Koffiemachine kopen, welke boktbarista weet raad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Koffiemachine kopen, welke boktbarista weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:17

Ik heb een DeLonghi Magnifica S
Een bonenapparaat waar je ze aan de bovenkant in gooit.
Iedereen hier vind dat ik lekkere koffie heb haha.
Bonen verschillen van Espresso tot red-beans.
De rode zijn wat milder.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:20

Wij hebben 10!!! jaar lang een Krups Orchestra gehad.
Een bonenmachine waar je ook melk mee kon opschuimen en thee mee kon maken.
Dus niet met van die opklikdingen (veel schoonmaakwerk, hebben er een tijdje een gehad)
Hebben nu een Saeco, bevalt tot nu toe ook zeer goed.
Bonen uitzoeken is een kwestie van smaak en uitproberen. DE is meestal wel goed maar mijn man houdt van een robuustere smaak bonen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:32

Geloof dat je bij Saeco/DeLonghi de boel zelf open kunt trekken om ook de maalgroep te reinigen etc. Bij Jura moet je eens in de zoveel tijd voor een APK'tje naar de winkel, maar moet heel eerlijk zeggen dat ik dat nog steeds moet doen... :=

De Jura's zijn net een tikkeltje stiller dan de Saeco/DeLonghi. Vaak kun je bij volautomaten de graad van malen instellen. Zodat je bij donkeren/lichte boon grover/fijner kunt malen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:37

Wij hebben een Philips Saeco Intelia Evo, niet met die klik dingen, maar gewoon een vrij simpel apparaat waar je verse bonen bovenin inkiept en dus met kwaliteit van de bonen, samen met de maling aanpassen op de machine, kwalitatief goede koffie uithaalt. En het apparaat is ook niet zo idioot duur.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:53

Hebben een Jura Ena 5; bevalt prima. Makkelijk met ontkalken/reinigen; start het programma en het doet het vanzelf.
In tegenstelling tot de Siemens op het werk; als die gereinigd/ontkalkt wil worden moet je er bijna bij blijven om knopjes in te drukken / bakken te legen / reservoirs te vullen.
De Jura is ook een stuk stiller dan deze Siemens.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:58

Jeej, nog meer mensen met een Ena5. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:48

Wij hebben een DeLonghi Prima Donna S deluxe. Een volautomaat die ook cappuccino's en latte's kan maken. Schoonmaken doet hij automatisch.
Let met een volautomaat wel op dat je bonen niet al té vet zijn.

De kwaliteit staat en valt met de bonen. Als je DE bonen in een dure automaat gooit zul je er geen bijzondere koffie uitkrijgen.
Ik haal de bonen bij Simon Levelt.
Ik haal altijd de Espresso Roma, Espresso Corleone en de Yellow Bourbon. Heerlijke koffie!

Ik heb voor mijn vriend een keer 1 pond Hacienda la Esmeralda gekocht. Hij is een échte koffie fanaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:50

Het voordeel van Saeco en Siemens (ook prachtige apparaten!!) is dat ze keramische maalschijven hebben in plaats van staal. Keramiek is sterker materiaal dan staal en staal kan ook geur en smaak aan de bonen afgeven.. Maar wil je er persé eentje met een piston? Want ik zie er hier een heleboel voorbij komen die alles onder de knoppen hebben zitten, dus zonder piston.
En inderdaad, jura is fantastisch... _/-\o_

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:54

Simon Levelt vind ik ook erg lekker! :) Palermo, Roma en Beneficio vind ik lekker.

Ik wil 's morgens gewoon met 1 druk op de knop koffie hebben. Geen moeilijkheden voor mij op de vroege morgen. := #lui #gemakzucht

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:56

Wij gaan ook voor gemak. Mijn moeder heeft er 1 met pistons gehad en ik vond dat niks. Teveel werk :o

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:56

Wij hebben pas een Saeco Minuto (HD8763) volautomaat aangeschaft dus zonder piston. Hele bonen er bovenin. De onze kan ook cappuccino maken d.m.v. zo'n melkmodule die je er vooraan in klikt. De zetgroep kan je zelf schoonmaken (moet officieel 2x per week hoorden we) en dat is wel een groot voordeel want servicebeurten in de winkel zijn duur! Machine was net geen 500 euro. Nadeel van een machine met pistons vind ik dat je de pistons na elk kopje moet leegkieperen. Ik drink zelf geen koffie dus ik kan je geen smaakadvies geven maar de berichten over onze Saeco zijn goed ;)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:59

Wij hebben nu een aantal jaar een Nivona koffie machine, superlekkere koffie maar dat ligt natuurlijk ook aan welke bonen je gebruikt. Cappu/Latte e.d. ook mogelijk. Qua onderhoud en handelingen valt het me ook mee, in de ochtend altijd alles spoelen e.d. af en toe een schoonmaaktablet in de machine maar dat is 1 druk op de knop en het apparaat doet de rest. Apparaat wordt al een jaar of 5 heel intensief gebruikt.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:59

Wij hadden een Jura, super goede koffie maar nu was hij stuk gegaan (hij heeft het wel heel lang gedaan en héél veel kopjes gezet) dus nu hebben we een Bezzera Mitica en die koffie is nog beter. Valt wel ietsje boven je 1000,- budget. Verder heb ik er geen verstand van maar mijn ouders zijn helemaal in de wolken met deze nieuwe :p Wel stukje meer schoonmaakwerk haha.

Edit: en hij is moooooi (vind ik dan :p )
Laatst bijgewerkt door RobinSputnik op 23-02-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:00

Renee1991 schreef:
Maar wil je er persé eentje met een piston? Want ik zie er hier een heleboel voorbij komen die alles onder de knoppen hebben zitten, dus zonder piston.
En inderdaad, jura is fantastisch... _/-\o_

Nou,...dat wilde ik in eerste instantie wel. Maar door de ervaringen in dit topic twijfels ik een beetje.

Dacht dat de pistonmachines de betere koffie gaven en het ziet er wel cool uit. (het oog wil tenslotte ook wat)
Maar ik heb er dus niet echt verstand van :')

Maar als de betere koffie(naar onze smaak dus) uit een volautomaat komt en dat minder omslachtig is,...nou dan kan het verhaal ook anders worden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:03

Ik vind het schoonmaken wel meevallen. Eens in de zoveel tijd geeft hij zelf aan wanneer hij ontkalkt moet worden, ik gebruik de ontkalker van HG die is erg goed. De zetgroep maak ik 2x per week schoon.

De smaak van de koffie hangt ook echt af van de maling en de bonen. Ik heb niet het idee dat de koffie uit de automaat van mijn moeder (Jura, piston) beter was dan die uit mijn volautomaat. Ik weet wel dat zij meer bende had dan ik heb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:06

Als je er geen verstand van hebt, dan is het koffie zetten met een piston wel een poosje oefenen. Ik verkoop op m'n werk koffiemachines, en we hebben het met een piston ook moeten doen op een training. Ik denk dat je daar pas na een paar weken wat handiger in wordt.
Als je puur voor de koffiesmaak of -kwaliteit eentje met een piston wilt.. Dat is niet echt een vergelijking die je kunt maken. Met een volautomaat zonder piston kun je ook onwijs lekkere koffie zetten, want met het soort boon wat je er in stopt kun je ook al een boel kiezen (zoals meerdere mensen in dit topic zeggen, simon levelt smaakt al 10x beter dan DE). Daarnaast kun je op de meeste machines ook de maalgraad instellen, dus hoe fijner de boon wordt gemalen, hoe meer smaak er vrij komt. Je kunt ook kiezen voor een sterkere of mildere boon an sich, dus je kunt al zoveel zelf bepalen zonder piston :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:09

Wij hebben de saeco xsmall (niet zo klein als dat het klinkt) en tot nu toe vind iedereen het erg lekkere koffie (met de bonen van de lidl) het voordeel wat ik vind is dat het apparaat heel erg makkelijk schoon te maken is en het makkelijk is om de sterkte en de hoeveelheid koffie in te stellen, zodat je altijd volle kopjes hebt op de maat kopjes die je hebt.
Er zit ook een espresso stand op en je kan er stoom en theewater mee pakken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:13

Ik gebruik de warmwaterkraan van mijn Jura eigenlijk zelden. := Is de thee en cup-a-soup die je er dan bijvoorbeeld mee maakt wel lekker? :=

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:15

Vind je het niet zonde om er Lidl bonen in te gooien? Ik heb die eens geproefd, op een horeca beurs uit een goede automaat, maar ik vond het net slootwater.

Ik gebruik de warmwater kraan wel vaak, handig voor sausjes en thee :D Ik ben een echte theeleut.De kraan is bij mij apart van de zetgroep dus geen koffiesmaak.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:25

Het nadeel van een machine met een piston is dat het in het begin vrij lastig kan zijn om elke keer een lekker bakje koffie te krijgen. Je bonenmachine kan nét anders ingesteld staan, je kunt je piston te vol doen, je kunt zoveel zelf regelen dat er vrij veel mis kan gaan.

Mijn man heeft zijn machine bijna een jaar en pas sinds een paar weken krijgt hij een constant goede kop koffie. Ik moet er wel bij vertellen dat hij héél kritisch is.

Edit: wat Renee1991 zegt dus. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:45

Tamara, bij Jura is de warmwaterkraan gelukkig ook los. Dat water is wel warm genoeg?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:49

Ja hoor de temperatuur is prima. Ik heb hem ingesteld op 80 graden want dat is een fijne temperatuur voor mijn thee. Veel mensen verbranden hun thee door het direct uit een waterkoker op de thee te schenken.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:07

NatasjavE schreef:
....Dacht dat de pistonmachines de betere koffie gaven en het ziet er wel cool uit....

Ik heb een kleine 20 jaar geleden een simpele pistonmachine gehad (via D.E. winkel) en daarna een volautomaat van Bosch, want ik vond het handmatige teveel gedoe.
De volautomaat is nu overleden en wij gaan weer terug naar piston/handmatig.
Vond de volautomaat koffie persoonlijk minder aromatisch (heb bij kennissen ook uit volautomaten van Jura en Saeco geproefd: vond ik niet veel beter helaas).

In Hilversum zit een fantastische koffiezaak met een zéér gepassioneerde en kundige eigenaar http://www.tiramisu.nl/. Wat mij betreft echt een aanrader. Was ik persoonlijk meer over te spreken als Van Pommelen, alhoewel die ook niet slecht zijn hoor.

Succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:47

Even over de theefunctie.. Bijna alle apparaten spoelen het systeempje eerst door voordat ze heet water tappen. Anders smaakt je thee naar koffie en dat is :r ..... niet lekker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:37

DE roodmerk bonen moet je al niet in zo'n machine gooien, dat zijn "goedkope" bonen en daar zitten steentjes en dergelijke tussen die je maler naar de mallemoer brengen. Zo zou ik ook niet zo snel de Lidl bonen durven gebruiken.
Zelf vinden wij bij onze machine de Segafredo Espresso Casa bonen het lekkerste.