internetshoppen voor of achteruitgang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:03

Ik vind het echt super fijn om niet voor alles de deur uit te hoeven binnen de openingstijden van een winkel.
Kleding en schoenen koop ik meestal wel in een winkel i.v.m. passen.
Paardenspul, dekens, dekjes etc. koop in meestal online als ik weet welk merk/maat ik nodig heb en zoek dan naar een goede aanbieding.
Hondenvoer koop ik ook online, scheelt 17 euro per zak en wordt ook nog aan de deur geleverd wat enorm scheelt in het sjouwen met zware zakken.

Het ligt er eigenlijk aan welke service ik erbij wil, hoe snel ik het wil hebben en natuurlijk de prijs...

Wat betreft banenverlies, ik denk dat dat wel meevalt, er gaan banen uit winkels weg en er ontstaan nieuwe banen in de webshops, e-marketing, bezorging etc. Andere banen dus, dat vraagt aanpassing van de werknemer, bijscholing.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:04

moonsparkle schreef:
Ryder schreef:
Vooruitgang. Zeker als je fulltime werkt!
En voor wie denkt dat het ten koste gaat van banen: denk eens aan de extra banen (webwinkeliers, programmeurs, contentmanagers) die het oplevert!

Daarvoor is denk ik wel veel minder personeel nodig.

Het zijn inderdaad onderschatte beroepen maar over het algemeen zijn er echt veel mensen aan het werk achter een site (van een grote ondernemer dan, zoals H&M en Bol.com). Denk daarnaast ook aan mensen die niet met de site zelf werken maar er wel aan werken (online marketeers, productowners, channelmanagers etc). En wat denk je van de distributiecentra waar de pakketjes ingepakt worden?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:04

78% van de consumenten kopen nog het liefst fysiek, echter verkloten veel retailers het voor zichzelf. Mijn scriptie ging over de toegevoegde waarde van de retail in de modebranche. Maar een retailer heeft bijna geen toegevoegde waarde meer. Hierdoor zien we ook steeds meer brandstores want een gstar denkt ik kan het zelf ook wel.

Het personeel is vaak slecht en niet opgeleid. Winkels hebben vaak te hoge prijzen en kunnen niet concurreren met de online winkels hiermee. Daarnaast lopen ze achter met de integratie van het internet. Winkels in dorpen hebben last van de leegstand van andere panden. Deze moeten er het hardst aan trekken. Maar gemeenten moeten er zelf ook harder aan werken om de centra beter te vullen en gezelliger te maken want dat is ook een probleem.

tiwi1969

Re: internetshoppen voor of achteruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:11

Ik denk dat je leegstand wat creatiever kan invullen dan met alleen winkels. Ik mis de horeca tussen de winkels. Laatst in Arnhem geen tafeltje te krijgen om te lunchen, daarvoor moest je dan naar een apart plein.
Ik vraag me af of dat met bestemmingsplannen te maken heeft, waarom niet een meer gevarieerd aanbod tussen de winkels(vaak veel van hetzelfde) door? Horeca maakt winkelen leuker en gezelliger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:17

listiglistje schreef:
Maar ik ben mij er wel van bewust dat het een achteruitgang is voor de detailhandel/economie :o
winkels hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden...

Misschien dat winkels zelf eens aan vooruitgang doen.
Goede parkeer mogelijkheden eisen die betaalbaar zijn.

Ander soortige winkels. Groter en breder assortiment met een gecombineerde webwinkel.

Echt een kundig kleedadvies. Niet een tut hola die zegt: Ja enig hoor! Terwijl je er uitziet als een rollade.
Of echt niet begrijpt dat met jouw postuur een skinny gewoon niet mooi is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:20

Zowel een vooruitgang als een achteruitgang. Probleem is dat iedereen tegenwoordig een webwinkel kan openen, daar vaak niet van hoeft te leven en dus geen kosten als loon telt en spullen dus weg kan doen voor prijzen waar iemand die er wél van moet leven, niet van rond kan komen. Bovendien volgen dat soort webwinkels vaak niet de wet (hoe vaak moet een klant niet zowel de verzend- als de retourkosten betalen, wat helemaal niet mag) waardoor er een erg oneerlijke concurrentie mbt echte winkels ontstaat. En dat vind ik best zorgelijk. Niet dat er concurrentie is, maar dat er oneerlijke concurrentie is.

Voor sommige andere dingen ben ik er echt blij mee. Kleding koop ik veel liever in een grote bulk online om thuis lekker te passen en de rest (of alles) retour te doen, dan dat ik winkel in winkel uit moet lopen en in te kleine pashokjes met belachelijk licht moet gaan passen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:29

Stephanie_M schreef:
Maar gemeenten moeten er zelf ook harder aan werken om de centra beter te vullen en gezelliger te maken want dat is ook een probleem.

Erg mee eens. In mijn winkelcentrum is het ook vrij saai. Niet alleen omdat het rommelig en gewoon saai is maar ook omdat ze qua winkels vrij weinig aanbod hebben. De huur/koopprijzen zijn er vrij hoog waardoor kleine winkeltjes, die, vind ik, juist zorgen voor extra snuffelzin, geen kans maken. Het is er alleen leuk als je doorsnee kleding wil. Voor alles wat net niet binnen doorsnee past moet je wel of naar een andere stad of op internet.

Dus ja, ik koop ook nogal wat via internet en o, wat ben ik daar blij mee. Scheelt me een hoop frustratie als ze het weer eens niet in de echte winkels hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:30

Dat klopt ook nog eens. Een winkelstraat bied steeds minder afwisseling en soms alleen nog de grote ketens die,..juist ja, ook wel via internet te bezoeken zijn.
Voor dat een snuffelwinkeltje ga ik dan niet meer de deur uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:45

Vooruitgang! Ik doe alles online, tegenwoordig zelfs alle boodschappen. I-de-aal!

Meer keuze, goedkoper, en niet hoeven te parkeren in de stad. Toppie-joppie.

En daarbij zijn er dingen online te krijgen die vaak niet in de buurt worden aangeboden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:00

Ik vind het heerlijk om online te shoppen :j Ik hoef niet meer in de rij te staan, me niet meer door mensenmassa's te worstelen, mijn sale-aankopen niet meer met mijn leven te verdedigen... Ik vind het ideaal! Daarnaast werk ik zelf voor een grote kledingwebshop en krijg dus een behoorlijke korting. Ik wil niet anders meer! :D
En natuurlijk ga ik nog wel eens de winkels in. Maar alleen als ik vrij ben en niet op een drukke zaterdagmiddag.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:03

Ik vind het heerlijk.
Dan moet ik er wel direct bij vermelden dan ik op Schiermonnikoog woon en even shoppen voor mij dus betekend dat ik met de boot naar de vaste wal moet en direct veel tijd en extra kosten kwijt ben..
Voor mij is het echt een uitkomst. De verzendkosten staan wel in verhouding met de boot/reiskosten en op die manier ben ik geen hele dag meer kwijt voor bijvoorbeeld een paar nieuwe schoenen.

Daarnaast haat ik het om te moeten wachten in pashokjes en kleren te passen in een winkel. Ik vind het heerlijk om dat in alle rust thuis te doen en ze eventueel een dag later nog even te passen(vaak vind ik dan bij nader inzien toch dat het niet helemaal lekker past) en dan kan het eventueel nog gewoon terug gestuurd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:10

Voor mij is het een vooruitgang.
Ik ben minder mobiel en naar winkels toe gaan is lichamelijk erg zwaar.

In januari met zoon naar Leiden geweest voor kleding.
Echt slagen kon hij niet. Hij is achter de pc gedoken en heeft online kleding besteld.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:18

Ook ik vind het een enorme vooruitgang. Ik kan op internet veel beter vinden wat ik wil en vaak is de prijs ook nog lager dan in de winkel. Kleding koop ik bijna alleen nog online, net als spullen voor mijn paard. Ik haal eigenlijk alleen nog de 'dagelijkse' dingen in de winkel, zoals boodschappen en drogisterijartikelen en dergelijke.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik sowieso geen fan ben van shoppen, dus niet meer hoeven winkelhoppen en wachten bij de pashokjes vind ik ideaal.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:21

Zowel een vooruitgang als achteruit.
Voor mezelf vind ik het heel makkelijk, ik ben afgelopen weekend in de Media Markt geweest, was smoordruk en alle medewerkers waren constant bezig.
In de winkel kon ik niet vinden wat ik zocht dus heb ik het vervolgens thuis besteld. Zonder verzendkosten dus voor dezelfde prijs als in de winkel.
Ik woon in een klein dorp dus moet al gauw een eind rijden voor wat meer keus uit winkels, daarom vind ik internet makkelijk.
Geen last van medewerkers die je bij binnenkomst al gelijk vragen of ze kunnen helpen.

Echter merk ik wel dat het in onze winkel ook rustig word.
Er word steeds meer alleen gekeken en gepast dan ook daadwerkelijk gekocht.

Al zijn er ook nog steeds klanten die liever in de winkel bestellen, wat betekend dat het bij ons word afgeleverd, de klant kan komen passen, past het niet, blijft het in de winkel.
Zo hebben ze niet het gedoe van het terugbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:39

Pas geleden hier ook een hele discussie over gehad met een klant van m'n vriend. Of nouja, discussie.. Goed je snapt wat ik bedoel :+

Nou staat die man er wat gekleurder in omdat hij zelf een kledingwinkel heeft met een winkelpand en dus ook wel de klanten wat minder ziet inmiddels.

Ikzelf bestel ook echt wel een hoop online, simpelweg omdat ik het onzinnig vind om in de winkel hier in de stad 60 euro voor een broek neer te tellen die ik in Duitsland voor 20 euro kan bestellen. Die 3,95 verzendkosten die er dan bij komen neem ik dan wel voor lief, al moet ik zeggen dat ik het vaak zo uit kies dat ik net rond de 75 euro kom zodat ik dus geen verzendkosten betaal. Wel zo handig :+ Nu woon ik echt tegenover het centrum, dus het is een kleine moeite om even naar de stad te lopen of daar de tram te pakken naar Rotterdam om daar te gaan winkelen, maar het is gewoon niet meer leuk om te winkelen. Of compleet ongemotiveerd personeel (als ik een broek in maat 34 zoek en ik krijg te horen 'kweenie hebben we vast nie hoor' snap ik niet wat je in die winkel doet als winkelpersoneel maar goed...), óf iets te fanatiek personeel (inderdaad de ooooh wat enig! nee staat je prachtig! oooh mooi zeg! ooh wil je dit er ook niet eens bij proberen?')

Tuurlijk, alle 'outlets' en 'online webwinkels' maken de markt voor de winkelpanden vast hartstikke kapot. Geloof ik direct; hier in de stad staat inmiddels ook meer dan de helft leeg, komen steeds meer action/big bazar-look a like winkels in en winkelruimte is duur, dus die moet terugverdient worden, dat snap ik ook wel. Maar ik ben gewoon dief van m'n eigen portemonnee als ik een broek 40 euro duurder koop terwijl het merk, de kleur en de uitvoering exact hetzelfde is. Enige is dat ik hem op moment van kopen dan niet direct aan kan maar wel 4 hele dagen moet wachten.. Overleef ik ook nog wel denk ik :+

Wat betreft de winkelpanden hier is het ook niet meer aantrekkelijk als startende winkel om hier nog in te trekken.. De helft heeft hier serieus ingegooide ruiten, wordt al jaren met tape en hout bij elkaar gehouden maar vragen voor dergelijke winkelpanden wel 1500 huur per maand.. voor een kleine winkelruimte; en dan moet je dus wel eerst even alle ruiten e.d. vervangen. Tja, zo gaat geen kip het huren natuurlijk en ik vind dat ook zaak van de gemeente.

We willen tegenwoordig alles online kunnen kopen, snel en goedkoop; dat is de samenleving waar we nu in gaan met z'n allen.

Dat het ervoor zorgt dat er massaal tig werkelozen zijn.. Nee dat geloof ik niet.. Denk inderdaad aan marketing die achter grote webwinkels zit, productfoto's moeten nog steeds gemaakt worden, facebook promotie, klantenservice, distributiecentrum... Het zijn vaak andere banen, maar die banen waren er ook weer minder geweest als iedereen in de stad was blijven winkelen :+

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:48

Anoniem schreef:
Dat het ervoor zorgt dat er massaal tig werkelozen zijn.. Nee dat geloof ik niet.. Denk inderdaad aan marketing die achter grote webwinkels zit, productfoto's moeten nog steeds gemaakt worden, facebook promotie, klantenservice, distributiecentrum... Het zijn vaak andere banen, maar die banen waren er ook weer minder geweest als iedereen in de stad was blijven winkelen :+

Hier wil ik toch even op inhaken. Ja, webshops zorgen voor werkgelegenheid, maar vaak niet in Nederland. Het bedrijf waarvoor ik werk is vrij groot in Nederland, maar creëert daar geen banen. Daarnaast kun je die paar functies die er bij het Nederlandse team hier zijn niet vergelijken met het aantal banen in de Nederlandse winkelstraten. Het klinkt dus allemaal mooi, die werkgelegenheid, maar het is zeker niet altijd waar... :n
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 25-02-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:52

xSwanHeart; maar het is ook niet zo dat het voor de grooste verdoemenis ooit zorgt. Er zijn tal van (kleine) Nederlandse webwinkels die toch echt werkgelegenheid bieden, vaak moet je er alleen wel via-via inrollen en de gemiddelde schoenenwinkel-zaterdagmiddaghulp zal hier inderdaad geen werk meer kunnen vinden, dát klopt...

En zie het zo; als er meer pakketten worden besteld, zullen er ook meer postbezorgers nodig zijn :+ Zorgt toch echt wel voor (indirecte) werkgelegenheid, alleen niet mooi hoog en droog in een mooie winkel zoals de meeste nu gewend zijn :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:55

Ik vind het heerlijk om een dagje te shoppen met mams of een vriendin.

Maar internetwinkelen is ook zo handig als je geen zin hebt om naar buiten te gaan. Of je moet naar een andere stad voor 1 dingetje..

Kleding koop ik nooit online. Heb gister wel een nieuwe salontafel besteld :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:26

Anoniem schreef:
xSwanHeart; maar het is ook niet zo dat het voor de grooste verdoemenis ooit zorgt. Er zijn tal van (kleine) Nederlandse webwinkels die toch echt werkgelegenheid bieden, vaak moet je er alleen wel via-via inrollen en de gemiddelde schoenenwinkel-zaterdagmiddaghulp zal hier inderdaad geen werk meer kunnen vinden, dát klopt...

En zie het zo; als er meer pakketten worden besteld, zullen er ook meer postbezorgers nodig zijn :+ Zorgt toch echt wel voor (indirecte) werkgelegenheid, alleen niet mooi hoog en droog in een mooie winkel zoals de meeste nu gewend zijn :j

Mooi beeld wat je nu schetst, maar die paar banen wegen echt niet op tegen winkels met weet-ik-het-hoeveel filialen :n Het Nederlandse team bij ons bestaat bijvoorbeeld uit wel 7 personen, waarvan 2 parttime. Dan heb je het over een vrij grote webshop.
Stel een bedrijf zoals V&D legt het af tegen webwinkels. Dan krijgen écht al die mensen niet een baan bij een webshop of de post :n

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:32

xSwanHeart schreef:
Anoniem schreef:

Mooi beeld wat je nu schetst, maar die paar banen wegen echt niet op tegen winkels met weet-ik-het-hoeveel filialen :n Het Nederlandse team bij ons bestaat bijvoorbeeld uit wel 7 personen, waarvan 2 parttime. Dan heb je het over een vrij grote webshop.
Stel een bedrijf zoals V&D legt het af tegen webwinkels. Dan krijgen écht al die mensen niet een baan bij een webshop of de post :n

Mee eens inderdaad, ik zelf werk bij een winkel, er zijn zo'n 200 filialen.
Wij werken in onze (vrij kleine) winkel met 7/8 man personeel, waarvan 4 met een urencontract.
Reken maar uit, als je al dit personeel weer werk wilt geven kom je op 1400 mensen.
Terwijl er in grotere filialen natuurlijk veel meer mensen werken.
Waar wil je die allemaal kwijt dan...

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:33

Ik bestel vrijwel nooit via internet, omdat toch vaak de kleuren anders zijn en het model dan toch niet blijkt te staan.

Veel liever ga ik lekker een dagje shoppen met vriendinnen, lekker passen en geen verzendkosten.
Tussendoor nog lekker ergens wat drinken en eten. Daar kan ik van genieten!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:34

Tsja, in mijn ogen is dit iets wat je niet echt tegen kunt gaan. De consument was jarenlang 'blind' voor prijzen bij de concurrentie tenzij ze diverse winkels vergeleek. Momenteel kun je in twee muisklikken diverse prijzen vergelijken. Ik denk dat wij jarenlang teveel hebben betaald en dat winkels er iets op moeten verzinnen om mee te kunnen gaan in de ontwikkelingen.

Persoonlijk denk ik dat over een aantal jaar niet iedere stad meer een centrum heeft, maar dat er meer grotere 'malls' worden ontwikkeld verdeeld over het land zoals Bataviastad en Roermond.

De ontwikkeling van de auto heeft destijds ook veel beroepen de das om gedaan zoals hoefsmid etc. Dit soort dingen gebeuren en je kunt er vrij weinig tegen doen.
Je kunt mensen moeilijk verplichten om het centrum in te gaan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:39

Tja.. Nogmaals.. het is vaak ánder werk. De gemiddelde vakkenvuller in de supermarkt kan inderdaad niet ineens een topbaan aangeboden krijgen bij webwinkels et cetera nee, dat klopt, omdat het ánder werk is.

Maar ik begrijp dat jullie beide dus zelf in de branche werken, al dan niet een fysieke winkel. Dan snap ik dat dat wat gevoeliger en vervelender ligt, absoluut. Maar mensen zijn op dit moment nou eenmaal érg op de centen, en ook dáár kan ik me dus absoluut wat bij voorstellen; hoe gezellig ik het winkelen ook vind, (nouja, ook niet echt; gezeur altijd in de stad, krijg er pijn van in m'n knietjes en m'n maat is er gewoon nóóit, en als klap op de vuurpijl asociaal personeel; laatste keer dat ik oprecht heb geprobeerd om bij een vrij grote winkelketen een jurkje te kopen kreeg ik te horen dat dat met mijn figuur enorm mooi was geweest als ik jurkje X had gekocht maar ja dat vreselijk lelijke litteken kwam er zo bovenuit, zo jammer dat ze dát dan niet weg konden halen he!' ja sorry hoor, hoe leuk het jurkje ook was, van mij krijg je niks meer...) ik ga in een winkel niet 3x zoveel betalen als ik het online dus goedkoper kan krijgen in exact dezelfde kleur, maat en staat. Op die manier kunnen we beter dus ook de Primark e.d. gaan boycotten; deze vergallen ongetwijfeld ook de markt voor de andere winkels; waarom zou je immers 20 euro voor een broek betalen als je 'm ook voor 11 euro kunt halen?

Overigens snap ik het punt van jullie beide, absoluut. Maar werken bij een webwinkel (onder wat voor noemer dan ook) of in een fysieke winkel kan ook gewoon compleet ander werk zijn, dus ja, in die zin zul je winkelmedewerkers inderdaad écht niet zomaar ergens anders kwijt kunnen; dat klopt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:04

Begrijp niet wat je met die laatste post wil zeggen. Dat is toch juist een argument voor de groei van werkloosheid door webshops? (Jouw punt was toch juist dat het niet voor werkloosheid zou zorgen?)
Overigens heb ik het ook helemaal niet over topbanen. (Lijkt me ook niet dat een vakkenvuller bij een offline winkel ineens wordt binnengehaald als CEO wordt bij een online winkel 8)7 )

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van online shoppen, doe bijna niet anders :j Maar of het goed is voor de Nederlandse economie en banenmarkt, daar twijfel ik aan ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:13

Enorme vooruitgang :)
Als je het niet zo breed hebt dan is het ideaal als je via internet al je electronica goedkoop kan bestellen :)
Normaal moest ik 5 jaar doen met een zelfde bril.. Vorig jaar kocht ik er online een voor 35 euro en dit jaar heb ik er weer eentje besteld, gewoon voor erbij met meekleurende glazen! Dat is bij een opticien gewoon niet te betalen voor mij.
Spullen waar ik normaal twee uur voor zou moeten rijden kan ik nu gewoon de volgende dag in de bus verwachten.
En zonder internet kon ik mijn naambordjes nooit door heel nederland leveren. Er is gewoon een enorm grote wereld open gegaan voor mensen die graag een winkeltje willen beginnen maar het geld niet hebben voor de huur van een pand en de inrichting van een gewone winkel. Ik denk dat het juist enorm veel banen heeft gecreeerd en heel erg goed is voor de economie.