Telefoonlease KPN, afkoopsom belachelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:09

Bizzybijtje schreef:
Petpa schreef:
Nee. Het toestel is niet gewoon van jou.

Aan het einde van de leaseperiode heb je de keuze. Of je toestel terugsturen of je kan het toestel kopen.

Ik heb aan het einde van de leaseperiode mijn iphone gekocht voor 89 euro.

Ze heeft het over leasen; de nieuwe telefoon is inderdaad van haar. Oude telefoon niet.
Ik moet nu ook mijn s3 inleveren maar mijn s5 mag ik gewoon houden.

Ik bedoelde de nieuwe telefoon ja :j Dat ik de oude moet inleveren snap ik (of overkopen). Maar ik kan dus dan weer een nieuw abonnement nemen zónder lease, dus dat de telefoon van mij is. Dat was mijn vraag en dat is blijkbaar zo :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:18

KimD schreef:
Bedankt voor de reacties, het nieuwe abonnement is al afgesloten. :) Leasetoetstel en een goedkope bundel is het nooit geweest, ze had ook nog eens een bundel van €50,- per maand.

Maar dan klopt er toch nog steeds iets niet? 25,- toestellease en 50,- bundel = 75 euro. Waar komt de rest vandaan?

Verder: tsja, het is inderdaad lastig, want een deel ervan is gewoon afspraak. Ik vind het bijzonder flauwe trucjes van KPN, maar er is destijds toch behoorlijk gewaarschuwd tegen de nadelen van toestellease, en als het duidelijk in het contract staat, dan wordt het moeilijk om daar wat tegen te doen.

Maar dat lijkt me wel gelijk de eerste stap: pak de papieren erbij, log in op de digitale omgeving, en kijk wat er exact staat, en of dat allemaal klopt.

Tazzey: hoewel KPN vermoedelijk juridisch in z'n recht staat, is het natuurlijk nog steeds wel een heel flauwe manier van doen. Als je zegt dat "je schuld niet in de schoenen van de andere partij moet schuiven omdat je zelf niet goed gelezen hebt" ga je wel voorbij aan de intentie van de mobiele providers om hun klanten te misleiden. De kosten zijn misschien niet illegaal, maar wel onredelijk, en daar kunnen we als consumenten natuurlijk best kritiek op hebben. Dat het verstandiger is om de contracten uit te pluizen - ja, prima. Maar dat we het dan meteen gaan hebben over 'eigen schuld', alsof je het dan verdient om afgezet te worden, daar ben ik het niet mee eens.

Tazzey

Re: Telefoonlease KPN, afkoopsom belachelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:27

En daarom moet je gewoon altijd goed lezen. Bij een lease weet je dat het geld kost. Zoals dat bij iedere vorm van lease zo is. Er wordt niet voor niets gezegd "Geld lenen kost geld".
Ik zei al eerder dat je poedersuiker speculeren over het bedrag maar dat maakt het niet minder juridisch correct.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:44

Nope niet te ontbinden. Heb ik ook al naar gezocht! Ook KPN/Hi klant.

Ik heb ook twee jaar een contract gehad en moest mijn toestel ook voor 88 euro afkopen.
Je hebt dit contract geaccepteerd en daar kun je achteraf niet meer onderuit. Of afkopen of terug geven.

Gelukkig bestaan er nu geen lease contracten meer en kan ze het volgende toestel gewoon kosteloos houden.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:13

liedje89 schreef:
Babeth schreef:
Afkopen is inderdaad verschrikkelijk duur. Ik had een 2 jarig abbonoment welke nog 5 maand te gaan had. Ik ging voor een jaar naar Australie dus ik wilde hem afkopen. Dat kon, maar dan moest ik wel 600(!!!!!) euro betalen. Even voor de goede orde, dat toestel dat ik had was destijds nieuw 600 euro. Ik heb de 5 maand door laten lopen en heb daarna nooit meer een abbonement genomen. En dat terwijl je jaren klant bent bij t-mobile.

Wilde je je abbonnement afkopen of je lease toestel kopen, want dat is wel iets heel anders! EDIT: T-mobile heeft nooit toestel lease gehad volgens mij?

Ik zou het geld er niet aan uitgeven volgens mij kan je beter voor 50-100 een nieuwe reserve telefoon kopen dan 160 voor een oudere telefoon met kapot scherm.

Volgens mij is het bedrag van 160 euro van de moeder van TS gebaseerd op het kopen van het lease toestel én het afkopen van de laatste maanden van het leasecontract omdat zij drie maanden voor het aflopen haar (lease)contract, het contract heeft vervangen met een nieuw contract.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:20

21 mnd x 25,- is 525,- Das meer dan dat toestel los kost.... de S4 mini was ik (los toestel) 230 voor kwijt ofzo.. doodzonde dat ze zon wurgcontract heeft genomen destijds!

Mocht ze heel erg gesteld zijn op een S3. Kan ze m beter terugsturen en een ander S3 toestelletje halen.. die vind je al NIEUW met 6mnd winkelgarantie voor 130,- op marktplaats zag ik net (ik heb de website niet onderzocht overigens. altijd even voorwaarden lezen en kijken op wat voor manieren je kan betalen, zo vind ik t belangrijk dat ik ook evt onder rembours zou kunnen betalen)

Vooralsnog goedkoper dan die 160,- dokken en met een half werkend toestel zitten!

Dat zou ik doen!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:48

Je betaalt altijd meer dan een toestel kost als je abonnement neemt MET toestel. Dat zo weinig mensen dat snappen.... |o . Ze worden blijkbaar helemaal wild als er een nieuw toestel uit komt en denken dat ze een mega deal hebben.

Jouw moeder had dus EN een heel duur abonnement EN betaalde voor een toestel dat veel te duur werd + dat ze hem nu nog eens moet kopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:03

ik vind t niet erg bij n abbo meer te betalen dan t toestel waard is. Als ie daarna maar wel van mij is om te bepalen wat ik er mee doe.

Maar mee eens; als dit toestel (iphone 5) naar mn zin blijft stop ik volgend jaar mn abbo en ga ik lekker simonly met internetpakketje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:18

Margee schreef:
Je betaalt altijd meer dan een toestel kost als je abonnement neemt MET toestel. Dat zo weinig mensen dat snappen.... |o . Ze worden blijkbaar helemaal wild als er een nieuw toestel uit komt en denken dat ze een mega deal hebben.

Jouw moeder had dus EN een heel duur abonnement EN betaalde voor een toestel dat veel te duur werd + dat ze hem nu nog eens moet kopen.

Ik begrijp dat heel goed, echter heb ik niet het vermogen om in één keer een toestel aan te schaffen. Daarom neem ik een abonnement met toestel. :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:04

Bizzybijtje schreef:
Margee schreef:

Ik begrijp dat heel goed, echter heb ik niet het vermogen om in één keer een toestel aan te schaffen. Daarom neem ik een abonnement met toestel. :)

Kijk eens rond op Marktplaats, daar staan vaak de toestellen op die bij een abonnement mee gekomen zijn. Scheelt soms de helft van de (veel te hoge) prijs bij de provider. En leg iedere maand een tientje opzij voor de volgende.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:59

Margee schreef:

Ik begrijp het prima maar het is voor mij gewoon gemak. Tweedehands toestellen doe ik niet aan. Het boeit mij eigenlijk ook niet zoveel dat ik er meer voor betaal.

Volgende maand de iPhone 6 maar eens halen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:52

kirri schreef:
Ik heb ook hetzelfde :( lease doen ze nu ook niet meer, was maar een hele korte periode, maar alle reparaties etc waren gratis bij mijn Sony Z. Ik heb nu gewoon een Huwawei telefoon los gehaald, je bent zoveel goedkoper uit als je een toestel los koopt. Met abonnement betaal je het dubbele voor het toestel...

Nee joh. Met Abbo betaal je wel meer, maar dit over de hele periode meestal zon 30-50 euro

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:08

Ik heb nu net zitten kijken hoe dat in elkaar steekt qua toestel.

De SGS4mini kost nu nieuw op zn goedkoopst € 220,-.
Als ik m via een abbo bij T-Mobile aanschaf zou ik iedere maand € 20,- betalen.
Scheelt dus € 20,-.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:14

Het is vreemd dat je moeder niks weet van toestellease, aangezien dat overal wordt aangekaart. Ook bij verlenging.

Ik heb ook vooraf geinformeerd over overname en toen boos opgebeld naar de HI. Toen het er kwam, heb ik al gebeld maar toen kon het niet anders en ik moet nu ook 160 euro betalen voor mijn Iphone 5 en met die lease had ik hem inderdaad beter zelf kunnen kopen. Maar nu verlengen scheelde ook weer 150 euro, dus logisch ook wel. (6 maanden x 25 euro = 150 euro). Dan had je daarna dus je toestel kunnen houden.

Bij mij hebben ze het nu keurig opgelost!

Ik ga van ruim 65 euro in de maand, naar 39 euro onbp. bellen en smsen en 10gb internet (verdubbeld vanwege KPN compleet), dan krijg je ook nog 5 euro korting. En ik krijg een nieuwe Samsung S5 erbij.
Mijn Iphone moet dan wel terug, maar ik ben nu niet veel duurder uit dan Sim Only en ik heb een nieuwe telefoon.

Niet zomaar klakkeloos verlengen, maar bellen, uitzoeken en aandragen dat je klant wilt blijven MITS.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:24

KimD schreef:
Tazzey, jou toon bevalt me niet. ;) Hoeveel ouderen hebben nou werkelijk een idee wat ze met zo'n ding moeten en hoe het allemaal werkt?

Of je moeder kennis ervan heeft of niet, dat doet er niet toe. Als consument heb je ook een plicht, onderzoeksplicht, alvorens je zaken aankoopt of afsluit. Jouw moeder heeft toen ze het contract heeft getekend de prijzen gezien van wat ze ging betalen en waarvoor en welke voorwaarden eraan hangen. Heeft ze dat niet gedaan dan heeft ze zelf niet voldoende onderzoek gedaan.

KPN/Hi gaven altijd duidelijk aan dat het abonnement, wat je toen afsloot, een leaseconstructie betrof. Je moeder kan nooit zeggen dat ze het niet wist iig.

Overigens heb ik mijn leaseconstructie vorig jaar april ofzo afgehandeld, heb voor mijn oude HTC One X zo'n 130 euro bijbetaald.