Mailtjes binnen leeromgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:38

berthe schreef:
Ik ben hogeschooldocent en nodig studenten altijd uit om me bij de voornaam te noemen, maar vindt het helemaal niet erg als ik formeler aangesproken wordt. Vindt het juist wel wat hebben.

Mijn ervaring is dat het op het HBO wel een stuk minder formeel is dan op de universiteit. Kan me van de uni nog een prof herinneren die, nav een mail van een groepsgenoot, meedeelde dat hij mails die begonnen met "hallo" zonder te lezen in de prullenbak donderde :=

xManon_

Re: Mailtjes binnen leeromgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:06

Ik open zojuist mijn mail en er heeft een docent gemaild "Dag Manon".. dat vind ik altijd zo'n lastige. :P Het is een soort hallo, maar ik ga er niet hoi/hallo op terugmailen.. (Deze docent heb ik overigens weer als Beste mevrouw xx geantwoord want ik ken haar niet).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:14

xManon_ schreef:
Ik open zojuist mijn mail en er heeft een docent gemaild "Dag Manon".. dat vind ik altijd zo'n lastige. :P Het is een soort hallo, maar ik ga er niet hoi/hallo op terugmailen.. (Deze docent heb ik overigens weer als Beste mevrouw xx geantwoord want ik ken haar niet).

Op de middelbare school had ik ook een docent die altijd Dag ... schreef. Ik reageerde dan altijd met dag meneer X. Wat moest ik er anders mee? :') Geachte was veel te netjes, beste was te informeel. Wel altijd ondertekend met met vriendelijke groet. Die docent overigens ook. Totdat hij af en toe ondertekende met 'hartelijke groet' of gewoon 'groet'. Ik was toen heel erg aan het bedenken waarom hij nu anders ondertekende. Was ik te formeel? Was de afstand te groot/moest de drempel lager? Dat iemand 'groet' kan gebruiken als ze weinig tijd hebben kwam helemaal niet bij me op. Dat lijkt me nu een logische verklaring.

Maar ik heb alle reacties gelezen en ik blijf lekker 'uwen' en 'meneren/mevrouwen'. *\o/*

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:15

Waarschijnlijk denken wij veel te veel na haha.

MorrieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:17

xManon_ schreef:

dat is ook altijd hoe ik een mailtje begin, zowel naar collega's als naar studenten: dag .....

ik word zelf altijd kriegel als men met "beste" begint... ik ben de beste niet en doorgaans moet ik dan iets doen wat ik eigenlijk niet wil doen :+ :D

In de organisatie waar ik werk, beginnen steeds meer mensen de mail met "dag ..... "

Als ik een grote groep collega's/studenten mail begin ik meestal met: "dag allemaal"

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:19

In de communicatie met mijn WO docenten ben ik altijd professioneel gezien mijn vakgebieden dat ook altijd waren/zijn.
In het werk was ik ook altijd professioneel en ik vind het andersom ook heel fijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:22

Oh vervelend is dat he! Van het middelbaar onderwijs waar alles 'meneer' en 'mevrouw' was, mochten we op het HBO opeens alle docenten je en jij noemen en bij de voornaam. Cultuurshock :+ Ik ben er nooit helemaal aan gewend. Bij twijfel altijd Beste, (met of zonder achternaam) en dan in de mail verder met u en uw. Afsluiten met 'vriendelijke groet'.
Halverwege mijn HBO noemde ik mijn SLB'er nog steeds meneer H., later is dat in mailtjes gewoon 'Dag Jan,' geworden maar hij was dan ook de enige bij wie ik dat deed. Inmiddels heerlijk afgestudeerd dus hier geen last meer van *\o/*

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:32

Met uitzondering van de PhD studenten, die soms maar een paar jaar ouder zijn, is iedereen hier meneer of mevrouw. Ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn medestudenten hun docenten bij de voornaam noemen hoor :Y) Mijn professoren mailen mij vrijwel altijd op wat jullie een informele manier zien.. maar geen haar op mijn hoofd die daaruit af zal leiden dat ik een docent mag tutoyeren hoor :o

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:34

Even een soort 'update'.
Gisteren heb ik dus een mailtje gestuurd, netjes met u en achternaam. Krijg ik nu antwoord:

Beste X

Ja dat mag :)

Voornaam

Vooral die smiley doet het hem dan weer :') En terwijl het nergens voor nodig is krijg ik er toch een beetje een ongemakkelijk gevoel van.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:35

Ik tutoyeer enkel op verzoek en nog heb ik er moeite mee.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 12:36

Narya schreef:
Met uitzondering van de PhD studenten, die soms maar een paar jaar ouder zijn, is iedereen hier meneer of mevrouw. Ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn medestudenten hun docenten bij de voornaam noemen hoor :Y) Mijn professoren mailen mij vrijwel altijd op wat jullie een informele manier zien.. maar geen haar op mijn hoofd die daaruit af zal leiden dat ik een docent mag tutoyeren hoor :o

Oh, dat is ook lastig! PhD's. Sommige zijn idd net aan 5 jaar ouder, sommige tegen de 30. Waar leg je dan die grens. Overigens maak ik het met practica ook wel eens mee dat een medestudent een professor roept (van in de 50-60) met 'Voornaam, wil je me even helpen?' Dat gaat er bij mij dan weer echt niet in.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:37

Bij twijfel altijd formeel, mijn ervaring is dat je beter te formeel kunt zijn dan andersom.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:39

Grappig dit te lezen, het verschilt blijkbaar toch echt heel veel! Mijn school heeft net een 'netiquette' rondgezonden, alle personeelsleden (van proffen tot de toiletjuffrouw bij wijze van spreke) dienen we aan te spreken met "Geachte meneer/mevrouw achternaam" of met de titel indien ze die hebben, wanneer je iemand goed kent mag je de overschakeling naar "Beste meneer/mevrouw/titel achternaam" maken.
Ook dient iedere email ondertekent te worden met je volledige naam, je studiejaar, je studierichting en je studentennummer.

Bij ons zijn ze er dus zeer strikt in. Moet zeggen dat ik dit eigenlijk al altijd deed, maar blijkbaar was het toch nodig om er richtlijnen over op te stellen.
Ben het inderdaad wel met Tazzy heen dat je beter te formeel dan te informeel kan zijn

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:42

Bij twijfel inderdaad altijd formeel, al ben ik zelf wel iemand die gewoon formeel blijft. Ook als een leraar richting mij informeel is. Ik vind het niet echt gepast om een leraar te mailen met 'hoi piet'.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:04

Ik mail altijd heel formeel maar 9 van de 10 keer krijg ik een heel informeel mailtje terug haha. Een studiegenoot van mij had een keer ook een formele mail gestuurd naar een proffesor en hij kreeg een mail terug met alleen:
"tekst"
"voorletter"
Die man had niet eens de moeite genomen om zijn (vierletterige) voornaam uit te typen :')

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:14

Morrie schreef:
dat is ook altijd hoe ik een mailtje begin, zowel naar collega's als naar studenten: dag .....

ik word zelf altijd kriegel als men met "beste" begint... ik ben de beste niet en doorgaans moet ik dan iets doen wat ik eigenlijk niet wil doen :+ :D

In de organisatie waar ik werk, beginnen steeds meer mensen de mail met "dag ..... "

Als ik een grote groep collega's/studenten mail begin ik meestal met: "dag allemaal"

_/-\o_ Vind ik leuk!

Ik vind het ook lastig om de aanhef van zo'n mailtje te doen. Mijn vriend zegt altijd dat het zo formeel mogelijk moet. Dus dan zeg ik tegen hem: Deze meneer is prof. drs. . Hij: Nou, dan zet je dat er dus boven. (Als voorbeeld, ik heb nu niet opgezocht of deze combi van titels überhaupt kan :') )
Dus mijn mails beginnen altijd heel vleiend met de titel(s) die de persoon heeft. Sowieso in de eerste mail. Daarna is het afhankelijk van hoe ze reageren.

Het blijft lastig.

MorrieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:04

ik heb 1 collega die zijn titels perse onder alle diploma's en cijferlijsten wilde van zijn team..... dat zal hij weten dusssss........ de goede man heeft nog 4 voorletters ook, dus het veld was te klein.
Ik stelde voor om 3 voorletters in te leveren voor 1 titel, maar dat wilde hij ook weer niet.

Ieder mailtje aan hem is ie nu de klos...... alle titels èn alle voorletters :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:19

Ik mail altijd met 'goedemorgen/middag/avond *voornaam docent*. Wel met u en eindigen met vriendelijke groet. Mijn slb-er mail ik gewoon met 'hoi *voornaam* en 'groetjes'. Ik doe wel een HBO opleiding, bij ons is het echt niet formeel allemaal :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:30

Morrie schreef:
ik heb 1 collega die zijn titels perse onder alle diploma's en cijferlijsten wilde van zijn team..... dat zal hij weten dusssss........ de goede man heeft nog 4 voorletters ook, dus het veld was te klein.
Ik stelde voor om 3 voorletters in te leveren voor 1 titel, maar dat wilde hij ook weer niet.

Ieder mailtje aan hem is ie nu de klos...... alle titels èn alle voorletters :D :+

Dat vind ik wel een beetje flauw. Als je de titels eindelijk verdient heb dan ben je daar vaak trots op. En zeker in het onderwijs kan ik me voorstellen dat je die titels erbij wilt hebben. Het weghalen van voorletters vind ik een heel raar voorstel, je kunt toch zelf wel inzien dat dat geen optie is?

MorrieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:39

Tazzey schreef:
Dat vind ik wel een beetje flauw. Als je de titels eindelijk verdient heb dan ben je daar vaak trots op. En zeker in het onderwijs kan ik me voorstellen dat je die titels erbij wilt hebben. Het weghalen van voorletters vind ik een heel raar voorstel, je kunt toch zelf wel inzien dat dat geen optie is?

tja, in het veld waar ik de naam van de manager in kwijt in het leerlingvolgsysteem bevat een aantal karakters, ik krijg van deze man niet alle titels, voorletters en achternaam en dan nog een titel in dat veld. De leverancier van het softwarepakket is niet bereid het veld uit te breiden, dus wat nu? Zeg het maar.... ik doe dit werk al erg lang, maar heb nog nooit meegemaakt in het onderwijs dat iemand z'n titels erbij wilde hebben, dit is de eerste keer. (het is beslist een ruim veld, want met dames met met dubbele namen heb ik nog nooit ruimte tekort gehad)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:08

Tazzey schreef:
Morrie schreef:

Waarom niet? Ik sta ook regelmatig ergens ingeschreven als A. (achternaam) in plaats van A.D. (achternaam). Als m'n tweede naam/initiaal niet verplicht is, laat ik die meestal gewoon achterwege, ik ben niet een van die mensen die een heel warm gevoel van binnen krijgt als er ergens Pietje Y. Puk staat in plaats van Pietje Puk of P. Puk. En zó stug vasthouden aan titels geeft me eerder te denken dat iemand ergens anders issues mee heeft, iets met zelfbeeld en gevoel voor eigenwaarde. Tegen mij wordt altijd gezegd dat ik niet mijn academische prestaties bén (ja, ik heb hier inderdaad issues mee :') ) en dat geldt voor titels net zo goed, helemaal als het onder je collega's ook niet gebruikelijk is om ze te noemen. Mijn vader heeft een titel, maar er is in zijn werkomgeving echt geen hond die het wat interesseert of je zes titels hebt of geen, als je je werk maar goed uitvoert. Je kotst niet ineens gouden munten uit bij een griepje als er een titel voor of achter je naam staat. :))

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:16

Er is natuurlijk een verschil tussen verschillende werkvelden. Als ik met mijn titels bij de bakker ga werken dan vegen ze hun gat af met mijn titels. Als ik daarentegen in het onderwijs werk dan zegt het meer.

Ik zou niet willen dat op officiële papieren maar 1 voorletter staat. Dat is namelijk niet mijn naam.

Wat ik vooral heel flauw vind is dat men die betreffende persoon in de zeik neemt omdat hij graag zijn, zuurverdiende, titels op een diploma wil.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 15-02-15 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:20

Bij mijn vaste docenten is het Hallo ... en dan voornaam,

maar sluit ik wel af met vriendelijke groet,

Hier worden docenten met de voornaam aangesproken en met je en jij. Dat willen de docenten zelf.
Met sommige docenten mail ik zoveel en heb ik bijna dagelijks contact dus dan wordt het hele hallo al overgeslagen in de mail en is het groetjes.... :')

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:02

Tazzey schreef:
Er is natuurlijk een verschil tussen verschillende werkvelden. Als ik met mijn titels bij de bakker ga werken dan vegen ze hun gat af met mijn titels. Als ik daarentegen in het onderwijs werk dan zegt het meer.

Ik zou niet willen dat op officiële papieren maar 1 voorletter staat. Dat is namelijk niet mijn naam.

Wat ik vooral heel flauw vind is dat men die betreffende persoon in de zeik neemt omdat hij graag zijn, zuurverdiende, titels op een diploma wil.
Goed punt van de officiële papieren, dat was ik even uit het oog verloren. :P

Wat betreft het laatste: het is niet alleen dat de betreffende persoon zijn titels op een diploma wil, maar dat hij per se de titels op een diploma wil terwijl het blijkbaar niet past en de informaticamensen er niets aan gaan doen. Dan zul je je er gewoon bij neer moeten leggen dat er of een titel of een voorletter sneuvelt. Als je gepromoveerd bent in Roemeense taalkunde, maar ook meester in de rechten en ingenieur, lijkt me dat 'dr' (of een andere relevante titel) voor je naam al aangeeft dat je daar niet zit vanwege je mooie blauwe ogen. :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:25

Dan zou ik de meest relevante titel vermelden. Ik heb een Ir. maar zit nu in de juridische hoek. Daar stelt de Ir. niks voor, dus ik vermeld hem niet.