Omgaan met kritiek en feedback

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:13

Wat vervelend zeg dat sommige hier er zon moeite mee hebben. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad bij zowel studie als werk. Bij mijn huidige opleiding is dit iets wat vaak terugkomt en wat daar veel wordt gezegd is: 'zie feedback als een cadeautje.' En zo is het ook want de meeste feedback is goed bedoeld zodat jij jezelf kan verbeteren voor later.

Privé wil ik er soms wel wat meer moeite mee hebben als ik een 'opmerking' krijg. Komt omdat dat vaak wat dichterbij je staat dan zakelijk..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:11

Ik herken dit allemaal zo sterk! Godzijdank heb ik inmiddels er geen enkel probleem meer mee, maar ik weet nog goed hoe het vroeger voelde. Kon wel huilend in een hoekje wegkruipen om de simpelste opmerkingen. Als ik minder goed in mn vel zit kan het nog wel eens een beetje knagen, maar het voelt nooit meer zo vreselijk als toen. Sterker nog, meestal kan ik mensen bedanken en gebruik het om mezelf te verbeteren. Ik zie het vaak zelfs heel positief. Want blijkbaar zien die mensen ook dat ik de potentie heb om dat punt te verbeteren en geven ze me niet op. Het komt allemaal neer op hoe je jezelf ziet en beseffen wat feedback/kritiek nou werkelijk is.

WiskyBokjes schreef:
Oei, ik ga mij hier ook stiekem bijvoegen. :o
Ik kan echt heel slecht tegen kritiek. Om ieder puntje kritiek kan ik meteen gaan staan janken, echt vre-se-lijk..
Op mijn werk is dit trouwens heel erg. Ik vind het werk (horeca) echt super leuk, maar ik kan niet omgaan met de kritiek/feedback die aan mij wordt gegeven. Een voorbeeldje: ik ging afwassen, maar dat ging blijkbaar te langzaam. Collega zegt tegen mij dat het wat sneller moet en dat ik het beter zo en zo en zo kan doen. Nou echt waar, het liefst was ik weg gelopen en in een hoekje gaan janken.. Waarom? Omdat mensen dus vinden dat ik op dat punt niet functioneer.. Ik kan het ook als een leerproces zien, maar als ik zo'n 'commentaar' hoor krijg ik alleen maar jank-gevoelens en vooral veel afkeer........ :\

Ik heb trouwens ook echt geen idee hoe ik er mee om moet leren gaan.

Jouw verhaaltje is een mooi voorbeeld. De meeste mensen die niet tegen kritiek kunnen, zitten met zichzelf in de knoop. Meestal is het iets wat je van jezelf al afkeurt en kritiek is daar dan bevestiging op. Dan voelt het dus ook niet als verbeterpunt, maar voelt het alsof die persoon jou echt afkeurt.
Zo ging het ook in jouw voorbeeld (vermoed ik, ik was er natuurlijk, niet bij). Je kreeg feedback dat het tempo hoger moet en daarbij ook nog een tip hoe je dat kon doen. Voor jou was dit echter alsof ze zeggen dat je er niks van kan. Je zegt er zelfs bij dat mensen DUS vinden dat je niet functioneert. En dat is dus een verkeerde gedachte! Dat vinden ze niet, dat zeggen ze niet. Jij hoort het echter wel en daar zit zowel het probleem als de oplossing.

Het komt vrijwel altijd neer op kritiek gaan zien zoals het is: een opmerking/verbeterpunt op je gedrag. Het zegt NIKS over jou als persoon. Die moet je echt los koppelen, pas dan kan je voelen dat het niet zo erg is. Zolang feedback krijgen gekoppeld zit aan wie je als persoon bent, blijft het heel naar voelen, wat heel logisch en terecht is natuurlijk. En dit klinkt allemaal veel makkelijker dan het is, maar dit is wel echt de oplossing hiervoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:00

Ghostattack schreef:
Slina schreef:
Dat ja!
Ik kan er op school echt niet tegen, ook omdat ik nog een beginner ben (grafische studie > iedereen is al niveau expert, ik niveau tsja..) en dus wat onzeker. En bij een project heb je een moment dat iedereen je feedback geeft (15 man) en toen had ik de meeste minnetjes van iedereen.. Pfoe, wat voelde ik me rot. Ik heb nu 8 weken om het op school te leren, dan is er weer project :')

Maar jij maakt super mooie dingen!

Hier ook een perfectionist. Alleen niet op de universiteit met tentamens, dan denk ik weer "Nah een 6 is ook goed" := Wat betreft tekenen/verslagen/schrijven/etc ben ik wel enorm perfectionistisch.

Haha bedankt _O-
Kan me niet herinneren wat je dan gezien kan hebben

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:11

Ik ken het ook. Al is het ergste dat ik altijd dacht dat ik prima met kritiek om kon gaan, tot mij op een stage verteld werd dat ik toch wel erg aanvallend/re-directive reageerde op kritiek. Schaamde me dood. Werd in één klap nog onzekerder haha. Inmiddels accepteer ik het wel en ben ik blij dat het mij verteld werd natuurlijk, maar onzeker ben ik nog steeds wel.

Overigens ook perfectionistisch, maar ook een sociale fobie vastgesteld.

Djonah

Re: Omgaan met kritiek en feedback

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:46

Ik heb het topic globaal doorgelezen. Zelf heb ik ooit de volgende tip gekregen: Feedback is een kanootje, je bepaalt zelf wanneer je het open maakt.