Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:05

Ik vind toch dat er een vrij groot gat zit tussen sociale huur en vrije sector huur als je wel dezelfde ruimte wil hebben hoor.
Ik heb ook scheefgehuurd toen ik samenwoonde met mn ex, zaten samen net boven de inkomensgrens. Doordat ik niet zoveel verdien (simpel klantenservicebaantje) en mn ex geen vast contract had konden we geen hypotheek krijgen die hoog genoeg was voor een huis. De vrije sector huur lag gewoon te hoog voor ons. Je wilt nog wel een beetje kunnen leven lijkt mij toch en niet elk duppie omdraaien...
Dus ja, schuldig.

Wat wij toen hebben gedaan is dat we huurden op mijn ex zijn naam en ik ben als inwonende ingetrokken en heb me een paar maanden na hem ingeschreven op de woning.
Toen we uit elkaar gingen had ik alleen geen poot om op te staan omdat alles op zijn naam stond in het huis en ben dus terug naar mn ouders gegaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:05

silversomali schreef:
Eerst geef je aan dat je eigenlijk een vrije sector woning wil terwijl je inkomen te hoog is en nu wil je opeens een duurdere woning zodat jullie de betaalbare huizen niet bezetten? :+

Ik heb nergens gezegd een vrije sector woning te willen. Ik heb gezegd een sociale huurwoning (de duurdere) te willen, zodat we beide kunnen blijven sparen voor koopwoning over een aantal jaar?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:06

Dat kan niet meer helaas. Ik vind de reacties wel erg negatief hier. Waarom zou je als je goed verdient niet goedkoop mogen wonen? Er kunnen een heleboel andere redenen zijn om niet duizenden euro's aan huur te spenderen. Wij hebben 'geluk' gehad, vriend woonde met studentensalaris in sociale huur. Ik ben er bij in getrokken. Nu beide normaal salaris en we hebben al twee jaar lang de maximale huurverhoging gehad. De reden dat we niet weggaan? Ik heb een koophuis aan de andere kant vh land, die moet eerst verkocht worden voordat we hier iets kunnen kopen. Dus ja scheefwonen, maar nee niet gelijk alles over een kam scheren. Onze buren die huren hetzelfde huis trouwens voor minder dan de helft van wat wij ervoor betalen...

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:07

Ja, als je dezelfde ruimte wil.. Iets kleiner wonen kan ook toch.. Vind maar een vreemde gang van zaken, zo kan ieder stel dat gaat samenwonen de regels omzeilen. Niet de bedoeling van sociale huur

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:08

Amaris schreef:
ajesca123 schreef:
Dan zit je dus al bij de vrije sector huizen van de woningbouwvereniging en daar ligt als het goed is de inkomensgrens hoger en staat er voor inkomens vanaf xxxx bedrag.
Particuliere huur en vrije sector is niet hetzelfde namelijk ;)

Nee want sociale huur loop tot 710,- excl servicekosten

Bij ons is een sociale huurwoning een woning met een kale huur van € 699,48
Dit is volgens mij standaard want daarboven krijg je geen huurtoeslag meer ;)

Anoniem

Maar voor 700+ moet je toch wel een appartementje kunnen vinden in de vrije sector/particulier? Of willen jullie gelijk een heel huis en is het meer een kwestie van eisen moeten bijstellen :o

Sociale huur zal gewoon niet lukken (en moet je in mijn ogen ook niet willen) als je boven de inkomensgrens zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-15 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

marleen_88 schreef:
silversomali schreef:
Eerst geef je aan dat je eigenlijk een vrije sector woning wil terwijl je inkomen te hoog is en nu wil je opeens een duurdere woning zodat jullie de betaalbare huizen niet bezetten? :+

Ik heb nergens gezegd een vrije sector woning te willen. Ik heb gezegd een sociale huurwoning (de duurdere) te willen, zodat we beide kunnen blijven sparen voor koopwoning over een aantal jaar?

Sorry, verkeerd begrepen. Maar voor >700 euro kan je toch makkelijk iets vinden in de vrije sector/particulier??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:09

Klopt.

En jullie hebben het geld, al hou je dan misschien minder over. Maar er zijn ook zat mensen die ongewild in de vrije sector moeten huren (zoals ikzelf, terwijl ik ruim onder de inkomensgrens voor sociale huurwoningen zit) omdat scheefwoners de sociale huurwoningen bezet houden. Ik heb alle steun nodig van ouders etc. en hou nergens geld voor over. Maar je moet toch wonen.. en als je werk hebt in Amsterdam wordt dat gewoon erg lastig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:10

Toch beter zoeken ben ik bang. Wij zijn gaan samenwonen toen ik 18 was, vriend 20 en wij hebben nooit in een sociale huurwoning gezeten. Altijd particulier.

Eerste keer via het werk van mijn moeder iemand gevonden. Het tweede huis via de oude buurman van mijn ouders.

Inschrijven bij makelaars, directwonen.nl etc. etc. Marktplaats afstruinen. Misschien doe je dit allemaal hoor, maar ik zou beginnen met een sociale huurwoning uit je hoofd te zetten.

Nu een koophuis en toen kwam het besef dat onze huur wel echt een lachertje was. Sparen terwijl je woont in een particuliere huurwoning kan echt :)
Laatst bijgewerkt door Selka op 28-01-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:10

ajesca123 schreef:

Ik ging er zomaar vanuit dat de rijksoverheid het wel correct zou hebben:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oCbTLw_wcB

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:10

Blijheid schreef:
Maar voor 700+ moet je toch wel een appartementje kunnen vinden in de vrije sector? Of willen jullie gelijk een heel huis en is het meer een kwestie van eisen moeten bijstellen :o

Sociale huur zal gewoon niet lukken (en moet je in mijn ogen ook niet willen) als je boven de inkomensgrens zit.

We hebben een heel huis al uit ons hoofd gezet. We zoeken een 'gewoon' appartement, met een redelijke woonkamer (min. 25m2) en 2 slaapkamers. Is niet moeilijk zou je denken... Nou de realiteit pakt anders uit.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:12

madelief,ik begrijp dat jullie dus de maximale huurtoeslag krijgen terwijl je allebei fulltime werkt....
sta jij dan wel officieel ingeschreven bij hem>of houdt je je koopwoning als jouw adres...

je kan namelijk niet en fulltime verdienen met 2 en maximale toeslag krijgen...dit wordt gecontroleerd bij de belastingdienst en dan ga je echt dik terugbetalen.
dus je moet ergens de wet omzeilen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:12

Amaris schreef:
ajesca123 schreef:

Ik ging er zomaar vanuit dat de rijksoverheid het wel correct zou hebben:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oCbTLw_wcB

Dat had ik ook gezien maar bij ons houden ze toch echt de huurtoeslaggrens aan.
Alles daarboven staat in de lijst vrije sector

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:13

ajesca123 schreef:
ingedebruijn schreef:
Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om naar manieren te zoeken om er dan toch in te komen als jullie gewoon een duurder huis kunnen betalen. Daar heb je de mensen die het echt niet kunnen betalen alleen maar mee.

Dan zit je dus al bij de vrije sector huizen van de woningbouwvereniging en daar ligt als het goed is de inkomensgrens hoger en staat er voor inkomens vanaf xxxx bedrag.
Particuliere huur en vrije sector is niet hetzelfde namelijk ;)

De vrije sectorwoningen via de woningbouw hebben we geen recht op, hiervoor verdienen we namelijk weer te weinig. Die grens ligt op €41.000 en dat hebben we in 2014 niet verdiend...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:13

marleen welke regio woon je?

marleen_88

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:14

Ik woon in Noord Holland Noord, we willen samenwonen in Gemeente Velsen. (Vriendlief woont daar al en wil daar niet weg.)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:15

Sheran schreef:
Klopt.

En jullie hebben het geld, al hou je dan misschien minder over. Maar er zijn ook zat mensen die ongewild in de vrije sector moeten huren (zoals ikzelf, terwijl ik ruim onder de inkomensgrens voor sociale huurwoningen zit) omdat scheefwoners de sociale huurwoningen bezet houden. Ik heb alle steun nodig van ouders etc. en hou nergens geld voor over. Maar je moet toch wonen.. en als je werk hebt in Amsterdam wordt dat gewoon erg lastig.

Precies waarom ik scheefwonen dus echt NOT done vind!

connie64

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:16

kijk je ook op marktplaats?mijn zoon heeft via marktplaats ook een leuk huis gevonden,gewoon particulier..

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:17

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:18

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:20

En toch herken ik de frustratie wel. Wij vallen ook tussen de wal en het schip. Banken, maar ook makelaars en veel particulieren stellen eisen aan inkomen, waardoor je als je pech hebt echt in een tussengat valt. Heel frustrerend.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:21

Polivy schreef:
En toch herken ik de frustratie wel. Wij vallen ook tussen de wal en het schip. Banken, maar ook makelaars en veel particulieren stellen eisen aan inkomen, waardoor je als je pech hebt echt in een tussengat valt. Heel frustrerend.

Precies, dat gat dus. :\

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:21

Sorry, maar een dergelijk tussengat vind ik wel een luxepositie. Want je hebt het geld gewoon. Misschien hou je minder over en voelt dat vervelend, maar je hebt genoeg voor normaal levensonderhoud.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:23

Sheran schreef:
Sorry, maar een dergelijk tussengat vind ik wel een luxepositie. Want je hebt het geld gewoon. Misschien hou je minder over en voelt dat vervelend, maar je hebt genoeg voor normaal levensonderhoud.

We verdienen teveel voor sociale huur, te weinig voor vrije sector via de woningbouw en kunnen niet kopen. Vind ik toch een redelijk 'gat' hoor, wat overblijft is wetleegstand of particuliere huur.
Wetleegstand hebben we voor gekeken, maar de kans dat je binnen 2 maanden, bij verkoop, op straat staat is groot en heb je nog niks. Particuliere huur kunnen we in de omgeving die wij zoeken nauwelijks vinden.
Goh goh, wat zitten wij in een luxe positie. :n
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 28-01-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:23

Iets betaalbaars vinden om te wonen is in deze tijd toch een hele uitdaging, wanneer je in je eentje bent al helemaal. Een wachttijd van zo'n 7 a 8 jaar voor een sociale huurwoning word je ook niet blij van, en particulier huren is in je eentje haast niet op te brengen.

Kun je niet je zoekgebied met een paar kilometer uitbreiden? Hoe graag je ook ergens wil wonen, als er niks te huren valt houdt het op lijkt me...