Sociaal isolement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:48

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een bijrijder/verzorger? Gezien je moeite hebt om genoeg tijd en aandacht te geven aan je paardjes? En dan naar iemand van je eigen leeftijd, misschien ietsjes ouder, misschien ietsjes jonger (dus 18-25 jaar ofzo). Dat een idee? :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:49

Ha in de buurt van R'daal is ook weer niet zo heel ver bij ons vandaan. Onze dochter wordt 15 dit jaar, misschien net iets te jong voor jou maar altijd welkom. Ook zij zat tegen de 25 nuttige berichten aan te hikken en nog denk ik.
Als je toch een keer wilt babbelen met haar via mijn profiel en dan vrienden Willeke??? .
Verder weet ik dat er in de buurt van Klundert een rijvereniging is met eigen binnenbakje en ook lessen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:50

Nou kijk, als het de laatste 4 jaar al veranderd is heb je dus al behoorlijke stappen gemaakt: goed!!

Probeer ook eens consequent jezelf bij het opstaan en het slapen gaan een complimentje te geven!

Heerlijk je kracht gaan ontdekken en vooral: jezelf accepteren en niet teveel forceren. Je bent wie je bent en je bent goed zoals je bent.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:55

Hè,

Ik herken me wel in jou verhaal.
Ik heb dan wel niet net als jij al die Hulp gehad. Maar veel vrienden had ik niet. En die ik had woonde allemaal verweg.

Mijn omschakeling is bokt geweest. Heel grappig eigelijk maar ik heb toen met een bokker afgesproken om wandeling te maken om dan heerlijk te kunnen fotograferen. Dat is het punt van verandering geweest.
Nu moet ik me opeens verdelen omdat iedereen graag dagjes weg wil. Moet er nog steeds aan wennen.
Maar kan hè zeggen het is super gezellig! En het gaat jou zeker ook lukken!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:00

Hoi,
Wat betreft je sociale gebeuren zit je nou net in een rottige klas qua leeftijd. Met 16 vind je alles raar en gek. Wel zit je, denk ik qua opleiding en werk in de goede hoek.
Ik denk dat je geen bbl opleiding doet. Das jammer, daar zitten alle leeftijden door elkaar wat het makkelijker maakt. Heb ik ook gedaan 4 jaar terug en ik was 1 van de oudste ! 38jr, dat was ook lastig in het begin maar aangezien je het zelfde doel hebt, gaat het na een tijdje vanzelf.

Moet wel zeggen dat het lijkt alsof je veel drempels en beren ziet.
De situatie is niet leuk, maar ga iets doen waar je interesse liggen. Daar zijn namelijk meer mensen met dezelfde interesses en dat maakt contact makkelijker.
Makkelijk gezegd, ik weet het, maar met die clinics en bokt ben je al op de goede weg!
Spreek eens af met iemand van bokt om bij haar paard te helpen, groomen ofzo, of te kijken bij haar-zijn stalling.
Ik lees vaak foto meetings.... ga er eens kijken en maak contacten. Je weet nooit !

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:07

Wat mij direct opvalt is dat je een hele slimme meid bent! De manier hoe je dit verhaal op papier zet is helemaal gestructureerd, volledig vanuit je zelf (bijna naakt zo kwetsbaar en eerlijk) en met een goede toon waardoor het prettig wegleest. Je kan heel goed benoemen wat je moeilijk vindt, eng vindt of vermijdt maar kan ook vertellen waar je goed in bent?

Ken je de piramide van maslow? Die theorie stelt dat je pas kan "verbeteren" wanneer de randvoorwaarden zijn ingevuld en veiligheid is daar een van. Ofwel, probeer die comfortzone groter te maken door eerst jezelf eens wat leuker, liever en beter te gaan vinden en dus te focussen op waar je goed in bent. Als jij bv goed bent in tekenen (ik noem maar iets), dan is het veel eenvoudiger om vanuit die comfort en hobby bij iemand aan te haken die dat met je deelt omdat ti ook van tekenen houdt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, vind je sowieso heel dapper en inspirerend! Succes

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 01:13

@Knudd, een verzorger zou wel een idee zijn, al heb ik nogal veel moeite om mijn paarden te delen. Ik heb er al moeite mee als ik zie dat andere ze aan het aaien zijn als ze langs de weg staan. Ik ben nogal voorzichtig met mijn waardevolste bezit.

@jobamara, als ik morgen tijd heb zal ik haar zeker een berichtje sturen!

@Kyno, Accepteren is het grootste punt, als dat nou eens lukt, dan denk ik dat ik er al bijna ben. Maar dat moet zeker lukken!

@pinkie87, fijn te horen dat bokt zo je leven veranderd heeft, en dat in positieve zin. Hoop dat dat bij mij ook het geval is. :)

@WendyLotte, Ik doe idd geen bbl, dat wilde ik wel graag, maar ik kon geen werk plek vinden, helaas. Nou beginnen we volgende week met stage, 10 weken lang 4 dagen in de week en daar kijk ik echt al het hele schooljaar naar uit! Ik zie idd veel drempels, krijg dat van mijn psycholoog ook geregeld te horen. Ik mag niet overal 'maar' op zeggen. Nou gaat dat al steeds beter! Ik zal eens verder op bokt rondneuzen wat er allemaal te doen is. :)

@Romyv, dankje, vertellen waar ik goed in ben word weer iets lastiger. Veel verder als zorgzaam en dat ik goed kan luisteren en betrouwbaar ben kom ik niet, terwijl ik ongetwijfeld in meer dingen goed ben. De piramide van maslow ken ik zeker, we worden er bijna mee dood gegooid in de opleiding. Ik heb ook wel over nagedacht hoe het bij mij zit, maar ik blijf bij het 2e niveau steken. Dus eerst daar maar eens aan werken.

Iedereen, bedankt voor de reacties. Ik had niet zoveel verwacht. Doet me goed!

melissa_b

Re: Sociaal isolement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:21

Lastige situatie. Heb niet alle reacties gelezen, sorry als het dubbel staat.
Ik wil je als advies meegeven; oefenen! Zoek mensen op en begin heel simpel. Groet mensen op straat! Begin over mensen hun hond/kind/mooie jas. Zorg dat je dit niet eng vind en breid het uit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:17

melissa_b schreef:
Ik wil je als advies meegeven; oefenen! Zoek mensen op en begin heel simpel. Groet mensen op straat! Begin over mensen hun hond/kind/mooie jas. Zorg dat je dit niet eng vind en breid het uit.

Weet je dat dit wel heel moeilijk is ;) zelfs ik kan dit echt niet.
Als er iemand spontaan hoi tegen mijn zegt komt er iets van goehomorgi uit.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:12

Wat trouwens ook kan helpen is een baantje waarbij je ook een beetje contact moet hebben met klanten. Dat maakt het makkelijker om mensen aan te spreken. Bijv. In een café waar je alleen achter de bar staat. Dan geef je gewoon de drankjes die ze van je vragen en maakt een klein praatje met mensen. Ik zelf werk in een bloemenwinkel en moet heel de dag mensen aanspreken, bestellingen aannemen, boeketten maken, geld vragen en afscheid nemen. Op ten duur als je klanten leert kennen ga je pas in verdere gesprekken. Ik ben hierdoor veel makkelijker geworden in mensen aanspreken en in telefoneren etc. Misschien kun je dat nog proberen? Kun je ook leuke vriendschappen aan overhouden trouwens.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:14

Ik zal het haar zeggen, kan je gerust doen. Is helaas ook al vaker door vriendinnen in de steek gelaten. Zou ook best spontaner mogen zijn, maar doordat wij buitenaf wonen en enigst kind is is dit lastig oefenen.
Op de basisschool had ze wel een spontane vriendin die had ze ook echt nodig om dingen te durven. Nu nog wel contact maar minder omdat er ook flink wat huiswerk is.
Zelf was ook ook wel zo wat mij enorm goed gedaan heeft is blijven zitten in de 2e mavo kwam toen in hele leuke klas.
Daardoor ging het een stuk beter.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 10:43

Bedankt weer voor de reacties! Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren, dus zal dat aan het eind van de middag/vanavond doen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:46

Lszaa schreef:
san4nie en Joscaa, goed idee, gelijk gedaan! helaas woon je idd niet bepaalt in de buurt. Ik woon helemaal aan de andere kant van Nederland. :P

Afstand betekend niks he!
Ik heb ook vriendinnetjes van bokt in Limburg, Groningen, Friesland, Utrecht, en in Amsterdam wonen.
We zien elkaar niet heel vaak, maar proberen wel stapavondjes te organiseren.

Focus je niet op het vinden van vriendinnen, maar begin een praatje, of kijk of je in hun werkgroepje mag!

Heel veel succes TS!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:05

Het is ook niet niks wat je hier wil vertellen, dus snap wel dat je daar tegenaan hikt! :j

En ook snap ik dat het druk is met 3! Paarden en school! Echter..... Vind je toch geen contact in de paardenwereld?? Of staan je paarden bij huis???

Sport verbroederd echt! En dan zou ik toch echt buiten de paardenwereld gaan zoeken zodra je wat meer tijd hebt! ;)

Sterkte en ik hoop oprecht dat je eruit komt!!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:14

Hey succes, volgens mij ben je goed bezig !!!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:30

Jammer dat je zo verweg woont TS, anders had ik best wat leuks met je willen ondernemen!
Maar alsnog staat mijn PB altijd open.

Is er niet ergens een dierenasiel in de buurt waar je vrijwilligerswerk kan doen?
Dan ben je lekker met dieren bezig en kan je tegelijkertijd nieuwe contacten opbouwen.
Geen idee of je van honden/katten/konijnen houdt, maar je kan het altijd proberen.

Succes, je bent hartstikke goed bezig +:)+

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:42

Wat herken ik veel van jouw verhaal in mezelf. Het pesten/buitengesloten worden, depressie, het broertje (in mijn geval zusje) dat veel aandacht vraagt, geen vriendinnen kunnen maken.
Ik ben zelf inmiddels 21 en heb al 5 jaar een vriend. Doordat ik hem heb is de behoefte aan vriendinnen niet meer zo groot als daarvoor. Maar op momenten dat hij en ik ruzie hebben kan ik nergens terecht en mis ik dus wel een vriendin.
Advies geven kan ik je eigenlijk niet echt omdat ik hetzelfde probleem heb. Zodra mensen mij iets beter leren kennen sluit ik ze ook af.
Boktmeeting is in ieder geval ook een leuke plek om mensen te leren kennen :j
Als je over dingen wil praten staat mijn pb-box altijd open :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:09

Ik volg. Ik heb hetzelfde alleen pakt het anders uit waardoor ik dus niet naar school kan enzo.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:08

Hoe is je dag geweest?

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:59

Pfoe TS, heftig... Herken me heel erg in je verhaal. Vroeger gepest, geen ideale thuissituatie, paar keer goed vergist in mensen en daardoor nogal een muur gebouwd. Het eenzame gevoel herken ik ook heel erg. Heb dan wel weer een paar mensen waar ik af en toe eens mee afspreek.
Heb helaas geen tips oid voor je, zit er zelf middenin (alleen dan (nog) niet met GGZ en zo).

Ik volg je topic in ieder geval en mocht je ergens over willen praten staat m'n PB box altijd open. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:44

Ik woon in de omg van Rotterdam en wil best een keer wat leuks doen. :)

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:01

@melissa_b, Gedag zeggen lukt nog wel als ik met de hond aan het wandelen ben bijvoorbeeld. Of als ik op de fiets ergens naartoe ga en er fiets iemand langs. Ook vaak wel alleen als het ouderen zijn, als het mensen van mijn eigen leeftijd zijn doe ik dat al niet. :P Maar verder als een goedemorgen kom ik al niet. Denk dat ik dat eerst maar eens bij bekenden moet oefenen.

@Sababber, Ik heb op zaterdag al een bijbaantje waar ik zo veel verdien in vergelijking met wat ik er voor hoef te doen. Ik heb er alleen geen contact met mensen. Maar vanaf volgende week dinsdag start ik met me stage in de ouderen zorg. Is misschien niet precies de doelgroep waar ik naar op zoek ben. Maar wel goed om een beetje over me angst heen proberen te komen. Dus ben benieuwd hoe dat zal gaan. Bedankt voor de tip!

@jobamara, ik herken het. Ik ben dan geen enigst kind maar wij wonen ook buiten af. Sinds ik op de middelbare zit kwam er nooit meer iemand bij mij over de vloer omdat het te ver fietsen was. Niet altijd fijn om buiten af te wonen dus.. Spontaner zijn is ook niet zo makkelijk. Het is wel te oefenen, maar als het niet in je zit is het heel moeilijk..
Me dag was druk, had vanmorgen eerst een afspraak bij de ggz, en daarna had ik een kennismakingsgesprek op me stage waar ik dinsdag begin. En vanmiddag had ik een evaluatie gesprek met mijn vrijwilliger en de coördinator van het maatjescontact die mij ook proberen te begeleiden. En toen was de dag weer bijna voorbij. Weer veel indrukken te verwerken.

@Ess_Ramona, Dankje, afstand zegt idd niet alles. Ik kan met de auto overal komen. Maar mensen in de buurt hebben om naar toe te gaan is ook wel makkelijk. Ik moet me idd niet te veel focussen op het vrienden zoeken. Dat komt van zelf wel denk ik. Eerst maar eens een beetje over me angst heen komen. :)

@_KiMbErLeY_, Ik heb me paarden idd aan huis. Echt heerlijk, maar wat de contacten betreft is het misschien fijner om ergens anders te staan.

@Adindaa, Tijd voor vrijwilligerswerk heb ik momenteel niet, zo druk met school en de paarden dat ik er verder geen verplichting bij kan hebben. Als ik weer klaar ben met school zou ik misschien naast me werk weer wel wat vrijwilligerswerk willen doen, maar dan meer met mensen denk ik. Dieren zijn wel leuk, maar dat heb ik thuis ook al. :)

@MadelonSunny, wat fijn dat je een vriend hebt. Ik heb daar ook wel behoefte aan, maar nog niet de juiste persoon tegen gekomen helaas. Ik denk ook dat mijn behoefte naar vriendinnen ook minder zal worden dan, alleen is het natuurlijk wel belangrijk, want om aan een persoon te 'hangen' is natuurlijk ook niet goed. Ik heb nu wel het geluk dat ik zelf door begin te krijgen dat iemand zo dicht bij komt dat ik me af begin te sluiten. Dus ik kan het nu ook wel een beetje voorkomen. Maar het blijft lastig..

@Mandarijn, Dankje, vervelend dat mensen die je denkt te kunnen vertrouwen eigenlijk niet te vertrouwen zijn. Heb ook een paar keer flink me hoofd gestoten. Maakt het voor anderen ook moeilijk om dichtbij te komen. Maar met de tijd zal dat weer wel beter gaan. :)

@quera, lijkt me leuk. Ben nog nooit in Rotterdam geweest. Ga altijd gewoon hier in de buurt winkelen, is teminste niet zo druk. :P

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:13

Zo je hebt een drukke dag gehad. Geen tijd voor de paardjes? Hoe was de kennismaking op je stage, is best leuk en zeker dankbaar werk hoor. Wat jij zegt klop helemaal buitenaf is leuk voor de beestjes maar wel eenzaam je stapt niet zo maar op de fiets om ergens 10 min te buurten. Terwijl in het dorp loop of fiets je even langs. Maar wat een hoop reacties hier he dat moet je goed doen. Wanneer begint je stage, en heb je erzin in?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:17

Mocht je interesse hebben, staat mijn pb voor je open. Ik woon waarschijnlijk zo'n 15 km bij je vandaan.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:02

pinkie87 schreef:
melissa_b schreef:

Weet je dat dit wel heel moeilijk is ;) zelfs ik kan dit echt niet.
Als er iemand spontaan hoi tegen mijn zegt komt er iets van goehomorgi uit.

Ja ik weet hoe lastig dit is. Heb het mezelf aangeleerd en heeft mij ENORM (ja met grote letters:p) geholpen.
Probeer niet te denken wat een ander van je zou kunnen denken, want dat kan je niet. Als iemand boos kijkt en langs je loopt kan je gaan bedenken dat jezelf er bijv. Lelijk uitziet. Maar inplaats van alleen met jezelf bezig te zijn probeer in een ander te verdiepen en de vraag te veranderen met; waarom kijkt die man boos?

TS probeer juist je eigen leeftijdsgroep te groeten. Daar zit de grootste angst. Iets wat je al kan hoef je niet trots op te zijn. Daarin tegen op iets nieuws/engs wel!:-)