Zwanger!! Leuke tips en ideeën gevraagd :-)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:06

Allereerst gefeliciteerd!

Ik ben verloskundige en kan je wellicht een paar handige tips geven.

Naweeën zijn inderdaad erg vervelend, je mag er paracetamol (max 6 pd) voor nemen, of evt ibuprofen (max 1200 Mg pd). Ibuprofen kan geen kwaad bij borstvoeding, en wordt zelfs vaak geadviseerd bij een (dreigende) borstontsteking. Overleg voor de zekerheid wel altijd even met je eigen gynaecoloog of verloskundige.
Op natuurlijk gebied zou je eens bruine kandijsuiker kunnen proberen, schijnt ook goed te helpen bij naweeën. Binnen een paar uur na de bevalling ongeveer een theelepel vol opeten.

Nog een leuke tip: 'ik wens je een wensje': een versierde pot (door je andere kinderen?) met daarin mooie papiertjes (origami bijvoorbeeld) waarop de kraamvisite een persoonlijke wens kan schrijven. Je kan zelf kiezen of je de wensen wil lezen of de pot op een mooi moment ongeopend aan je dochter of zoon geeft.

Ik wens je een goede zwangerschap en een voorspoedige bevalling toe!

Nell_

Re: Zwanger!! Leuke tips en ideeën gevraagd :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:26

Gefeliciteerd!
Wat tips wat ik ook heb gedaan tijdens mijn zwangerschap:
* fotoshoot met elke week een andere vrucht (groei van baby)
* foto 3 Luik, test, dikke buik, baby
* je buik laten beschilderen
* je buik laten beschilderen door je kinderen
* elke maand naar de fotograaf voor een 9maanden shoot. Laatste foto met baby.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:51

Suuz_elviera: wat ontzettend leuk zeg!! Zo'n klokje lijkt me zelfs nog leuk om ook voor mijn dochtertje en zoontje nog te laten maken! Ik hou het zeker in gedachte!

Nell: Bedankt! Wauw wat een leuke tips!!

Laura bedankt voor je tips!! Snap niet dat ik dit niet aangeraden kreeg bij vorige kraamperiode hihi, toen heb ik gewoon niks ervoor gekregen.
Ik ben van mijn dochtertje gewoon thuis bevallen, prima bevalling en mooi dat ik die ervaring heb, maar eens een natuurlijke bevalling is toch echt een eenmalige ervaring waar ik het bij wil houden, geef mij maar mooi pijnstilling. Bij Liam (overleden kindje) had ik een ruggenprik, helaas doorgeschoten waardoor ik op de intensive care terecht kwam om de hersenvocht lekkage te herstellen. Door deze ervaring met de ruggenprik had ik bij Dion gekozen voor remifentanil. Ontsluitingsweeën had ik eerst huis al de hele dag zelf gedaan en de laatste uren aan het pijn infuus, helaas voor mij zetten ze dit pompje uit zodra je gaat persen, daar had ik niet op gerekend maar ik begrijp de reden, ik had wel heel graag gewild dat ze zodra Dion geboren was de pomp nog even aan zouden zetten voor die vreselijke naweeën, maar dat deden ze niet. Goede bevalling en baby doet het goed en weg is iedereen. Ik denk nu dus meer aan een ruggenprik omdat ik juist tijdens het persen wat pijnstilling wil hebben en de uren erna ook echt nog even goede pijnstilling. Alleen heel groot nadeel is dat ik dan niet uit bed kan waarschijnlijk.... en ik heb dus echt de baarkruk nodig anders denk ik dat het me niet lukt. Wat zou jij adviseren?

Vandaag naar de 9 maanden beurs geweest!! Ik dacht ik ga mooi met de trein, wat een ramp :+ hele heenweg moeten staan zo vreselijk druk. Al jaren niet met de trein geweest maar ik denk komende jaren ook niet meer haha.
De beurs was wel leuk!!! Ik heb al wat dingetjes gekocht en veel foldertjes meegenomen. En ik heb echt DE flessenwarmer gevonden! Geweldig ding dat in 3 minuten het flesje opwarmt op precies de goede temperatuur, ideaal, geen geklooi meer met lang wachten of te heet of te koud. Ik ben wel van plan borstvoeding te geven, maar mijn dochtertje was vanaf het begin een pertinente borstweigeraar, en ik had nog wel vooraf een uitgebreide borstvoedingscursus gevolgd en toen ook nog twee uur een lactatiekundige aan mijn bed gehad in de kraamweek, nooit gelukt, maar ik heb toen wel 7 maanden lang full time voor haar gekolfd!!!
Mijn zoontje was het tegenovergestelde, een echte borstliefhebber :D, die wilde het liefst de hele dag aan de borst en liet nooit vanzelf los, heb het een maand of twee volgehouden live te geven waarbij ik bijna hele dagen en nachten met hem op de bank zat en daarna ook overgegaan op full time kolven, dit beviel me toch een stuk beter, dit ook 7 maanden volgehouden.

Op de beurs zag ik ook wat geweldigs!!! Een soort 3D printer waarbij je jezelf als poppetje kon laten maken hihi. Dit ga ik ook zeker laten doen als ik een mooie buik heb!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:06

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:12

Ik neem aan dat je aan mij vraagt wat te doen wat betreft pijnstilling tijdens je bevalling? Dat is een lastige...een ruggenprik zorgt ervoor dat in principe de pijn van de weeën niet voelbaar is. Ook deze vorm van pijnstilling gaat uit op het moment dat je 10 cm ontsluiting hebt bereikt, omdat je namelijk persweeen nodig hebt om goed en effectief te kunnen persen. Remifentanil haalt de pieken van de weeen af, en ook deze vorm wordt uitgezet op het moment van 10 cm ontsluiting. Beide vormen worden normaal gesproken na de bevalling ook niet meer opnieuw aangezet. En voor allebei geldt dat je in principe je bed niet uitkan en dat persen op een baarkruk lastig zal worden, zeker bij de ruggenprik. Remifentanil is na stopzetten binnen 10 min uit je lijf, waardoor je waarschijnlijk wel op een baakruk kan gaan zitten. Wat belangrijk is, is dat je nagaat, waarvoor je nu precies angstig bent. Zijn het de persweeen en de pijn die je dan ervaart of de naweeën? Als het dat laatste is, dan kun je rustig om paracetamol vragen als je bevallen bent. Bedenk ook dat naweeën nuttig zijn; voor het loslaten van de placenta en voor het laten krimpen van de baarmoeder.

Bespreek je punten met je behandeld verloskundige of gynaecoloog, zij willen vast meedenken. Laat je ook goed voorlichten over de nadelen van pijnstilling.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 14:23

Ik las inderdaad dat ze in veel ziekenhuizen ook de ruggenprik uitzetten zodra je mag gaan persen... Maar dit is lang niet overal zo, er zijn ook ziekenhuizen waar ze het aanlaten en ik hoop echt dat ik zo'n ziekenhuis vind of ze me een alternatief pijnstilling aanbieden voor tijdens het persen.
Ik heb serieus nog nooit persweeën gevoeld dus, ik voel echt niks van die persdrang of wanneer mijn lichaam aangeeft een perswee te hebben, ik voel alleen een constante ondragelijke pijn en het is dat de verloskundige zegt dat ik moet persen of juist moet stoppen....
Dus dat ik beter voel wanneer ik mee zou persen zonder pijnstilling geldt voor mij niet naar mijn idee. Ik vind die pijn ondragelijk en daarom wil ik daar pijnstilling voor, ik denk niet dat het voor mij uitmaakt of ik dan beter mee kan doen of niet, misschien heb ik zelfs meer kracht doordat ik niet overvallen wordt door die constante energievretende pijn.
Ik ben niet zozeer echt bang, ik gun mezelf alleen deze keer een wat minder pijnlijke ervaring, ik vind het eruit persen echt een ondragelijke en zeer traumatische soort pijn en het ontneemt mij de kans om na afloop optimaal van mijn pasgeboren baby te genieten, ik ben echt in een soort shock toestand van wat me net in godsnaam overkomen is en de napijn maakt het daar nou ook niet bepaald beter door. Daarom wil ik dit deze keer anders en beter.

Nog wat leuks, ik zit te denken aan dit kamertje <3

Afbeelding

Die had ik gezien op de 9maanden beurs en vond ik gelijk erg mooi! Het leek ook van stevige kwaliteit maar toen we een keer bij babypark waren vond ik die kamertjes allemaal wat gammel om eerlijk te zijn... dus toch nog eens in het echt bekijken.

Kinderwagen hadden we deze uitgekozen (even gewoon een kleur voor het plaatje gekozen maar welke kleur we zouden nemen weten we nog niet), maar mensen wat een prijs :wow: :wow: 848 euro!!! Pfff vind het nogal wat hoor... En we hebben de oude kinderwagen ook nog en een vrij nieuwe luxe quinny buggy. Dus even goed nadenken of we het wel gaan doen...

Afbeelding

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:52

Oké, nu begrijp ik duidelijker je punt. Als je nu bij een verloskundigenpraktihk loopt zou ik dit bespreekbaar maken en een consult aanvragen bij de gynaecoloog om afspraken te maken voor tijdens je bevalling. Ik neem aan dat ze je begrijpen en willen meedenken naar een oplossing. Ik vermoed dat een ruggenprik een betere optie is om deze aan te laten staan tijdens het persen en de periode erna. Je bent daar namelijk niet suf van, zoals je wel vaak bent bij remifentanil. Het nadeel is dat je bij een ruggenprik niet op een baarkruk kan gaan zitten, aangezien je geen controle hebt over je benen.

Leuke kinderkamer hoor! En ja, kinderwagens zijn echt duur, hangt ook erg af van het merk.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:54

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ga dit topic ook volgen, ik ben nl. 12 weken zwanger.

Leuk om tips etc hier op te doen. Het is nl. mijn 1e zwangerschap. Wij zijn via IVF (ICSI) zwanger geworden, dus we zijn hier héél blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:48

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:02

Gefeliciteerd Lizzy! Wat fijn dat het gelukt is en je de drie maanden voorbij bent! Nu genieten :)

Robin ook gefeliciteerd! We lopen ook nog eens gelijk op! Ik ben 14 augustus uitgerekend, en jij?

Vandaag is de laatste dag dat ik in de kannetjes van moeders voor moeders ga plassen hihi, dan zit het deelnemerstermijn er al weer op. Ook deze keer heb ik de volle 10 weken meegedaan (van 6 t/m 16 wkn). Ik heb nu drie zwangerschappen hieraan meegedaan dus totaal 30 weken lang iedere dag al mijn plas opgevangen voor de vrouwen die het zwangerschapshormoon nodig hebben om ook zwanger te kunnen worden. Ik ben zelf snel zwanger maar weet dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is en ben blij dat ik kan bijdragen hun te helpen, dat voelt echt goed en is het in de kannetjes plassen echt waard!

Mijn buik is de afgelopen dagen ineens een stuk dikker geworden lijkt het hihi moet eerdaags denk ik toch overgaan op zwangerschapskleding. Vrijdag ben ik ook alweer 17 weken, de baby voel ik al zo'n drie weken fladderen en dit wordt steeds duidelijker <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:15

Wat leuk Manda, ik ben uitgerekend op 18 augustus! :)

Erg herkenbaar haha, mijn buik is de laatste dagen ook een stuk dikker, zo heel erg plots eigenlijk. Inderdaad hoog tijd voor zwangerschapskleding :P

Wauw voel jij je baby al fladderen? Hoe voelt dat dan? Ik voel nog helemaal niets -O-

Vraagje trouwens, mijn gynaecoloog zei dat we rond 20 weken het geslacht konden te weten komen, maar gisteren sprak ik iemand die het al eerder te weten kwam!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:02

Robin dit is mijn 4de zwangerschap hè, ik herken het gevoel wat eerder, bij mijn eerste voelde ik het ook wat later, rond de 18 weken.
Deze keer voelde ik het ook wel heel erg vroeg maar op de echo's was ook echt een heel druk kindje te zien hihi

Ik wordt nooit zo heel dik, vorige zwangerschappen ook mooie bescheiden buikje maar toch kinderen van 3,3 en 3,8 kilo :D, zelf kom ik rond de 13 kilo aan en ben het ook zo weer kwijt....
Nu ben ik drie kilo afgevallen sinds het begin van de zwangerschap (zooooo misselijk geweest), maar gelukkig begon ik ook wat zwaarder dan vorige keren anders was er nu niks van me over hihi

Het geslacht kan je al veel eerder zien. Wij hadden het al kunnen weten bij 15+4 omdat we toen de eerste medische echo hadden. Ze hebben het ook gezien maar wij willen het nog niet weten. Denk dat de arts zegt rond de 20 weken omdat je normaal dan de medische echo ook krijgt. Maar als jij het eerder wil weten kan je nu al naar een pretecho bureau daarvoor :)
Laatst bijgewerkt door Manda op 02-03-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:03

Ik heb geen tips voor jou maar ik wilde je perse feliciteren. Bij deze, gefeliciteerd!! :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:05

Bedankt!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:54

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:15

Bedankt!

Ik zal het topic ook eens bekijken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:39

Gisteren voelde ik plots een soort van trilling in m'n onderbuik, liep van onder naar boven! Ik schrok er best van en werd er ook gelijk helemaal blij van. Daarna helemaal niets meer. Lijkt dat een beetje op dat fladderen? :)

Kan eigenlijk echt niet wachten tot de eerste bewegingen voelbaar zijn!

Ik lees inderdaad overal dat je rond de 10 - 12 kilo moet aankomen. Vanaf wanneer begin je ongeveer bij te komen dan eigenlijk?

Toen ik mijn vriend vertelde dat we het geslacht nu al konden zien, wilde hij natuurlijk meteen om een echo :D maar heb besloten toch maar gewoon tot 20 weken te wachten.

edit: sorry het is niet mijn bedoeling te veel off topic te gaan!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:30

Dat is toch niet off topic :D

Ja dat kan zeker de baby zijn!!!
Ik voel het in het begin altijd een stukje boven mijn schaambeen en dan daar links en rechts van, veel hoger nog niet. Het voelt in het begin als gekriebel/ vlindertjes/ plopjes, en later duidelijk als schopjes/ duwtjes. <3

Geslacht is altijd zo'n leuke verrassing! Bij Rosalie wisten we het helemaal niet! Bij Dion hebben we het ook lang een verrassing gelaten, pas bij de pretecho rond de 32 weken hebben we gezegd nu willen we het weten hihi. Bij dit kindje denk ik bij de echo die 16 maart staat... opzich zou een verrassing ook erg leuk zijn maar mijn kinderen zijn al best groot (7 en 4) en ik denk dat het voor hun fijner is om het wel te weten, het is al zo'n verandering en denk dat ze beter voorbereid zijn als ze het wel vooraf weten, dat maakt het net wat realistischer voor ze denk ik. En dan kunnen we ook samen spulletjes kopen echt passend bij wat het wordt :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:05

Je kunt zo'n dikke buikenshoot laten doen en daarna een newbornshoot, dat is echt leuk. Verder weet ik niet of je creatief bent maar op Pinterest staan allemaal leuke dingetjes om te haken voor die kleintjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:13

Ja mij lijkt het voor je kinderen ook leuker dat ze alvast weten dat er een broertje of een zusje komt! :j kunnen ze ook echt naar uitkijken dan.

Zijn ze trouwens blij met de komst van een derde kindje? :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:53

Amandananana: bedankt voor de tips! Haken zal ik eens naar kijken! Als we straks weten wat het wordt wil ik misschien zelf een mooi mutsje gaan maken :)

Robin: Ze vinden het echt heel leuk! En vooral mijn dochtertje beseft het goed en is heel trots en enthousiast het iedereen aan het vertellen hihi. Voor mijn zoontje komt het besef denk ik pas wat meer als ik echt duidelijk dik ben, nu zegt hij nog af en toe dat ik een grapje maak :'). Laatst liet ik hem daarom meeluisteren naar het hartje met de doppler, en toen werden zijn ogen echt groot en nu wil hij altijd luisteren naar de baby :D

Trouwens gisteren bij de gynaecoloog geweest en al even gauw gevraagd hoe het pijnbestrijdingsbeleid van het ziekenhuis is en of er over te praten valt of dat ze heel strikt zijn. Het beleid is in principe alle pijnbestrijding uit zodra het persen begint, maar ik heb echt de liefste gynaecoloog die er is want zonder dat ik veel hoefde te overtuigen heeft hij direct in het systeem gezet dat als ik ga bevallen de ruggenprik mag aanblijven tijdens het persen en dat die nog een uur na de bevalling mag aanblijven, wat een geweldige man! Alleen afgesproken dat als het persen niet vordert die wel uit moet.

Ik las trouwens nog ergens een tip over een geboortefotograaf! Die zijn dan aanwezig bij je bevalling en maken foto's. Opzich lijkt me dat ook wel erg mooi, maar bepaalde dingen hoef ik denk ik echt niet op de foto :P. Maar de eerste ademteug van de baby, eerste kennismaking met ons, enz, dat soort dingen lijken me dan wel weer geweldig om mooi en duidelijk op de foto te hebben.