Keuze basisschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:44

Wat vind jij het belangrijkste dat je kind leert (behalve rekenen, taal, aardrijkskunde enz.) Het gaat hierbij om sociale aspecten en normen en waarden.
De ene school werkt meer aan samenwerking tussen leerlingen, de andere school werkt meer aan de individuele ontwikkeling. Niks is slecht.
Kies een school waar jij je ook als ouder lekker bij voelt, het is namelijk niet zo dat je je kind naar school brengt en "je bent er vanaf". Ik wil je eigenlijk niets aanraden, want door alle keuzes wordt het alleen maar moeilijker, maar bedenk je wel dat het de bedoeling is dat je kind hier 8 jaar lang naar school gaat en als jij als ouder maar moeilijk met de schoolleiding overweg kan, duren die jaren wel héél erg lang.

Neem ook lekker je kind mee naar de open dagen. Kijk hoe je kind reageert op alles en kijk ook hoe de leerkrachten en schoolleiding reageert op jouw kind. Iets met eerste indrukken enzo :P

Heel veel succes!

superpony

Re: Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:14

Dichtbij is heel fijn en maakt het makkelijk. Ik heb dat zelf wel gemist. Ik zat op een Montessori en iets verder van huis. Ik werd eerst altijd gebracht en gehaald. Nadat wij verhuisden, moest ik eerst nog gebracht en gehaald worden, maar later kwam er eentje dichterbij. Het was 15min fietsen, maar ik werd nog vaak gebracht.
Omdat ouders toen bewust voor Montessori kozen, zaten er altijd meer kinderen van verder weg. De ouders beseffen dit ook en werkten goed mee met afspreken e.d.

Toen onze zoon naar school moest stond een ''klassikale'' school me heel erg aan, maar het was voor mij heel onbekend. de Montessori was slecht, dus we kozen voor Dalton. Hij moest gebracht en gehaald worden.
Helaas ging die school snel achteruit en waren er heel veel problemen met onderwijzers. Hij is toen naar de Montessori gegaan na de kleuterklassen.
De Montessori was geen Montessori meer. OOk zaten er heel veel kinderen uit de buurt daar op school. Dus geen kinderen van mensen die er bewust voor kiezen. Dit was echt een probleem daar.

Omdat onze zoon al een keer van school verandert was, wilden we dat niet nog een keer doen. Maar na het zoveelste probleem, is hij toch naar de klassikale school gegaan. Was even ver als de Montessori, maar wel goed te fietsen binnen 10min. De school had een goede naam, dus kinderen kwamen van ver. Er waren na ons meer kinderen van de Montessori die daarheen kwamen.

Hij kwam in groep 5 met een achterstand, maar heeft dit weggewerkt in dat jaar en heeft echt een geweldige tijd gehad.
Achteraf natuurlijk spijt, maar het is goedgekomen.

Ga een paar keer kijken op het schoolplein tijdens het spelen buiten en na schooltijd. Praat met ouders. Als je bewust kiest voor Dalton onderwijs kijk dan of andere ouders daar ook voor kiezen en luister op school of de leraren ook gemotiveerd zijn voor hun systeem.

Uiteindelijk werken klassikale scholen ook allang niet meer zo klassikaal en soms is iets structuur wel fijn. Leraren die op Montessori onderwijs lesgeven, maar het systeem niet begrijpen of steunen, kunnen ook niet functioneren in de methode.

In jouw straat of buurt zullen kinderen naar verschillende scholen gaan, maar kinderen zullen elkaar ook thuis opzoeken als ze elkaar buiten tegenkomen bijv.
Heeft je gastouder maar 1 kind?
Onze zoon zat op een creche en daar al vaak gepraat. Maar uiteindelijk dus toch verkeerde keus gemaakt. Waarvan de eerste school heel jammer was dat die zonder onderwijzers kwam te zitten natuurlijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:48

Mijn dochter zit op de dorpsschool.Klein,ongeveer 190 kinderen en dichtbij.Ook heeft mijn man en zijn 7 zussen op deze school gezeten.Mijn dochter zelfs bij de zelfde kleuterjuf als mijn man.Makkelijk met afspreken enz.Als een kind te ver weg woont hebben moeders niet veel zin om hun kind daar helemaal naartoe te brengen om te spelen.Nu kan mijn dochter ook zelf na school op de fiets gaan afspreken.De school trok ons ook aan natuurlijk.Maar we zijn ook voor makkelijk gegaan.Ik kom zelf uit een ander dorp en heb door school ook mijn contacten in dorp gemaakt.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:16

Iris82 schreef:
Maar mijn moeder zegt dus weer: ja het is veel handiger als hij naar een school kan waar hij naar toe kan lopen/fietsen. Anders moet jij m altijd brengen met de auto.

Hij zal ook meer vriendjes uit de buurt hebben als je m naar een van de meest dichtbijzijnde scholen brengt.

Mijn zoon zat op school op loopafstand, tot we gingen verhuizen.
Nu breng en haal ik hem elke dag. Is een kleine moeite :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:24

Als hij toch 4 dagen per week naar de gastouder gaat of naar de bso/nso dan maakt het weinig uit of zijn schoolgenootjes in de buurt wonen, toch? In jouw geval zou ik dan kiezen om hem lekker naar de gastouder te laten gaan :)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:49

Kies voor een school waar jij je goed bij voelt. Natuurlijk speelt afstand mee, maar de sfeer in de school kan het maken of breken. Ga bij de school langs, maak een afspraak, kijk onder lestijd in de klassen, proef de sfeer in het team. Ik studeer momenteel af van de pabo en heb gezien dat sfeer in een school zoveel kan doen.
Persoonlijk ben ik groot voorstander van dalton, maar er zijn veel verschillende scholen die dalton verschillend uitvoeren.
Ook een kleine school kan ik je meer aanraden dan een grote, op kleinere scholen ben je samen meer een. Maar grotere scholen hebben ook voordelen, meer kinderen dus meer keuze voor je kind, meer collega's dus altijd wel een die matcht.
Succes met de keuze!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:29

Moeilijke keuze, ik zou inderdaad langs gaan bij de scholen.
Hoe zijn de leraren, de klassen, speelplein, wat is hun visie en sluit dat aan bij wat je voor je kind wil?
Heb je ook mensen in de omgeving die ervaring hebben met enkele scholen?
En welke scholen heb je op het oog? Mijn petekindjes zitten in dezelfde stad op school.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:45

Delphi schreef:
Angela schreef:
Mijn dochtertje zit op een basisschool zo'n 40 km van hier. Tweetalig onderwijs, en daardoor niet op iedere straathoek te vinden. En het is het meer als waard. Ze heeft een geweldige klas, super fijne docenten, en wordt goed begeleid. Spelen is wat lastiger bij ons, maar nu ze er al even zit vinden ouders het geen enkel probleem dat ze naar ons thuis komen, mee blijven eten, en rond 19 uur weer thuis worden afgezet. Ja, dat zijn veel km's per dag, maar de toekomst van onze dochter is dat meer als waard. Nu zitten er wel meer kinderen daar in de klas die niet op loopafstand van de school wonen, maar ook vele die dat wel zijn. Ik zie geen verschil, onze dochter speelt net zo vaak met de kinderen uit de klas als dat de kinderen die wel dichtbij wonen doen.

Het belangrijkste is dat de school jullie als ouders past, en je kind zich er veilig voelt. Daar kan de naschoolseopvang ook een groot deel van uitmaken.

Onze keuze voor tweetalig onderwijs (Engels en NL) heeft te maken met haar toekomstmogelijkheden en het eigen maken van een tweede taal op jonge leeftijd. Nu sprak ze ook duits, maar we vonden duits onderwijs niet bij haar, en bij ons, passen. Daarnaast is het een Jenaplan school, waarbij kinderen gewoon net even wat anders tegen problemen leren aankijken, en ook dat past beter in onze visie op de toekomst.

40 km is een hele grote afstand!! Ook houdt dat in dat je je kinderen dan t/m groep 8 zelf moet brengen en halen.
Geen verwijt, maar een oprechte vraag: Zijn jullie niet bang dat je zo een enorme prestatiedruk op je kind leggen? Omdat je aangeeft dat jullie heel erg bezig zijn met haar toekomstmogelijkheden.

Mij maakt het oprecht niet uit of mijn kinderen straks ons bedrijf over gaan nemen, post gaan bezorgen of chirurg worden. Ik vind het belangrijker dat ze gelukkig in het leven staan, dan dat ze succesvol zijn op de arbeidsmarkt.

Nee, als ze straks stallen wilt gaan mesten is dat ook prima. Ze moet doen wat ze wilt, wat haar gelukkig maakt. Maar we willen wel de mogelijkheden bieden dat ze alles kan doen wat ze wilt, en waar ze maar wilt. Als ze een beetje ons bloed heeft, zal ze waarschijnlijk graag de wereld over trekken, en dan is een goede engels basis wel fijn. Zo jong al goed twee talen leren maakt ook dat ze op latere leeftijd andere talen gemakkelijker kan oppakken (is wetenschappelijk bewezen). Dat tweetalig is heel gemakkelijk voor kinderen, ze weten niet beter dan dat ze ook in het engels met de juf praten. Gym in het engels, eten in het engels, maar ook rekenen in het engels is heel gewoon voor ze.

En ja, dat wordt en is altijd heen en weer brengen, maar dat zien we niet als een belemmering. Zei zelf ook niet, ze kan zo vaak spelen als ze wilt, en haar vriendinnen zijn ook bij ons welkom. Door een continue rooster hebben ze ook echt meerdere uren in de middag, waardoor de reistijd van 35 minuten met de auto ook geen probleem is. Als kinderen niet mee kunnen eten rijden we naar mijn ouders (die wonen op 15 autominuten van school) en spelen ze daar.

Wij wonen in het buitengebied, en er zijn geen scholen op fietsafstand (voor onze dochter dan he) van ons huis. Bovendien past duits onderwijs niet bij ons, en naar onze mening ook niet bij onze dochter. Zelfs de onderwijs ambtenaar van de gemeente gaf aan dat we beter de keuze voor nl onderwijs konden maken....

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kiest voor een school waar je jezelf thuis voelt, en waar je kind zich fijn voelt. Als je een fijngevoelig typje kind hebt, dan kies je voor een school waar je kind meerdere kinderen vind die dat ook zijn. Dan wil je je kind niet in een klas vol haantje-de voorstes. En is je kind juist meer op de voorgrond? Dan wil je ook niet dat je kind daar alleen staat.

Wij hebben onze dochter eerst naar een andere school laten gaan (groep 1 en 2, ze zit nu in groep 3), maar daar liepen we steeds aan tegen de manier van lesgeven en het gebrek aan mee willen denken (onze dochter kon al in begin groep 2 lezen en schrijven, maar de school wilde daar niets mee doen, wat onze dochter erg teleurstelde, ze was er immers apetrots op). Ze moest maar wachten tot groep 3, want dan zou de rest van de klas het vanzelf ook leren.

De huidige school past veel beter, ze voelt zich er als een vis in het water. Ze komt nu altijd blij uit school, is trots op wat ze heeft gedaan. En ik denk dat dat de belangrijkste leidraad is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:03

Iris, wat zijn je bedenkingen bij Montessori? Mijn moeder is leerkracht geweest in het montessori-onderwijs, en zelf heb ik ook een deel van mijn tijd in het montessori-onderwijs doorgebracht. Dus misschien kan ik wat vragen beantwoorden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:15

Iris82 schreef:
Maar mijn moeder zegt dus weer: ja het is veel handiger als hij naar een school kan waar hij naar toe kan lopen/fietsen. Anders moet jij m altijd brengen met de auto.

Hij zal ook meer vriendjes uit de buurt hebben als je m naar een van de meest dichtbijzijnde scholen brengt.

Ik ben het eens met je moeder...

Niet wat betreft het brengen, maar wel wat betreft de vriendjes in de buurt!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:31

Ik heb mijn basisschooltijd doorgebracht op een Montessori-school en heb er (veel) bedenkingen bij. Voor mij was het in elk geval behoorlijk ongeschikt - al kan dat ook aan de specifieke school hebben gelegen. PB gerust als je daar wat meer info over wilt hebben :)

Verder was mijn school niet 'om de hoek', het was echt een autoritje weg en ik kon er pas zelf heen toen ik in groep 7/8 zat. Ook vriendjes woonden niet in mijn buurt. Hoewel ik dat toen niet echt gemist had, moet ik zeggen dat ik veel mensen ken die wel in hun eigen buurt op school zaten en dat veel leuker vonden, en ook gemakkelijker om vriendjes te maken. Je kunt na school met elkaar buitenspelen, enzo, zonder dat dat meteen een serieuze 'speelafspraak' moet worden. Heeft zijn voordelen. :)

Ook buitenschoolse opvang kan ontzettend leuk zijn. Ik zou je niet alleen maar vastpinnen op die ene gastouder, hoewel het natuurlijk altijd fijn is om zo iemand te hebben, dat kan ik me ook wel weer voorstellen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:33

Kaus schreef:
Ik zou gaan voor de school die naar het kind luistert. Die het kind als individu ziet waar niet alleen prestatiegericht wordt gewerkt.

Dat!
Tegenwoordig gaat alles enkel nog om presteren en dan niet eens perse het presteren van het kind, maar voornamelijk het presteren van de school zelf. Als die maar in de groene cijfers staan volgens de leerplicht en schoolinspectie 'zal het wel goed zijn'.
Ik werk in het onderwijs en ken scholen die een 'goed' keurmerk hebben, maar die werkelijk alles over de hoofden van de leerlingen doen. Kijk aub absoluut niet alleen naar de beoordeling van de inspectie, want die zegt echt niets.

Probeer ouders te spreken van leerlingen die er al les volgen, luister goed naar hun voors en tegens, dan heb je een veel realistischer beeld van een school.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:38

Ik had hetzelfde dilemma en had hoogstwaarschijnlijk de keuze uit dezelfde scholen als jij (aan je woonplaats te zien), ben uiteindelijk op mijn gevoel afgegaan.
bij mij 200 meter verder zit een school, ben ik gaan kijken en wat een zooitje was het daar...was blij dat ik een jongen heb die niet ging zitten op de wc bril...
ook meerdere open dagen gezien en uiteindelijk voor een school gekozen waar ik van dacht dat daar mijn zoon het beste zou aarden....

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:40

Inderdaad gaan naar een school die naar het kind luistert en niet meteen een oordeel klaar heeft liggen.

Bij het montessori onderwijs heb ik zelf ook mijn bedenkingen, maar dat kan aan de school zelf hebben gelegen. Deze school luisterde alleen naar kinderen waarvan de ouders iedere dag op school kwamen. Dit waren ook de kinderen die naar het gymnasium mochten.
Meer ga ik er niet op in, maar mijn tijd daar was echt een hel. Je kunt PB'en voor meer informatie. nogmaals, het kan ook deze individuele school zijn geweest.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:43

Zeker ook je gevoel volgen. Onze man gaat vanaf juni. Nu hadden wij keuze uit 2 scholen, dus dat is makkelijker. Beide scholen verschillen niet zo heel veel van elkaar.
Wij hebben gekeken naar de types onderwijs (de een Dalton, de andere TOM onderwijs, wij hebben voor TOM gekozen), de groottes van de scholen (hij gaat nu naar de grootste. Niet perse omdat we dat zo belangrijk vinden, maar ik kan hem wel altijd op een kleine gemoedelijke school houden, maar dan is het ook een mega omslag naar de middelbare), de resultaten (de ene school had mindere resultaten en probeerde die nu op te krikken. Wat op mij voelde als dat er dus meer druk op de kindjes zou komen om goede resultaten te halen. De andere had continue al jaren goede resultaten, daar hebben we dus ook voor gekozen), de afstand (maakt elkaar weinig uit, al zou ik zelf nooit voor de school het meest ver weg kiezen als ik in een grotere plaats zou wonen), en waar de kindjes uit de wijk naar toe gaan (wij hebben een enorme jonge kinderwijk. En 99% van de kindjes gaat naar de school waar onze zoon ook heengaat. Ik wil niet dat hij met het buitenspelen "dat kindje van die andere school" is).
Verder hebben we gesprekken gehad met de directeuren en ons gevoel was gewoon heel fijn met de directeur van onze uiteindelijk gekozen school.
En of je het uiteindelijk goed doet? Geen idee.
Kijk ook eens of er verschillen zitten in de schooltijden. Bij ons was daar ook geen keuze in, beide scholen hebben continue rooster. Maar als ik zou mogen kiezen zou ik zeker voor een continue rooster kiezen ipv 's middags naar huis.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:12

pff 10 scholen tja das best een luxe probleem maar dat het lastig is begrijp ik.
Mijn eigen voorwaarden:
hoe zijn de studie resultaten?
Hoe staat de school bekend?
Hoe gaan ze om met kinderen met leerproblemen?
Hoe is het sociaal, is er een pestbeleid worden er groepen gevormd of juist doorbroken om te sturen?
Ook het rooster moet passen bij jou eigen dag indeling!(continu rooster of juist niet)
Hoe word er naar het kind gekeken/geluisterd?

Ik ben van mening dat je je kind zo dicht mogelijk bij zijn thuis situatie moet plaatsen op een school tenzij dat niet mogelijk is door omstandigheden.
waarom omdat een kind dan samen met zijn dorps/wijk genoten opgroeit en samen ook binding krijgt en binnen zijn woonplaats een persoon is.Ook omdat het gemakkelijk is met halen en brengen van en naar school en ook mbt vriendjes, spelen etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:24

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik snap het niet zo goed? :)

Je hebt in eerste instantie vooral even de keuze tussen scholen dichtbij je huis (en verder weg van je gastouder) , of dichtbij gastouder en verder van huis.

Als die kleine na schooltijd toch vaak naar de gastouder gaat, dan lijkt het me handig als schoolvriendjes daar dicht bij in de buurt wonen? Want meestal ga je toch na school bij elkaar spelen :)

Die 10 minuutjes fietsen naar de iets verder gelegen school is ook maar peanuts, wat geeft dat nu :P
Het lijkt me wel praktisch als die ineens ziek wordt of er is iets, dat je tenminste de gastouder achter de hand hebt in de buurt :)

Aan de andere kant: als die kleine toch al zelf naar school moet fietsen, dan lijkt het me ook geen probleem om na school naar de gastouder te fietsen? Dan hoeft gastouder niet te halen en is dat probleem er ook niet meer toch :)

Of wil je niet dat die kleine alleen op de straat komt?

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:25

ALs je kind fijn bij die gastouder is, zet hem op een van die 2 scholen.
Het blijft moeilijk, om elke keer weer met de auto te brengen, dat wel. Maar als je dichter bij zit, de eerste paar jaar laat je hem ook niet lopend of met de fiets gaan.
Mijn zoontje heeft 2 vriendjes die ook verder wonen, maar er is altijd wel een mouw aan te passen.
Alleen als je later met de fiets hem wilt laten gaan, dan heb je een klein probleem. Dat is over een paar jaar.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:34

Delphi schreef:
Iris82 schreef:
De scholen die verder weg zitten (dus bij gastouder) zitten op 10 minuten fietsen. 2.6 km.

Alle scholen hier werken met een volcontinu rooster (geen middagpauze, iedereen blijft over)

Ik vind die afstand te verwaarlozen. Wij wonen op 5,5 km van onze school af. Wij fietsen dit in 12-15 min. als mijn oudste van net 7 fietst en de jongste achterop zit. Als de jongste van net 4 (in nov. begonnen) zelf fiets doen we er een kleine 20 min. over.
Als die school goed voelt zou ik die afstand niet af laten hangen van je keuze! Voordeel is dat je tussen de middag niet op en neer hoeft.
Hier hebben ze geen continuerooster, maar gewoon 60 min. pauze. Hier blijven ze 4x per week over en ze weten hier niet beter.

Dit is een erg positief beeld. .. meestal fietsen kunnen gemiddeld geen 25 km per uur. Wij wonen 3 km van school en met de jongste achterop en 6 / 4 zelf fietsen doe ik er wel 25 min over. Dat wordt wel sneller naarmate ze ouder worden/grotere fietsen hebben.

Hier maar keus uit 3 scholen. Wilde zelf geen combinatie klassen , dus de school gekozen waar manlief ook op heeft gezeten.

Grote afstand zou ik alleen doen als je heel graag speciaal onderwijs wilt, want later met alle zwemlessen, gym, voetbal, spelen enz ben je ook al een hoop heen en weer aan het reizen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:15

Elke school heeft mooie verhalen waarom ze zo goed zijn. Probeer daar door heen te prikken. Schooldirecteuren wisselen tegenwoordig met de snelheid van het licht van school. Dus het beleid van deze maand kan volgende maand heel anders zijn.

Zo ben ik bij een school wezen kijken die een enorm interessant aanbod had voor wat meer begaafde leerlingen. Ik zag de school al helemaal zitten. Bleek bij nader onderzoek dat de meeste kinderen afstroomden naar vmbo-tl.
Tja dan toch maar gekozen voor een school die minder doet voor begaafde leerlingen maar wel een substantieel groter aandeel van de leerlingen doorstroomt naar het vwo.

Ga vooral kijken en sfeerproeven. Niet alleen S avonds open dagen bezoeken maar vooral ook overdag.

Ik zou niet kiezen voor een school in de buurt van de gastouder. Vaak vangen die toch het liefst de echte kleintjes op i.v. m meer inkomen want die komen de hele dag. Hoe leuk is het voor een 6 jarige om steeds rekening te moeten houden met een peuter? Niet dus. Vriendjes kunnen niet bij de gastouder komen spelen en daar zit je kind zich stierlijk te vervelen. Dan gaat er toch gekozen worden voor de bso maar moet je zoon dus wel om edn reden die niet meer van toepassing is nog jaren naar een verdere basisschool. Al geef ik toe dat en naar school en naar de nso te vermoeiend kunnen zijn voor een kleuter.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

Santos_05 schreef:
Dit is een erg positief beeld. .. meestal fietsen kunnen gemiddeld geen 25 km per uur. Wij wonen 3 km van school en met de jongste achterop en 6 / 4 zelf fietsen doe ik er wel 25 min over. Dat wordt wel sneller naarmate ze ouder worden/grotere fietsen hebben.

Hier maar keus uit 3 scholen. Wilde zelf geen combinatie klassen , dus de school gekozen waar manlief ook op heeft gezeten.

Grote afstand zou ik alleen doen als je heel graag speciaal onderwijs wilt, want later met alle zwemlessen, gym, voetbal, spelen enz ben je ook al een hoop heen en weer aan het reizen.

Hier trapt de oudste van 7 flink door en doet voor mij niet onder en wij hebben dan het geluk dat we vaak wat wind in de rug hebben op de heenweg. Wij fietsen veel en de meiden vinden het leuk, dat zal ook wel schelen. Het is ook 1 lange rechte weg.
Maar ik denk dat het voor TS best haalbaar moet zijn om die afstand in 20 min. te fietsen en dan kun je rustig aan doen.
Ik zou dan zelf die afstand niet zien als obstakel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:30

Ik woonde vanaf groep 5 zo'n 5 kilometer van school vandaan en weet wel dat ik dat niet leuk vond.
Vriendjes en vriendinnetjes kwamen nooit bij mij spelen omdat hun huis dichterbij was. Ik zou dus ook zeker naar de afstand kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:40

Shadow0 schreef:
Iris, wat zijn je bedenkingen bij Montessori? Mijn moeder is leerkracht geweest in het montessori-onderwijs, en zelf heb ik ook een deel van mijn tijd in het montessori-onderwijs doorgebracht. Dus misschien kan ik wat vragen beantwoorden.

Zal ook aan de leraar liggen maar mij hebben ze me op de Montessori alleen maar latten wegdromen in een hoekje van de klas.
Kreeg als cadeautje een schooladvies voor BLO niveau mee(bijzonder laag onderwijs)Ze is lief hoor maar er is niets mee te beginnen was het commentaar.

Bleek later dat ik juist erg goed kan leren....

Ja ik weet het....tis lang geleden. Alles was toen anders....
Maar als ik ergens Montessori zie staan gaan mijn tenen nog krullen.

Mijn betoog? Montessori moet wel bij je kind passen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:52

Onze kinderen zitten/zaten ook op 2,5 km van huis op school. Dat is nooit een probleem geweest. Dus daarover zou ik me nu maar niet te druk maken. Wij fietsen het in maximaal een kwartiertje, meestal tien minuten. Ook een beetje afhankelijk van hoe de verkeerslichten uitvallen. Ook met vriendjes en vriendinnetjes heeft het nooit problemen opgeleverd.
Ik denk dat je vooral ook die scholen moet gaan bezoeken en goed moet kijken waar de sfeer je bevalt. Een school kan nog zo goed aangeschreven staan, maar als je al weerstand voelt als je er over de drempel stapt, is het niet goed. Je kind moet er 8 jaar lang een groot deel van zijn week doorlopen.
Succes met je keuze!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:53

KirstenHorse schreef:
Ik wil je eigenlijk direct afraden om voor een school te kiezen die verder weg is. Hoe verder de school is van huis, des te lastiger het spelen/afspreken met vriendjes zal zijn. Ik woonde op wat zou het zijn, 5 minuten fietsen van mijn basisschool. Al mijn vriendinnetjes waren binnen 10 minuten fietsen en mijn beste vriendin kon ik zelfs lopen in 5 minuten. Ook de grote scholen zou ik afraden. Ik zat altijd in klassen van ongeveer 20 kinderen en dat was voor mij erg goed. Je kon je eigen vriendengroepje hebben, maar je voelde je wel verbonden met de andere kinderen omdat je niet met een enorme groep was.
Dus in het kort mijn tips: school in de buurt en zeker géén grote scholen met 25+ kinderen.

Inmiddels 16 en nog altijd dankbaar voor mijn super basisschooltijd :j

Voor mijn dochter was het juist haar "redding", dat ze naar een school verderop ging.
Dat kwam zo: toen ze 4 was ging ze naar een school "om de hoek" maar daar zat een overspannen onderwijzeres die mijn dochter niet aankon... dus ging dochter eerst naar een observatiecentrum en daarna naar speciaal onderwijs wegens "autisme".
Na een paar jaar op het speciaal onderwijs trok schoolpsycholoog de conclusie dat ze niet autistisch was en trokken wij de conclusie dat ze niet op het speciaal basisonderwijs hoorde maar op een gewone school. Doordat wij kennissen hadden in een dorpje 6 kilometer verderop, wisten we dat daar een hele goede plattelandsschool was en daar kwam onze dochter net op tijd terecht, een jaar later en ze had vermoedelijk nooit normaal kunnen schrijven bijvoorbeeld, omdat de vorige school dat had niet als prioriteit had.
Wat betreft die vriendjes en vriendinnetjes kon ze gewoon overblijven bij hun en aangezien ouders op het platteland allemaal een auto hebben konden er ook vriendinnetjes bij ons komen spelen. Iets meer werk, maar het was in onze situatie prima.
Daarbij: bij ons in de straat woonden op dat moment geen leeftijdsgenootjes dus dat was ook geen probleem dat ze verder weg naar school moest.