses als 'ja maar jantje moet naar pianoles, en mientje naar paardrijden gebracht worden'.. ja daardoor is de auto nodig, maar is de pianoles en het paardrijden wel nodig dan? want daar begint de 'poespas' ook mee.. Men ziet luxe tegenwoordig bijna als een recht, in plaats van een voorrecht, en kun je je luxe veroorloven? dan heb je een goed inkomen toch?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:19

@elenaMM77: sorry overheen gelezen, je hebt helemaal gelijk.

En natuurlijk kan altijd alles minder (alhoewel ik bij mijn vorige werkgever toch stevig commentaar kreeg toen ik ipv de riante leaseauto te kiezen voor rijden in mijn eigen bescheiden autootje koos).

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:27

Wat een bedragen worden hier genoemd. Schrik ervan wat als laag gezien wordt en hoog pas vanaf 7000,00. Ik ken directeuren die maar op 4500 zitten??? Wat voor functie heb je met 7000,00 in de maand _/-\o_

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:29

2x

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:30

Denken jullie per persoon of per huishouden?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:31

@ mag Bruto/netto en totaal gezinsinkomen/inkomen per persoon lopen een beetje door elkaar in het topic....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:32

mag schreef:
Wat een bedragen worden hier genoemd. Schrik ervan wat als laag gezien wordt en hoog pas vanaf 7000,00. Ik ken directeuren die maar op 4500 zitten??? Wat voor functie heb je met 7000,00 in de maand _/-\o_

Bruto 7000?

Nou met een baan met veel verantwoordelijkheid bij een groot bedrijf (waar het over miljoenen gaat dagelijks) daar verdien je zo 10.000 bruto. :) Natuurlijk moet je daar wel veel talent voor hebben en vaak begin je onderaan.