Zusje achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:52

luffwinny schreef:
Mijn moeder had de voogdij over mijn zusje , verder is er niks geregeld en zijn er geen papieren .

Als jullie de naaste familie zijn dan komen jullie in aanmerking om voogd te worden. Mits de pa niet in een keer op komt draven, ik vind het wel vreemd dat jullie de begrafenis moesten betalen, er zal toch een bankrekening zijn. Misschien moeten jullie maar eens om juridische bijstand vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:53

luffwinny schreef:
Maar is het verstandig mensen de voogdij te geven die je niet kent ?

Ik zou dat inderdaad niet zomaar doen. Kun je hier geen contact opnemen met jeugdzorg? Die kunnen jullie misschien helpen met jullie vragen en ook praktische dingen regelen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:54

Wij zijn in Oostenrijk al naar het gerecht geweest , die mensen waar ze nu is zou ons wat over de mail daarover sturen , daarna is het de bedoeling dat wij naar Oostenrijk komen om het een en ander te tekenen over de voogdij . ( wij willen eerst alles op papier om het hier door iemand door te laten lezen met verstand ervan)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:55

Ts, wat een heftige situatie zeg.

heel veel sterkte met het verlies van je moeder.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:56

Er is inderdaad een rekening , gelukkig zit de vriend van mijn nicht in de verzekeringen en die gaat het een en ander uitzoeken .

Miesemuisje

Re: Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:57

pf, lastig hoor! allereerst veel sterkte gewenst :(:)

je zou inderdaad eens contact kunnen opnemen met Jeugdbescherming (voorheen bureau jeugdzorg), zij kunnen daar misschien wel advies in geven!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:59

Jeugdbescherming is inderdaad een goed idee , zouden die niet opzoek gaan naar de vader ?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:02

waarschijnlijk wel...

ik had ze naar nederland gehaald,ze zal het een lange tijd niet in dank afnemen maar op den duur zal ze het heus wel snappen.
in elk geval tot ze 18 is,daarna kan ze zelf nog altijd beslissen of ze terug wilt.

een taal kun je leren,vrienden kun je maken en hier zijn ook scholen.
wat betreft haar vrienden daar,je hebt nog altijd Skype.

ik zou haar zeker niet achter laten bij mensen die je niet kent.

haal haar terug en ga de eerste tijd gewoon leuke dingen doen gezamenlijk ook,zo leert ze jullie ook beter kennen en blijf vooral praten!
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 31-01-15 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:03

je kunt er in ieder geval advies vragen :)! het is niet dat je dan meteen je gegevens achterlaat, zodat zij de vader wel even zoeken, dus dat zal niet gebeuren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:12

Ik zou juridische bijstand opzoeken, wat zijn de juridische consequenties van bepaalde keuzes? Ze is minderjarig (en <16), zijn hier niet bepaalde wetten voor? Mij lijkt namelijk dat er in eerste instantie wettelijk gezien een beroep op de vader gedaan wordt??

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:16

Het is van belang dat je denk ik eerst duidelijk krijgt hoe de jeugdzorg geregeld is in Oostenrijk. Pas dan kan je ook weten hoe de wetgeving daar geregeld is mbt ouderlijk gezag en voogdij. Als het goed is gaat daar in Oostenrijk het 'Amt für Jugend und Familie' over, zij zitten in elke regio. Zoek iemand die goed Duits spreekt en jullie daarbij kan ondersteunen.

Er van uitgaande dat Oostenrijk een beschaafd, westers land is, zullen ze je zusje echt niet aan de eerste de beste meegeven. Als vader echt zo ongeschikt is om een kind op te voeden... Maar er zal een grote kans zijn dat vader op de hoogte gebracht en/of opgespoord wordt. Is het niet handiger om dat voor te zijn? En hem zelf op de hoogte te brengen?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:17

Bij het gerecht in Oostenrijk vroegen ze ook gelijk naar de vader , daar hebben we aangeven dat die uit beeld is en hij staat ook nergens op papieren ergens , behalve dat ze zijn achternaam draagt . De rechter daar gaf aan dat wij dan moesten tekenen . We zijn bang dat als we instanties hier inschakelen de vader wel naar boven komt ( iets dat we echt niet voor haar willen , dat had me moeder echt niet gewild ).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:18

Wat is er nu precies al bij het gerecht geregeld? Heeft die familie nu iets van tijdelijke voogdij?

NH_ELF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:19

Wat een verschrikkelijk moeilijke keus, mijn eerste ingeving zou zijn : In haar vertrouwde omgeving laten. Echter als ik erover nadenk, zou mee naar Nederland toch het verstandigste zijn, ik denk dat dat op korte termijn moeilijker voor haar is, maar ze het op langere termijn wel begrijpt. Je kent tenslotte de mensen niet waar ze bij zou blijven en je hebt al een slecht gevoel bij deze mensen.

Hier buiten gelaten zou ik wel eerst goed uitzoeken hoe heet in Oostenrijk zit met voogdij ed. Het lijkt me namelijk dat vader de eerst volgende is waar de voogdij naar toe zou gaan, tenzij hij daar vanaf ziet. Je wil tenslotte ook geen problemen, omdat je een minderjarige 'zomaar' hebt meegesleept naar een ander land

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:20

En straks eist de vader haar wel op ? Haar vader is of was pooier , zat in de drugs en had losse handjes . Wij willen dat echt voorkomen .

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:20

RoodZonnetje schreef:
Ik zou juridische bijstand opzoeken, wat zijn de juridische consequenties van bepaalde keuzes? Ze is minderjarig (en <16), zijn hier niet bepaalde wetten voor? Mij lijkt namelijk dat er in eerste instantie wettelijk gezien een beroep op de vader gedaan wordt??

ja en dit wil het meisje zelf dus ook niet.

die wil geen contact met de vader.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:22

Er is bij het gerecht nog niks geregeld verder , hun zouden ons wat informatie opsturen zodat wij dat hier kunnen laten beoordelen . Wij hebben daar ook aangegeven niks te tekenen of keuzes te maken . Wij zouden binnenkort terug moeten om daar voor te gaan tekenen .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:26

Heb je in de tussentijd wel contact met je zusje? Niet eens over de voogdij maar ook gewoon over normale zaken.

Er zeggen hier een aantal dat ze zusje niet zouden achterlaten bij mensen die ze niet kennen... maar het zusje kent die mensen wel. Het zusje kent haar eigen oudere zussen nauwelijks... dat zijn voor haar de vreemden.. net als Nederland en de rest van de familie. Moet je een 15 jarige dan maar gewoon wegslepen van haar vertrouwde omgeving omdat je zelf niet goed kan communiceren met de mensen die haar daar wel willen opvangen.

Ik zou iig contact opnemen met haar school en daar ook mee in gesprek gaan. Ik hoop dat je iemand in je buurt hebt die goed Duits kan en die je kan helpen en liefst zelfs mee kan naar Oostenrijk om dingen te regelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:27

Ketaki schreef:
RoodZonnetje schreef:

ja en dit wil het meisje zelf dus ook niet.

die wil geen contact met de vader.

Kan zijn, maar wat het meisje wil is ondergeschikt aan de wet.. Wat al eerder hier geopperd werd, straks zit je als zus met een rechtszaak omdat je het meisje onrechtmatig naar Nederland gehaald hebt. Of juist omdat je haar bij een onbekende (geen familie) hebt achtergelaten.

Daarom eerste stap: juridische bijstand

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:30

We hebben sinds we thuis zijn nog geen contact gehad ( zijn dinsdag laat thuis gekomen en moesten wo/do begravenis regelen en gister was de begravenis . Nu zijn we aan het nadenken hoe aan te pakken en waar we goed aandoen . We hebben bewust even geen contact gezocht omdat we anders misschien in emotie dingen gaan doen .

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:33

luffwinny schreef:
We hebben sinds we thuis zijn nog geen contact gehad ( zijn dinsdag laat thuis gekomen en moesten wo/do begravenis regelen en gister was de begravenis . Nu zijn we aan het nadenken hoe aan te pakken en waar we goed aandoen . We hebben bewust even geen contact gezocht omdat we anders misschien in emotie dingen gaan doen .

mochten jullie wel bij de begrafenis aanwezig zijn dan? :o

of wou jullie zusje dat ook niet hebben

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:35

Mijn zusje wou niks met de begravenis te maken hebben , ze wil ook niet weten wat er met onze moeder ging gebeuren . Daarom moesten wij ook zo snel naar Oostenrijk achteraf om dat te regelen . Ze wou ook geen afscheid nemen .

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:38

De moeder is in Nederland begraven volgens mij.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:39

Ik denk dat je, omdat je zusje de Nederlandse nationaliteit heeft, het beste contact kunt opnemen met jeugdzorg in Nederland. Omdat haar vader uit beeld is, zijn jullie de familieleden die het dichtst bij haar staan. Ze is nog te jong om zelfstandig te wonen, en al zou ze in Oostenrijk willen blijven, dan zal er toch uitgezocht moeten worden of het gezin waar ze nu is wel geschikt genoeg gevonden wordt voor haar, of dat er een andere oplossing in Oostenrijk of in NL gezocht moet worden.

Je zusje steekt nu ook nog - begrijpelijk want haar leven ligt ineens op z'n kop - haar hoofd in het zand en wil nu zo min mogelijk veranderingen. Ook dat ze niets van de begrafenis wilde weten en alles daaromheen betekent dat ze alle veranderingen uit de weg gaat, en dat is geen goed teken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:39

Klopt , wij hebben onze moeder laten overkomen naar Nederland .