Macbook start niet meer op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Choiix

Re: Macbook start niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:53

Als ik je een advies mag geven: vernieuw niet.

Er is namelijk geen "goede versie" op de markt. Alle AMD kaarten uit die serie zijn ruk en gaan stuk.

In het geval van Jans met haar 2008 model, heeft NVidia daadwerkelijk nieuwe chips gebakken waar het silicium probleem niet in zit. Voor de AMD Radeon 6490 en 6750M/6770M uit de Early en Late 2011 modellen is er geen "goede" versie beschikbaar. Een nieuw Logic Board is behalve exorbitant duur ook weer dezelfde tikkende tijdbom.. Niet doen dus!

De gemiddelde reparatiewinkel weet ook niet hoe ze dit moeten fixen. Klinkt misschien als zelfverheerlijking of zelfpromotie, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Belangrijkste is dat je een GOEDE reparateur vindt en reparatie mag niet duurder zijn dan 75 euro. Een MacBook heeft hele fragiele connectoren voor onder andere de ventilatoren en het scherm, dus laat er iemand naar kijken met bewezen verstand van zaken.

En als je dan toch bezig bent, gooi dan je DVD speler er uit en in een externe behuizing, verplaats je harde schijf naar de plek van de dvd en gooi er een SSD in. Little known fact: Dan is hij even snel als de gloednieuwe 13 inch Retina, dus ook opstarten in 10 sec en iets aanklikken en het staat er gelijk. Geen spinning Rainbows meer! Er is wel één nadeel, alle laptops waar je mee werkt zonder SSD voelen ineens idioot traag aan...

Zoals ik al zei, mijn 2011 heb ik flink verbouwd en die krijgt jaarlijks een "grote beurt". Die wordt dus bij alleen Word of zo niet warmer dan 35 graden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:39

Ik heb er nu eentje ook uit 2012, daar zijn geen problemen mee bekend toch?

Mijne krijgt ook 1 keer per jaar een onderhoudsbeurtje trouwens, doen we hier op kantoor zelf :j heb ook onlangs er een SSD ingezet en geheugen naar maximaal gedaan. Ding is retesnel nu :D

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:09

Nog niet Jans, gok ook dat die wel probleemvrij blijft :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:35

Even een bump, TS, stop waar je mee bezig bent en DIRECT naar Apple! Er is een gratis reparatieprogramma gestart!!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:00

En een link met meer info over dat programma: Klik

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 11:11

Jongens jullie zijn geweldig! :D Ik heb mijn serienummer gecheckt, en ik zit inderdaad bij de groep die gratis gerepareerd kan worden.

Ik ga direct eens even kijken waar dit mogelijk is. Hartstikke bedankt!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:23

Het programma start pas vanaf 27 februari voor alles buiten de VS en Canada, dus dat is nog een weekje wachten, maar je kunt in elk geval alvast een winkel zoeken en aangeven dat je het probleem mogelijk hebt natuurlijk :)

(Het is in elk geval een wonder dat ze er nu iets aan gaan doen.. :) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:55

Ik heb zelf geen Apple, maar is er voor OS geen Speedfan programma om de temperatuur van je laptop te controleren wanneer hij weer zo heet aanvoelt? Dan zie je snel genoeg hoezeer hij oververhit en waar het probleem zit.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:33

Ja. Gfxcardstatus en iStat kunnen dat allebei, maar er zijn er meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:33

Ik heb desktopmonitor :j

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:02

Ik had net ook dat mijn Macbook pro ineens een hele tijd geen beeld meer gaf bij het opstarten, volledig zwart. Hij gaf wel de geluiden van het opstarten enzo, maar beeldscherm zwart. Na meerdere keren opnieuw opstarten enzo (wat geen resultaat had), kreeg ik van iemand de tip om Command+Option+P+R ingedrukt te houden tijdens het opstarten (beeld bleef wel zwart maar hoorde nu wel het deuntje van dat hij opstartte). Later toen ik laptop dichtklapte en weer open, en weer laptop aanzette, kreeg ik ineens wel weer beeld en deed alles het weer gewoon :D
Misschien als iemand dus soortgelijk iets krijgt, kan dit de oplossing zijn O:)

Mijn laptop is uit midden 2010, weet niet of daar problemen bij bekend zijn. Maar dit is de eerste keer dat hij dit vertoonde.

Ik heb ook nooit mijn behuizing open gemaakt eigenlijk, om evt. stof te verwijderen.