Bellen; waarom durf ik het niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bellen; waarom durf ik het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:54

Ik vind bellen ook echt verschrikkelijk. Kreeg vandaag ook een telefoontje van mijn begeleider op school en heb hem naar de voicemail laten gaan zodat hij een mailtje zou sturen :')

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:54

Heb ik ook, al 10 jaar, oefenen helpt niet, t blijft eng.. Laat het vaak aan anderen over, of ik stuur een mail of app, waar die angst weg komt weet ik ook niet, men vreet je niet op...Maar toch.. Heel lastig om mee om te gaan :(

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:58

Ik ken het!

Vroeger was ik idd echt bang en kreeg ik echt verschrikkelijk veel stress als ik moest bellen.
Het was soms zo erg, dat ik half zat te hijgen in de telefoon :=

Nu doe ik het nog altijd niet graag en stel ik het altijd zo lang mogelijk uit...
Maar als ik mezelf dan even aanspoor lukt het wel :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:02

Hier nog een. Bellen vind ik eng. Anoniem neem ik nooit op, tot grote frustratie van mijn ma die diegene niet terug kan bellen.

Ik ben altijd heel erg bezig met wat de ander vindt en wat de ander wil. Via de telefoon kan ik dat minder goed inschattenen kan ik me niet zo aanpassen als ik zou willen. Ik denk dat ik het daarom eng vind of zo.

Afgelopen week heb ik onverwacht de receptie een morgen gedaan op het bedrijf waar ik uitzendkracht ben. Ik vond het erg eng, maar ook ergens wel leuk. En nu ben ik supertrots op mezelf dat ik het gedaan heb!
Oefenen kan wel degelijk helpen. Toen ik achter elkaar de telefoon op moest nemen, ging het steeds iets makkelijker.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 06-02-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:04

Ik vind het verschrikkelijk als ik bel naar mensen die mij niet bekend zijn of vaag bekend zijn. Toch doe ik het :Y) . Maar ik vind het bijv ook raar als een onbekend of anoniem nummer belt naar huistelefoon of mobiel. Dan neem ik 9 van de 10 keer niet op of op met 'Hallo?' :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:09

Ik heb het ook, en het is vele malen erger geweest. Jaren geleden trok ik nog de telefoon uit de muur om maar niet te kunnen bellen of gebeld worden. Als de (huis)telefoon af ging stond het angstzweet mij in de handen. Heel vervelend voor mijn ouders natuurlijk als ik de telefoonlijn er weer eens had uitgewerkt.

Waarom ik het heb? Al sla je me dood. Anoniem, of gewoon een nummer neem ik ook niet o heel gauw op, geblokkeerd al helemaal niet evenmin (zakelijk bellen vind ik enorm lastig, net als zakelijke brieven lezen. Ik ben dan spontaan dyslectisch.. begrijp geen woord van wat er staat). Ik moet voorbereid zijn op wie ik ga spreken, nu de telefoon mij dat gewoon braaf laat zien kan ik me mentaal voorbereiden op het gesprek met die persoon.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:11

Ik heb er ook last van. Maar eigenlijk zou ik er ook mee willen oefenen. Zijn er hier meer mensen die willen oefenen met bellen (en gebeld worden?) Want eigenlijk zou het best mee moeten vallen. Overigens is één van de dingen die ik zo lastig vind met bellen, dat je nooit weet of het uitkomt. Bij schriftelijk contact kan men het contact uitstellen, bij fysiek contact kan je het over het algemeen inschatten.

En doordat je het moet doen met alleen de stem van de ander, is het interpreteren ook lastiger. Terwijl je, in tegenstelling tot mailen, niet uitgebreid de tijd heb om de zinnen zo duidelijk mogelijk (op zo min mogelijk manieren te interpreteren) samen te stellen.

Oftewel, ik snap het probleem volkomen. Ik heb voor de komende 3.5 jaar (ok. Ondertussen krap 3 jaar) als doel staan dat ik 20x voor iets nuttigs moet bellen. Tot nu toe heb ik er één.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:25

Ik bel ook niet graag. Geen idee waarom.. ik vind het gewoon fijner als ik degene kan zien, dus als het even mogelijk is ga ik gewoon bij mensen/bedrijven langs om iets te vragen of afspraken te maken.. Maar eerst meestal proberen of vriendlief niet even wil bellen en of ik niet gewoon een mail kan sturen :+
Ach, ik probeer er maar gewoon mee te leven en hopen dat binnenkort álles via de mail kan :Y)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:23

Het is helemaal niet vreemd! Zoek maar eens op 'belangst' hier op bokt, je zal een hoop topics vinden :j

Ik heb het ook... Het is minder geworden omdat ik voor m'n stage en werk regelmatig moet bellen. Vroeger durfde ik het ECHT niet en deed ik het ook niet. Nu doe ik het maar wel met tegenzin. :D

Alleen vriendlief en m'n ouders bel ik zonder problemen. Zelfs vrienden app ik liever dan dat ik bel :=

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:27

Ik zie dat je veertien bent. Ik herken dit ook toen ik rond die leeftijd had.
Bij mij was het een kwestie van gewoon doen, nu heb ik er totaal geen spanningen meer bij (:

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:32

Hier ook belfobie! :')
Ook de telefoon opnemen vind ik verschrikkelijk :')

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:32

Ik vond het ook altijd verschrikkelijk! Heb een opleiding secretaresse gedaan.. En ja daar is het echt niet minder van geworden :P ik haatte het als mensen belden, maarja dan moet je wel natuurlijk.
Moet zeggen dat ik gewoon dingen ook moeilijk vond om te vragen als ik face to face met iemand in gesprek was. Of als ik dan op stage zat en het was superstil en ik had een vraag, dat kon ik dan echt lang uitstellen.. Ik vond het zelfs "eng" als mijn vriend belde. :') Toen was ik wel een aantal jaar jonger dan nu.

Maar met de tijd is het toch echt minder geworden, ik vind bellen nog steeds niet leuk, maar ik heb er niet meer zo'n probleem mee om toch even te bellen als het nodig is. Natuurlijk mail ik liever, maar toch de telefoon oppakken om te bellen is in sommige gevallen wel handiger :+
Mijn vader belt ook niet graag en ik ken wel meer mensen die bellen niet zo fijn vinden, je bent dus zoals je ook al kunt lezen echt niet de enige hier in!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:48

Ik vind het ook echt eng. Ik bel alleen als het echt moet, en ik bel liever naar vreemden als naar bekenden (waar de bel ervaring niet zo goed mee was), mijn moeder belt altijd naar de dokter voor me, maar sommige andere instanties durf ik dan weer wel zelf te bellen. Familie vind ik dan weer veel enger...
Merk wel dat als ik op 1 dag meerdere moet bellen dat dat dan wel veel makkelijker is. Voor die dag dan :9

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:52

Haha dit had ik vroeger ook! Het is over gegaan toen in bij New York Pizza ben gaan werken en dus bestellingen telefonisch aan moest nemen. Vond het doodeng in t begin!

Nu geen problemen meer mee. Werk nu op een kantoor en vind het nu vervelend om te bellen vooral omdat het meer moeite en tijd kost dan mailen (vooral bij sommige klanten) en omdat je alles moet onthouden/opschrijven...

Degene die je belt is ook maar gewoon een mens :+ zo moet je maar denken.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:01

Heel herkenbaar, toch voel je je uiteindelijk wel goed als je het hebt gedaan. :)
Ik heb dan geen problemen met mn vriend of ouders etc. En ook als iemand mij belt vind ik het minder erg.
Het ergste is naar iemand of een bedrijf bellen waarvan je niet weet wie je te spreken krijgt en een vraag moet stellen of informatie vragen etc.

Stom eigenlijk he :Y)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:35

Ook ik heb hier erg last van gehad, dit was niet erg bevorderlijk voor mijn opleiding tot secretaresse. :Y)
Hier heb ik toentertijd een training in gevolgd, hier heb ik geleerd waar onze angst voor het bellen vandaan komt.

Wat mij daar is verteld is dat het voortkomt uit het niet weten wie je aan de lijn krijgt. Een soort angst voor het onbekende, wat een hele veelvoorkomende angst is.
Tevens kun je bij het bellen niet de bijbehorende persoon zien, terwijl wij juist vooral communiceren door middel van lichaamstaal.

Bel angst is dus juist helemaal niet gek en/of stom, maar juist hartstikke logisch en veel voorkomend.

Hetgene waar je je wellicht aan kunt vasthouden is, ze kunnen je niet bijten, ze kunnen niet door de telefoon heenkomen om je aan je oren te trekken en wie weet is de persoon aan de andere kant van de lijn net zo angstig als jij. :)

Helaas is de enige optie om er over heen te komen: oefenen.

Succes!

Edit: mijn angst kwam vooral voort uit de angst voor het niet verstaan van de ander en hierdoor stom over te komen. Maar er is niks stoms aan de ander niet verstaan, vragen om herhaling is niets ergs aan. :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:47

Klinkt enorm bekend! Toen ik mijn opleiding administratief deed moest ik ook op zoek naar stages! Zenuwachtig dat ik continu was van te voren, bellen enzovoorts durfde ik ook niet. Maar door toch door te zetten kom je er echt overheen.

Toen ik 3.5 bij mijn huidige werk begon was ik zo bang als een kippetje. Tussen de mannen, werk aan de balie, dus continu contact met vreemde en veel bellen. Mijn laatste stage en dit werk heeft me goed gedaan!

Ik durf ten alle tijden voortaan vreemde te bellen en aan te spreken en ben juist van het kleine verlegen meisje gegaan naar een meid die erg open is!

En ik kan je zeggen, dit voelt stukken beter! Dus er is hoop! :')

Lekker doorzetten en je grenzen verleggen! Kost aardig wat van je zelf, maar het is de moeite waard!

Ik had enorme last van faalangst ook nog trouwens, ondanks dat het tussen je oren zit, wordt dit veel minder!

Met bepaalde situaties dat het omhoog komt, maar dit is al stukken minder.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:54

''steekt hand op''

Ik dacht dat ik de enige was op deze wereld die hier last van had haha.
Ik ben 26 jaar, en het is altijd mam wil jij ff bellen? of aan mn vriend of hij dan even wil bellen.
Prive nummers druk ik weg..

Mn omgeving vind het raar en zeggen dat ik normaal moet doen en gewoon moet bellen.
Ik zou wel willen maar ik vind het echt eng, ik voel dan mn hard overal kloppen, ik word misselijk en het liefst wil ik me verstoppen.

Ik ben heel erg verlegen maar iemand gewoon zo aanspreken doe ik dan nog liever dan bellen.
Daarbij heel erg last van faalangst, dus altij dbang om wat verkeerd te doen.
En altijd met de gedachte dat een ander het veel beter kan en weet dan ik.

Met mn vriend/zusje/ouders/oma bellen lukt wel gewoon.

Wat erg vervelend is, is dat mn omgeving dan zegt dat ik normaal moet doen want ik ben oud genoeg.
Tja dat weet ik ook wel en ik vind het ook niet leuk om het steeds te vragen.
Maar het lukt me gewoon echt niet, ik krijg niet een normaal gesprek er uit ik begin dan raar te praten en een verhaal door elkaar te vertellen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 02:57

Herkenbaar.
Het enige wat mij heeft geholpen is het gewoon doen.
Ik maakte altijd vooraf een kort briefje met wat ik wilde zeggen en dat maakte voor mij veel uit.

Had me 10 jaar geleden verteld dat ik op mijn werk alle binnenkomende telefoon moet beantwoorden en dat zijn er heel wat, had ik je niet geloofd.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 04:41

Ik heb een roommate gehad met een sociale fobie en die durfde voor geen goud ter wereld te bellen. Hij was een briljant wetenschapper, maar in de buurt van een telefoon stond hij te trillen op zijn benen.

Met als gevolg dat ik spontaan tot persoonlijke secretaresse werd benoemd en een half jaar lang werkelijk al zijn telefoontjes voor hem heb gepleegd en beantwoord :')

Maar dat is eigenlijk ontwijkend gedrag, op een correcte manier oefenen is echt de oplossing :j voor degenen waarbij de angst voor bellen zo groot is dat het je leven belemmert kan (cognitieve) gedragstherapie uitkomst bieden.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 06:15

Ja hoor herkenbaar! Zelfs familie bellen doe ik niet graag. Geen idee waarom. Heb twee jaar als assistent gewerkt bij een dierenarts dus veel telefoonwerk, maar ik vind het nog steeds naar. Ik vond mezelf altijd raar, maar het blijkt dat heel wat mensen er last vanhebben...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:23

Dat heb ik ook nog wel picobello. Als ik het kan vermijden doe ik het.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:34

Vind zelf bellen ook super eng. Door een eerdere stage daar werd ik gedwongen om te bellen en daar werd ik super vaak uitgescholden aan de telefoon enzovoort.

Daardoor heb in nu dus bel angst wat ontzettend lastig is. Mijn huidige stage probeert mij er gelukkig mee te helpen en heb daar nu ook al 1 keer de telefoon opgenomen en 1 keer gebeld wat echt een mijlpaal is geweest :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:36

Jep hier nog iemand. als ik moet bellen probeer ik te kijken of ik kan mailen of appen kan dat niet vraag ik mijn vriend. en als het echt niet anders kan na een forse uitstel bel ik zelf. Onbekend opnemen doe ik ook bijna nooit trouwens.
ben er in mijn examenjaar zelfs bijna door gezakt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:27

Ik vond bellen vroeger ook vreselijk, maar dat is er toch geleidelijk uit gegroeid.

TS, ik zie in je profiel dat je pas 14 jaar bent, dus ik denk dat het best wel nog kan verbeteren. Ik heb er heel erg last van gehad tot ik 18-20 was maar intussen ben ik 23 en draai ik voor een telefoontje mijn hand niet meer om :)