Houten werkblad in keuken, jullie ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Houten werkblad in keuken, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:21

Tijdens het koken heb je vaak wel een paar minuten dat je staat te wachten op je eten. In die tijd gooi ik vaak een klontje kokosolie op het blad en wrijf dat uit met een schoon doekje. Ik heb iets van 8 meter blad om me heen maar als je 3 of 4 meter blad hebt ben je zo klaar.
Kokosolie is antibacterieel en antischimmel. Je kunt het smelten in een potje op de verwarming of bij 30 graden in je oven en er wat kruidnagelolie en eucalyptusolie door doen, dan heb je hetzelfde als de dure Aman Prana Qi Board Antiseptic Olie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:28

ik had in mijn vorige keuken een houten (ikea) aanrecht. het stond prachtig, heel warm en landelijk, helemaal mijn smaak... maar helaas, toch vrij snel kringen erop. ik had een keer een nacht een metalen vaas erop laten staan, die kring is er nooit meer uit gegaan, en ook wel eens perongeluk een hete pan erop.. tja, dat blijf je zien. Ik zou het dus niet meer nemen, hoe mooi het ook is. we hebben nu een granieten blad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:27

Er zit wel verschil in kwaliteit hoor. Ik kan gerust de hele nacht natte spullen op mijn blad laten staan, dat trekt zo weer weg. Maar ik heb een Häcker keuken, die is wel wat beter dan dat van Ikea.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:07

Het ligt ook heel erg aan de afwerking die je kiest. Er zit een groot verschil tussen olie of lak. Ik heb een houten werkblad dat minimaal 30 jaar oud is en zeker al 20 jaar geen nieuwe laklaag heeft gekregen. Ooit gelakt met goede jachtlak en dat gaat heel lang mee. Inmiddels echt wel allang tijd om de plekken waar vaak water blijft liggen (rond de kraan) te behandelen, maar buiten die plekken om, ziet het er nog steeds goed uit en is het makkelijk schoon te houden. Je moet alleen wel van die hoogglans houden.