Korte boeken voor "lezen voor de lijst"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:49

xSwanHeart schreef:
Mag je iets van Arthur Japin lezen? Heb zelf Een schitterend gebrek gelezen, maar weet dat ze dat op sommige scholen nog te nieuw vinden.

Te nieuw? Dat las ik 10 jaar geleden al voor m'n leeslijst. :') Dit was trouwens wel precies het boek dat ik wilde aanbevelen. :Y)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:50

Joukje_04 schreef:
Ik vond De engelenmaker van Stefan Brijs erg mooi.

Die was echt prachtig inderdaad _O_

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:51

De Engelenmaker is wel 446, beetje veel... En die twee boeken van Wieringa staan er niet bij.

Het gouden ei en het bittere kruid staat er al bij!

De naam Kwast geeft ook geen matches en alleen de eetclub van Saskia Noort mag, maar ook maar voor 1 punt, dus dat is het me niet waard.

Lien_

Re: Korte boeken voor "lezen voor de lijst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:57

Hou er wel rekening mee dat sommige dunne boeken veel lastiger te lezen zijn dan dikkere!

Hermans is bijvoorbeeld donker, maar wel te lezen. Cees Nooteboom vind ik verschrikkelijk := Bernlef en Japin zijn fijn te lezen. De Passievrucht van Karel Glastra van Loon? Dat vond mijn broer 1 van de weinige mooie boeken en is prima te lezen.

Bint is prima als alleenstaand boek, Knorrende Beesten en Blokken heb ik toen niet gelezen- maar ik heb uiteindelijk zijn 'Karakter' op m'n lijst gezet.

Het Diner leest als een detective, is veel makkelijker te lezen dan sommige boeken op je lijst..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:04

Hermans was inderdaad vrij donker en... apart... Cees Nooteboom vond ik juist mooi :j Maar ik vind het zelf ook altijd interessant wat voor rituelen mensen voortdrijven.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:06

Wierook en tranen van Ward Ruyslink

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:06

Bunn schreef:
xSwanHeart schreef:
Mag je iets van Arthur Japin lezen? Heb zelf Een schitterend gebrek gelezen, maar weet dat ze dat op sommige scholen nog te nieuw vinden.

Te nieuw? Dat las ik 10 jaar geleden al voor m'n leeslijst. :') Dit was trouwens wel precies het boek dat ik wilde aanbevelen. :Y)

Ik heb m een jaar of 5 geleden gelezen en dat werd echt als bijzonder vooruitstrevend gezien :') Maar zoals ik zei, dat zal per school verschillen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:07

Ik mocht de eetclub enzo zelfs lezen op mijn eerste school. :')
Had dus al meer dan genoeg boeken gelezen, toen deed ik ergens anders examen en mocht ik maar kiezen uit 30 boeken oid, ivm meerkeuze toetsen. :P

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:08

Oke, dat is duidelijk :j ik ben zelf echt into eind 19e eeuw/naturalisme (Couperus e.d., heeft ook wat dunne boekjes (Psyche/Fidessa, Noodlot, Extase..) maar weet niet of ik dat aan zou raden := ), Nooteboom heb ik weggelegd :+

De Bekoring van Hans Munstermann? Mag je Wolkers lezen? Rascha Peper? Gerbrand Bakker? Grunberg is een beetje raar vind ik altijd.. Joost Zwagerman?
Nescio is ook heel dun, werd bij mij op school om die reden veel gelezen.
Dimitri Verhulst (de helaasheid der dingen, de laatkomer) is hilarisch maar nieuw, en ik weet niet of dat mag?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:09

Wierook en tranen kan ik ook niet terugvinden op de lijst.

Pfoeehhh Lien, daar komt een hele waslijst namen zeg! Ik zal eens even kijken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:10

Ik weet niet hoe dik ie is, maar ik vond de passievrucht inderdaad ook heel makkelijk en daardoor snel te lezen!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:12

Ik vond Psyche en Noodlot allebei best leuk, Karakter ook.. Maar we hebben ook nog steeds belachelijk veel lol om Chimera, dus heel serieus heb ik 't niet gelezen :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:13

De boeken van Simone vd Vlught zijn ook makkelijk door te lezen, niet te veel rompslomp er om heen :+ en enigszins spannende verhalen.
De Reünie was "in mijn tijd" een graag gelezen boek voor de lijst (en kon ik m dus niet lezen omdat hij steeds was uitgeleend :') ) Dus later maar eens gelezen :j

Het gouden ei is al gezegd, even slikken en door lezen (vond schrijfwijze nou niet heel fantastisch).

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:16

In een dun boek staat vaak veel meer informatie en is moeilijk te lezen (helemaal als je niet van lezen houd), een normaal gebouwd boek leest makkelijker weg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:17

Munstermann niet, Wolkers wel (Turks fruit misschien?), Peper kan wel maar die twee die er zijn zijn meer dan 200, Bakker is alleen "boven is het stil" (meer dan 250) dus dat zou wel kunnen maar is niet mijn eerste keuze, Zwagerman is alleen Vals licht (meer dan 300), Nescio kan wel, Verhulst is ook nog een optie. Bedankt voor de waslijst! Hihi.

Simone vd Vlught zijn allemaal 1 punten thrillers van meer dan 200 pagina's, en zijn het me dus niet waard, toch bedankt!

Jtragter, dat snap ik wel. Ik heb absoluut geen probleem met moeilijke boeken en vind lezen ook wel leuk, ik lees alleen langzaam en heb weinig tijd, dat is het probleem.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:18

Ik heb ook dunne en makkelijke boeken gekozen hoor, hou heel erg van lezen maar ik deed 4 en 5 in 1 jaar + profielwerkstuk dus dan moet je keuzes maken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:20

Ik snap niet 100% wat je daarmee bedoelt. Oh, laat maar, snap m al :+ .

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:24

Vals licht heb ik gelezen voor de lijst. Wel oke om te lezen. Alleen ik hou echt niet van lezen plus niet van romans.

Hoe werkt die punten telling bij jullie? Bij ons moest je gewoon 8 boeken van de lijst lezen. Niks met punten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:25

Ik zag deze al voorbij komen: Een schitterend gebrek van Arthur Japin. Die las heerlijk weg en het verhaal is ook mooi. Dus zet die er zeker tussen. ;)

Verkijk je ook niet op het aantal pagina's! Als een boek echt goed is, dan maakt het aantal pagina's niet uit. Ik vond bijvoorbeeld de engelenmaker achteraf echt super mooi. Het is dat een vriendin hem aanraadde, anders had ik hem ook 'te dik' gevonden.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:28

ik heb madelyne van kate MC Cann gelezen is allen heel dik.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:28

Siegfried van Harry Mulisch, 100 bladzijdes en staat op de literatuurlijst.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:29

Wij moeten er gewoon ook minimaal 25 lezen, zodat we niet met 8 1-punt boekjes aan komen zetten. Daar is weinig over te vertellen en dat is juist de bedoeling voor het mondeling.

Hoe het met Mulisch zit heb ik een stukje terug al eens uitgelegd.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:33

Een Schitterend Gebrek leest heel makkelijk weg inderdaad, echt een aanrader.

Ook kan ik Karakter van Bordewijk aanraden. Ik vond het een erg mooi boek, het leest makkelijk en het is minder dan 250 pagina's :)

Edit: Oh, en Werther Nieland van Gerard Reve. Heel raar boekje, wel maar 140 pagina's.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 19-02-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:34

Alsjeblieft doe geen kaas. Ergste, raarste, saaiste boek wat ik ooit in mn leven gelezen heb :') Hij lijkt zo dun en kort, maar valt vies tegen hoe lang je er mee bezig bent.. Omdat er gewoon totaal geen spanning in zit (en dan bedoel ik ook echt niks), leest het gewoon heel moeilijk en doe je er dus ook lang over. Wij moesten hem verplicht lezen helaas. Snapte er pas wat van toen ik een samenvattimg gelezen had :')
Focus je dus ook niet blindelings op het aantal bladzijden... Je kan beter een wat dikker boek hebben wat makkelijk weg leest dan een dun boek wat moeilijk leest.
Ik lees zelf wel snel, maar was (ben) een gigantische uitsteller waardoor ik mn boekverslagen alsnog binnen een week moest maken/lezen :+
Mijn favoriten waren:
De Reunie van Simone van der Vlugt (maar is heel makkelijk boek dus weet niet of je dat mag/ verstandig is qua punten)
De Aanslag van Harry Mulisch
Sonny Boy van Annejet van der Zijl

Zijn ook allemaal boeken die ik binnen een (aantal) dag(en) uit had.

Ik heb troiwens een hekel aan lezen en met wat leukere boeken als deze maakt dat her toch wat makkelijker, ook al zijn ze dikker. Lees er toch makkelijk doorheen!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:04

Tjeempie! Of liesje in luiletterland!

Doe heb ik gelezen toen ik ook nog ff snel een laatste boekje moest lezen:) als ie op je lijst staat... doen! Zooo makkelijkxD en t verhaal is hilarisch:p